Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در ديدار وزير پيشنهادي آموزش‌وپرورش با جمعي از اساتيد دانشگاه تهران مطرح شد که اين وزارتخانه با دريايي از مشکلات مواجه است همچنين اساتيد تعليم و تربيت از نبود شادي در محيط مدارس ياد کردند. به گزارش خبرگزاري تسنيم، سيد محمد بطحايي گزينه پيشنهادي وزارت آموزش وپرورش با اساتيد دانشکده تعليم و تربيت دانشگاه تهران ديدار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين ديدار، بطحايي با اشاره به اينکه حکمت خداوند در اين بوده تا در اين چند روز که در يک فضاي سياسي مخرب و مملو از تهمت‌ها قرار گرفته‌ام حضور در اين جلسه به من آرامش دهد، اظهار کرد: من وقتي وارد آموزش و پرورش شدم 19 ساله بودم و با مدرک فوق ديپلم کارم را شروع کردم. بعد از انقلاب فرهنگي که دانشگاه‌ها تعطيل شدند و بعد از آن مراکز تربيت معلم راه افتاد، جذب شدم. من مربي و معلم علوم تربيتي بودم و بعد مدير مدرسه شدم در ادامه در منطقه و بعد در حوزه ستادي کارشناس و کارشناس مسئول و معاون دفتر شدم. سال‌ها در شوراي عالي آموزش و پرورش بودم و بعد قائم مقام وزير و سپس معاون مالي وزارتخانه شدم در نهايت مدت کوتاهي سرپرست وزارتخانه بودم و اکنون معاون سازمان برنامه وبودجه هستم.
وي افزود: اين را گفتم که بگويم، کوچه و پس کوچه‌هاي اين نهاد را به خوبي مي‌شناسم و چاله‌هايي که در مسير هست، مي‌شناسم. اين مسئله شرط لازم هست اما کافي نيست. ما با دريايي از مشکلات در آموزش و پرورش مواجه هستيم که يک فرد به تنهايي نمي‌تواند کار کند مگر اينکه همه مراجع علمي و سياسي در کنار هم قرار بگيرند و به اعتلاي آموزش و پرورش در اين نظام فکر کنند.

وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش گفت: من خودم در معرض اين اتهام هستم و بايد بگويم اين مسيري که آموزش و پرورش ما طي مي‌کند به مقصد نمي‌رسد. آنچه ما در مدرسه‌ها آموزش مي دهيم با آنچه در جامعه وجود دارد، متفاوت است. متاسفانه شرايط به گونه‌اي شده است که زنگ مدرسه مي‌خورد يک عده دانش‌آموز که گويي محکوم به حبس ابد بوده‌اند مي‌خواهند فرار کنند و اين نشان مي‌دهد که اين نظام آموزشي متلاشي است. آثار اين مسئله را در ناهنجاري‌هايي که در بيرون است مي‌بينيم.

وي ادامه داد: اين آموزش و پرورش است که به مراجع علمي و اساتيد نياز دارد. آنچه در کتاب‌هاي ترجمه شده آمده است به درد ما نمي‌خورد بلکه اين شما اساتيد دانشگاه هستيد که بايد به من بگوييد چه چيزي به درد آموزش و پرورش فعلي ما مي‌خورد.
بطحايي با اشاره به اينکه در مرحله اجرا ممکن است در ميان هجمه‌ها مسير اصلي گم شود از اساتيد دانشکده تعليم و تربيت درخواست کرد تا راهنمايي‌ها و مشاوره‌هاي خود را داشته باشند.

وي افزود: من در نظر دارم تا با يک ساز و کار مستمر بتوانم از ظرفيت علمي اساتيد استفاده کنم و ازهمراهي شما براي حل مسائلي که به بن‌بست رسيده استفاده کنيم. آنچه نياز است به دور از هرنوع تشريفات، دورهمي‌هايي داشته باشيم و البته از دانشکده‌هاي ديگر در ساير شهرها هم حضور داشته باشند.
* دانشگاه سرچشمه فکر براي آموزش‌وپرورش
در ادامه اين ديدار غلامعلي افروز، استاد ممتاز داشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها سرچشمه فکري خوبي براي وزارت آموزش و پرورش هستند در تمام اين مدت در کنار وزراي مختلف بوديم و فضاي دانشگاه به عنوان يک حيات فکري و مرکزي براي ايده‌پردازي بود. دانشگاه يک سرچشمه حمايتي براي وزارت آموزش و پرورش است. درواقع مجموعه‌اي از همه رشته‌ها و سنين مختلف با ميانگين سابقه بالاي 30 سال که بتوانند کمک کنند نياز است و اساتيد دانشکده روانشناسي دانشگاه تهران حاضر به همراهي افتخاري با وزيرآينده آموزش و پرورش است.

رئيس کنفدراسيون بين المللي روان درماني افزود: آقاي بطحايي تجارب خوبي در آموزش و پرورش داشتند و شخصيت ايشان به گونه‌اي است که هم نگاه خوبي به مئله آموزش و پرورش دارند و هم شخصيت وي آميزه‌اي از علم و منطق است. وي انگيزه تعليم و تربيت دارد و اميدواريم در راستاي اجراي برنامه‌شان بتوانيم همراهشان باشيم.

در اين ديدار جواد اژه‌‌اي رئيس سابق سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان آموزش و پرورش با اشاره به برخي از فشارهاي سياسي موجود نسبت به وزير پيشنهادي گفت: اگر شما وزير شديد از جذب نيروهاي جديد تحت فشار نماينده‌ها مقاومت کنيد زيرا از زمان آقاي مظفر در قبال بازنشسته‌هاي قديم 40 تا 55 درصد نيروهاي ناکارآمد تحميل شدند. تقريبا نازل‌ترين سطح مهارت آموزشي در بخش آموزگاران نهضتي بود که همين افراد آمدند و جذب شدند. در برخي سال‌ها حتي کارمندان دفتري براي تدريس جذب شدند و همه اين عوامل دست به دست هم دادند تا آموزش و پرورش افت کنند. بررسي ها نشان مي‌دهد فرزندان مسئولين آموزش و پرورش خودشان در مدارس دولتي درس نمي‌خوانند و همين مسئله براي آموزش و پرورش افت دارد و استخدام‌ها بسيار نگران کننده است.

وي افزود: در اين چند سال اخير وقتي مصاحبه وزرا را گوش مي‌دهيم همه راجع به موضوع کارت طلايي، بيمه بازنشستگان و مسائل اينچنيني بود. وزير معاون اداري و مالي وزارتخانه شده است. وزير نبايد کارپردازي کند و بايد نگاه رهبري به آموزش و پرورش داشته باشد.
عباس بازرگان، رئيس گروه سنجش مرکز حقوقي دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران نيز نکات خود را به محمد بطحايي به عنوان گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت آموزش و پرورش پيشنهاد داد.
وي گفت: اول ازهمه بايد کيفيت آموزشي را به عنوان بالاترين اولويت آموزش و پرورش قرار دهيم. دوم، امر پژوهش براي تصميم‌گيري را اولويت اصلي قرار دهيد و شما هيچ تصميمي نگيريد مگر اينکه برنامه پژوهش را داشته باشيد. سوم، ساختار پژوهش در آموزش و پرورش شناخته شود. چهارم، ارتباط با دانشکده علوم تربيتي حفظ شود. پنجم، آموزش مداوم معلمان چارچوب داشته باشد. ششم، در گذشته آموزش و پرورش حدود 2 درصد از ارزش افزوده توليد کشور را طبق قانون مي‌گرفت ولي اين فراموش شده است. هفتم، شما نيروهاي بسيار زيادي در امور اداري داريد که مي‌توان کم کرد و با آموزش مداوم آنها را به سمت آموزش گسيل داد.
محمد ميرکمالي، پدر مديريت آموزشي کشور در اين ديدار عنوان کرد: مشکل آموزش و پرورش اين است که عزم ملي براي پذيرش آن وجود ندارد. شما بايد يک تيمي در نظر بگيريد که بتواند از آموزش و پرورش دفاع کند. اکنون سازمان مديريت به آموزش و پرورش مي‌گويد کادر اضافه دارد درحاليکه ثابت مي‌کنم آموزش و پرورش يک ميليون نيرو کم دارد. درواقع آموزش و پرورش نتوانسته است خود را ثابت کند تا عزم ملي براي توجه به اين مهم به وجود بيايد. آموزش و پرورش کار زياد دارد. من به عنوان استاد اين حوزه معتقدم کار در آموزش و پرورش بهتر است از جاهاي کوچکتر شروع شود. مسئله مهم ديگر در آموزش و بهسازي منابع انساني است. کيفيت آموزش و پرورش پايين آمده و امکان دفاع از خودش را ندارد و راه حل در اين است که سطح توانايي هاي منابع انساني بالا برود.

احمد به‌پژوه، معاون سابق پژوهشي دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي تهران نيز افزود: قبول مسئوليت آموزش و پروش شجاعت مي‌خواهد و اصلاح آن نياز به يک عزم ملي دارد. رشد تعالي نظام ما منوط به رشد آموزش و پرورش کشور است. اگر مي‌خواهيد بين علم و عمل پل بزنيد بايد به سراغ دانشگاهيان برويد چون آنها به سراغ شما نمي‌آيند. پيشنهاد من اين است که وزير آموزش و پرورش اقدام به تشکيل يک شوراي مشورتي عالي از اساتيد رتبه يک دانشگاه‌ها داشته باشد و نظر اين گروه را به عنوان مشاور داشته باشد.
وي ادامه داد: اين روزها در محيط دانشگاه نشاط نيست. براي اينکه معلم و استاد دانشگاه احساس شادي داشته باشند و آن را به شاگردانشان منتقل کنند نيازمند توجه ويژه هستند و بايد به نظرات اين افراد توجه شود. پيشنهاد ديگرم توجه ويژه به خانواده‌هاست و جلب مشارکت آنها به عنوان بازوي آموزش و پرورش در نظر گرفته شود. آقاي بطحايي در دنيا پيش دبستاني را باور کردند ولي در کشور ما به شوخي گرفته شده است.

رضا زماني، رئيس سابق دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي تهران گفت: در بسياري از جاهاي دنيا آموزش‌هاي اجتماعي به بچه‌ها شروع شده است اما اين مسئله هنوز در ايران غريب مانده است. بيشتر مسائل اجتماعي عدم توجه به اين مهم است. بايد گفتگو و مباحثه و سعه صدر را به دانش آموزان آموزش دهيم تا ياد بگيرند چگونه در جهاني مملو از صلح زندگي کنند. اگر مي‌خواهيم جامعه خوبي داشته باشيم بايد از سنين پايين اقدام کنيم.

خسرو باقري، مشاور رياست دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي تهران در امور راهبردي اخلاق پژوهش با اشاره به انفصال ارتباط دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي با آموزش و پرورش افزود: اين ارتباط خاص است و اين ارتباط مانند ارتباط مغز با بدن است. اگر با ساير دانشگاه‌ها مقايسه کنيد مشخص مي شود که اين دانشکده انديشه هاي تعليم درآن است اما مساله اين است که اين روزها اين ارتباط منفصل شده است.
وي ادامه داد: ما انتظار داريم اساتيد اين دانشکده خودشان صاحب فکر باشند و خودمان انديشه داشته باشيم. اين روزها در دنيا خود آموزي (learnin) زياد شده است. اين مسئله به دو دليل است. آموزش معلم محور شکست خورده و به دليل ديجيتالي شدن جهان است اما اين مسئله خطاست. (learnin) يعني معلم هيچ است. اينجاست که ما بايد به برخي از انديشه‌هاي جديد ناقد باشيم و اين مسئله بايد اتفاق بيافتد.

محمد خداياري فرد، رئيس دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي تهران افزود: يکي از کارهايي که اين دانشکده انجام مي‌دهد اين است که ما با تمام اساتيد دانشکده‌هاي ديگر کشور در ارتباط هستيم. اين پتانسيل ارتباطي مي‌تواند در اختيار آموزش و پرورش قرار بگيرد. جلساتي گذاشته شده است و با معاونت هاي آموزش و پرورش و اساتيد دانشکده ارتباط برقرار کرده‌ايم که اميدواريم بعد از اين هم تداوم پيدا کند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۱۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس، گفت: در تلاشیم تا مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای را تقویت کرده و از این طریق در جهت عدالت آموزشی گام برداریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سلمان محمدی امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان با حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، از تلاش برای اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت در استان نام برد و اظهار کرد: پس از گلایه مقام معظم رهبری از اجرایی‌نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس، نقشه راه این سند تهیه شده و الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص شده است.

وی افزود: از مهر امسال ۵۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس غیردولتی استان بر مبنای الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کار تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استان را آغاز خواهند کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه کیفیت‌بخشی به مدارس دولتی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه آموزش و پرورش در استان خواهد بود، گفت: در تلاشیم تا با کیفیت بخشی به مدارس برای تعلیم و تربیت بهتر دانش‌آموزان تلاش کرده و در عین توجه به جنبه‌های تربیتی، در راستای بالا بردن معدل دانش‌آموزان هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی سپس با اشاره به تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس، گفت: در تلاشیم تا مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای را تقویت کرده و از این طریق در جهت عدالت آموزشی گام برداریم.

محمدی با بیان اینکه باید دانش‌آموزانی تربیت کنیم که در عین داشتن امید و نشاط مجهز به خردورزی باشند، افزود: امسال اهتمام بیشتری برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در تراز انقلاب اسلامی داریم.

وی اشاره‌ای هم به استخدامی‌های آموزش و پرورش در استان کرمانشاه داشت و گفت: سال گذشته قریب ۱۵۰۰ نفر پذیرفته شدند و امسال ۱۶۰۰ معلم از طریق آزمون استخدامی پذیرش خواهند شد که البته بگونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در فرآیند گزینش افرادی جذب شوند که شأن معلمی را داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه استان کرمانشاه ۳۷۰ هزار دانش‌آموز دارد، گفت: ۲۶ هزار فرهنگی متولی امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استان هستند.

کد خبر 748930

دیگر خبرها

  • خطر فرونشست در کمین ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • زنگ سپاس معلم در مدارس خراسان شمالی طنین انداز شد
  • روی «کیفیت بخشی به نظام آموزشی» و «تقویت مدارس دولتی» تمرکز داریم
  • ۳۶۰۰ معلم در اصفهان استخدام می‌شود/تخلیه ۴۲ مدرسه به دلیل فرونشست
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس