Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات یمن پرداخت و نوشت: کشته شدن چهار نظامی اماراتی در نتیجه سرنگونی بالگردشان در یمن طی انجام ماموریت شان در چارچوب ائتلاف بین المللی به رهبری عربستان سعودی همانطور که در بیانیه رسمی که خبرگزاری رسمی امارات (وام) و برای نخستین بار از چند ماه پیش، اعلام کرد، حکایت از آن دارد که جنگ یمن وارد مرحله جدیدی از شدت گرفتن درگیری ها، این بار از طرف ائتلاف حوثی ها و حزب کنگرهشده است به ویژه آن که سرنگونی این بالگرد با هدف قرار دادن یک ناوچه اماراتی در آب های منطقه ای یمن در دریای سرخ با موشک های شلیک شدهاز یک قایق کوچک که باور بر این است که وابسته به حوثی هاست، همزمان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن چه می توان از سطرهای این خبرها نتیجه گرفت این است که تمرکز عمدی بر هدف قرار دادن هواپیماها و ناوچه های جنگی امارات وجود دارد چه بسا به دلیل نقش امارات در سلطه (اشغال)بر جنوب یمن است و این به معنای آن نیست که نیروهای ویژه عربستان در مرزهای شمالی یمن در امان هستند.

بیانیه رسمی که نیروهای مسلح امارات صادر کرد تأکید کرد که بالگرد به دلیل نقص فنی سقوط کرده است لیکن گزارش هایی وجود دارد که تأکید می کند ائتلاف حوثی-کنگره ای به موشک های جدیدی دست یافتو موشک هایی نیز ساختو این موشک ها اهداف ائتلاف عربی را مورد تهدید قرار می دهد که آخرین آنها هدف قرار دادن اهداف ائتلاف در منطقه«المخا» بود. این موشک ها می تواند تا حدودیدر موازنه های قدرت به نفع طرف یمنی در جنگ تغییر ایجاد کند.

به هر اندازه که بحران یمن طول بکشد به همان اندازه نیز قدرت و کارایی طرف یمنی که «توفان قاطعیت» و هواپیماها و موشک هایش آن را هدف قرار داده است، بیشتر می شود و برعکس آن چه که ائتلاف عربی و ژنرال ها و سیاستمدارانش برنامه ریزی کرده اند پر واضح است که پس از دو سال و نیم ائتلاف حوثی-صالحی نه فقط در گرفتن زهر شوک و همزیستی با بمباران موفق شد بلکه در توسعه دایره هجوم چه با مقابله با هواپیماها و ناوچه های ائتلاف و چه با نفوذ و پیشروی در عمق اراضی جنوبی عربستان موفق شده است.

کمک گرفتن ائتلاف عربی از نیروهای دخالت سریع سودان این واقعیت را مورد تأکید قرار می دهد و بحران واقعی در صفوف این ائتلاف و کمبود عنصر انسانی جنگجو در زمین را فاش می کند لیکن ما بر این باور نیستیم که این نیروهای سودانی بتوانند کفه ترازو را به نفع ائتلاف سنگین کنند. همچنین چه بسا وجود این نیروهای سودانی نتایج برعکسی در میدان های نبرد و نیز بر خود دولتی که آنها را به تنور نبردها گسیل کرده، بدهد؛ دولتی که متهم به «ارتزاق» از این جنگ شده است. امری که توهین بزرگی به جایگاه و وجهه ارتش سودان و هیبت آن وارد می کند.

اعزام نیروهای دخالت سریع سودان به یمن تأکید می کند که پنج هزار نیروی سودانی که از ابتدای بحران به یمن اعزام شدند در جنگ با برادران یمنی خود تردید دارند و ترجیح می دهند در مواضع پشتی قرار گیرند و برخی از آنها نیز خواستار آن هستند که زنده به کشورشان بازگردند و نه با تابوت و این همان چیزی است که اعزام نیروهای سودانی«نخبه» در ارتش سودان به یمن با درخواست عربستان را تفسیر می کند.

کشورهای ائتلاف عربی در جنگ یمن اشتباه فاجعه باری را مرتکب شدند زمانی که محاصره را تشدید کردند و فرودگاه صنعا را بستند و غیرنظامیان را بمباران کردند؛ اینها باعث شد که همه ملت یمن با ائتلاف دشمن شده و «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن و شاخه اش در بحران که همپیمان ائتلاف است، تضعیف شود و همبستگی بین المللی با یمنی هایی که در محاصره هستند و گرسنگی و بیماری وبا جان آنها را می گیرد، رو به فزونی برود.

بستن فرودگاه صنعا توسط ائتلاف و تهدید پروازها در آن در تعطیلات تابستانه و بدون هیچ گونه توجیه اخلاقی یا قانونی به سطح جنایت های جنگی و دزدی هوایی ارتقا پیدا می کند و تعمد در تحقیر و فشار بر غیرنظامیان یمنی و تبدیل زندگی شان به جهنم به شمار می رودتا جایی که «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن که متهم به تبانی با ائتلاف عربستان است همه چیز را به کناری نهاده و علنا خواستار بازگشایی فرودگاه صنعا شود و درخواست و پیش شرط عربستان برای نظارت سازمان ملل بر فرودگاه پیش از بازگشایی آن را رد کند.

سرلشکر« یحیی محمد عبدالله صالح» برادر زاده رئیس جمهور سابق یمن و یکی از بارزترین فرماندهان نظامی یمن تهدید کرده است که یمن در پاسخ به ادامه بسته شدن فرودگاه صنعا، فرودگاه های عربستان و امارات را با موشک هدف قرار می دهد و این تهدید را باید کاملا جدی گرفت زیرا ائتلاف حوثی -صالحی چیزی برای از دست دادن ندارد لیکن هر گونه موشکی که به سمت فرودگاه های عربستان و امارات شلیک شود داری پیامدهای بسیار خطرناکی برای عربستانی ها و اماراتی ها دارد.تصور کنید که اگر یک موشک در فرودگاه دبی یا جده یا ریاض اصابت کند حتی اگر این موشک در هوا منهدم شود،آن هم در سایه بحران خفقان آور خلیج فارس که بازتاب هایش به شکل خسارت های مادی و روحی بزرگی بر دو طرف بوده است. همین بس که اشاره کنیم که شرکت هواپیمایی امارات نزدیک به 80 درصد از سود سالیانه خود را از دست داده است این در حالی سات که شرکت هواپیمایی الاتحاد که در تملک ابوظبی است نزدیک به 1.8 میلیارد دلا در سال گذشته ضرر کرد.

دیدگاه ائتلاف عربی و سیاست های اشتباهش درباره جنگ یمن نیازمند بازنگری ریشه ای دارد آن هم پیش از آن کار از کار بگذرد و خسارت ها و تلفات بیشتر از این شود. ائتلاف حوثی-کنگره ای تسلیم نمی شود و پایگا مردمی اش چه یمنی، چه عربی و چه بین المللی بیشتر و گسترده تر شده است این در حالی است که پایگاه مردمی هادی و هوادارانش کم و کمتر شده است و دیگر کم اتفاق می افتد که کسی نام هادی را ذکر کند و کم اتفاق می افتد که کسی از جنگی که می خواهد وی را به قدرت بازگرداند حرفی بر زبان بیاورد.

فرودگاه صنعا را باز کنید و به میزهای مذاکره برگردید و راه حلی پیدا کنید که به شما راه خروج قابل قبولی بدهد تا بتوانبد از بحران بیرون بروید و فرسایش انسانی و مادی را متوقف کند و اما لجاجت و عناد به درد شما نمی خورد و نتایج فاجعه باری می دهد.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۹۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران

اندیشکده شورای آتلانتیک معتقد است حمله بی‌سابقه ۱۴ آوریل ایران به خاک اسرائیل یک تیر هشدار بود و نشان می‌دهد که تهران به رغم نداشتن نیروی هوایی مدرن توانایی ضربه زدن به اسرائیل را دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اندیشکده شورای آتلانتیک در یکی از تازه‌ترین تحلیل‌های خود در مورد واکنش نظامی هفته گذشته تهران با بیان اینکه روزگاری ایران در عرصه صنعت نظامی هوایی ضعیف بود اما اکنون پیشرفت چشمگیری داشته و در اوج به سر می‌برد نوشت: حمله بی‌سابقه ۱۴ آوریل ایران به اسرائیل یک تیر اخطار بود. این واکنش نشان می‌دهد که تهران به‌رغم نداشتن نیروی هوایی مدرن ظرفیت بالقوه‌ای برای ضربه زدن به اسرائیل و مقابله با برتری هوایی آن را دارد.

این اتاق فکر آمریکایی در ادامه آورده است حمله مستقیم هوایی ایران به خاک اسرائیل نقطه عطفی در شرایط امنیتی رو به وخامت منطقه بود. اگرچه حمله اخیر نکته جدیدی را در مورد توانایی‌های نظامی ایران فاش نکرد اما ظرفیت‌های خطرناک ایران در بهره برداری از فقدان عمق استراتژیک اسرائیل را نشان داد.

این گزارش با بیان اینکه حمله ایران، اسرائیل را به تجدیدنظر در محاسباتش در مورد ایران وادار می‌کند، افزود: برخی تحلیلگران سیاست خارجی، نوع واکنش ایران در پاسخ دادن به حمله اسرائیل به کنسولگری در دمشق را دارای بازخوردهای منفی برای تهران توصیف می‌کردند اما جمهوری اسلامی و رهبر آن آیت الله علی خامنه‌ای این امر را از دیدگاهی متفاوت مشاهده و ارزیابی می‌کردند.

نویسنده گزارش با تکرار ادعاهای رسانه‌های صهیونیست در مورد مقابله و همکاری غرب در کنار اسرائیل با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی مدعی شد که حمله ایران آسیب زیرساختی قابل توجهی را به دنبال نداشت. با این حال شورای آتلانتیک با بیان اینکه ممکن است همه این اقدامات از روی برنامه‌ریزی انجام شده باشد، اذعان کرد اگر سه هزار یا ۳۰ هزار موشک و پهپاد بدون اخطار قبلی به سمت اسرائیل پرتاب شوند، مقابله با آن‌ها بسیار سخت خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس برخی اطلاعات، گفته می‌شود حزب الله لبنان که اصلی‌ترین متحد ایران است، زرادخانه‌ای متشکل از ۱۵۰ هزار راکت و موشک در اختیار دارد.

این مرکز پژوهشی آمریکا، نیروی هوایی را پاشنه آشیل امنیتی ایران از زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق (۱۹۸۰-۱۹۸۸) دانست و اعلام کرد که پس از آن جنگ، ایران برای تقویت توان هوایی خود تلاش کرد و در کنار آن بخش عمده‌ای از منابع خود را در زمینه توسعه برنامه موشکی بالستیک و پهپاد رزمی سرمایه گذاری کرد. ایران به دلیل آنکه سال‌ها با محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل درگیر بود، پیوسته سعی کرد تا برد و دقت موشک و پهپادهای خود را افزایش دهد و در این مسیر موفق شد قابلیت موشکی و پهپادی خود را به این سطح بالا ارتقا دهد.

کد خبر 748161

دیگر خبرها

  • حمله موشکی حزب الله به شهرک المناره در فلسطین اشغالی
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • سنتکام: کشتی انگلیسی در حمله موشکی یمنی‌ها آسیب دید
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • توانایی پهپادی و موشکی ایران در اوج
  • ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک: ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک : ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • حمله پهپادی و موشکی نیرو‌های مسلح یمن به اهداف اسرائیلی