Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش>دانش - هنوز اخبار فوت مریم میرزاخانی ریاضی‌دان جوان و نابغه ایرانی در رسانه‌های ایران و جهان کم نشده، که خبر مرگ یک دانشمند ایرانی دیگر منتشر شد.

لطفعلي عسكرزاده، بنيانگذار منطق فازي كه بسياري تكنولوژي هوش مصنوعي در دنيا را مديون تئوري او با نام «منطق فازي» مي‌دانند، روز گذشته درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته خارج از ايران او را بيشتر به نام «پروفسور زاده» مي‌شناسند، شايد در ميان ايرانيان چندان شناخته‌شده نباشد اما جامعه علمي همواره از او به احترام ياد كرده است. او كه گاهي به نام «لطفي زاده» هم شناخته و معرفي شده است، سال 1299در باكو از پدري ايراني متولد شد. پدرش كه ‌ روزنامه‌نگار بود، وقتي لطفعلي 10سال داشت به ايران بازگشت و چند سال بعد فرزندش را در دبيرستان البرز نام‌نويسي كرد. لطفعلي‌ عسكرزاده چند سال بعد در كنكور سراسري موفق شد با رتبه دوم و در رشته برق و الكترونيك دانشگاه تهران پذيرفته شود. اين پايان تحصيلات او در ايران بود و براي دوره فوق‌ليسانس به آمريكا رفت تا از انستيتوي تكنولوژي ماساچوست فوق‌ليسانسش را بگيرد و چند سال بعد هم مدرك دكتري‌اش را از دانشگاه كلمبيا گرفت. دعوت مجامع علمي از او براي تدريس، سفرش از ايران را بي‌بازگشت كرد. وقتي فقط 40سال داشت رياست دانشكده برق دانشگاه بركلي را عهده‌دار شد. پروفسور لطفي‌زاده بيشتر از هر چيز به‌دليل كشف و ابتكار تئوري «منطق فازي» شهرت جهاني دارد. او در مقاله علمي كلاسيك كه در سال ۱۳۴۳ به چاپ رسيد، مفهوم مجموعه فازي را كه مبتني بر تئوري تجزيه و تحليل سيستم‌هاي پيچيده است، براساس زبان طبيعي معرفي كرد. درباره اهميت تئوري او فقط كافي است همين را بدانيد كه پس از معرفي تئوري فازي، بيش از ۱۱۱ هزار مقاله علمي توسط دانشمندان جهان درباره منطق فازي و كاربردهاي گسترده آن در نشريات علمي منتشر شده و حدود هزار درخواست ثبت اختراع در اين زمينه در ژاپن و ساير كشورهاي مختلف جهان ثبت شده است.

منطق فازي چيست؟

منطق فازي از منطق ارزش‌هاي «صفر و يك» نرم‌افزارهاي كلاسيك فراتر رفته و درگاهي جديد براي دنياي علوم نرم‌افزاري و رايانه‌ها مي‌گشايد، زيرا فضاي شناور و نامحدود بين اعداد صفر و يك را نيز در منطق و استدلال‌هاي خود ناديده نمي‌گيرد. منطق فازي از فضاي بين دو ارزش «برويم» يا «نرويم»، ارزش‌هاي جديد «شايد برويم» يا «مي‌رويم اگر» يا حتي «احتمال دارد برويم» را استخراج كرده و استفاده مي‌كند. همين تئوري ساده مورد استفاده شركت هيتاچي ژاپن براي كاهش حركت‌هاي قطار و صرفه‌جويي در مصرف برق شده است. منطق فازي بسيار سريع در تكنولوژي دستگاه‌هاي صوتي و تصويري ژاپني‌ها راه يافت و به كاهش لرزش دست هنگام فيلمبرداري كمك كرد.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۷۰۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنارد هیل درگذشت

آفتاب‌‌نیوز :

«برنارد هیل» بازیگر انگلستانی که بیشتر برای بازی در فیلم «ارباب حلقه‌ها» و «تایتانیک» شناخته می‌شود در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

«ددلاین» نوشت، «لو کولسون» مدیر برنامه‌های او خبر درگذشت «هیل» در صبح روز یکشنبه را تایید کرده است. علت درگذشت این بازیگر اعلام نشده است.

«برنارد هیل» در فیلم «تایتانیک» برنده اسکار ۱۹۹۷ در نقش کاپیتان «ادوارد اسمیت» و در «ارباب حلقه‌ها» در نقش پادشاه «تئودون» ظاهر شده بود.

از دیگر نقش‌های مهم او به حضور در مجموعه تلویزیونی «کلودیوس» در سال ۱۹۷۶، «گاندی» در سال ۱۹۹۹ و «رؤیای شب نیمه تابستان» (۱۹۹۹) می‌توان اشاره کرد.

این بازیگر اهل «منچستر» در خانواده‌ای از معدنچیان زغال سنگ متولد شد. او پیش از بازی در فیلم‌هایی که میلیارد‌ها دلار در سراسر جهان به فروش رساندند، حرفه متفاوتی را تجربه کرده بود و با بازی در درام‌های کوچک واقع‌گرایانه به شهرت رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • حج امسال، حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند / یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • حج امسال حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • رهبر انقلاب: امسال حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت را به همه دنیای اسلام منتقل کنند (فیلم)
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • برنارد هیل درگذشت
  • ایران تئوری بازدارندگی اسرائیل را درهم کوبید
  • افشاگری از ماجرای حواله‌های خودرو، افزایش قراردادها، مشاوران ۴۰۰ میلیونی و برکناری مدیر سرشناس آکادمی/ هشدار به مالکان جدید استقلال
  • افشاگری از ماجرای حواله‌های خودرو،افزایش قراردادها، مشاوران۴۰۰ میلیونی و برکناری مدیر سرشناس آکادمی/ هشدار به مالکان جدید استقلال
  • چهره‌هایی که برای بدرقه گزارشگر سرشناس ورزشی آمدند | از حمید استیلی تا مهدی تاج و...|‌ تصاویر
  • امام جمعه شیراز : در مجلس ختم و فاتحه، موسیقی می‌نوازند / شراب‌خواری و قماربازی ضرر دارد / یک دانشمند گفته اگر نصف شراب‌فروشی‌ها تعطیل شود، به نصف بیمارستان‌ها نیاز نداریم