Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- صادرات خدمات فنی و مهندسی زنجان، رو در رویی معماری قدیم سنندج و مسکن مهر، مشلات بهداشتی مدارس کهگیلویه و بویراحمد، اخرین جزییات نشت گاز در دزفول و .... را در بسته خبری در استان ها چه خبر؟ دنبال کنید.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، صادرات خدمات فنی و مهندسی زنجان، رو در رویی معماری قدیم سنندج و مسکن مهر، مشلات بهداشتی مدارس کهگیلویه و بویراحمد، اخرین جزییات نشت گاز در دزفول و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... را در بسته خبری در استان ها چه خبر؟ دنبال کنید.

مشکلات بهداشتی، معضل مدارس کهگیلویه و بویراحمد

ایلنا: رئیس‌گروه نوجوانان، جوانان و مدارس شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تاسف از وضعیت بهداشت در مدارس این استان، تاکید کرد که اغلب مدارس کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات متعددی در حوزه بهداشت مواجه هستند.

"تاجماه یزدان‌پناه" در شورای مشارکت زنان خیر سلامت در مرکز شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود 2 هزار و 200 مدرسه در این استان وجود دارد که اغلب آنان در حوزه بهداشت با مشکلات متعددی روبرو هستند.

وی با تشریح برخی فعالیت‌های بهداشتی صورت گرفته برای مدارس کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: اغلب و یا تمام مدارس مناطق روستایی این استان با مشکلات فراوانی در حوزه بهداشت مواجه هستند.

رئیس گروه نوجوانان، جوانان و مدارس شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد افزود: امکانات موجود در اغلب مدارس استان بویژه مدارس مناطق روستایی از مرز محرومیت هم رد شده و این واقعیتی است که فرزندان ما هم اکنون با خطرات بهداشتی متعددی در مدارس استان دست و پنجه نرم می‌کنند.

یزدان پناه با اشاره به برخی بیماری‌های عفونی و خطرات آنها، یادآورشد: حدود چهار درصد از دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به حمایت شایسته در برخی مشکلات جسمی مانند بینایی و شنوایی دارند.

وی گفت: متاسفانه حدود چهار درصد دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات جسمی بینایی و شنوایی روبرو هستند که نیاز به حمایت شایسته مسئولان و خیرین دارند.

رئیس گروه نوجوانان، جوانان و مدارس شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این دانش آموزان اغلب در مناطق روستایی محروم این استان درحال فراگیری آموزش هستند، خاطرنشان کرد: اغلب این دانش آموزان مورد حمایت قرار نگرفته و بسیار فقیر و محروم نیز هستند.

یزدان پناه افزود: خانواده این دانش آموزان هم از لحاظ مالی بسیار مستضعف بوده و امکان اینکه فرزندان خود را به پزشک برده تا مشکلات جسمی فرزندان شان برطرف شود را هم ندارند.

وی باتاکید بر حمایت جدی مسوولان و خیرین در کهگیلویه و بویراحمد برای رفع مشکلات جسمی دانش آموزان محروم و مستضعف این استان، ادامه داد: سه درصد جوانان و دانشجویان در این استان نیز نیازمند حمایت های جدی مسوولان هستند.

این مسوول مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد شرایط کنونی در حوزه بهداشت مدارس را نگران کننده خواند و تاکید کرد اگر در سال تحصیلی جاری تدابیر ویژه ای اندیشیده نشود بدون شاهد مشکلات احتمالی در حوزه بهداشت و سلامت دانش آموزان خواهیم بود.

حدود 150 هزار دانش آموز در بیش از دو هزار مدرسه در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل هستند.

شایعه مورد دار بودن خون مردم عسلویه تکذیب شد

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر شایعات مربوط به خون مردم عسلویه را تکذیب کرد و گفت بار‌ها آزمایشات نشان داده که خون مردم عسلویه سالم است و می‌توانند مانند سایرین خون خود را می‌توانند اهدا کنند.

مهرداد حسین‌زاده رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر درباره اخبار منتشر شده راجع به اینکه خون و فرآورده‌های خونی مردم جنوب استان بوشهر دارای مشکل است، گفت: این خبر شایعه‌ای بیش نیست و این در حالی است که تاکنون هشت بار سازمان انتقال خون استان بوشهر از مردم این مناطق اقدام به خون‌گیری کرده است.

وی تاکید کرد: در گذشته به دلیل مناطق باتلاقی که وجود پشه آنوفل در این نواحی زیاد بود و افراد مورد نیش این حشره قرار می‌گرفتند به همین سبب ما نکات ایمنی را رعایت می‌کردیم اما اینکه گفته می‌شود به دلیل آلودگی هوای در شهرهای استان از ساکنین خون گرفته نمی‌شود درست نیست، بار‌ها آزمایشات نشان داده که خون مردم عسلویه سالم است و می‌توانند مانند سایرین خون خود را می‌توانند اهدا کنند.

وی در ادامه افزود: این افتخار ما است که در کنار همکاران صنعت نفت و گاز به بومیان منطقه خدمت رسانی می‌کنیم و عامل پیشرفت صنعت نفت نیز تعامل با مسئولان و مردم منطقه است و سال آینده نیز با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی درمانگاه‌های بهداشت صنعت نفت نیز مستقر می‌شوند.

حسین‌زاده از توسعه بخش‌های مختلف بیمارستان توحیدجم در نیمه دوم امسال خبر داد و افزود: به دنبال آن هستیم تا ۲۰ تخت بستری به مجموع تخت‌های بیمارستان جم اضافه شود و بخش‌های اتاق عمل، زایشگاه و اورژانس توسعه یابد. بخش NICU مراقبت‌های ویژه نوزادان با شش تخت بستری در آینده نزدیک و بخش دیالیز بیمارستان با شش تخت دیالیز و اتاق ایزوله نیز تا چهار ماه آینده راه اندازی و به بهره برداری می‌رسد.

حسین‌زاده با بیان اینکه سه بیمارستان مستقر در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر به طور مستقیم و غیر مستقیم وابسته به صنعت نفت هستند و به کارکنان شرکتی و افراد غیر شرکتی خدمات می‌دهند گفت: بیمارستان توحید جم زیر مجموعه وزارت نفت است و بیمارستان امام خمینی ره کنگان وابسته به وزارت بهداشت نیز با حمایت‌های صنعت نفت تا کنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال کمک شده است.

وی افزود: بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) عسلویه زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است و با حمایت‌های وزارت نفت بخش‌های زنان و زایشگاه آن راه‌اندازی شد و هم اکنون نیز در حال توسعه است.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر از احداث و راه اندازی مرکز سوانح و حوادث صنعت در شهرستان عسلویه خبر داد و افزود: سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی، زمین را برای ساخت مرکز سوانح و حوادث صنعت در اختیار ما قرار داده است و با توجه به آماده بودن نقشه مرکز و بودجه آن، تا ۳۶ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و کمک شایانی به مردم و کارکنان منطقه است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در ۱۴ رشته تخصصی در بیمارستان توحید جم پزشک متخصص وجود دارد خاطر نشان کرد: در صدد آن هستیم تا فوق تخصص‌های گوارش، بیماری‌های غدد و دیابت را نیز در کلینک تخصصی بیمارستان توحید جم راه‌اندازی شود.

حسین‌زاده با بیان اینکه بیمارستان توحید جم نخستین مرکزی بود که طرح تحول سلامت نظام سلامت در آن اجرایی شد تصریح کرد: با آغاز طرح تحول نظام سلامت در سال ۹۳ بیمارستان توحید جم با توجه به اینکه زیر مجموعه وزارت نفت بود به سبب عدم وجود بیمارستان دیگر در این منطقه این طرح را اجرایی کرد و این کمکی دیگر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی نفت بود.

سوخته شدن215 هکتار پناهگاه حیاث وحش

مهر: پناهگاه حیات‌وحش و ذخیرگاه زیست کره میانکاله در آتش جهل و سهل‌انگاری می سوزد و طمع سودجویان، زیستمندان این جزیره را همواره کباب کرده است.

بهار و تابستان که از راه می‌رسد آتش دامن گیر منطقه میانکاله در بهشهر می شود و بخش وسیعی از این منطقه شامل مراتع و انار زارهای بکر این منطقه حفاظت‌شده با سهل‌انگاری و جهل برخی از افراد طعمه حریق می‌شود و آتش وسعت زیادی از این منطقه را می‌بلعد.

منطقه میانکاله ازجمله مناطق، زیستگاه‌ها و تالاب‌های بین‌المللی است که با قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر در شهرستان بهشهر با مساحت تقریبی ۶۸ هزار هکتار وسعت دارای اکوسیستم منحصربه‌فرد آبی و خشکی است.

تالاب میانکاله به دلیل مأوا دادن به پرندگان مهاجر، جزء مناطق حفاظت‌شده در نظر گرفته‌شده و تالاب بین‌المللی استان مازندران محسوب می‌شود که به‌عنوان یک اکوسیستم آبی همواره موردتوجه علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و گردشگری بوده است.

هرسال با سرمای هوا در پاییز و زمستان، پرندگان بسیاری از مناطق مختلف برای زمستان گذرانی به این منطقه می‌آیند و البته این منطقه در طول سال دارای پرندگان، ماهیان و حیوانات مختلف است و بیشتر پرندگان زمستان گذران در میانکاله وجود دارد که اوایل پاییز می‌آیند و در ابتدای بهار به سرزمین‌های خود کوچ می‌کنند.

رندگانی که در فصل بهار به تالاب میانکاله مهاجرت می‌کنند شامل هدهدها یا شانه‌به‌سرها هستند که در اوایل بهار و سپس قوها و کلاهک‌ها در جمعیت ۲۰ هزارتایی می‌آیند و درنهایت زنبورخوارها که جمعیت فراوانی دارند وارد میانکاله می‌شوند.

اوایل خرداد گلایل‌ها آمدند که همگی آن‌ها تخم‌گذار بودند و نیز در اواسط خرداد کنگر خوارها و صدف خوارها برای تابستان گذران آمدند. در میانکاله حدود صد هزار گونه گیاهان علفی دانه‌دار رشد کردند و چون این پرندگان برخی از آن‌ها دانه‌خوار هستند از دانه‌های گیاهان در فصل تابستان برای تغذیه استفاده می‌کنند.

در فصل پاییز نیز بیشتر پرندگان از دانه‌های انار تغذیه می‌کنند برخی که حشره‌خوار هستند از تارهای عنکبوتی که حشرات در آن به دام افتادند تغذیه می‌شوند و به‌طورکلی طبیعت برای پرندگان محلی برای تغذیه فراهم می‌کند بنابراین وجود گونه‌های گیاهی و حشرات موجود در آن و محل مناسب برای استتار پرندگان است که از این طریق خود را در برابر دشمنان طبیعی محافظت می‌کنند.

بهار و تابستان امسال فصل خوبی برای میانکاله نبود و بروز آتش‌سوزی‌های مختلف در میانکاله طبیعت و مراتع این منطقه را در معرض خطر قراردادبهار و تابستان امسال فصل خوبی برای میانکاله نبود و بروز آتش‌سوزی‌های مختلف در میانکاله طبیعت و مراتع این منطقه را در معرض خطر قرارداد. دراین‌بین مهم‌ترین علت آتش‌سوزی میانکاله توسط مسئولان عامل انسانی اعلام‌شده است که این عامل انسانی ازنظر برخی از افراد محلی و حافظان محیط‌زیست به دلیل سهل‌انگاری در مهار آتش به این آتش‌سوزی‌ها دامن زده‌اند و متأسفانه در برخی از موارد، رد پای افراد سودجو هم در میانکاله دیده می‌شود.

البته کمبود امکانات مناسب اطفای حریق در این منطقه وسیع طبیعی و نبود یک پایگاه آتش‌نشانی و مهار آتش در منطقه هم مزید بر علت شده و دامنه آتش‌سوزی‌ها را در برخی از موارد گسترده‌تر کرده است.

جمال ابوطالبی یکی از اعضای شورای اسلامی زاغمرز و از دوستداران محیط‌زیست بهشهر که دغدغه فراوان در محیط‌زیست دارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آتش‌سوزی ماه جاری در میانکاله و آتش‌سوزی در بخش وسیعی از این منطقه، توجه به خرید یک فروند بالگرد اطفای حریق در میانکاله را یک نیاز ضروری دانست.

وی گفت: میانکاله از حساسیت بالایی برخوردار است و با توجه به اتفاقات یک سال اخیر و آتش‌سوزی‌های متعدد باید مسئله امنیتی شده و مسئولین کشوری برای رفع مشکلات در این منطقه چاره‌اندیشی کنند.

ابوطالبی ادامه داد: متأسفانه با بروز آتش‌سوزی در ماههای اخیر در میانکاله و همچنین آتش‌سوزی اخیر مردادماه امسال نشان داد که این امکانات جوابگوی مهار آتش در وسعت وسیع نیست.

این فعال محیط‌زیست با اشاره به امکانات موجود در محیط‌زیست یادآور شد: امکانات فعلی در میانکاله شامل دو تانکر با حداکثر ظرفیت چهار هزار لیتر آب است که آب‌پاشی با پمپ معمولی انجام می‌شود و همچنین در سال‌های اخیر یک دستگاه تولیدکننده کف هم به این امکانات ابتدایی اضافه‌شده است که به دلیل ظرفیت پایین قابل‌استفاده نیست.

وی افزود: مازندران با توجه به وجود جنگل‌های بزرگ هیرکانی و آتش‌سوزی‌های متعدد در مناطق مختلف در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا، عدم اطفای آتش توسط مسافران و گردشگران و همچنین آتش شدن کاه و کلش در مزارع و سرایت آن به جنگل‌ها و منابع طبیعی و محیط‌زیست ناگزیر به استفاده از بالگرد اطفای حریق است که در آتش‌سوزی اخیر تنها بالگرد اطفای حریق مازندران هم به گفته مسئولان مدیریت بحران، دارای مشکل فنی بوده است.

ابوطالبی گفت: جای خالی بالگرد و بالگرد اطفای حریق در آتش‌سوزی اخیر میانکاله کاملاً محسوس بود که می‌طلبد تامسئولان با دقت بیشتری در این راستا وارد شوند.

وی با قدردانی از تلاش‌های مدیرکل محیط‌زیست مازندران و رییس محیط‌زیست بهشهر که در همان زمان اولیه آتش‌سوزی در منطقه حاضر و تلاش برای اطفای حریق با حداکثر امکانات را در دستور کار قراردادند؛ خاطرنشان کرد: وجود این مسئولان موجب دلگرمی نیروهای مردمی بود اما همچنان میانکاله از کمبود امکانات اطفای حریق رنج می‌برد و جای خالی بالگرد و بالگرد اطفای حریق در آتش‌سوزی اخیر میانکاله کاملاً حس می‌شد که نیازمند توجه بیشتر در این زمینه است.

این فعال زیست‌محیطی گفت: توجه به‌ردیف بودجه‌ای ملی و استانی برای منطقه میانکاله و رفع بحران در منطقه در مواقع آتش‌سوزی از نیازهای مهمی است که با توجه به بعد ملی و بین‌المللی بودن میانکاله باید موردتوجه قرار گیرد.

یکی دیگر از دوستداران محیط‌زیست وجود افرا سودجو در منطقه را عاملی در بروز این آتش‌سوزی‌ها دانست که برای رسیدگی به وضعیت فعلی منطقه باید بازجویی از افراد مظنون توسط نیروهای امنیتی باقوت دنبال شود و افراد متخلف به اشد مجازات برسند.

وی افزود: توجه به امنیت منطقه، افزایش تعداد محیط بانان و افزایش امکانات از مسائل مهم و ضروری است که باید موردتوجه جدی مسئولان قرار گیرد.

رییس اداره محیط‌زیست شهرستان بهشهر گفت: در ۱۱ مردادماه امسال با ایجاد آتش‌سوزی در بخشی از میانکاله حدود ۲۰۰ هکتار از این مناطق که شامل ۸۰ درصد انارستان بود در آتش سوخت.

محمد زمان احمدی اظهار کرد: در پروژه سفر ریاست جمهوری و رییس سازمان محیط‌زیست طرح احیای پناهگاه و ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله بود که ایجاد پایگاه اطفای حریق میانکاله یکی از این موارد است که در کنار احیای تالاب و نجات از خشک‌سالی، ایجاد پایگاه آتش‌نشانی از ضرورت‌های مهم میانکاله است.

وی افزود: اگر لودر نبود احتمال گسترش آتش فراوان بود جرا که باوجود وزش افزایش آتش را دامن می‌زد که با استفاده از لودر بندر امیرآباد، آتش اطفا شد.

احمدی گفت: درمجموع از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۰ آتش‌سوزی کوچک و بزرگ در میانکاله رخ‌داده است که ۲۱۵ هکتار از عرصه طبیعی پناهگاه میانکاله طعمه حریق شد .

وی در مورد بالگرد اطفای حریق هم یادآور شد: هماهنگی با ستاد بحران برای ورود بالگرد به منطقه برای اطفای حریق هماهنگی شد اما به دلیل وجود نقص فنی این امکان فراهم نشد و برای اطفای حریق از لودر بندر امیرآباد و خودروهای آتش‌نشانی شهرداری بهشهر، بندر امیرآباد و منابع طبیعی، آتش مهار شد.

رییس اداره محیط‌زیست شهرستان بهشهر گفت: در منطقه میانکاله به دلیل شرایط موجود و پیوسته بودن انارستان‌ها خودروهای آتش‌نشانی نمی‌توانند وارد منطقه شد که دو دستگاه تراکتور دو دیفرانسیل خریداری شد که خودروهای آتش‌نشان تأمین‌کننده آب این تراکتورها هستند و نیاز مهم و ضروری منطقه در شرایط فعلی، در کنار احیای تالاب و نجات از خشک‌سالی، ایجاد پایگاه آتش‌نشانی در میانکاله است.

شبه‌جزیره میانکاله با وسعت بیش از ۶۸ هزار هکتاری شامل پناهگاه حیات‌وحش و تالاب یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت‌شده شمال ایران است که تنها تالاب آن متشکل از سه تیپ زیستگاهی آبی بوده و هرساله در اوایل پاییز میزبان صدها هزار پرنده از سرزمین‌های شمالی دریای خزر بوده و این روند تا اواخر زمستان ادامه دارد.

غنای این زیستگاه در جهت تغذیه بیش از ۲۶۰ گونه پرنده اعم از مهاجر و بومی موجب آن شده که میانکاله را بهشت پرندگان خاورمیانه بنامند و این تنوع گونه‌ای موجب بازدید هزاران نفر از سراسر ایران و حتی کشورهای اروپایی به این منطقه می‌شود.

تالاب میانکاله یکی از زادگاه‌های اصلی و مهم ماهی‌های استخوانی و غضروفی دریای خزر است که اهمیت این تالاب را بیش‌ازپیش یادآور می‌شود.

کمتر از یک و نیم‌قرن پیش بزرگ‌ترین گربه‌سان ایران (ببر هیرکانی) در این بهشت بی‌بدیل غرش می‌کرده که در کتب تاریخی به‌دفعات به آن اشاره‌شده است.

منطقه میانکاله شامل شبه‌جزیره میانکاله و تالاب و خلیج میانکاله) در سال ۱۳۴۸ جزو اولین گروه مناطق چهارگانه انتخاب و تحت عنوان منطقه حفاظت‌شده و سپس به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش و در چارچوب ضوابط و مقررات این مناطق مدیریت شد و در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و جزو ۲۲ تالاب کنوانسیون رامسر محسوب می‌شود.

پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در سال ۱۳۵۵ در شبکه جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره(بشر و کره مسکونی) جایگاهی را به خود اختصاص داده و به‌عنوان یکی از ۹ ذخیره‌گاه کشور به ثبت رسید.

مصدوم شدن 200 فرد در حادثه نشت گاز در دزفول

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: تعداد مصدومان نشت گاز کلر در دزفول از مرز ۲۰۰ فرد گذشت.

یوسف پریدار در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص تعداد مصدومان حادثه نشت گاز کلر در دزفول اظهار کرد: تعداد حادثه دیدگان این اتفاق از مرز ۲۰۰ نفر گذشت و مصدومان در بیمارستان های نبوی و گنجویان دزفول و امام علی اندیمشک تحت مداوا قرار گرفته اند.

وی افزود: خوشبختانه حال عمومی اغلب مصدومان خوب است ولی شهروندانی که احساس می کنند در تنفس با مشکل مواجه شده اند فورا به بیمارستان های پیش گفته مراجعه کنند.

همچنین فرماندار دزفول از مهار نشت گاز کلر از کپسولهای واقع در کاشفیه دزفول خبر داد و اعلام کرد بررسی اولیه نشان می دهد که عوامل انسانی در این حادثه دخیل بوده است.

حبیب الله آصفی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پس از پنج ساعت تلاش و کوشش توانستیم محل نشت گاز کلر کپسولهای واقع در کاشفیه دزفول را کنترل و مهار کنیم.

وی گفت: بررسی اولیه نشان می دهد که عوامل انسانی در این حادثه دخیل بوده است.

آصفی تصریح کرد: تعدادی افراد معتاد و بعضا ولگرد در منطقه محل نشت گاز تردد می کردند که پیش بینی اولیه ما بر این است که یکی از افراد فوق الذکر محل کپسول های گاز کلر را دستکاری کرده باشد.

فرماندار دزفول وی در پاسخ به سوال در رابطه با بازداشت افراد مرتبط با این حادثه گفت: تاکنون هیچ شخصی بازداشت نشده است ولی تحقیق وسیع در این باره آغاز شده است.

آصفی اظهار کرد: آخرین آمار مسمومیت این حادثه از ۱۲۰ نفر گذشت که بعضا سرپایی درمان و مرخص شدند. البته برخی هنوز هم تحت درمان هستند و تنها دو نفر به دلیل بدحال بودن به بخش مراقبت های ویژه منتقل شدند و خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر شرایط در محل حادثه عادی است ولی به منظور رعایت نکات ایمنی تردد ممنوع است.

آصفی تاکید کرد: هیچ کدام از مصدومین برای درمان به اهواز یا شهرستان دیگری اعزام نشده است.

محمد رضا کرم نژاد شهردار، سرهنگ علی الهامی فرمانده انتظامی و عظیم رضایی رئیس جمعیت هلال احمر دزفول به علت حضور در منطقه مصدوم شدند و تحت مداوا قرار گرفتند.

کشتی‌های بزرگ صید صنعتی و ترال در سیستان و بلوچستان وجود ندارد

‌مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: در منطقه سیستان وبلوچستان کشتی‌های بزرگ صید صنعتی وترال وجود ندارد، بنابراین به کشتی‌های‌ چینی با رعایت نوع، زمان ومکان صید مجوزهای یک تا دو ماهه برای صید غیرماکول ارائه می‌شود.

‌ هدایت الله میرمرادزهی افزود: کشتی‌های چینی موظفند از عمق 100متری دریا وبه فاصله 10مایل از ساحل با تورهای میانی ترال به صید بپردازند و درصورت تخلف در کمیسیون رسیدگی به تخلفات شیلاتی با آن‌ها برخورد لازم صورت می‌گیرد و مجوز صید کشتی لغو می‌شود.

میرمرادزهی بابیان این که کشتی‌های چینی براساس مجوزهای خود مبالغی را به سازمان شیلات می‌پردازند، تاکید کرد: این روش صید فرصتی برای ارزآوری برای استان از راه ماهی غیرحلال است چراکه ماهی‌های غیرماکول درصورتی که به موقع صید نشوند، از منطقه خارج شده و مورد استفاده کشورهای دیگر منطقه قرار می‌گیرند.

به گفته وی، تنها در سال گذشته صادرات آبزیان غیرخوراکی استان به چهار کشور چین، تایلند، ویتنام و سری لانکا بیش از 16 میلیون دلار ارزآوری داشته است‌.

همکاری مشترک دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد در حوزه گیاهان دارویی

ایسنا: در راستای گسترش تحقیقات در زمینه گیاهان دارویی، همکاری مشترک میان پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسعه می‌یابد.

به منظور بررسی امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود در دو دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه گیاهان داروی

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۷۲۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا صادرات خدمات سدسازی و نیروگاهی مهم است؟

یکی از ابعاد سیاست دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی برای توسعه روابط با کشور‌های آسیایی، همسایه و کشور‌های مستقل، حمایت و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی است. 

در سال‌های گذشته ایران با دستیابی به توانمندی در داخلی سازی و تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود در حوزه آب و فاضلاب موفق شده است بیش از ۹۵ درصد نیاز‌های خود را از داخل کشور تامین کند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک مجموعا با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب، حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صد‌ها تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در کشور ایران ساخته شده است. مجموع این توانمندی‌ها زمینه را برای صدور خدمات فنی و مهندسی را به دیگر کشور‌ها فراهم آورده است.

یکی از شاخصه‌های دیپلماسی دولت سیزدهم، بازاریابی و زمینه‌سازی برای تسهیل صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالای ایرانی در بازار‌های بین‌المللی بوده و در همین راستا نیز روز گذشته پروژه چند منظوره اومااویا در سریلانکا به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در حوزه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد. گفتنی است روند احداث این پروژه از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، اما به دلیل طولانی شدن فرایند تملک زمین، عملا اجرای این پروژه از سال ۲۰۲۱۶ آغاز شد. طی دوره ساخت این سد و نیروگاه برای بیش از ۱۷۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شد.

این ابرپروژه ۲۳۰ کیلومتری در شرق پایتخت کشور سریلانکا به اجرا درآمده و با این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های اطراف برای توسعه کشاورزی منطقه کم‌آب مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم‌زمان ظرفیت تولید ۱۲۰ مگاوات برق عملیاتی شد.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است.

از اهمیت‌های دیگر پروژه اومااویا ارزش ۵۳۰ میلیون دلاری آن است که به طور کامل توسط دولت سریلانکا پرداخت شده و فعالیت‌های اجرایی و تنها بخش عملیاتی به متخصصان ایرانی واگذار و به ارز آوری برای کشور منجر شد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در این باره گفت: در مسیر توسعه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم، سریلانکا یکی از کشور‌های هدف وزارت نیرو محسوب می‌شود و در این زمینه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی و بزرگ‌ترین پروژه آبی این کشور از سوی شرکت‌های ایرانی ساخته شده است. این طرح از جمله بزرگ‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی محسوب می‌شود که تمامی مراحل مطالعاتی و اجرایی آن توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته است.

عرضه خدمات متخصصان ایرانی حوزه آب و برق در ۲۰ کشور جهان

محرابیان افزود: با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب ایران توانسته است در سال‌های گذشته ۵۰ پروژه بزرگ آب و برق را در ۲۰ کشور جهان یا به اتمام برساند و یا در حال اجرا داشته باشد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: به عنوان نمونه از جمله پروژه‌هایی که با توان مهندسان ایرانی در کشور تاجیکستان به بهره‌برداری رسیده است، می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده اشاره کرد و همچنین پروژه سد راغون که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی جهان در کشور تاجیکستان با ارتفاع ۳۳۵ متر و ظرفیت ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب است که توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی در حال ساخت است.

ایران در حال حاضر به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت در اختیار دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشور است.

به گفته رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق ایران هم‌اکنون به بیش از ۱۸ کشور دنیا در حال خدمات فنی و مهندسی صادر می‌کند که این فعالیت‌ها در حوزه آب و برق ۶۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

۳.۵ میلیارد دلار پتانسیل  صادرات خدمات حوزه آب و برق وجود دارد

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به پتانسیل ایران در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: پتانسیل ظرفیت صادرات سازه‌های فنی و مهندسی بیشتر از میزان فعلی بوده و سالانه ۳.۵ میلیارد دلار است، اما شرایط حاضر فعالیت را در این بخش با دشواری‌هایی مواجه کرده است.

او گفت: به رغم این شرایط مهندسان و متخصصان ایرانی از هند تا آفریقا و از امریکای جنوبی تا آسیای میانه در حال اجرا و پیشبرد پروژه‌های بزرگ و پیچیده در صنعت آب و برق هستند، از جمله می‌توان به اجرای این پروژه‌ها در کشور‌های عراق، ازبکستان، سودان، نیجریه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان و ... اشاره کرد.

گفتنی است،  هم اکنون ۷۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است که البته هدفگذاری‌ها در حوزه آب و برق صادرات ۵ میلیارد دلاری خدمات است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • کشف جسد دختر ۱۷ ساله در رودخانه بشار + جزییات ماجرا
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد 
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها افزایش یافت
  • چرا صادرات خدمات سدسازی و نیروگاهی مهم است؟
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق