Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: جامعه جهانی نفت و اقتصاد نگاه مثبتی به حضور مهندس بیژن زنگنه به عنوان وزیر در صنعت نفت ایران دارد و تداوم وزارت زنگنه با رأی بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علاقه‌مندی شرکت‌های بین‌المللی را برای حضور در صنعت نفت کشور بیشتر می‌کند.

به گزارش شانا، غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به سابقه همکاری خود با وزیر نفت دولت یازدهم از سال 69 و همزمان با مدیریت زنگنه بر مسند وزارت نیرو، عنوان کرد: زنگنه که سابقه هشت‌سال خدمت در صنعت نفت را در دولت‌های هفتم و هشتم داشت، بعد از هشت‌سال دوری از صنعت نفت مجددا وارد این حوزه شد و طبیعتاً در طول این مدت به عمق مسائل نفت از نزدیک دسترسی نداشت، اما توانست ظرف مدت چهار سال در دولت یازدهم بر بسیاری از بحران‌ها و مشکلات پیش روی نفت غلبه کند و پروژه‌های توسعه‌ای و تولید در این صنعت را به مدار قابل قبولی بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به جزئی‌نگری، مدیریت کلان‌نگر و استراتژیست زنگنه و تسلط وی به اجزای فعالیت‌های تحت نظارت خود، افزود: صنعت نفت کشور امروز در نقطه‌ای قرار گرفته است که به همت وزیر نفت دولت یازدهم آماده یک جهش رو به جلو است و مهندس زنگنه با شناخت عمیقی که از این صنعت پیدا کرده و با برنامه‌های متنوعی که در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع پایین‌دستی و بالادستی و همینطور بخش‌های پشتیبانی و نیروی انسانی ارائه کرده، می‌تواند روند توسعه‌ای سریع‌تری را در دولت دوازدهم شکل دهد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه و مهندسی به حجم بهم‌ریختگی و پیچیدگی مسائل صنعت نفت در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: در این دوره زمانی وزیر نفت برای غلبه بر مشکلات پیش روی صنعت نفت، اقدامات مؤثری را انجام داد، به طوری که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری خوشبختانه امروز اهمیت تعاملات‌مان با جامعه بین‌المللی روشن است و این تعاملات عمدتاً در بخش نفت و گاز اتفاق می‌افتد.

به گفته منوچهری، جامعه جهانی نفت و اقتصاد نگاه مثبتی به حضور مهندس بیژن زنگنه به عنوان وزیر در صنعت نفت ایران دارد و تداوم وزارت زنگنه با رأی بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاقه‌مندی شرکت‌های بین‌المللی را برای حضور در صنعت نفت کشور بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی مهندس زنگنه در خصوص انعقاد ده قرارداد بالادستی صنعت نفت در سال جاری گفت: یکی از این قرادادها، قرارداد طرح توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت توتال، شرکت ملی نفت چین و پتروپارس بود و امیدواریم باقی این قراردادها با شرکت‌هایی از اروپا و آسیای جنوب شرقی به زودی به نتیجه برسد و با سرمایه‌گذاری عمده‌ای که در کشور صورت می‌گیرد راه ورود دیگر شرکت‌های بین‌المللی به صنعت نفت ایران باز شود، در این صورت هم انتقال تکنولوژی و هم ظرفیت‌سازی داخلی جهت حضور شرکت‌های ایرانی در طرح‌های بالادستی صنعت نفت به شکل گسترده‌ای معنا پیدا خواهد کرد.

منوچهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکره شرکت‌های بین‌المللی با ده گروه قراردادی عنوان کرد: برخی از این مذاکرات خارج از مناقصه انجام می‌شود مانند لایه نفتی پارس جنوبی و برخی دیگر از طریق برگزاری مناقصه دنبال می‌شود مانند طرح توسعه آزادگان و هر کدام از این قراردادها پیچیدگی‌ها و زمانبندی خاصی دارد که امیدواریم شرایط کشور و فضای بین‌المللی به گونه‌ای باشد که این فعالیت‌ها هر چه زودتر به نتیجه برسد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت اهتمام زنگنه به موضوع قراردادهای نفتی با وجود همه مخالفت‌ها و تأیید این مدل قراردادی توسط کلیه مراجع نظارتی و قانونی را راهی برای باز شدن مسیر سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه در بخش‌های نفتی و گازی عنوان کرد و گفت: معتقدم استعدادهای ایران اسلامی و منافع دو طرف، چه دولت ایران و شرکت ملی نفت، چه شرکت‌های بین‌المللی به گونه‌ای است که می‌تواند ایران را به بزرگترین کارگاه فعالیت‌های نفت و گاز دنیا تبدیل کند و طبیعتاً برکات اوج‌گیری این فعالیت‌ها با ایجاد اشتغال، توسعه فناوری، ظرفیت‌سازی ملی، جذب سرمایه‌های خارجی و افزایش تولید نفت و گاز در درجه اول به کشور می‌رسد.

منوچهری با تأکید بر اینکه زنگنه در تاریخچه 26ساله وزارت خود کارهای بزرگی را انجام داده است، تصریح کرد: مهندس زنگنه در وزارت نیرو، صنعت آب را تبدیل به یک صنعت بزرگ ملی کرد، همینطور در دوره وزارت او کار سدسازی و توسعه طرح آب و فاضلاب از یک صنعت خارجی به یک صنعت کاملاً ملی تبدیل شد.

وی افزود: زنگنه در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی در زمینه توسعه صنعت برق به ویژه بعد از جنگ تحمیلی که کشور دچار بحران خاموشی بود توانست حرکت بزرگی را شکل بدهد و کشور را به تعادل نسبی در تولید و مصرف برق برساند و مهم‌تر از آن، شرکت‌هایی از جمله مپنا را بنیان‌گذاری کرد که امروزه نه تنها در ساخت تجهیزات نیروگاهی بلکه در اداره تولید برق کشور سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده است و می‌تواند فعالیت‌های نیروگاهی را در خارج از ایران به انجام برساند.

منوچهری با اشاره به دوره اول وزارت زنگنه در نفت نیز گفت: مهندس زنگنه در آن دوره توانست با توسعه و بهره‌برداری فازهای یکم تا پنجم میدان عظیم پارس جنوبی سطح تولید گاز ایران را به سطح تولید قطر برساند و شرکت‌هایی مانند پتروپارس و پتروایران را بنیانگذاری کند که سهم عمده‌ای از توسعه طرح‌های نفت و گاز کشور را به عهده گرفتند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از زنگنه با عنوان بزرگ‌ترین مرد توسعه تاریخ جمهوری اسلامی ایران نام برد و افزود: او را فرزند شایسته انقلاب و کشورمان شناخته‌ام و امیدوارم در چهار سال آینده بتواند دستاوردهای بزرگی را به همراه مدیران و کارکنان صنعت نفت با حمایت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری به اجرا درآورد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران درخصوص مهم‌ترین بخش‌های برنامه ارائه شده توسط زنگنه به مجلس شورای اسلامی نیز گفت: به نظر می‌رسد مهم‌ترین بخش این برنامه که باید تمرکز ویژه‌ای روی آن انجام شود، توسعه میادین بالادستی صنعت نفت و گاز ایران است.

وی افزود: با وجود اینکه در حال حاضر تولید نفت کشور در حدود 9/3 میلیون بشکه در روز است، پتانسیل افزایش تولید بسیار بالایی در نفت داریم.

وی با اشاره به فرسودگی تأسیسات موجود صنعت نفت و نیاز به بازسازی این تجهیزات گفت: در بخش بالادستی نیاز به 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالانه وجود دارد که طبیعتاً بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری از منابع خارجی باید تأمین شود تا لوکوموتیو دیگر بخش‌های اقتصادی کشور نیز به حرکت درآید.

منوچهری لازمه جذب سرمایه‌گذاری را گسترش تعاملات بین‌المللی دانست و با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تعاملات اقتصادی و همینطور برنامه دولت دوازدهم، اظهار کرد: باز شدن مسیر توسعه تعاملات بین‌المللی به همبستگی ملی نیاز دارد تا راهگشای عبور از تحریم‌ها و پیروزی جمهوری اسلامی ایران در مسیر توطئه‌های دشمن علیه موفقیت کشورمان به ویژه در بخش‌های اقتصادی باشد.

منبع: روزنامه ثروت



منبع: شانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۷۴۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد/ آغاز ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد اوجی وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با تبریک روز کارگر گفت: خدا را شاکرم که امروز این اتفاق خوب رقم خورده است. به لطف پروردگار و توسل به ائمه اطهار و اقدامات جهادی کارکنان وزارت نفت پروژه‌های بسیاری به بهره برداری رسید که از توان آنها رشد تولید و صادرات را به دست آوردیم.

وی تأکید کرد: هر دو دستگاه که متولی ارائه آمار رشد اقتصادی بودند هر سه ماه آمار رشد اقتصادی در تمام بخش‌های اقتصاد را گزارش دادند و فصلی داشتیم که رشد صنعت نفت و گاز به بیش از ۲۵ درصد در این آمار رسید. این شرایط تا جایی پیش رفت که حدود نیمی از رشد اقتصادی ۶ درصدی سال گذشته کشور مربوط به بخش صنعت نفت و گاز بود.

اوجی گفت: محدودیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع بالادستی برداشته شد و هلدینگ‌ها نیز به خصوص در بحث جمع آوری گاز‌های مشعل توانایی خود را نشان داده اند. تجارب من در بخش خصوصی مرا به این درک رساند که باید سد مقابل ورود بخش خصوصی به صنایع بالادستی شکسته شود. امروز این فضا باز است و وزارت نفت از هر شرکتی برای توسعه کشور و جهش تولید استقبال می‌کند. امسال بیش از ۵۰ پروژه با ارزش بیش از ۲۵ میلیارد دلار را آغاز می‌کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: وزارت نفت برای تحقق شعار سال برنامه دارد و به امید خدا بیش از ۷۰ پروژه به بهره برداری می‌رسد. تولید نفت ما امسال جهش خواهد داشت و همچنین توان پالایش نفت ما نیز شاهد افزایش خوبی خواهد بود. با جلوگیری از خام فروشی درآمد و ارزش افزوده مال ۲.۵ برابر افزایش خواهد یافت.

وی گفت: در بحث پتروشیمی‌ها سال گذشته ما به پتروشیمی‌ها ۸ درصد گاز بیشتری دادیم و رکورد تولید ۷۵ میلیون تنی توسط پتروشیمی رقم خورد و امیدواریم که امسال این رکورد نیز شکسته شود.  

اوجی تاکید کرد: ناترازی انرژی ناشی از بی توجهی به امر سرمایه گذاری در تولید بوده و صرفه جویی بوده است. به تمام نیروگاه‌ها و صنایعی که در بهینه سازی مصرف انرژی کوشا نیستند اخطار می‌دهیم. نمی‌شود که تولید به دنبال مصرف بدود؛ این نفت و گاز سرمایه مردم است؛ به همین جهت ما باید در بهینه سازی مصرف کوشا باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد/ آغاز ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران