Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-06@16:36:47 GMT

سیاست برد ـ برد در تجارت نفتی ایران و چین

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۷۹۹۲۸

سیاست برد ـ برد در تجارت نفتی ایران و چین

با پشتوانه منابع مالی حاصل از فروش نفت خام که در چین بلوکه‌شده، موقعیت طلایی برای این کشور بزرگ و دومین مصرف‌کننده انرژی در جهان حاصل شده تا از طریق مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و گاز ایران، از هر دو سر نخ پروژه بهره اقتصادی خود را به نحو احسن به دست آورد و در مرحله اول توانسته با مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای انرژی، بخشی از نیروی انسانی و نیز اقلام تجهیزاتی خود را به پروژه تحمیل کند و از آن بهره‌مند شود، اما در مرحله دوم بازپرداخت منابع مالی ایران را از طریق فاینانس پروژه‌ها یا فروش تجهیزات و مواد تسویه‌حساب کند و به قول معروف از دو سر نخ خود به منافع اقتصادی سرشاری دست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخوبی می‌دانیم پس از امضای قرارداد تأمین فاینانس پالایشگاه آبان و توسعه فاز 11 پارس جنوبی، دور مذاکرات با شرکت Petro China برای از سرگیری همکاری در صنایع پتروشیمی ایران آغاز می‌شود. بر پایه گزارش‌های موجود و پس از امضای قرارداد سه میلیارد دلاری تأمین فاینانس طرح توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه آبادان، خطوط اعتباری و فاینانس چینی‌ها در صنایع پتروشیمی کشور یکی پس از دیگری در حال بازگشایی است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت پس از قرارداد همکاری با شرکت CNPC با فاز 11 پارس جنوبی حالا شرکت‌های چینی عزم خود را برای توسعه همکاری در دیگر بخش‌های صنایع پالایش نفت و پتروشیمی به‌طور اساسی جزم کرده‌اند. براین اساس خط جدید اعتباری یک مجتمع جدید تولید متانول ایران توسط شرکت‌های چینی به ارزش 2 میلیارد و 518 میلیون یوآن از محل خط اعتباری چین گشایش و اجرایی شده است. البته این موضوع ادامه‌دار شده و خطوط اعتباری برای مجتمع‌های جدید تولید متانول با پتروشیمی سبلان و نظایر آن در دست مذاکرات نهایی است که رویکرد غیرقابل تصوری در انحصارطلبی برای چینی‌ها فراهم آورده است. موقعیت پیش آمده بیش از آن که برای ما اثربخشی یا اثرگذاری داشته باشد، منافع و دستاوردهای مستقیم و سودآوری بزرگی را برای چینی‌ها به همراه خواهد داشت، به طوری که با اجرای سیاست‌های فاینانس بویژه در ایران یا کشورهای مشابه منطقه می‌تواند ضریب رشد اقتصادی 7.5 درصدی را به بیش از 10 درصد برساند.

با توجه به حضور مداوم و نامحدود چینی‌ها در صنایع نفت و گاز ایران و تداوم این سهم در برنامه‌های توسعه‌ای کشور لازم است با اتخاذ سیاست‌های لازم، جاده یکطرفه چین به ایران به جاده‌ای دوطرفه منتهی شود و ایران هم ضمن بهره‌گیری از منابع مالی بلوکه‌شده خود در آن کشور بتواند با رعایت مطالعات امکان‌سنجی طرح‌های بخشی از فرآیند تولید اقلام مورد نیاز خود را در چین تولید و مازاد محصولات را نیز به دیگر کشورها صادر کند.

اتخاذ چنین روشی که به سیاست برد ـ برد مشهور است، می‌تواند برای هر دو کشور تداوم ارتباط و رشد اقتصادی متوازن را فراهم و سهم اثرگذاری را در تراز اقتصادی هر دو کشور حاصل آورد. در این صورت ضرورت دارد واکنش‌های اقتصادی و اجتماعی مشارکت هر دو کشور را مورد تحلیل و واکاوی و منافع هر یک را مورد ارزیابی کارشناسی قرار داد.

صادرات ایران به کشور چین عمدتا نفت خام است و در پاره‌ای موارد اقلام یا مواد خام پتروشیمی را بدون ارزش افزوده در زنجیره تولید محصولات در برمی‌گیرد. در این زمینه ضرورت دارد در صورت انجام فاینانس یا حضور چینی‌ها در پروژه‌های نفت و گاز تلاش شود تا اقلام تولیدی در داخل کشور ترجیحا به‌صورت واسطه‌ای یا نهایی آماده و صادر شود. در این شرایط،انتفاع اقتصادی برای هر دو کشور توجیه اقتصادی لازم را به دست آورده، می‌تواند موقعیت پایداری را در ادامه همکاری‌ها فراهم آورد.

بد نیست بدانید، تغییر رویکرد در تحریک رشد اقتصادی چین، مقامات این کشور را در تغییر مسیر رشد از مدل رشد اقتصادی سنتی به نوین معطوف می‌دارد. این رویکرد در ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکایی مشهود اما در ارتباط با کشورهای خاورمیانه و همچنین ایران و عراق کاملا سنتی و محدود است. بنابراین ضرورت جدی در تجدیدنظر این ساختار مطابق مدل‌های پیشرفته روز که چین در مقابل دیگر کشورها اعمال می‌دارد در رابطه با ایران نیز همین رویه را معطوف داشته و می‌تواند ضریب اطمینانی برای آینده در یک مدل رفتاری منطقی باشد. این مهم می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی برای هر دو کشور را برای اصلاحات اقتصادی تجربه و ضریب رشد را همواره مثبت و پایدار کند. علاوه بر موارد یادشده اقدامات دیگری همچون سیاست‌های سرمایه‌گذاری، سیاست‌های پولی، کنترل قیمت‌ها در بخش انرژی، حمل و نقل و بهداشت و درمان را مدنظر قرار داده تا بتواند زمینه‌های مشارکت متقابل را در یک دوره زمانی بلندمدت فراهم آورد. با اتخاذ این روش می‌توان سیاست‌های مقابله با بحران اقتصادی را که از بیرون کشور وارد یا تحمیل می‌شود، پیش‌بینی کرد و به مرحله اجرا درآورد. در کلام پایانی باید گفت، چین به‌عنوان یک کشور شرقی با دیوارهای بلند و طولانی در صورتی می‌تواند در حرکت جدید یا فرصت پیش آمده حاصل از برجام حضوری اثربخش داشته باشد که محرک‌های اقتصادی را دوطرفه و متقابل ببیند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در طرح‌های فاینانس در قالب‌های منافع مشترک مورد ارزیابی و پیاده‌سازی قرار دهد. ان‌شاءالله

رضا پدیدار

نایب‌رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران

به اشتراک گذاری کد خبر : 2954536879342833958 برچسب‌ها : نفت چین جام جم آنلاین سیاست برد ـ برد در تجارت نفتی ایران و چین لینک کوتاه :

ارسال نظر

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید: 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید. 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود. 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود. تصویر امنیتی : پربازدیدها جزئیات نحوه اسارت شهید حججی از زبان جانشین فرمانده کل سپاه واکنش ابوعزرائیل به شهادت محسن حججی پای بیرون افتاده از قبر یک جنازه همه را وحشت زده کرد +تصاویر با این 8 روش به سادگی شکمتان را آب کنید برای خرید این گردنبند باید بیش از 14 میلیارد تومان پول بدهید! +عکس بازتاب جهانی مصوبه طرح مقابله با اقدامات آمریکا شوخی مهران مدیری با گلزار و امین حیایی +عکس حضور روسیه، ایران و حزب الله در ونزوئلا ماجرای بیهوشی دختر در خودروی یک مرد واکنش ایران به تهدید نظامی ترامپ علیه ونزوئلا لیست همه پربازدیدها برگزیده‌ها کلاه خواب مترو رسید + عکس برگزیدگان مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک معرفی شدند + عکس عکاسی از جاذبه‌های گردشگری به شیوه‌ای متفاوت + عکس مردمان این شهر 100 سال عمر می‌کنند + عکس اصلاح در نحوه برخورد با کوله بران/ بیمه کوله بری در آستانه تصویب تنبیه جالب پزشکان سلفی‌‌باز ابتکار جوان تبریزی ۱۰۰۰ تهرانی را صاحب شغل کرد اجرای پروژه فیبر نوری کشور با همکاری شرکت MTN آفریقای جنوبی پرواز تاکسی‌های پرنده در آسمان دبی یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شد + عکس با بهترین ساعت‌‌های هوشمند سال 2017 آشنا شوید + عکس آخرین مطالب همه سایت 02:00 سیاست برد ـ برد در تجارت نفتی ایران و چین 01:45 پیامدهای تنش آمریکا و روسیه برای قفقاز 01:41 پیروزی دراماتیک لاتزیو مقابل یوونتوس 01:30 بزرگترین و زیباترین فرش سنگی جهان 01:15 کلاه خواب مترو رسید + عکس 01:04 نوبخت: وضعیتم در دولت هنوز مشخص نشده است 01:00 برگزیدگان مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک معرفی شدند + عکس 00:45 عکاسی از جاذبه‌های گردشگری به شیوه‌ای متفاوت + عکس 00:30 مردمان این شهر 100 سال عمر می‌کنند + عکس 00:20 ارسال نوزاد به پرورشگاه با پیک موتوری! فهرست همه مطالب جام جم آنلاین © 2015 | کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم است. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۷۹۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در سال ۲۰۲۲ ارزش صادرات سیمان و کلینکر جهان حدود ۱۳/۵ میلیارد دلار بود که از این مقدار ۳۲/۵ درصد کلینکر، ۵/۱ درصد سیمان سفید و مابقی (۶۲/۴ درصد) انواع سیمان های تیپ بودند . بررسی ها نشان از آن دارد که تجارت جهانی سیمان پرتلند با رشد مواجه نیست، اما کماکان به عنوان اصلی‌ترین محصول این زنجیره شناخته می‌شود. 

 دفتر مطالعات انرژی صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در پژوهشی با عنوان «تحلیل وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان» مطرح می‌کند که در حال حاضر سیمان جزء محصولاتی است که علاوه‌بر پوشش کامل نیاز داخل کشور، ظرفیت صادرات به کشور‌های مختلف را نیز داراست. با توجه به آخرین اطلاعات موجود از ظرفیت تولید و میزان فروش سیمان، در حال حاضر برای حدود ۲۰ میلیون تن از ظرفیت تولید سیمان کشور (از مجموع ۸۵ میلیون تن)، بازار داخلی وجود نداشته و تنها امکان صادرات وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه بازار داخلی سیمان کشور در حال حاضر اشباع است، یکی از راهکار‌های پیش روی این صنعت، توسعه صادرات است؛ لذا از این منظر تحلیل وضعیت بازار و تجارت این محصول در جهان و کشور‌های منطقه حائز اهمیت است. 

* ارزش صادرات سیمان و کلینکر جهان

این گزارش بیان می‌کند که در سال ۲۰۲۲ ارزش صادرات سیمان و کلینکر جهان حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار بود که از این مقدار ۳۲.۵ درصد کلینکر، ۵.۱ درصد سیمان سفید و ۶۲.۴ درصد انواع سیمان‌های تیپ بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان صادرات سیمان پرتلند، طی بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ تغییری نداشته، به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۱، ۵۳.۱ درصد مجموع محصولات صادراتی سیمان را به خود اختصاص داده و سهم آن در ۱۱ سال گذشته از مجموع سبد محصولات صادراتی سیمانی ۲/۲ درصد کاهش پیدا کرده است. 

در این گزارش آمده است که در‌نتیجه هر‌چند این نوع سیمان با بازار رو به رشدی مواجه نیست، اما کماکان به‌عنوان اصلی‌ترین محصول این زنجیره شناخته می‌شود. این در‌حالی است که در این بازه زمانی سهم صادرات کلینکر ۵.۳ درصد افزایش داشته است که بیشتر ناشی از افزایش کشور‌های تولیدکننده سیمان از کلینکر وارداتی است. 

* سهم سیمان سفید و سایر سیمان‌ها از کل صادرات 

این گزارش توضیح می‌دهد که سهم سیمان سفید و سایر سیمان‌ها از کل صادرات به‌ترتیب ۵.۵۲ و ۴.۷۴ درصد مجموع محصولات صادراتی سیمان را به خود اختصاص داده‌اند؛ این در‌حالی است که سهم آنها در ۱۱ سال گذشته از مجموع سبد محصولات صادراتی سیمانی ثابت بوده است. به‌عبارت‌دیگر بازار‌های جهانی برای سیمان سفید و سایر سیمان‌ها محدود است و رشدی نیز در آن ملاحظه نمی‌شود. با‌این‌حال تجارت جهانی در حوزه مصنوعات سیمانی در سال ۲۰۲۱، حدود ۹۱۵۳ میلیون دلار بوده است. این بازار رشدی ۱۰ درصدی را تجربه می‌کند؛ که فراتر از همه انواع سیمان است. همچنین طی سال‌های گذشته تمامی کشور‌های مطرح عرصه صادرات زنجیره سیمان، تجارت خود را در حوزه مصنوعات بتنی افزایش داده‌اند. 

*  تحلیل رفتار سه کشور مهم منطقه جنوب غرب آسیا در صادرات سیمان

در این گزارش بیان می‌شود که برای تحلیل رفتار سه کشور مهم منطقه جنوب غرب آسیا در صادرات سیمان، ترکیه پاکستان، عربستان سعودی و امارات مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این میان، اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ترکیه به‌عنوان موفق‌ترین صادرکننده سیمان منطقه، آمریکا، رژیم غاصب صهیونیستی، سوریه و ساحل عاج هستند. این موضوع نشان می‌دهد کشور ترکیه توانسته است بر محدودیت‌های حمل سیمان در مسافت‌های طولانی فائق آمده و مزیت خود را در بازار ایالات متحده آمریکا به‌عنوان مشتری اصلی خود حفظ کند. سهم سیمان پرتلند ۵۵، سیمان سفید ۱۱ و کلینکر ۳۳ درصد از کل صادرات این کشور در زنجیره سیمان است. 

این گزارش ادامه می‌دهد که کشور‌های افغانستان، سریلانکا و بنگلادش نیز مهم‌ترین مقاصد صادراتی سیمان پاکستان هستند. حضور پررنگ‌تر پاکستان در افغانستان نشان از وجود فرصت‌هایی برای افزایش صادرات به افغانستان است. ۹۹ درصد از صادرات سیمان پاکستان را کلینکر تشکیل می‌دهد. 

در این گزارش آمده است که مقاصد اصلی صادرات عربستان سعودی، کشور‌های یمن، اردن، غنا و بحرین است. ۶۵ درصد از صادرات این کشور مربوط به کلینکر، ۲۲ درصد سیمان پرتلند و ۱۲ درصد سیمان سفید است. مقاصد اصلی صادرات امارات متحده عربی، کشور‌های بنگلادش و عمان است. کلینکر بیشترین سهم را در سبد محصولات صادراتی این کشور با ۷۰ درصد داشته است. پس از آن نیز ۱۶ درصد سیمان پرتلند، ۱۰ درصد سیمان سفید و ۳.۲ درصد سایر سیمان بوده است. 

 

* ارزش صادرات سیمان کشور

این گزارش توضیح می‌دهد که با توجه به آخرین آمار گمرک، ارزش صادرات سیمان کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳۲ میلیون دلار، کمتر از ۱ درصد ارزش کل صادرات غیر‌نفتی کشور بوده است. کلینکر اصلی‌ترین محصول در سبد صادراتی کشور، با سهم ۶۸ درصدی از کل حجم صادرات است. ایران ۱/۱ درصد از بازار صادراتی سیمان پرتلند را در سال ۲۰۲۱ در اختیار دارد. این در‌حالی است که درآمد صادراتی سیمان برای ایران طی ۱۱ سال گذشته به‌صورت میانگین حدود ۱۴.۷ درصدی از کل حجم صادرات است. 

این گزارش مطرح می‌کند که درخصوص سیمان سفید ایران ۲۰.۹ درصد از بازار صادراتی آن را در سال ۲۰۲۱ در اختیار داشته است. همچنین ایران ۲.۲ درصد بازار صادراتی سایر سیمان‌ها را نیز در اختیار دارد. مقصد اصلی صادرات سیمان جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ کشور‌های همسایه، از‌جمله کویت، عراق، افغانستان و پاکستان بوده‌اند. در کل به‌نظر می‌رسد وضعیت صادرات صنعت سیمان کشور، باوجود لغو معافیت‌های مالیاتی صادرات و اعمال عوارض، از نظر ارزش افزوده عقب‌گرد داشته است؛ به‌نحوی سهم کلینکر در سبد محصولات صادراتی کشور در مقابل محصولاتی همچون سیمان پرتلند افزایش داشته است. 

این گزارش ادامه می‌دهد که بر‌اساس بررسی‌های صورت گرفته در تمامی شرکت‌ها حاشیه سود ناخالص فروش داخلی از حاشیه فروش صادراتی بیشتر است. این به آن معنی است که فروش صادراتی در شرکت‌های مورد بررسی صرفاً برای حفظ سطح تولید و درآمد شرکت و ایجاد درآمد‌های ارزی انجام می‌شود. 

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که با توجه به پایین بودن نرخ صادراتی کلینکر باید سهم صادرات کلینکر در صادرات محصولات سیمانی به‌مرور کاهش یافته و سهم محصولات نهایی از‌جمله سیمان سفید و سیمان‌های آمیخته در سبد صادراتی کشور افزایش یابد. در این راستا می‌توان از ابزاری که در قوانین بودجه سالیانه کشور طی چند سال گذشته و همین‌طور در قانون جهش تولید دانش‌بنیان و لایحه برنامه هفتم توسعه، ناظر به لغو معافیت مالیاتی صادرات و اخذ عوارض از صادرات مواد خام و نیمه‌خام استفاده کرد. 

این گزارش ادامه می‌دهد که در حال حاضر ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه مصنوعات سیمانی و محصولات پایین‌دستی آن در بازار منطقه وجود دارد. شرکت‌های سیمانی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کرده و به‌سمت زنجیره پایین‌دست حرکت کنند تا محصولات متنوع‌تری را به بازار جهانی عرضه کنند. 

در این گزارش بیان می‌شود که با توجه به شرایط جغرافیایی کشور، علاوه‌بر کشور‌های حوزه CIS، حوزه‌های جغرافیایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند با بازار حدود ۲.۳ میلیارد دلار، کشور‌های آفریقایی با بازار بیش از ۲.۸ میلیارد دلار و آسیای غربی با بازاری بیش از ۱.۳ میلیارد دلار، می‌توانند مقاصد مناسبی جهت صادرات باشند. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان