Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ميوه‌هاي خشک شده فله‌اي نخريد، مودم را هنگام خواب خاموش کنيد، کدام مشاغل شما را در معرض آرتروز قرار مي‌دهد و ... از جمله اخباري است که بسته سلامت ميزان امروز به آن‌ها پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، ميوه‌هاي خشک شده فله‌اي نخريد، مودم را هنگام خواب خاموش کنيد، کدام مشاغل شما را در معرض آرتروز قرار مي‌دهد و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله اخباري است که بسته سلامت ميزان امروز به آن ها پرداخته است.
مودم را هنگام خواب خاموش کنيد!
تبيان: اگر از طريق واي فاي با دنياي مجازي در ارتباط هستيد و مدام با لپ‌تاپ، تلفن هوشمند يا تبلت‌تان به اينترنت متصل مي‌شويد بايد بدانيد که استفاده مداوم از اينترنت واي فاي مي‌تواند سلامت شما را به خطر اندازد. محققان مي‌گويند همان‌طور که هنگام خواب بايد تلفن همراه‌تان را از خود دور نگه داريد تا در معرض اشعه‌هاي الکترومغناطيسي آن قرار نگيريد، بايد در برابر مودم واي فاي هم همين موضوع را رعايت کنيد و اگر از طريق اين نوع مودم‌ها به اينترنت متصل مي‌شويد، آن را هنگام خواب خاموش کنيد. به گفته محققان امواج واي فاي روي مغز تاثير گذاشته و افسرده تان مي‌کند. پژوهشگران مي گويند نتايج تحقيقات آن ها نشان مي دهد انتشار امواج الکترومغناطيسي مودم مي تواند بخش هايي از مغز را تحريک کند و فعاليت آن بخش را افزايش دهد. دانشمندان با انجام آزمايشات و مطالعاتي بر روي داوطلبان زيادي دريافتند آن دسته از افرادي که ساعات زيادي از روز را در کنار مودم قرار دارند و هنگام خواب نيز مودم در محيط کنار آن ها وجود دارد حافظه کمتري دارند و موارد مختلف را کمتر به خاطر مي سپارند و مغزشان پريشاني بيشتري دارد. پزشکان توصيه مي کنند براي سلامت مغز بهتر است افراد قبل از خواب مودم را خاموش کنند و در ساعات استراحت آن را از خود دور نگه دارند.

محققان نروژي مي گويند؛ موسيقي درماني تاثيري بر بهبود اوتيسم ندارد
مهر: محققان طبق مطالعات قبلي عنوان مي کردند که تلفيق موسيقي و درمان به بيماران مبتلا به اوتيسم کمک مي کند تا انگيزه بيشتر، ابتکار بيشتر و توانايي برقراري ارتباط بهتر را داشته باشند. اما مطالعه جديد نشان مي دهد موسيقي درماني کمکي به بهبود علائم اوتيسم نمي کند. در اين مطالعه محققان نروژي دريافتند کودکاني که در موسيقي درماني بداهه نوازي و درمان استاندارد شرکت کرده بودند نسبت به کودکاني که فقط تحت درمان استاندارد بيماري اوتيسم قرار گرفته بودند، بهبودي بيشتري را شاهد نبودند. کريستين گلد، سرپرست تيم تحقيق در مرکز تحقيقات موسيقي درماني آکادمي گرگ نروژ، در اين باره مي گويد: موسيقي درماني مي تواند گزينه خوبي براي کودکان داراي عملکرد پايين باشد. در اين مطالعه، محققان 364 کودک 4 تا 7 سال را که همگي مبتلا به اوتيسم بودند، مورد بررسي قرار دادند. نيمي از کودکان به طور تصادفي به گروه دريافت کننده درمان استاندارد و نيمي ديگر به گروه دريافت کننده درمان استاندارد همراه با موسيقي درماني اختصاص داده شدند. بعد از حدود 5 ماه، محققان مشاهده کردند هر دو گروه شاهد بهبود بسيار کمي در شدت علائم بيماري شان بودند. محققان اذعان مي کنند طبق اين مطالعات، موسيقي درماني تاثير متمايزي نسبت بر درمان استاندارد بر روند بهبود بيماري ندارد.

مصرف بادام بر بهبود کلسترول تاثير دارد
به گفته محققان مصرف منظم بادام به تقويت ميزان کلسترول HDL کمک کرده در حاليکه همزمان شيوه دفع آن از بدن را نيز بهبود مي بخشد. در اين مطالعه، محققان ميزان و عملکرد کلسترول HDL (ليپوپروتئين با چگالي بالا) را در افرادي که هر روز بادام مصرف مي کردند با ميزان و عملکرد HDL همان گروه از افراد که به جاي بادام، کيک مافين مي خوردند مقايسه کردند. محققان دريافتند در شرکت کنندگان رژيم غذايي بادام، ميزان و عملکرد HDL شان بهبود يافت. پني کريس اترتون، سرپرست تيم تحقيق از دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا، در اين باره مي گويد: «مطالعات زيادي نشان داده اند که مصرف بادام موجب کاهش کلسترول بد LDL که فاکتور پرخطر اصلي بيماري قلبي است، مي شود، اما تاکنون مطالعه اي در مورد تاثير بادام بر کلسترول HDL که کلسترول خوب محسوب شده و به کاهش ريسک بيماري قلبي کمک مي کند، انجام نشده بود». محققان مشاهده کردند بادام مي تواند ميزان اين کلسترول را افزايش داده و عملکرد کلسترول HDL را بهبود بخشد، که عملکرد آن از طريق جمع آوري کلسترول از بافت ها مانند شريان ها و کمک به دفع آن از بدن است. به گفته کريس اترتون، HDL زمانيکه وارد جريان خون مي شود بسيار کوچک است. همانند يک کيسه زباله است که به تدريج بزرگ تر و گردتر مي شود چراکه قبل از رسوب کلسترول در کبد، آن را از سلول ها و بافت ها جمع آوري مي کند. در اين مطالعه به 48 مرد و زن داراي کلسترول LDL بالا به مدت شش هفته روزي 43 گرم بادام داده شد. بعد از اين مدت، در يک دوره کنترل شش هفته ديگر به اين افراد مافين موز داده شد. در پايان هر دوره محققان ميزان و کيفيت کلسترول HDL شرکت کنندگان را اندازه گيري کردند. بعد از مقايسه نتايج اين دو دوره، آنها دريافتند رژيم غذايي بادام موجب بهبود ميزان و عملکرد کلسترول HDLشان شده بود.

شکلات موجب تسکين بيماري هاي روده مي شود
مصرف غذاهاي غني از پروتئين مانند گردو، تخم مرغ، دانه ها، لوبيا، مرغ، ماست، پنير و حتي شکلات ممکن است موجب تقويت محيط روده تحريک پذير شود که مي تواند به تسکين افراد مبتلا به درد شکمي و اسهال به دليل بيماري هاي التهابي روده کمک کند. اين مواد غذايي حاوي مقدار قابل ملاحظه اي تريپتوفان اسيد آمينه مورد استفاده در ساخت پروتئين ها هستند که تغذيه موش ها با آن، منجر به رشد سلول هاي ايمني بدن و در نهايت تقويت روده شد. يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد که يک رژيم غذايي غني از پروتئين، باعث ظهور سلول هاي ايمني در «Lactobacillus reuteri» مي شود، باکتري که به طور معمول در روده زندگي مي کند و سيستم ايمني روده را قوي تر و کمتر التهابي مي کند. به گفته سرپرست تيم تحقيق از دانشگاه واشنگتن، «يافته هاي ما نشان داد هر چقدر تريپتوفان در رژيم غذايي موش ها بيشتر بود، آنها داراي سلول هاي ايمني بيشتري بودند. تيم تحقيق موش هايي را که از زمان تولد تحت شرايط استريل زندگي کرده و عاري از ميکروب بودند، بررسي کرد. وقتي که «Lactobacillus reuteri» به اين موش ها داده شد، سلول هاي ايمني شان افزايش يافت. بعلاوه زماني که تريپتوفان در خوراک موش ها دو برابر شد، تعداد اين سلول ها حدود 50 درصد افزايش يافت.

مشاغلي که شما را در معرض آرتروز قرار مي‌دهد!
يافته ها نشان مي دهد فاکتورهاي مرتبط با کار نظير قرارگيري در معرض هواي مضر و آلوده، ممکن است در ابتلا به اين بيماري نقش داشته باشد. محققان موسسه کارولينسکا سوئد به بررسي بيش از 3500 فرد مبتلا به آرتروز روماتوئيد و حدود 5600 فرد بدون اين بيماري در سوئد پرداختند. يافته ها نشان داد در بين مردان، افراد داراي مشاغل توليدي بيش از افراد داراي مشاغل تخصصي، اداري و فني در معرض ريسک ابتلا به آرتروز روماتوئيد بودند. اين ريسک در مورد کارگران الکتريکي و الکترونيک دو برابر بيشتر و در بين کارگران آجرچين و بتن کار سه برابر بيشتر بود. در بين زنان، کمک پرستارها و خدمتکارها بيشتر در معرض اين خطر قرار داشتند، اما زنان مشاغل توليدي اينگونه نبودند که به عقيده محققان، اين مسئله به خاطر حضور کمتر زنان نسبت به مردان در بخش توليد است. سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي گويد: «مطالعات بيشتري در اين زمينه لازم است اما عاملان بالقوه در اين مشاغل شامل سيليس، آزبست (پنبه نسوز)، حلال هاي آلي و اگزوز موتور هستند.»

هشدار سازمان غذا و دارو؛ از خريد ميوه‌هاي خشک شده فله‌اي خودداري کنيد
جام جم: رئيس اداره نظارت بر مواد غذايي و آشاميدني با منشأ گياهي سازمان غذا و دارو گفته که ميوه‌هايي که به صورت خشک شده در بازار به فروش مي‌رسد بايد در کارخانجات مجهز بهداشتي تهيه و بسته بندي شوند. ميوه‌هاي خشک شده حتما بايد در کارخانجات مشمول اخذ پروانه‌هاي بهداشتي و در شرايط مناسب و مطابق با ضوابط و قوانين تهيه و بسته بندي شوند. ميوه‌هاي خشک شده‌ فله‌اي و بدون هيچ نوع مشخصاتي در بازار به فروش مي‌رسد مورد تاييد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نيست و مصرف کنندگان هنگام خريد اين نوع محصولات حتما بايد به مشخصات بهداشتي بر روي آنها دقت کنند. ميوه‌ها بعد از خشک شدن در کارخانجات که بر اساس ضوابط بهداشتي و با حضور مسئول فني صورت مي‌گيرد، هنگام بسته بندي نيز از لحاظ باقيمانده سموم کنترل مي‌شود.

چند نکته براي کساني که زياد دارو مصرف مي‌کنند
امروزه درصد بالايي از مردم جهان به طور منظم دارو مصرف مي‌کنند. عوارض جانبي مصرف اين داروها سالانه تعداد زيادي از افراد را راهي اورژانس مي‌سازد و در برخي موارد، مرگ به دنبال دارد. کارشناسان، توصيه‌هايي براي بهتر شدن اين شرايط ارائه مي‌کنند. مشاور پزشکي ان‌بي‌سي نيوز مي‌گويد، بسياري از افراد در کنار داروهاي تجويزي، داروهاي بدون نسخه و قرص‌هاي مکمل مصرف کرده، يا براي يک مشکل، چندين دارو مصرف مي‌کنند، بدون آن که بدانند اين داروها با يکديگر تداخل ايجاد مي‌کنند. همچنين ممکن است فرد با مشاهده عوارض جانبي داروها، به مصرف داروي ديگري براي کاهش اين عوارض روي بياورد يا به دلايل کاملا مجزا، داروهايي را که تعامل خوبي با يکديگر ندارند، به‌طور همزمان مصرف کند. بهتر است در اين مورد که آيا لازم است داروها طبق روال گذشته مصرف شوند يا نه، با پزشک مشورت شود. بسياري از داروها، مدت‌ها پس از انقضاي تاريخ مصرف، همچنان خواص خود را حفظ مي‌کنند، اما اگر داروهاي حياتي مانند اپي پن يا آسپرين همچنين داروهايي مانند انسولين و آنتي‌بيوتيک مايع مصرف مي‌کنيد، بهتر است پس از گذشتن تاريخ انقضا، از مصرف آنها خودداري کنيد. دارو دادن به کودکان به وسيله قطره چکان موثرتر از دادن دارو با فنجان يا قاشق است. همه‌‌ قرص‌ها را نمي‌توان خرد کرد و برخي داروها درصورت خردشدن، مزه بدي پيدا مي‌‌کنند يا حتي ممکن است خراب شوند. اگر دارو طعم ناخوشايندي دارد، با پزشک مشورت و سپس دارو را با آب، شير يا آبميوه مخلوط کنيد. داروها را از جعبه‌هاي خود خارج و آن ها را با پودر قهوه يا خاک مخلوط کنيد. داروهاي خطرناک مانند کدئين، مرفين و اوکسي کدون را درون توالت بريزيد و سيفون را بکشيد. سازمان غذا و داروي آمريکا اين روش را درصورتي‌که روش ديگري براي دفع دارو در دسترس نباشد، توصيه مي‌کند تا احتمال اين که اين داروها به دست کودکان يا افراد ديگر بيفتد، وجود نداشته باشد.

به سادگي شکمتان را آب کنيد
تسنيم: مصرف برنج و نان براي شام، عدم خوردن صبحانه کافي، خوردن سس‌، نوشابه‌، دلستر، نداشتن تحرک کافي، استرس زياد، نجويدن غذا سبب مي شود که ايراني‌ها حتي آنهايي که لاغرند نيز دچار چاقي شکم شوند. اما اگر صبح ناشتا کندر بجويد، دارچين با عسل ميل کنيد، زنجبيل با عسل مصرف کنيد، چاي سبز ميل کنيد، دم‌کرده تخم کتان بنوشيد، آب کرفس هفته‌اي سه روز ميل شود، سرکه سيب مصرف شود و روغن زيتون در رژيم غذايي روزانه گنجانده شود قطعا شکمتان کوچک مي شود.

گنجي که زنان باردار نبايد از مصرف آن غافل شوند
باشگاه خبرنگاران: عوامل عصب‌شناسي، آناتوميکي و روانشناسي مانند استرس و اضطراب مزمن از جمله فاکتور‌هايي هستند که تکلم کودکان را با اختلال مواجه مي‌کنند. اگر سيستم عصبي نوزادان به خوبي رشد نکرده باشد، کودکان با تاخير در تکلم روبرو مي‌شوند. گاهي سوءتغذيه زنان در دوران بارداري سبب اين عارضه شده و پس از گذشت مدتي برطرف مي‌شود. به اين معنا که اگر نوزادي اختلال در سيستم کلامي خود داشته باشد، شايد ديگر قادر به صحبت کردن نباشد، اما با پيش گيري از سوءتغذيه مادر در دوران بارداري مي‌توان از تاخير در تکلم کودکان جلوگيري کرد. زنان بايد سه ماه و به ويژه يک ماه قبل از بارداري اسيدفوليک و آهن را مصرف کنند. اسيد فوليک نقش موثري در تکامل سيستم عصبي نوزاد دارد. از منابع سرشار از فولات مي‌توان به غلات، انواع لوبيا، عدس، اسفناج و اسپاگتي اشاره کرد. اسيدفوليک، آهن، منيزيم، زينک و اسيد‌هاي چرب امگا 3 از جمله مواد معدني هستند که تاثير چشمگيري روي تکامل سيستم عصبي نوزاد دارند. استفاده از اين ترکيبات علاوه بر تقويت هوش و تکامل سيستم عصبي و حرکتي کودک از بروز نقص‌هاي مادرزادي نوزاد نيز جلوگيري مي‌کند.

انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.





منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۷۲۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

محققان گوگل می‌گویند با وجودی که دستیار‌های هوش مصنوعی ابزار‌هایی مفید و کاربردی هستند، اما می‌توانند کاربران را از نظر عاطفی بیش از حد به خود وابسته کنند. این وابستگی عاطفی می‌تواند پیامد‌های اجتماعی منفی به‌دنبال داشته باشد.

دستیار‌های هوش مصنوعی این روز‌ها بیش‌از‌پیش درحال توسعه هستند و تقریباً در تمامی پلتفرم‌ها به ابزاری کاربرپسند تبدیل شده‌اند. با این شرایط، محققان گوگل در مقاله‌ای در مورد استفاده بیش از حد از آنها و وابستگی عاطفی کاربران نسبت به چنین ابزار‌هایی هشدار می‌دهند.

کاربران در معرض وابستگی عاطفی به هوش مصنوعی قرار دارند
براساس مقاله جدید آزمایشگاه تحقیقاتی DeepMind گوگل، دستیاران هوش مصنوعی پیشرفته و شخصی‌سازی‌شده مزایای بالقوه زیادی به‌همراه دارند و می‌توانند تغییراتی همه‌جانبه در زندگی ما ایجاد کنند. این ابزار‌ها می‌توانند وضعیت کار، آموزش و فعالیت‌های خلاقانه و همچنین نحوه برقراری ارتباط ما را تغییر دهند. محققان این مطالعه می‌گویند اگر توسعه هوش مصنوعی بدون برنامه‌ریزی مدبرانه باشد، می‌تواند به یک شمشیر دولبه تبدیل شود.

این مقاله می‌گوید: «این ابزار‌های غیرطبیعی (مصنوعی) حتی ممکن است محبتی خیالی و رویکردی عاشقانه نسبت به کاربر ابراز کنند. چنین وضعیت‌هایی می‌تواند پایه و اساس ایجاد وابستگی عاطفی طولانی‌مدت به هوش مصنوعی را برای کاربران ایجاد کنند.»

در صورت عدم کنترل این ارتباط، استقلال کاربر ممکن است تحت‌الشعاع قرار گیرد و روی روابط اجتماعی وی تأثیرگذار باشد. هوش مصنوعی حتی می‌تواند جایگزین تعامل انسانی شود.

این خطرات، صرفاً موضوعاتی نظری نیستند. حتی زمانی که هوش مصنوعی در حد یک چت‌بات باشد نیز می‌تواند روی کاربر تأثیر بگذارد. در سال ۲۰۲۳ کاربر پس از چت طولانی با چت‌بات متقاعد شده بود که خودکشی کند.

«ایسون گابریل»، دانشمند محقق در تیم تحقیقاتی DeepMind و یکی از نویسندگان مقاله در توییتی هشدار داد که انواع دستیار شخصی و دستیار‌های شبیه انسان، به‌صورت فزاینده‌ای برخی موضوعات در مورد انسان‌شناسی، حریم خصوصی، اعتماد و روابط مناسب را مطرح می‌کنند. او معتقد است که باید با دقت بیشتری به حوزه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی توجه کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • میوه َشادی بخش را بشناسیم
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند
  • بیانیه هشدار آمیز خواهر رهبر کره شمالی؛ خود را در معرض خطر قرار ندهید