Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@22:53:15 GMT

روزنامه کویتی: ایران، مانع ترور مقتدی صدر شده

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۸۰۴۰۴

یک روزنامه کویتی مدعی شد که برخی منابع ایرانی در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کردند، پس از سفر مقتدی صدر به عربستان برخی از نزدیکان وی دو بار تلاش کرده‌اند تا او را بکشند و ایران جلوی این اتفاق را گرفت.

به گزارش ایسنا، یک روزنامه کویتی مدعی شد که برخی منابع ایرانی در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کردند، پس از سفر مقتدی صدر به عربستان برخی از نزدیکان وی دو بار تلاش کرده‌اند تا او را بکشند و ایران جلوی این اتفاق را گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روزنامه الجریده کویت مدعی شد که برخی منابع ایرانی در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کردند: امروز موضوع دادن منصب مقتدی صدر به برادرش مرتضی صدر به عنوان رئیس جریان صدری به خصوص پس از سفر او به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به یکی از اولویت‌های ایران تبدیل شده است.

این روزنامه نوشت: قبل از دیدار مقتدی صدر با محمد بن‌ سلمان مقامات ایرانی تلاش می‌کردند تا مقتدی صدر را به محور ایران بازگردانند اما پس از این‌که خواستار فروپاشی الحشد الشعبی شد و طرفداران او برنامه‌های تلویزیونی وابسته به ایران را تهدید کردند، ایرانیان به این نتیجه رسیدند که مقتدی صدر از حد خود تجاوز کرده است و زمان آن رسیده است تا منصبش را به برادرش بدهند.

بر اساس این گزارش منابع ایرانی اعلام کردند که اگر حمایت‌های ما نبود، مقتدی صدر به سمت رهبری جریان صدر عراق نمی‌رسید و او به خوبی این قضیه را می‌داند. هم‌چنین می‌داند که ایران هنوز هم می‌تواند او را از صحنه سیاسی شیعیان عراق حذف کند.

هم‌چنین گفته‌اند که اختلاف میان ایران و صدر چهار سال پیش آغاز شد، زمانی که با نوری المالکی مخالفت کرد و مقامات ایرانی هر دوی آنها را دعوت کردند و بر مقتدی صدر فشار آوردند تا مشکل حل شود. اما پس از بازگشتش به عراق کم کم از دایره ایران خارج شد و طرفدارانش در میانه جنگ با داعش علیه دولت حیدر العبادی اعتراض و تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی با آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان در این رابطه مشورت کردند و ایشان نیز از رفتارهای مقتدی صدر ناراضی بود. هم‌چنین بسیاری از رهبران جریان‌های شیعی در عراق از او ناراحت هستند اما برخی از طرفداران جریان صدر در تهران و قم تلاش می‌کنند تا از شدت این اختلافات بکاهند.

این منابع اعلام کردند که مقامات ایرانی مدارک و اسنادی را به مقتدی صدر نشان دادند که برخی از مشاوران و نزدیکانش از افسران اطلاعات و نیروی امنیتی و بعثی هستند و آنها بر رفتار او تاثیر گذاشتند و باید از آنها رهایی یابد. اما وی از این کار خودداری کرد؛ با وجود این‌که برخی از این اسناد نشان می‌دهد آنها در عملیات ترور پدرش نیز دست داشتند.

الجریده هم‌چنین نوشت که این منابع ایرانی اعلام کردند که پس از بازگشت مقتدی صدر از عربستان، ایرانیان دو عملیات ترور را به منظور جلوگیری از به وجود آمدن شکاف میان شیعیان عراق خنثی کردند و مدارک و اسناد را برای او فرستادند و او را آگاه کردند که هرگونه اتفاقی از این قبیل ممکن است به ایران چسبانده شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۰۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند

دریافت 10 MB کد خبر 6089768

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • فیلم/ چه کسانی پلیس را ترور می‌کنند؟
  • چه کسانی پلیس را ترور می‌کنند؟
  • افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • واکنش مقتدی صدر به تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا
  • حمایت مقتدی صدر از تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند