Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کارشناسان و تحليل‌گران حوزه هوافضا مي‌گويند نمايشگاه‌هاي هوايي ايران از عدم هماهنگي و حمايت دولت رنج مي‌برند و معتقدند اين حمايت بايد از طرف شخص رئيس جمهور و در بالاترين سطوح باشد.

گروه امنيتي دفاعي خبرگزاري فارس- مهدي بختياري: نمايشگاه بزرگ هوافضاي روسيه با عنوان MAKS يکي از بزرگترين نمايشگاه‌هاي جهان است که در اين حوزه، هر دو سال يکبار در شهر «ژوکوفسکي» در حومه مسکو برگزار مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماکس را در واقع بايد وارث نخستين نمايشگاه هوايي روسيه بدانيم که نقطه آغاز آن به سال 1911 برمي‌گردد.
اين نمايشگاه دوران جديد خود را 24 سال قبل و پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و شکل‌گيري فدراسيون روسيه در سال 1993 از سر گرفت و اکنون به عنوان يکي از بزرگترين و معتبرترين نمايشگاه‌هاي هوافضاي جهان در کنار ديگر نمايشگاهها از قبيل لبورژه فرانسه، دوبي و فانبروي انگليس شناخته مي شود که البته به لحاظ وسعت فناوري‌هاي پيشرفته ارائه شده در آن، سرآمد ديگر نمايشگاه‌هاست.
حمايت مستقيم رئيس جمهور روسيه از نمايشگاه ماکس گوياي اهميت آن براي کشوريست که خود يکي از قطب‌هاي اصلي در حوزه هوافضا محسوب مي‌شود و روس‌ها سعي دارند تا با استفاده از فرصت‌هايي نظير نمايشگاه ماکس، علاوه بر ارائه و نمايش دستاوردهاي خود در اين حوزه‌ه، گام‌هاي بلندي نيز براي حضور پررنگ‌تر در بازارهاي رقابت اقتصادي در جهان بردارند.
جمهوري اسلامي ايران از همان دوره‌هاي آغازين عصر جديد نمايشگاه، پس از فروپاشي اتحاد شوروي به عنوان بازديد کننده و در سطحي بسيار محدود در ماکس حاضر شد اما طي حدودا 10 سال اخير، رفته رفته اين حضور پررنگ‌تر شد و امروز ايران به عنوان يکي از کشورهاي داراي پاويون و غرفه اصلي در ماکس مي‌تواند علاوه بر نمايش دستاوردها و محصولات خود در حوزه هاي هوافضا، به ارتباط گيري بيشتر با ديگر کشورها ازجمله روسيه نيز بپردازد و اين حضور ايران در دوره‌هاي مختلف مورد توجه کشور ميزبان نيز بوده است.
(براي مطالعه بيشتر اينجا و اينجا را کليک کنيد)
در گروه امنيتي و دفاعي خبرگزاري فارس، در ميزگردي با حضور آقايان «رضا اصلاني» عضو اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران، کارشناس ارشد مهندسي هوافضا و همکار رسمي رسانه‌اي نمايشگاه ماکس 2017 در ايران، «شاهد ملکي‌پور» پژوهشگر پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم، دانشجوي دکتراي مهندسي هوافضا، عضو هيات تحريريه ماهنامه صنايع هوافضا و سردبير نشريه AEROPUB (منتشر شده در نمايشگاه ماکس) و نيز «نويد مقصودي» تحليلگر ارشد حوزه هوافضا و کارشناس ارشد مهندسي هوافضا به بررسي فرصت‌هاي پيش روي کشورمان براي حضور بهتر و موثرتر در اين نمايشگاه پرداخته‌ايم.
مشروح اين گفتگو را در ادامه مي‌خوانيد:
** تاثير حضور وزارت دفاع در ماکس2017
* اخيرا سيزدهمين دوره نمايشگاه هوافضاي روسيه (ماکس 2017) برگزار شد که به نوعي دومين حضور ايران در قالب غرفه در اين نمايشگاه بود. اگر مقايسه‌اي داشته باشيد در خصوص اين دوره و دوره گذشته در سال 2015، بفرماييد مهمترين تفاوت اين دو حضور چه چيزي بود؟
اصلاني: البته به لحاظ داشتن غرفه و پاويون، اين سومين بار است که ايران در نمايشگاه ماکس حضور پيدا مي‌کند. در واقع ما در 2 دوره قبل يعني ماکس 2013 نيز يک پاويون در اين نمايشگاه داشتيم که البته مثل امسال نبود اما به هر حال غرفه‌اي بود که تعدادي از شرکت‌ها و فعالين حوزه هوافضا در آن جمع مي‌شدند.
در سال 2015 هم در قالب يک پاويون فعاليت داشتيم اما سال 2017 يعني امسال در واقع گل کار بود که با حضور وزارت دفاع، يک پاويون در حد شأن نام ايران برگزار شد که اينها مديون حضور قوي وزارت دفاع و همچنين معاونت علمي فناوري رياست جمهوري است.
اين را هم بگويم که حضور ايران در نمايشگاه ماکس و در قالب غرفه‌هاي کوچک به قبل‌تر هم برمي‌گردد. يعني قبل از سال 2013 هم ايران در قالب غرفه‌اي وابسته به سفارت يا وزارت علوم و يا غرفه نمايشگاه هوايي کيش در ماکس حضور داشت اما نه به اين شکل.

اما اگر از منظر اعزام تيم‌هاي تخصصي و بازديدکننده نگاه کنيم، اين حضور باز هم به عقب تر برمي‌گردد که ما داراي شله‌اي در آنجا داشتيم و شايد بتوان گفت 20 سال است که از اين حيث ما در اين نمايشگاه حضور داريم اما همانطور که گفتم بيشتر شامل اعزام هيأت‌ها و تيم‌هاي تخصصي بود که همين را مديون تلاش‌هاي مرکز همکاري‌هاي فناوري و نوآوري رياست جمهوري بوديم.
امسال اين پاويوني که در اختيار گرفتيم، وضعيت بسيار بهتري داشت و با اضافه شدن وزارت دفاع هم اتفاقات خوبي افتاد و اگر شما به کتاب‌هاي دوره‌هاي مختلف نمايشگاه نگاه کنيد متوجه اين تغيير مي‌شويد.
در کتابي که امسال از مجموعه ماکس تهيه شد، حداقل 17-18 مورد به ايران اشاره شده و به اخبار و موضوعات مرتبط با ايران پرداخته شده است.
* 12 سال قبل نامي از ايران در ماکس نبود
اين آمار در سال 2013 چهار-پنج مرتبه، در سال 2011 فقط يک بار و در سال 2005 اصلا نامي از ايران در اين کتاب نيست.
در حال حاضر سطح حضور کشور ما به دليل ارتباطاتي که با روسيه داريم يک حضور جدي و پررنگ نسبت به ديگر رقباي منطقه‌اي محسوب مي‌شود.
ملکي‌پور: وقتي به گزارش تهيه شده توسط خود شرکت «آويا سالن» که شرکت برگزارکننده نمايشگاه ماکس است، نگاه مي‌کنيم مشخصا به دو کشور ايران و چين اشاره کرده و به موضوعات مرتبط با ايران پرداخته است و يا اخبار و تصاوير مسئولين ايراني در اين گزارش مورد توجه قرار گرفته و در سايت‌هاي مرتبط با اين هم بازتاب گسترده‌اي داشته است.
** هزار ايراني از ماکس2017 بازديد کردند
* چه تعداد بازديدکننده ايراني از ماکس 2017 بازديد کردند؟
اصلاني: طبق برآوردهايي که ما داشتيم، حدود هزار نفر از ايران از اين نمايشگاه بازديد کردند که از ميان آنها حدود 400 نفر بازديد کننده تخصصي بودند و مابقي آنها، افرادي که به اين حوزه علاقه داشتند.
به هر حال نمايشگاه هوافضاي ماکس براي ما ايراني‌ها از ميان ديگر ايرشوهاي جهاني مهمتر و مناسب‌تر است چون هم راحت‌تر مي‌توانيم به آن رفت و آمد کنيم و هم به دليل نوع ارتباطاتي که داريم، فضاي بهتري براي ايران فراهم شده است که الحمدالله امسال توانستيم استفاده خوبي از اين موقعيت ببريم.
* در دنيا ايرشوهاي بزرگ، قديمي و مفصلي برگزار مي‌شود. نظير ايرشو دوبي، لوبورژه فرانسه، فارنبرو انگلستان و ... در اين ايرشوها بعضا علاوه بر نمايش دستاوردها و محصولات حوزه هوايي و فضايي، معاملات بزرگي هم صورت مي‌گيرد. از اين لحاظ و از نظر اهميت و اعتبار، نمايشگاه ماکس روسيه چه تفاوت‌هايي با ديگر ايرشوها دارد؟
مقصودي: نمايشگاه‌هاي هوايي در واقع يک فرصت براي کسب و کار بوده و اولويت همه کشورها، بهره‌برداري اقتصادي از توانمندي‌هاي هوايي و فضايي است.

نويد مقصودي
روس‌ها هم بعد از بازسازي وجهه خود و بازگشت به قدرت جهاني در دو دهه اخير سعي کرده‌اند اين پتانسيل بزرگ فناورانه در حوزه هوافضا را به اقتصاد تبديل کنند.
در اين حوزه يعني در حوزه اقتصادي، اگرچه ماکس عقب‌تر از بقيه ايرشوها بود ولي کم کم خودش را به اين سطح مي‌رساند که در رده ايرشوهاي اول قرار بگيرد.
اين نمايشگاه از نظر فناوري و نظامي که به عنوان ويتريني از قدرت نمايي روس‌ها به حساب مي‌آيد، يک نمايشگاه بسيار بزرگ، درجه يک و سطح اول است و آرام آرام به سمتي حرکت مي‌کند که وجهه اقتصادي آن هم بيشتر شده و در واقع به بازارهاي جهاني وصل شود اما همانطور که گفتم کماکان از نظر نظامي جزو بهترين‌ها، کامل‌ترين‌ها و مفصل‌ترين‌هاست.
** بايد روابط راهبردي با روسيه را به اقتصادي تبديل کنيم
* البته تحريم‌هاي سال‌هاي اخير آمريکا و برخي ديگر کشورها عليه روسيه هم تاثيراتي بر روي ماکس داشته مثلا اگر بخواهيم ماکس 2011 را با 3 دوره بعد از آن مقايسه کنيم، مي توانيم تفاوت‌ها را بخوبي ببينيم.
مقصودي: بله به خاطر تحريم‌هايي که عليه روسيه اعمال شده حضور ديگران به خصوص غربي‌ها کمرنگ‌تر شده ولي اين چيزي از ارزش‌هاي ماکس کم نمي‌کند.
نبايد فراموش کنيم که روسيه به تنهايي به طور کامل از صفر تا صد فناوري‌هاي هواي و فضايي را در اختيار دارد و الان نيز به سمت تجاري‌سازي و حضور فعال در بازارهاي بين‌المللي حرکت مي‌کند که نمونه آن بحث هواپيماهاي بدون سرنشين است چرا که روس‌ها در اين حوزه سابقه چندان قوي ندارند اما در حال حرکت در اين مسير، هم براي توسعه و هم براي تجاري‌سازي هستند که البته اين امر براي کشور ما هم يک فرصت خوب است که مي‌توانيم در اين حوزه درآمدزايي داشته باشيم.
در واقع بعد از اين همه تعامل که ما با کشوري مانند روسيه داريم بايد کم کم روابط راهبردي را به اقتصادي تبديل کنيم. نمايشگاه جاي همين کارهاست.
** حضور 14 شرکت خصوصي ايران در ماکس 2017
* در کنار حضور سازمان‌ها و نهادهاي دولتي ايراني در ماکس، برخي شرکت‌هاي دانش بنيان نيز در اين نمايشگاه حضور پيدا مي‌کنند. امسال چه تعداد از اين شرکت‌ها حضور داشتند و اين حضور چه آورده‌اي براي آنها دارد؟
ملکي‌پور: امسال 14 شرکت دانش بنيان خصوصي از ايران در ماکس حضور داشتند. اين ها علاوه بر بازديدهايي که دارند مي‌توانند دستاوردهاي خودشان را هم در معرض ديد ديگران قرار دهند.

شاهد ملکي‌پور
** رقابت تجاري با روس‌ها فعلا انتظار بجايي نيست
البته روسيه يکي از قطب‌هاي صنعت هوافضا در دنياست و اينکه انتظار داشته باشيم شرکت‌هاي ما به راحتي بتوانند در اين حوزه بازار پيدا کنند شايد انتظار درستي نباشد. اما همين قدر که چنين قدمي برداشته شده و اين نگاه وجود دارد، يک نقطه اميد است که بايد تلاش کنيم اين قدم‌ها در آينده پررنگ‌تر شود.
از طرف ديگر، شرکت‌هاي دانش‌بنيان خصوصي در اين نمايشگاه و در نمايشگاه‌هاي مشابه، ضمن اينکه دستاوردهاي خود را به معرض نمايش مي‌گذارند با شرکت‌هاي قدرتمند دنيا نيز آشنا شده و شايد اين آشنايي و استفاده از تجربيات آنها بسيار باارزش‌تر از برخي انتظارات غيرمعقول ديگر باشد.
در کنار اين نمايشگاه‌ها هميشه کنفرانس‌ها و سمينارهاي متعدد ملي، دوجانبه يا چند جانبه برگزار مي‌شود که نمونه آن کنفرانس دو جانبه روسيه و چين در حوزه‌هايي نظير آيروديناميک، پيشران، سازه و... بود و يا کنگره هوافضاي اوراسيا که با حضور نمايندگان چندين شرکت برگزار شد و يا کنفرانس علمي و فني روسيه که دستاوردهاي جديد اين کشور در حوزه هوافضا را معرفي مي‌کرد.
اين تمرکز رويدادهاي علمي مختلف مي‌تواند کمکي باشد تا شرکت‌هاي دانش‌بنيان ما از يک پکيج علمي و فناوري در کنار تجربيات ديگران از جمله روسيه که يکي از قطب‌هاي بزرگ هوافضا است، بهره‌مند شوند.
** دستيابي شرکت هاي ايراني به صادرات فناوري به روسيه
اصلاني: در سال 2015 از حضور اين شرکت‌هاي دانش‌بنيان ايراني ما توانستيم به صادرات فناوري به شرکت‌هاي روسي برسيم.
امسال قاعدتا هنوز نتايج به صورت کامل احصا نشده که ما بتوانيم آمار دقيقي بدهيم. البته قراردادها و تفاهم‌نامه‌هايي بوده که مشخصا 3 شرکت عضو اتحاديه هوايي فضايي ايران که در سال 2015 حضور داشتند، امسال به دنبال تکميل کردن قراردادهايشان بودند که از اين 3 شرکت، 2 شرکت در حوزه صادرات فناوري عمل کرده‌اند نه اينکه فقط وارد کننده باشيم. البته نمي‌توان زياد به جزئيات اين موضوعات پرداخت.

* هدف‌گذاري شرکتها براي حضور در اين نمايشگاه به چه صورت است، آيا جاي خاصي براي هماهنگي وجود دارد يا هرکدام از اين شرکت‌ها اهداف انفرادي خودشان را دنبال مي‌کنند؟
اصلاني: بله اين هماهنگي و بريفينگ هر سال وجود داشته و امسال حتي ما هماهنگي‌هاي بهتري نيز صورت داديم که در مقايسه با سال‌هاي گذشته مطلوب‌تر بود.
اين هماهنگي‌ها بيشتر در اتحاديه هوايي فضايي ايران صورت مي‌گيرد و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از طريق کريدور صادراتي خودشان از اين هماهنگي‌ها حمايت مي‌کند.
به هر حال هزينه‌هاي حضور در نمايشگاه‌هاي اينچنيني براي شرکت‌هاي خصوصي بالاست و در همه دنيا هم شرکت‌هاي خصوصي متوسط و کوچک نياز به اين دست حمايت‌ها دارند و معاونت علمي اين کار را به خوبي انجام داده و در نمايشگاه ماکس هم نتايج آن را ديده‌ايم.
علاوه بر اين، 200 شرکت هم تحت پوشش اتحاديه هوايي فضايي قرار دارند که از اين طريق مورد تشويق قرار گرفته و انگيزه براي حضور در اين نمايشگاه‌ها را پيدا مي‌کنند. هر سال هم اين همگرايي بيشتر مي شود.
از حوزه‌هاي مختلف صنعت هوافضا در پاويون ايران حضور دارند که براي مثال شامل قطعه‌سازان مکانيکي، قطعه‌سازان الکترونيکي و پليمري و يا شرکت‌هاي سازه‌اي و خدمات نرم‌افزاري، فني و مهندسي و ... هستند.
البته ما معتقديم براي دوره‌هاي آتي مي‌توان کارهاي بسيار بهتري کرد. مثلا هماهنگي براي ملاقات‌هاي مفيدتر با طرف‌هاي خارجي قبل از برپايي نمايشگاه صورت بگيرد که اتحاديه در اين حوزه پيشقدم شده و نتايج آن را در دوره بعدي نمايشگاه ماکس خواهيم ديد.
* چه تعداد کشور در نمايشگاه ماکس شرکت مي‌کنند؟
اصلاني: معمولا حدود 40 کشور حضور پيدا مي‌کنند که البته در برخي سال‌ها اين تعداد به 35 و در برخي مقاطع هم به 45 کشور مي‌رسد که تقريبا شامل هزار غرفه مي‌شود.
** براي ورود به بازارهاي جهاني بايد شور و هيجان صرف را کنار گذاشت
* دستاوردها و محصولاتي که در اين دوره در غرفه ايران به نمايش گذاشته شد به نظرم قدري مفصل‌تر و بيشتر از دوره قبل بود. ارزيابي شما از ارائه محصولات ايراني در ماکس2017 چيست؟ با توجه به اينکه در اخبار داشتيم که قرار است در دور بعدي ماکس جت آموزشي ايراني با نام کوثر88 نيز در ايرشوي اين نمايشگاه حضور پيدا کند.
مقصودي: براي پاسخ به اين سؤال من يک قدم به عقب‌تر مي‌روم. ما بايد جايگاه خود را در زنجيزه تامين مشخص کنيم.
هوافضا يک صنعت پيچيده، پر زحمت و البته پرسود است و ما بايد برنامه‌ريزي کنيم و ببينيم که از کجا مي‌خواهيم وارد بازارهاي جهاني شويم.

من با بخش داخلي که معطوف به تامين نيازها و حوزه اقتدار است، فعلا کار ندارم و وقتي در مورد يک نمايشگاه مانند ماکس صحبت مي‌کنيم بايد اين بخش را کنار بگذاريم.
شما نگاه کنيد عربستان به روسيه نزديک مي‌شود اما با اوکراين کار مي‌کند و با آنها پروژه فعال مثل ساخت هواپيماهاي توربوپراپ دارد. وقتي اوکراين به ماکس نمي‌آيد، عربستان هم شرکت نمي‌کند.
اصلاني: البته طبق برآوردهايي که ما داشتيم، فکر مي‌کرديم که امسال مثلا عربستان در اين نمايشگاه حضور پيدا کند اما عليرغم اطلاعاتي که نشان مي‌دهد آنها علاقمند به اين حضور هستند، شرکت نکردند.
*مقصودي: عربستان در واقع پيشتر سرمايه‌گذار است تا توسعه‌دهنده فناوري و در حقيقت دانش ديگران را مي‌خرد.
ترک‌ها در اين خصوص، چند جانبه بازي مي‌کنند. ترکيه عضو ناتو است و موضع ناتو هم در برابر روسيه مشخص است.
ترک‌ها در اين نمايشگاه و در اين حوزه‌ها با احتياط وارد مي‌شوند تا ارتباطات فناورانه خود با غرب را از دست ندهند اما در واقع روسيه طيف کاملي در اين حوزه را در اختيار دارد و داراي اين قابليت است که هر کسي که مي‌خواهد را جذب کند و يا دست هر کسي که مي‌خواهد بگيرد و چندان نيازي به ديگران ندارد.
نگاه ما به روسيه در حوزه صنعت هوافضا بايد همين باشد و اين بسيار مهم است که ما به روسيه به نگاه يک پيشکسوت و يک باتجربه در اين حوزه نگاه کنيم.
ما نبايد دچار خطا شويم. نبايد نگاهمان به روسيه به عنوان يک رقيب و بالانس‌کننده باشد. البته من در حوزه تجاري صحبت مي‌کنم.
روس‌ها با اسرائيل هم مثلا در حوزه هواپيماهاي بدون سرنشين همکاري مي‌کنند اما اين همکاري‌ها عيان نيست و ما شاهد هستيم امسال اسرائيل يک حضور بسيار کمرنگ داشت و بيشتر روابط آنها پشت پرده است.
ما بايد تکليف خودمان را در اين زنجيره تامين مشخص کنيم. من همانطور که عرض کردم، مباحث داخلي را کنار مي‌گذارم.
اگر ما مي‌خواهيم وارد بازار پررقابت خارجي شويم بايد برنامه داشته باشيم.
شما نگاه کنيد، انگليس در حوزه ماهواره‌اي کشوري است که ماهواره‌بر ساخت، تست کرد و آن را کنار گذاشت و ادامه نداد اما تا آنجا که دلتان بخواهد در حوزه‌هاي ديگر مثل ساب سيستم، کامپوننت، اينتگريشن (يکپارچه‌سازي) کار کرده و پول درمي‌آورد و اين درآمد به قدري است که بخشي از اقتصاد انگلستان را تامين مي‌کند.
در کشورهاي ديگر مثل فرانسه و آلمان هم اوضاع همينطور است. آلمان در کامپوننت و توسعه تکنولوژي کار مي‌کند و به سمت يکپارچه‌سازي نمي‌رود.
به نظر من روس‌ها توان کاملي در اينتگريشن دارند و بهتر است اگر ما مي‌خواهيم با آنها کار کنيم اين همکاري در يک سطح پايين‌تر صورت بگيرد مثل توسعه فناوري و توسعه محصول که قبلا هم موفق بوده است.
هوافضا فقط اينتگريشن نيست. صنعت هوافضا اين نيست که تنها چند قطعه را به هم متصل کنيم و تمام. کار تازه از اينجا شروع مي‌شود و دنيايي از کار در حوزه‌هاي مختلف وجود دارد که روس‌ها در اين موارد استاد هستند.
فرايندهاي ديگر مثل وريديشن، کوآليفيکيشن و... بعد از يکپارچه سازي موضوعات بسيار مهمي هستند.
ما وقتي مي‌خواهيم وارد بازارهاي رقابتي شويم بايد شور و هيجان صرف را کنار بگذاريم. من وقتي مي‌خواهم در حوزه داخلي صحبت کنم با شور و هيجان صحبت مي‌کنم ولي در اين حوزه بايد تابع عقل اقتصادي بود و با برنامه حرکت کرد.
براي همين است که ما روي موضوعي مثل پهپادها تاکيد مي‌کنيم و اميدواريم در اين حوزه موفق شويم چون ايران در حوزه هواپيماهاي بدون سرنشين کارهاي خوبي کرده و گام‌هاي مهمي برداشته است که مي‌تواند مورد توجه روس‌ها قرار گيرد.
** الگوگيري از روابط هند و روسيه در حوزه هوافضا
يک جاهايي هم برعکس است. مثلا همه مي‌دانند ما به جنگنده‌هاي تاکتيکي نياز داريم. شايد اين ايده بدي نباشد که ما در اين حوزه با شرکت‌هاي روس همکاري کنيم. با اين منطق که با هم بسازيم و حتي صادرات داشته باشيم. مثل کاري که هند با روسيه مي‌کند و با هم پروژه‌هاي مفصلي دارند و مثلا موشک‌هاي خاص مي‌سازند و حتي به صادرات هم فکر مي‌کنند.
اين الگوي همکاري هند و روسيه مي‌تواند با لحاظ کردن تفاوت‌ها و اهداف، براي ما يک الگوي موفق باشد.
مثلا ما در حوزه توسعه فناوري و توسعه اجزا و قطعات عمل کنيم و روس‌ها در زمينه يکپارچه‌سازي، ارزيابي، تست و صحه گذاري و با هم محصول مشترک عرضه کنيم اما اينکه ما بخواهيم از پلت فرم نمايشگاه ماکس فقط براي نمايش اقتدار استفاده کنيم، حداقل الان زمان خوبي نيست.
با توجه به سرمايه‌ها و داشته‌هاي خودمان شايد بهتر باشد اين موارد را صرف منفعت اقتصادي کنيم و اجازه دهيم بخش خصوصي بيشتر در اين حوزه وارد شود.
تفاوت بخش خصوصي و دولتي اين است که شرکت‌هاي دولتي ملاحظات فراواني در حوزه‌هاي مختلف مثلا امنيتي، دارند که اين ملاحظات به حوزه اقتصادي مي‌چربد. ما بايد اجازه بدهيم شرکت‌هاي خصوصي و يا همين اتحاديه هوافضا و ديگران که معاونت علمي هم از آن حمايت مي‌کنند وارد شود.
البته شرکت‌هاي تحت پوشش اتحاديه به ميزاني از استقلال رسيده‌اند و انگيزه‌هاي اقتصادي دارند و در واقع شرکتي که هزينه مي‌کند و به اين نمايشگاه مي‌آيد براي آن است که بتواند در بازار رقابت بفروشد نه اينکه برود نمايشگاه و شهر را تماشا کند.
بگذاريم اين مسير درست طي شود و دولت به عنوان حامي، بستر ساز باشد. در اين صورت در آينده منافع بيشتري خواهيم داشت.
شخصا اميدوارم در دور بعدي نمايشگاه ماکس موارد بيشتري مثلا در حوزه‌هاي قطعه‌سازي و فناوري ايراني و مجموعه‌اي از ساب‌سيستم‌ها را ببينيم و در کنار آنها هم مثلا يکي دو پروژه ملي کليد بخورد نه اينکه تنها يک محصول را برداريم و به آنجا ببريم چون احتمالا شانس زيادي براي رقابت نخواهد داشت. البته موضوع پهپادها جداست.
** بايد از اعلام نياز و نقاط صنعت کشورهاي ديگر استفاده کرد
* آقاي ملکي‌پور، شما بحث ارتباط گيري و نوع حضور شرکت‌هاي خصوصي را در نمايشگاه‌هايي شبيه ماکس چطور مي‌بينيد؟ چه راه‌هايي براي ارتباط ‌گيري وجود دارد که نهايتا به منفعت داخلي در حوزه اقتصاد و فناوري ختم شود.
ملکي‌پور: ما در ايران شرکت‌هاي دانش‌بنيان و اصولا دانش کم نداريم. قبلا هم ديدم که شرکت‌ها در عرصه‌هاي دانشي مثل ساب سيستم‌ها و قطعات پيشرفت‌هاي خوبي کردند که اينها مي‌تواند نقطه‌اي باشد براي ورود به عرصه‌هاي جهاني.

آقاي مقصودي به حوزه ساب سيستم‌ها و دانش اشاره کردند اما من مي‌خواهم اين را هم اضافه کنم که ما مي‌توانيم بررسي کنيم و ببينيم کشورهاي ديگر در چه عرصه‌هايي ضعف دارند و يا اعلام نياز مي‌کنند.
مثلا روس‌ها خودشان اعلام مي‌کنند که در حوزه هواپيماهاي بدون سرنشين از دنيا -خصوصا آمريکا- عقب افتاده‌اند و از طرفي ايران در سال‌هاي اخير چند شکار مهم از پهپادهاي آمريکايي داشته که اين پهپادها در سطوح بسيار بالايي از تکنولوژي قرار دارند.
روس‌ها به دنبال اين ارتباط‌گيري و همکاري هستند و فکر مي‌کنم ما مي‌توانيم از اين موضوع به نحو مطلوب استفاده کرده و شرکت‌هاي دانش‌بنيان را هم درگير کنيم.
اگرچه ايراني‌ها بيشتر محصول‌گرا هستند و دوست دارند دستاوردهاي خود را به نمايش بگذارند.
** نمايشگاه هوايي کيش و تهران حمايت نمي‌شوند
* ما در کشورمان دو نمايشگاه هوايي يکي در تهران و ديگري در کيش داريم که مثلا نمايشگاه کيش در دوره اخير تفاوت‌هاي زيادي با گذشته داشت. ازجمله حضور برخي شرکت‌هاي خارجي و يا اجراي نمايش هوايي توسط تيم‌هاي آکروجت مشهور روسي و اروپايي.
البته شايد مقايسه نمايشگاه‌هاي ما با ايرشوهاي جهاني نظير ماکس درست نباشد ولي اگر بخواهيم يک نگاه اجرايي داشته باشيم، براي بهتر برگزار کردن نمايشگاههاي خودمان، چه الگوبرداري هايي مي‌توانيم از ايرشوهاي کشورهاي ديگر داشته باشيم؟
اصلاني: ما از سال 1381 نمايشگاه هوايي کيش را داريم ولي واقعيت اين است که چه اين نمايشگاه و چه نمايشگاه‌هاي سالانه‌اي که اتحاديه در تهران دارد، هيچ گاه آنطور که لازم است، حمايت نمي‌شوند.
ايرشوها و نمايشگاه‌هاي بزرگ هوايي جهان و يا اصولا نمايشگاه‌هايي از اين دست در حوزه‌هاي مختلف، عموما از طرف بالاترين سطوح حاکميتي حمايت و هماهنگ مي‌شوند.
در ماکس هميشه رئيس‌جمهور حضور پيدا مي‌کند. ساپورت‌کننده نمايشگاه دبي شخص اول يا دوم کشور است. در سنگاپور هم همين طور است و در فرانسه اين حمايت را رئيس‌جمهور يا نخست‌وزير انجام مي‌دهد ولي در ايران متاسفانه عليرغم اينکه ما يک اسم جهاني روي نمايشگاه مي‌گذاريم، اما اين حمايت‌ها صورت نمي‌گيرد و هماهنگي‌ها و پشتيباني‌ها نهايتا از سطح يک مديرکل بالاتر نمي‌رود.
البته مدعيان زيادي دارد اما گاهي مي‌بينيم در سطوح بالاي دولتي، اصلا از برگزاري نمايشگاه هم مطلع نمي‌شوند.

** دولت و شخص رئيس جمهور بايد حامي نمايشگاه‌هاي هوايي کشور باشد
ما اگر مي‌خواهيم نمايشگاهي همتراز با خارجي‌ها داشته باشيم، اين هماهنگي بايد در سطح رئيس‌جمهور باشد و پايين‌تر از آن نمي‌شود.
کساني که در ايران براي برپايي نمايشگاه‌هايي مثل کيش و تهران تلاش مي‌کنند سعي کردند عليرغم عدم حمايت، در هر دوره يک قدم به جلو بردارند که ما در آخرين نمايشگاه هوايي کيش اين را ديديم که شرکت‌هاي خارجي حضور پيدا کردند و مانورهاي پروازي که انجام شد يک حرکت به جلو بود و من اميدوارم در کشورمان که داراي صنعت هوايي و فضايي است، حداقل هر دو سال يک بار، يک نمايشگاه در حد شأن نام ايران داشته باشيم.
در صورت حضور پرقدرت و هماهنگ در داخل است که مي‌توان در عرصه‌هاي خارجي هم حرف براي گفتن داشت. کشورهاي خارجي تشنه بازار ايران هستند.
شما در صحبت‌هايتان موضوع پرواز جت آموزشي کوثر در دور بعد نمايشگاه ماکس را مطرح کرديد که اين اتفاق قطعا يک حرکت بسيار خوبي خواهد بود اما متاسفانه ما در نمايشگاه‌هاي داخلي‌مان محصولات خودمان را نمي‌بينيم. مثلا شرکت‌هايي که سال‌ها هواپيماي سبک توليد مي‌کردند اصلا حضور ندارند.
** دليل اين عدم حضور چيست؟ چرا شرکت‌ها انگيزه کافي را براي حضور همه جانبه در نمايشگاه‌هاي داخلي ندارند؟
اصلاني: هيچ شرکتي از حضور تبليغاتي و نمايشگاهي بدش نمي‌آيد ولي متاسفانه اين هماهنگي‌ها وجود ندارد. مثلا يک شرک خصوصي وقتي مي‌بيند فلان ارگان درباره فلان نمايشگاه نظر مثبت ندارد مي‌ترسد و جلو نمي‌آيد. موضوع فقط عدم هماهنگي است.
** 400هزار نفر از بازديدکننده‌هاي ماکس2017، مردم عادي بودند
* يکي از نکاتي که در نمايشگاه ماکس نظر ما را جلب کرد، حضور پرشمار مردم عادي به همراه خانواده در روزهاي عمومي نمايشگاه بود که فضايي شبيه تعطيلات آخر هفته داشت و نشان مي داد مردم حاضرند ساعت ها در نمايشگاه بنشينند و نمايش‌هاي هوايي را تماشا کنند.
اين شور و اشتياق و ايجاد علاقه در مردم براي بازديد از يک نمايشگاه فناورانه و نظامي از کجا نشات مي‌گيرد و ما چطور مي توانيم از اين الگو در کشور خودمان بهره‌برداري کنيم؟
اصلاني: نمايشگاه ماکس در بين ايرشوهاي ديگر دنيا بيشترين ميزان بازديد کننده را دارد که امسال هم بنا بر آمار اعلام شده 453 هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد کردند که بيشتر اين تعداد بازديدها در 3 روز آخر (روزهاي عمومي) بود.
اگر 50 هزار نفر از اين تعداد را بازديدکنندگان تخصصي محسوب کنيم، حدود 400 هزار نفر بقيه از عامه مردم بودند.
شما خودتان در يکي از اين روزهاي عمومي حضور داشتيد و شور و شوق مردم در بازديد از نمايشگاه را ديديد.
اين بالاترين ترويج حوزه هوافضا و فرهنگ‌‌سازي در اين خصوص است و ما نياز داريم چنين اتفاقي در کشورمان بيفتد.
** مي توانيم رکورد بازديد ماکس را در ايران بشکنيم
البته حرکات پراکنده اي صورت مي‌گيرد. مثلا همين نمايشگاه کيش و يا نمايشگاهي که در پايگاه هوايي دزفول برپا مي‌شود نشان مي‌دهد که مردم چه استقبالي مي‌کنند اما اين اقدامات پراکنده است.
من معتقدم اگر ما روزي نمايشگاهي حتي در حد يک چهارم ماکس هم برگزار کنيم به راحتي رکورد 450 هزار نفري آن را مي‌زنيم اما اين نمايشگاه‌ها بايد حتما با هماهنگي‌هاي سطح بالاي مملکتي صورت بگيرد. در اين صورت اين فقط يک نمايش نخواهد بود بلکه در رشد فرهنگ، علم و فناوري در بين جوانان و نيز نمايش اقتدار کشور بسيار مؤثر است.
ملکي‌پور: يادمان هست که ما در کودکي با شور و اشتياق رفتن به غرفه کودک و نوجوان به نمايشگاه کتاب تهران مي‌رفتيم و هنوز هم آن خاطره در ذهن ما زنده است.
در نمايشگاه ماکس، يک روز را به صورت رايگان براي بازديد دانش‌آموزان اختصاص دادند و يا براي برگزاري اين نمايشگاه از دانشجويان همين حوزه استفاده کردند.
اين دست اقدامات در کنار برپايي يک ايرشوي عظيم با حضور مردم، نتيجه‌اش اين مي‌شود که نوجوانان و دانشجويان ما راه خود را به راحتي انتخاب مي‌کنند.
امروزه وقتي از بچه ها سوال مي‌کنيد که مي‌خواهند در آينده چه کاره شوند، اکثر آنها خلباني را انتخاب مي‌کنند اما شايد حتي يک بار هم يک هواپيما را از نزديک نديده و يا با يک خلبان صحبت نکرده باشند.
در همين نمايشگاه ماکس، در برخي جلسات، خلبانان با بچه‌ها صحبت مي‌کردند حتي نشست‌هايي برگزار مي‌شد که افراد مختلف از شرکت‌هاي معتبر مثل بوئينگ مي‌آيند و نحوه پرواز را براي بچه‌ها توضيح مي‌دهند.
** صنعت هوافضا وجه‌المصالحه سياسي نشود
* در حوزه رسانه، خبرنگاران در نمايشگاه‌هايي شبيه به ماکس بيشتر به دنبال گرفتن خبر درخصوص توافقات احتمالي براي خريد يا همکاري هستند. مثلا دوره قبل خود ما خبر رايزني با روس‌ها براي خريد جنگنده سوخو30 را مخابره کرديم که بازتاب‌هاي زيادي هم داشت. ولي آيا اصولا نمايشگاه‌هاي اين چنيني جاي همين کارهاست يا کشورها براي اهداف ديگري در آن حضور پيدا مي‌کنند؟
مقصودي: قبل از پاسخ به اين سؤال من يک مثال راجع به بحث قبلي خودم مي‌زنم. موشک امرام يک موشک هوا به هواي معروف آمريکايي است که جزو موشک‌هاي پرتيراژ است.
از سال مالي 2018 پنتاگون در آمريکا خريد امرام را کنسل کرده است. با اينکه اين موشک جزو بهترين‌هاست و از سال 91 هم عملياتي است. ايراد کار کجاست؟ برخي IC هاي بخش هدايت اين موشک کارکرد لازم را براي پاسخ دادن به سرعت پردازش و اجراي فرمان مطابق طرح عملياتي ندارد.
حالا شرکت ريتيون در کشوري مثل آمريکا که ما هميشه درباره تکنولوژي‌اش حتي اغراق مي‌کنيم، يک سال است که در به در دنبال راه حل مي‌گردد.
اين در حاليست که قيمت هر تير از اين موشک 300تا 400 هزار دلار است و به خاطر تيراژ بسيار بالاي آن، الان در مرحله کامل سوددهي سرشار قرار دارد.
بنابراين حرفي که ما درباره اهميت قطعه زديم، جُک نگفتيم.

صنعت هوافضا به واسطه چند وجهي بودن، يک صنعت بسيار پيچيده است. از طرف ديگر روابط ما با روس‌ها هم يک رابطه پيچيده است و يک ظرافت خاص مي‌خواهد و اميدوارم سياستمداران ما اين ظرافت را به خرج بدهند که صنعت هوافضا وجه‌المصالحه سياسي نشود.
وقتي در خصوص توسعه فناوري صحبت مي‌کنيم بايد تکليف‌مان را با صنعت هوافضا معلوم کنيم که آيا به دنبال توسعه تکنولوژي هستيم يا نه؟
آمريکا استاد استفاده از اين حوزه به عنوان پيش‌برنده توسعه فناوري در همه حوزه‌هاست و ما بايد بدانيم اگر کسي بخواهد از حوزه‌هاي فناوري کاسبي سياسي کند، موجب نابودي آن مي‌شود.
در واقع بايد به اين حوزه به عنوان پيش برنده فناوري و اقتصاد نگاه شود و به نظر مي‌رسد ماکس و نمايشگاه‌هاي مشابه و فعاليت‌هاي کسب و کاري مي‌تواند ظرفيتي باشند براي فشار از پايين و چانه‌زني از بالا.
البته الان فرصت خوبي است که ما بتوانيم از توان فناوري خود استفاده کرده و پروژه‌هاي مختلف در هر سطحي تعريف کنيم. حتي يک پهپاد کوچک يا قطعه تا ارتباط‌مان با روس‌ها فقط محدود به لابي‌هاي سياسي نباشد. در اين ارتباط بايد اقتصاد و فناوري نيز به کار گرفته شود تا روس‌ها به راحتي ما را سر کار نگذارند.
من باز هم به روابط هند و روسيه اشاره مي‌کنم که با هم پروژه‌هاي تکنولوژيک انجام مي‌دهند و يک جاهايي اصلا اين هند است که روسيه را هل مي‌دهد.
ما بايد بدانيم که با روس‌ها محتاطانه عمل کنيم. در نمايشگاه‌هايي مثل ماکس ما بايد گره‌هاي فناوري و تکنولوژيک بزنيم تا بعد در لابي‌هاي سياسي ابزار بازي بيشتري داشته باشيم.
ما بايد چند سال آينده را ببينيم و اگر بخواهيم در تعاملات به همين بسنده کنيم که هر دو سال يک بار چند تيم تخصصي به نمايشگاه ماکس اعزام کنيم و يا يک سالن بزرگ براي زدن غرفه بگيريم، روابط ممکن است به راحتي در آينده به هم بخورد چون روس‌ها راحت ما را کنار خواهند گذاشت.
* آقاي اصلاني، شما همکار رسانه‌اي ماکس در ايران هستيد. عملکرد رسانه‌هاي ما در پوشش اخبار اين نمايشگاه را چطور ارزيابي مي کنيد؟ به نظر مي‌رسد کميته يا برنامه اي براي هماهنگي رسانه‌هاي چندان وجود ندارد.
اصلاني: ما در مباحث رسانه‌اي نيازمند هماهنگي هاي بيشتري هستيم. من متاسفانه در چند دوره که در اين نمايشگاه شرکت کردم، هماهنگي و انسجامي در استفاده تبليغاتي از اين نمايشگاه نديدم. جا دارد هماهنگ‌تر باشيم.
مثلا اخبار ضد و نقيضي که درباره خريد هواپيماي سوخو سوپر جت100 منتشر شد ناشي از همين عدم هماهنگي هاست.
ما نه تنها در بعد رسانه‌اي، در مباحث تبليغاتي هم نياز به يک همگرايي و عملکرد با برنامه داريم چرا که چند صدايي در اين حوزه خوب نيست.
* آيا خبر خاصي هم درخصوص قراردادها، خريدها و يا توافقات احتمالي با طرف ايراني در اين نمايشگاه داريد؟
آنطور که من مطلع هستم، شرکت‌هاي خصوصي و کوچک ما در سطوح مختلف تبادل فناوري و ارتباطات، عملکرد نسبتا موفقي داشتند. اما در برخي سطوح هم مثل خريد هواپيماها موضوعات هنوز مبهم است و شايد تنها موضوعي که روشن‌تر مطرح شد همين مبحث هواپيماهاي بدون سرنشين بود.
** حضور قوي در خارج نيازمند انسجام در داخل است
* شرکت‌هاي دانش بنيان براي استفاده بهتر از نمايشگاه‌هاي اينچنيني چه برنامه‌ريزي بايد داشته باشند؟
ملکي‌پور: ما براي حضور در بازارهاي جهاني نيازمند يک انسجام در داخل هستيم. جامعه هوافضايي ما جامعه کوچک است اما نيازمند همگرايي و مهرباني بيشتر بين اعضاي آن هستيم.
ما بايد ابتدا رويدادهاي هوافضايي خود را قوي کنيم و شرکت‌هاي ما هم‌افزايي بيشتري با يکديگر داشته باشند تا بتوانيم در عرصه جهاني حرف براي گفتن داشته باشيم.
رويدادهاي بزرگ بين‌المللي براي ما آموزه‌هايي دارد. در همين نمايشگاه ماکس، در کنار همه مباحث تجاري و فناوري، يکي از جنبه‌هاي مهم براي خود روس‌ها کنفرانس‌ها و نشست‌هايي است که در حاشيه نمايشگاه به تعداد زياد برگزار مي‌شود و بسيار هم آموزنده است. اين نمايشگاه‌ها و اين نشست‌ها مي‌توانند يکديگر را تقويت کنند.
در واقع برپايي جذاب نمايشگاه هوايي، فضاي جامعه را آماده مي‌کند تا بتوان فرهنگ عل

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۷۹۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ترکیه نتایج خوبی را برجای می‌گذارد

رئیس شورای عالی انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه (موسیاد) در نمایشگاه اکسپو ایران با بیان این‌که آینده ایران را امروز در «نمایشگاه نوآوری و فناوری» می‌توان دید، تاکید کرد: امروز من متوجه شدم تحریم مردم ایران را ناامید نکرده، بلکه به ایرانیان آموخته که روی پای خود بایستند.

به گزارش ایسنا، ارول یارار، بنیانگذار و رئیس شورای عالی موسیاد در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ ضمن بازدید از غرفه‌های مختلف خانه نوآوری و فناوری ایران(آی هیت) از جمله محصولات حوزه پروبیوتیک، شیلات، ماشین آلات کشاورزی، ساختمان، پزشکی، دارویی و…، گفت: در سفر ایران و بازدید از نمایشگاه اکسپو، بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران (IHIT) از اولویت‌های اول من بود.

وی افزود: ایران علاوه بر اینکه دوست و همسایه‌ نزدیک ما است، در حوزه‌های مختلف فناوری و نوآوری بسیار توانمند است؛ به همین علت من اعتقاد دارم توسعه همکاری‌ها میان ایران و ترکیه می‌تواند نتایج خوبی را برجای بگذارد.

یارار ادامه داد: من در ترکیه صاحب پنج شرکت فولادی هستم و به همین دلیل نیازمند توسعه همکاری‌ها در این زمینه هستم؛ امروز در آی‌هیت متوجه شدم ایران در این زمینه نیز می‌تواند همکاری‌های اثربخشی با ترکیه داشته باشد.

وی، رقابت تکنولوژیک را از جدی‌ترین کارها در دنیا برشمرد و تصریح کرد: سطح تکنولوژی، آینده اقتصادی یک کشور را شکل می‌دهد؛ امروز من متوجه شدم تحریم مردم ایران را ناامید نکرده، بلکه به ایرانیان آموخته که روی پای خود بایستند.

یارار با بیان اینکه امروز، آینده ایران را در آی هیت دیدم، افزود: کار نوآورانه در این نمایشگاه بسیار جلوه پیدا کرده و قول‌ها به مرحله عمل رسیده است؛ این امر بسیار جای تقدیر دارد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوانیم برای تعاملات تکنولوژیک و توسعه روابط تجاری نقش پل را ایفا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امروز فرصت مناسبی است که اساتید ماهیت واقعی تمدن غرب را برای جوانان تبیین کنند
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • تاکید رئیس‌جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هرچه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در اصفهان آغاز به‌کار کرد
  • توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ترکیه نتایج خوبی را برجای می‌گذارد
  • حضور خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس
  • رویداد صدرا با حضور ۶۰ شرکت در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا آغاز شد
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد