Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-16@11:19:55 GMT

نقدینگی هزار و 314 هزار میلیارد تومان شد

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۷۶۹۴۰

بانک مرکزی رقم نقدینگی خرداد 96 را بیش از هزار و 314 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 24.1 درصد رشد داشته است. به گزارش خبرگزاری صداو سیما، بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی در خرداد امسال ، حجم نقدینگی را بیش از هزار و 314 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفند سال گذشته 4.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل (خرداد 96 نسبت به خرداد 95)، 24.1 درصد افزایش نشان می دهد.

بر پایه این گزارش، میزان دارایی های خارجی سیستم بانکی در خرداد امسال 5804.8 هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.2 درصد افزایش یافته است.

در عین حال، بدهی بخش دولتی در دوره مورد بررسی 2299.5 هزار میلیارد ریال است که نسبت به خرداد ماه سال 95 به میزان 20.6 درصد رشد یافته است.

حجم پول در این دوره 1647.1 هزار میلیارد ریال با 20.7 درصد نسبت به خرداد ماه سال قبل بوده و حجم شبه پول نیز با 24.6 درصد رشد، 11502 هزار میلیارد ریال است.

طبق اعلام بانک مرکزی، بدهی بخش غیردولتی 9302.3 هزار میلیارد ریال است که نشان دهنده 22.5 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و نسبت به اسفندماه سال گذشته نیز 1.4 درصد رشد نشان می دهد.

خلاصه دارایی ها و بدهی های بانک مرکزی

میزان دارایی های خارجی بانک مرکزی در خرداد امسال به 5246.7 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.2 درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در دوره مورد بررسی نیز 627 هزار میلیارد ریال است که نشان دهنده 6.3درصد رشد است.
بدهی های ارزی بانک مرکزی در خرداد امسال 1556.0 هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل2.2 درصد رشد داشته است.

وضعیت دارایی ها و بدهی های بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی

این گزارش حاکی است، میزان دارایی های خارجی در این بخش با 0.3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 3409 هزار میلیارد ریال رسیده و حجم اسکناس و مسکوک نیز با 12 درصد رشد، 70.8هزار میلیارد ریال است.

سپرده بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با 20.1درصد رشد به 1387.5هزار میلیارد ریال رسید.

همچنین بدهی بخش غیردولتی نیز در دوره خردادماه سال 96 با 22.8 درصد رشد، 9220.6 هزار میلیارد ریال است.

خلاصه دارایی ها و بدهی های بانک های تجاری

میزان دارایی های خارجی بانک های تجاری کشور در خرداد ماه امسال 3500 هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19.9 درصد رشد نشان می دهد.

سپرده بانک های تجاری نزد بانک مرکزی نیز 279.2 هزار میلیارد ریال بوده که 38 درصد افزایش یافته است.

جمع کل دارایی های بانک های تجاری در دوره مورد بررسی،3954.5 هزار میلیارد ریال بوده که به نسبت خرداد ماه سال 95 دارای 25.5 درصد رشد است.

وضعیت دارایی ها و بدهی های بانک های تخصصی

بر پایه این گزارش، میزان دارایی های خارجی بانک های تخصصی در خرداد ماه سال جاری 572.8 هزار میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 11.7 درصد رشد یافته است.

جمع کل دارایی ها و بدهی های بانک های تخصصی در این دوره رقم 4500.3هزار میلیارد ریال است که 13.2 درصد رشد دارد.

بدهی خارجی کشور ۸ میلیارد و ۹۶۶ میلیون دلار شدبر اساس جدیدترین آمارهای بانک مرکزی، میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان خرداد ۹۶ به ۸ میلیارد و ۹۶۶ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس جداول گزیده آمارهای اقتصادی خرداد ۹۶ که ازجانب بانک مرکزی منتشر شده، میزان بدهی‌های خارجی (تعهدات بالفعل) کشور در پایان این ماه به رقم ۸ میلیارد و ۹۶۶ میلیون دلار رسیده است.

از این رقم ۳ میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار مربوط به بدهی‌های خارجی و ۵ میلیارد و ۴۹۴ میلیون دلار مربوط به بدهی‌های میان مدت و بلندمدت می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۷۶۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت اقتصاد: تداوم روند کاهشی تورم دور از دسترس نیست

وزارت اقتصاد اعلام کرد: نرخ رشد نقدینگی، تراز تجاری و نرخ رشد اقتصادی به عنوان سه عامل بنیادین اکنون در وضعیت مطلوبی هستند و انتظار می‌رود پیش بینی‌های انجام شده درباره تورم قابل دسترس باشد و روند کاهنده تورم تداوم یابد.

به گزارش تسنیم، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۰ روزنامه «آرمان ملی» با تیتر «دولت در ایستگاه آخر، اما تورم هنوز دو رقمی!» و روزنامه «جهان صنعت» با تیتر «سراب تورم کاهنده» توضیح داد: مهار تورم یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم از ابتدا بوده که البته در ابتدای مسیر، برنامه‌های دولت نتایج ملموسی نیز داشت، اما به دلیل رویداد‌هایی همچون جنگ اوکراین و جنگ ارزی، سال ۱۴۰۲ با تورم بالایی آغاز شد. بر اساس گزارش مرکز آمار، فروردین ۱۴۰۲ تورم نقطه به نقطه مصرف کننده ناشی از شوک نرخ ارز، ۵۵.۵ درصد بود، اما از فروردین به بعد با بیش از ۲۳ درصد کاهش در اسفند ۱۴۰۲ به ۳۲.۳ درصد رسید.

در دو ساله دولت سیزدهم نیز، تورم نقطه به نقطه مصرف کننده با کاهش ۱۱.۷ واحد درصدی از ۴۳.۹ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۳۲.۲ درصد در اسفند ۱۴۰۲ و نرخ تورم سالانه با کاهش ۵.۶ واحد درصدی از ۴۶.۳ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۰.۷ درصد در اسفند ۱۴۰۲ رسید. در همین حال یکی از وجوه اثرگذار بر متغیر‌های کلان پولی کشور، انضباط بخشی مالی دولت بود و دولت سیزدهم تلاش کرد تا تامین مالی تورم زای بودجه دولت را متوقف کند و به سمت اصلاح روند‌های مالی خود و ایجاد انضباط در آن حرکت کند؛ در نتیجه از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا انتهای ۱۴۰۲ استقراض از بانک مرکزی به منظور مدیریت بودجه عمومی متوقف شد و دولت توانست در ۲ سال و نیم گذشته با اتکا به منابع غیر تورم زا، بودجه خود را مدیریت کند. علاوه بر این در مهار عوامل تورم زا، دولت کاهش رشد نقدینگی را در دستور کار داشت و نقدینگی را از ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ با یک روند کاهشی مستمر به ۲۴.۳ درصد در پایان ۱۴۰۲ کاهش داد.

بانک مرکزی برای سال جاری نیز نرخ هدف‌گذاری رشد نقدینگی به طور متوسط ۲۳ درصد با امکان تغییر در یک بازه مثبت و منفی ۲ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده در پایان سال نیز در کانال ۲۰ درصد تعیین شده است.

از آنجا که در کنار نرخ رشد نقدینگی، تراز تجاری و نرخ رشد اقتصادی نیز در وضعیت مطلوبی هستند، بنابراین انتظار می‌رود پیش بینی‌های انجام شده درباره تورم قابل دسترس باشد و روند کاهنده تورم تداوم یابد.

دیگر خبرها

  • استرداد بیش از ۷ هزار میلیارد ریال سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده
  • پیش‌بینی نرخ ارز در ۲۸ فروردین /دلار به فاز استراحت رفت؟
  • سالانه ۵۰ همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ارزهای مهم با افت تنش سقوط کرد
  • وزارت اقتصاد: تداوم روند کاهشی تورم دور از دسترس نیست
  • افزایش حدود ۱۰۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی/ چرا خالص دارایی‌های خارجی بازارساز کاهش یافت؟
  • تصفیه‌حساب در بازار پول؟
  • آیا واقعیت‌های اقتصاد با افزایش نرخ ارز همخوانی دارد؟
  • موانع مشارکت مردم در اقتصاد باید رفع شود/ واحد‌های تولیدی با مشکلات تأمین ارز و نقدینگی مواجه اند؛ بانک مرکزی برای این وضعیت تدبیری بیندیشد
  • نقدینگی به تنظیمات کارخانه برگشت