Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@22:06:03 GMT

زدودن غبار از چهره یک شخصیت تاریخ معاصر

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۷۴۳۵۰

زدودن غبار از چهره یک شخصیت تاریخ معاصر

مستند «نواب» به کارگردانی سیدحسن یوسفی، نویسندگی سعید زاهدی و محمدتقی حاجیموسی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است که بهزودی از شبکه‌های سیما به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش قدس آنلاین، مستند «نواب» به کارگردانی سیدحسن یوسفی، نویسندگی سعید زاهدی و محمدتقی حاجیموسی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است که بهزودی از شبکه‌های سیما به نمایش گذاشته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یوسفی مستندساز جوانی است که تاکنون مستندهایی چون «مهاجر» درمورد یک جانباز افغانستانی که در جنگ ایران و عراق شیمیایی شد، مستند «اکسیژن» درخصوص طبیعت و جنگل و از بین رفتن درختان و دو مستند کوتاه دیگر به نام «روباه صحرا» و «هیچ سلاحی بد نیست» درمورد مذاکرات عراق و ژاپن با آمریکا و... را در کارنامه کاری خود دارد. به انگیزه ساخت این مستند با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

از چگونگی شکلگیری مستند نواب بگویید

‌سال ۹۴ می‌خواستم فیلمی درمورد ترورهای ناکام محمدرضاشاه و شهید شمس‌آبادی بسازم که در مرحله تحقیق به ترورهای فداییان اسلام برخورد کردم که سبک و دلیل این ترور‌ها و البته به‌قول فداییان، اعدام‌های انقلابی برایم بسیار جالب بود و بیشتر از آن شخصیت نواب صفوی که من را قلقلک داد تا به آن‌طرف برم و پروژه ترور شاه را برای مدتی کنار بگذارم و به این موضوع بپردازم.

هدف از ساخت این مستند چیست؟

‌قطعاً نواب صفوی و فداییان اسلام بین برخی از مردم ناشناخته و بین بعضی دیگر به‌عنوان تندروهای اسلامی شناخته می‌شوند. هدف من از تولید این مستند این بود تا دلایل اعدام‌های انقلابی که درطول ۱۰ سال ۵ مورد بوده را به‌صورت صریح بیان کنم و هدف نواب را از به‌وجود آوردن گروهی به نام فداییان اسلام و تأثیرش درطول این‌مدت، به تصویر بکشم. نتیجه کار، ‌این مستند شد که به‌صورت مصاحبه و استفاده از گفتار متن روایت می‌شود.

از چه منابع تاریخی و مستندی برای روایت و به تصویر کشیدن مبارزات نواب صفوی استفاده کردهاید؟

‌مصاحبه‌هایی که در فیلم نواب گرفته شده، تماماً از کسانی است که در آن تاریخ در فداییان حضور داشته و درکنار نواب صفوی بوده‌اند، یعنی درواقع تمام مواردی را که در این مستند به آن اشاره می‌کنند، همه برگرفته از دیده‌هایشان است و این خودش بزرگ‌ترین سند محسوب می‌شود. حتی ما سعی کرده‌ایم که در گفتار متن فیلم هم تا جایی‌که ممکن است از اسناد و نامه‌ها و عکس‌های مختلفی که از فداییان و نواب وجود دارد استفاده شود.

این مستند با چه ویژگیهایی ساخته شده است و شما در مستند نواب به چه مواردی توجه داشتهاید؟

‌متأسفانه تاکنون هیچ مستندی درمورد نواب ساخته نشده است، البته به‌غیر از یک مستند سه‌قسمتی کوتاه که سال‌ها پیش ساخته شده بود و به‌نظرم اصلاً در آن مستند نواب و مبارزاتش را نتوانسته بودند درست به مخاطب معرفی کنند و بشناسانند.

البته هرسال همزمان با شهادت ایشان شاید اشاراتی در چند مورد از برنامه‌های تلویزیونی به این قضیه بشود، ولی ما در این مستند با این‌که در یک‌زمان ۵۵ دقیقه‌ای ساخته شده و به‌نظرم خیلی کم است، سعی کردیم تا جایی‌که می‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم و به مجهولات آن دوره بپردازیم که شاخص‌ترینش ترور احمد کسروی و رزم‌آرا و نقش مهم نواب و فداییان در ملی شدن صنعت نفت بوده است.

مستندهای تاریخیسیاسی همیشه با موانع و مشکلاتی برسر راهشان ساخته و تهیه می‌شوند. برای ساخت این مستند با چه موانع و مشکلاتی مواجه بودید؟

‌همین‌طور است. مهم‌ترین مشکل به‌دست آوردن سند و تصاویر آرشیوی است و اگر مثل فیلم نواب قرار باشد از مصاحبه با شخصیت‌های اورژینال و دست‌اول هم استفاده کنیم که دیگر بدتر، چون برخی از این‌ها به‌خاطر کهولت سن و و ناتوانی حتی راضی به گفت‌وگو نمی‌شوند، چون فکر می‌کنند ممکن است مواردی را در تاریخ اشتباه یا جابه‌جا بیان کنند و مشکل درست شود.

شهید نواب صفوی در تاریخ معاصر جریانساز بود. چرا تاکنون کمتر از این شخصیت گفته شده است؟ چرا در سینما در این خصوص اینقدر کمکاری شده است؟

‌ما شخصیت‌های زیادی داریم که در انقلاب تأثیرگذار بوده‌اند، اما متأسفانه در حق‌شان اجحاف شده است، کما این‌که من فکر می‌کنم حداقل درخصوص این شخصیت، فیلم‌ساز‌ها اول به‌خاطر رادیکال بودن شخصیت نواب(البته ازنظر آن‌ها) و بعد به‌خاطر این‌که مستند ساختن برای آن برهه از زمان، مشکلات و مسائلی دارد چون کم‌بودن تصاویر آرشیوی و نبودن فیلم و صدایی درمورد شهید نواب، تمایلی به خطر کردن ندارند.

چرا قالب مستند را برای گفتن از این شهید انتخاب کردید؟

‌شاید چون اصلاً کار ساخت مستند همین است. دیگر این‌که فکر می‌کنم برای مواردی مثل شهید نواب و امثال آن به‌خاطر همان تفکرات و تبلیغاتی که علیه‌شان شده است؛ فیلمی جز مستند جوابگو نیست، چون اصلاً رسالت مستند حرف زدن و ادعا همراه با سند و مدرک است. ولی در فیلم داستانی نمی‌توان این ادعا را داشت.

چه مدتزمانی صرف پژوهش و ساخت این مستند شده است؟

‌تقریباً یک‌سال برای پژوهش و شش‌ماه برای تولید صرف شد.

در حالحاضر مشغول چهکاری هستید؟

‌در حال‌حاضر درحال تولید مستند تروریست‌ها و پادشاه که همان «ترورهای ناکام» محمدرضاشاه است و مستندی به نام «سیدشجاع» پرتره یکی از فرماندهان فاطمیون و مستندی به نام «پارسی‌گو» که درمورد شخصیت استاد صائم و زبان فارسی است هستم.

منبع: روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۷۴۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس نوبت صبح ۶ شهرستان خوزستان غیرحضوری شد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، با اعلام شامگاه دوشنبه دبیر کمیته اضطرار آلودگی هوای استان، فعالیت مدارس تمامی مقاطع تحصیلی نوبت صبح در شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، آبادان، خرمشهر و شادگان روز سه‌شنبه به دلیل پیش‌بینی وقوع گرد و غبار به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

مدارس نوبت صبح و بعد از ظهر روز دوشنبه نیز به دلیل وقوع گرد و غبار به صورت غیرحضوری برگزار شد.

اداره کل هواشناسی خوزستان پیش از این نسبت به وقوع گرد و غبار در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود.

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان معلمان و استادان دانشگاه از موزه هنر‌های معاصر تهران در روز معلم
  • مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید/ قدرت نظامی ایران معاصر
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم
  • مدارس نوبت صبح ۶ شهرستان خوزستان غیرحضوری شد
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها