خاطراتی از آزادگان اردوگاه موصل 2/ نباید آزادگان را مظلوم نامید زیرا ما هیچ انتظاری نداریم/ هر پنجشنبه سر سنگ مزار خود میروم
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۸۲۵۹۹
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آزادگان نماد ماندگاری گذر رنجها هستند که شور نوای بیدلی دیده و چشیده و معنای عشق واقعی را درک کردهاند و خوب میدانند صبر در راه عشق تا چه اندازه دلی را به دلدار صبور میسازد و به منزل میکشاند.
اینروزها تبریز میزبان بزرگمردانی شده که روزی برای دفاع از کیان اسلام پای به میدان نبرد گذاشته و اسیر دست دشمن شدند ولی در تاریخ نامشان جاودان خواهد ماند؛ این بزرگ مردان بدون ادعایی برای میهن اسلامی رفتند و هنوز هم با گذشت سالها از آن دوران هر زمان پای حرفهای شیرینشان می نشینیم بازهم بیادعا هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نباید آزادگان را مظلوم نامید زیرا ما هیچ انتظاری نداریم و حتی مدیون مردم نیز هستیم
سعید سلیمانی روزبهانی یکی از آن مردان بیادعا از دیار لرستان شهرستان بروجرد بود که 8 سال طعم اسارت را چشیده بود اما همچنان از شکنجههای آن دوران با خنده یاد میکرد.
وی با اشاره به اینکه در سال 18/11/1361 طی عملیات والفجر مقدماتی اسیرشده است، افزود: هیچگاه در دوران اسارت از اینکه چرا من اسیرشدهام گله نکرده و حتی خوشحال نیز بودم که انجاموظیفه کرده و ندای امام راحل را لبیک گفتم.
آزاده اردوگاه موصل 2 با تأکید به اینکه اگر ایثارگران، جانبازان، شهدا و آزادگان نبودند معلوم نبود چه بر سر ایران میآمد، گفت: استقلال و آزادی امروز کشور را مدیون همان هشت سال دفاع مقدس هستیم که جوانان و دلیرمردان رقم زدند.
وی با تأکید بر اینکه اگر در آن دوران به خانواده فکر میکردم که دیگر نباید راهی جنگ میشدم، افزود: نباید آزادگان را مظلوم نامید زیرا ما هیچ انتظاری نداریم و حتی مدیون مردم نیز هستیم.
هر پنجشنبه سر سنگ مزار خود میروم تا آن روزها را از یاد نبرم
در ادامه محمدولی نصیبی دیگر آزادهای که حتی مزار در گلزار شهدا در ایران دارد در خصوص دوران اسارت خود بیان کرد: در عملیات خیبر سال 62 اسیرشده و به اردوگاه موصل 2 رفتم.
وی ادامه داد: اوایل خانوادهام از اسارت ما با خبر نبودند و حتی مراسم ترحیم نیز برایم گرفته بودند و قبر نیز دارم اما بعد از دو سال طی نامههایی که ردوبدل شد خانوادهام متوجه اسارت من شدند.
آزاده اردوگاه موصل 2 با اشاره به اینکه هر پنجشنبه سر سنگ مزار خود میروم تا آن روزها را از یاد نبرم، ادامه داد: خاطرات خود را در کتابی با عنوان «یاغیشلی گئجه» جمعآوری کرده و امروز رونمایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه زمانی که در سال 69 به ایران بازگشتم از این خوشحال بودم که وظیفه خودم نسبت به میهنم را در حد توان ادا کردهام، اضافه کرد: برخی از مردم جایگاه آزادگان را درک کرده و برخیها چنین نشده ولی مهم این است که ما وظیفه خود را انجام دادهایم.
برخیها بر ما خرده میگیرند که چرا به جنگ رفتید وبرای برخیهاحقوق نجومی ایجاد کردید
گفتوگوی بعدی با حاجآقا موسوی از خوزستان بود که با زبان و لهجه شیرین خود خاطراتی از دوران اسارت گفت و بابیان اینکه در عملیات والفجر 6 یک روز قبل از خیبر اسیرشدهام، گفت: وقتی اسیر شدم دارای 5 فرزند بودم و اصلاً حس ترسی از اسارت نداشتم چون تصوری از آن نداشتم.
آزاده اردوگاه موصل 2 افزود: خانواده از اسارت من خبردار نبودند و حتی مراسم هفت و چهلم برایم گرفته بودند، باوجوداین برادران که چندین سال در کنار یکدیگر سپری کردیم توانستم شکنجهها را تحملکنم.
وی ابراز کرد: برخیها بر ما خرده میگیرند که چرا به جنگ رفتید و الان اینهمه حقوق نجومی برای برخیها ایجاد کردید که در جواب همه آنها میگویم که ما برای عزت انسانها رفتیم و نباید خطای تعدادی را بهپای همه نوشت و کل انقلاب را زیر سووال برد.
ما می دانستیم که نیامدهایم تا برگردیم و باید به شهادت برسیم
در ادامه صحبتها پای سخنان روحانی اردوگاه نشستم که با خنده از آن دوران یاد میکرد و چنان با لذت از سختی آن دوران حرف میزد که انگار برای یک سفر تفریحی رفته بودند.
حجتالاسلام جلال جابریان از خوزستان بابیان اینکه در 10 اسفند 1362 اسیر شدم، دقیقاً زمانی که فرزندم 40 روزه شده بود، افزود: در دوران اسارت چند مشکل در کنار یکدیگر داشتم و آنهم عرب بودن، روحانی بودن و پاسداری بود که حساسیت عراقیها را نسبت به من افزایش میداد.
وی ادامه داد: در اردوگاه تنها روحانی شناسایی شده بودم و مدام از این بابت کتک خوردم، بیان کرد: در آن زمان پیکر شهدای زیادی از جمله شهید اروجعلی را غسل داده و کفن کردهام.
روحانی اردوگاه موصل 2با تأکید بر اینکه عراقیها اصلاً ترجمه من را قبول نداشتند و اجازه ترجمه به من نیز نمیدادند، خاطرنشان کرد: بسیار زیر ذرهبین بودیم و در آن زمان در محضر حاجآقا ابوترابی بودم که هر دو باهم به اردوگاه وحشتناک صلاحالدین انتقال یافتیم.
وی اذعان داشت: در ایران حدود یک سال از سرنوشت رزمندههای عملیات خیبر با خبر نبودند و ازاینرو خانوادهها فکر میکردند که شهید شدهایم ولی بعد از هجمهای که روی صلیب سرخ از طرف جمهوری اسلامی وارد شد فهمیدند اسیر شدهایم.
وی بابیان اینکه پروفسوری همراه صلیب سرخ برای ارزیابی روانی اُسرا آمده بود که خود مدعی شد اینهمه شادی و نشاط زیر اینهمه شکنجه از کجا ناشی میشود، گفت: وقتی این پروفسور فرانسوی با حاجآقا ابوترابی صحبت کرد بعد از اتمام صحبتهایش گریه کرد که من با دیدگاه منفی نسبت به ایرانیان به اردوگاه آمده بودم ولی حالا میبینم که شما این انرژی را از خدایتان کسب کردهاید.
امامجمعه موقت خوزستان بیان کرد: بعد از مدتها آن پروفسور فرانسوی به ایران سفر کرد و دیداری با حاجآقا ابوترابی انجام داد.
وی بابیان اینکه با حاجآقا ابوترابی از اردوگاه موصل 2 به اردوگاه صلاحالدین که یک اردوگاه خطرناک و کوچک بود منتقل شدیم و 15 ماه دوباره خانوادههایمان از ما بیخبر ماندند، ادامه داد: دوباره هجمه همرزمان و جمهوری اسلامی بر صلیب سرخ آنها را وادار به شناسایی کردند.
حجتالاسلام جابریان با تاکید بر اینکه بهعنوان روحانی وظیفه حفظ دین و آرمان ها در بین اسرا را نیز داشتم، ابراز کرد: ما می دانستیم که نیامدهایم تا برگردیم و باید به شهادت برسیم ولی بعد از نامهای که حاجآقا ابوترابی به امان راحل نوشت و تکلیف اسرا را پیگیر شد در پاسخ امام فرموده بودند که اسرا حفظ جان کنند و ازاینرو از خود محافظت میکردیم.
برای عراقیها فرق نمیکرد که چه کسی سنش کوچک یا بزرگ است
در ادامه کنار جوانترین آزاده اردوگاه موصل 2 نشستیم تا گفتوگویی باا او داشته باشیم، آزادهای که زمان اسارت تنها 16 سال داشت.
محمدحسین لطفی با اصالتی عجبشیری ساکن تهران با بیان به اینکه کوچکترین فرد خیبری در اردوگاه بودم، گفت: برای عراقیها فرق نمیکرد که چه کسی سنش کوچک یا بزرگ است همه را کتک میزدند ولی بزرگترها همیشه خود را جلو میانداختند که زیاد کتک نخوریم.
وی با بیان اینکه من هم مانند سایرین دارای مزار هستم و آن را نگهداشتهام، بیان کرد: در زمان رحلت امام راحل، نیروهای عراقی هراس از آشوب اُسرا داشتند و نمیتوانستند نزدیک ما شوند به همین خاطر در داخل اردوگاه همه به عزاداری امام خود پرداختیم.
انتهای پیام/ک
منبع: فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۲۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پنجشنبه یا شنبه؛ کدامیک آخر هفته تعطیل میشود؟
افزایش تعداد تعطیلات آخر هفته اگرچه مورد اتفاق دولت و مجلس قرار دارد اما حالا رایزنی ها و اختلاف نظرها بر سر تعیین روز آن است که در کنار جمعه، پنجشنبه تعطیل باشد یا شنبه؟ - اخبار سیاسی -
گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم- محمد مهدی احمدی: «دومین روز تعطیل آخر هفته، کدامیک باشد؟ شنبه یا پنجشنبه؟» این روزها موضوع تعطیلی دو روز آخر هفته و اینکه کدام روز در کنار جمعه تعطیل شود، بحث داغ بین مجلس و دولت شده و آخرین اظهار نظر درباره تعطیلات هفته را تا اینجای کار محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور داشته است.
تعطیلات پایان هفته پس از پاسخ نامه اتاق تعیینتکلیف میشودموضوع از این قرار است که دولت سیزدهم لایحهای را به منظور «افزایش تعداد تعطیلات روزهای هفته» در 7 آذر 1402 به مجلس ارسال کردتا نمایندگان مجلس درباره آن تصمیم بگیرند.
پس از تصویب کلیات این لایحهدر صحن مجلس، لایحه مذکور به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد تا اعضای این کمیسیون تصمیم بگیرند که چه روزی در کنار جمعه ها به عنوان تعطیلات هفتگی وارد تقویم کشور شود.
کمیسیون اجتماعی مجلس: پنجشنبهها تعطیل شود
در حالیکه اغلب نمایندگان مجلس، «روز شنبه» را برای تعطیلات آخر هفته مناسبتر میدانستند، کمیسیون اجتماعی «روز پنجشنبه» را مصوب کرد،اما بعد از بازخوردهای بیرونی، مجلس تصمیم برای انتخاب روز تعطیل را به دولت واگذار کرد و همین موضوع، انتقاد معاون پارلمانی دولت از مجلس شد.
دولت: پنجشنبهها تعطیل شود
محمد حسینی با بیان اینکه دولت با تعطیلی پنجشنبهها موافق است، از مجلس بابت واگذار کردن تعیین روز تعطیل به دولت انتقاد کرد و گفت: انتظار این است که نمایندگان مجلس بر روی نظرات خود باقی بمانند.
در همین باره، علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است که چون دولت در لایحه خودش هیچ اشارهای به روز خاصی نکرده، پس در حقیقت انتخاب تعطیل شدن یک روز (به غیر از جمعه) را مجلس به دولت واگذار کرده است.
وزارت خارجه: شنبهها تعطیل شود
با این حال، به نظر میرسد در خود دولت نیز اتفاق نظری در این باره وجود ندارد. روز گذشته خبری مبنی بر موافقت وزارت امور خارجه با تعطیلی شنبهها در رسانهها منتشر شد و این وزارتخانه تأکید داشت که «در راستای حمایت از فعالان اقتصادی بخشخصوصی» با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه موافق است و در واقع «با هدف بهبود شرایط اقتصادی کشور» تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده است.
بهادری جهرمی: کارشناسان نظر بدهند
همچنین علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت طی سخنانی گفته بود که پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش تعطیلات هفته به دو روز، انتخاب این روزها در اختیار نظرات کارشناسی بخشهای مختلف قرار گیرد.
وی اظهار داشت: حتی برخی از مسئولان دولتی میگویند روز دوم باید متغیر باشد یعنی هر موقع دولت صلاح دانست، بر اساس شرایط، یک روز را تعطیل کند.
ذهنیت اشتباه درباره تعداد روزهای تعطیلی ایران
ناگفته نماند که برخی از کارشناسان اساساً با تعطیلی دو روز در هفته مخالف هستند و معتقدند این امر برای مثال موجب افزایش میزان سوخت مصرفی در کشور میشود.
این در حالی است که طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، متوسط تعطیلات آخر هفته و تعطیلات مناسبتی در اکثر کشورهای جهان بین 110 تا 129 روز است.
در کشور ما (با احتساب 26 روز تعطیل رسمی و 52 روز تعطیل روز جمعه) تعداد تعطیلات سالانه 104 روز استکه نسبت به متوسط جهانی پایینتر است.
بنابراین اگر تعداد تعطیلات آخر هفته در ایران 2 روز باشد، میزان تعطیلات سالانه، 125 روز میشود که با متوسط جهانی هم همخوانی دارد.
بررسیهای انجام شده نشان می دهد که میزان بهره وری کشورها با ساعت کار آنها نسبت معکوس دارد. به طوری که افزایش تعطیلات میتواند در برخی موارد از هزینههای اضافی بکاهد و در بسیاری از موارد نیز، با افزایش بهرهوری نیروی کار در سایر روزهای هفته، میزان کارایی روزهای دیگر را بالا ببرد.
کشورها چه روزهایی تعطیل هستند؟
در برخی کشورها نظیر ایران، جیبوتی، نپال، مکزیک، کلمبیا، هندوستان و فیلیپین، تنها یک روز در آخر هفته (یا جمعه یا شنبه یا یکشنبه) تعطیل است.
تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه هم در گذشته در کیان کشورهای اسلامی رایج بود، اما در سال های اخیر، بسیاری از کشورهای خاورمیانه (با اکثریت مسلمان) تعطیلات آخر هفته را به جمعه و شنبه تغییر دادند؛ زیرا اعتقاد بر این است که این تغییر باتوجه به روزهای فعال و غیرتعطیل در بسیاری از کشورهای جهان بخصوص در زمینه اقتصادی (در این کشورها عمدتاً شنبه و یکشنبه تعطیل است)، مزایای اقتصادی قابلتوجهی را برای آنها به ارمغان میآورد. حتی کشوری نظیر یمن نیز تعطیلات آخر هفته «پنجشنبه و جمعه» را به تعطیلات «جمعه و شنبه» تغییر داده است.
امارات متحده عربی نیز که پیش از این، «جمعه و شنبه» را به عنوان تعطیلات آخر هفته خود داشت، در سال 2022 آن را به تعطیلات «شنبه و یکشنبه» بعلاوهی نیم روز در روز جمعه برای اقامه نماز تغییر داد.
در مالزی، بیشتر نقاط این کشور، از جمله کوالالامپور، «شنبه و یکشنبه» را تعطیل هستند. با این حال، چند ایالت «جمعه و شنبه» را بهعنوان آخر هفته رسمی خود حفظ میکنند. کشورهای دیگری نظیر تونس و مراکش نیز در روزهای «شنبه و یکشنبه» تعطیل هستند.
عربستان سعودی در سال 2013، تعطیلات دو روزه آخر هفته خود را از «پنجشنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر داد تا به هماهنگی روزهای کاری و بانکی خود با سایر نقاط جهان کمک کند. عمان، بحرین، کویت و قطر نیز تعطیلات آخر هفته خود را به «جمعه و شنبه» تغییر دادهاند.
کشور لبنان در سال 2017، یک الگوی جدید مبنی 35 ساعت کار در هفته را در پی گرفت و طبق تقویم این کشور، روزهای «شنبه و یکشنبه» تعطیلات آخر هفته هستند. لازم به ذکر است که لبنان به دلیل تعداد زیاد مناسبتهای مذهبی، دارای بیشترین تعداد تعطیلات در جهان است.
حال اگر کشورما تصمیم به تعطیلی شنبهها بگیرد (با احتساب تعطیلی روز جمعه)، با کشورهایی نظیر مصر، الجزایر، اردن و لیبی تعطیلات مشترک خواهد داشت.
حتی کشور عراق که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل میدهند نیز روزهای «جمعه و شنبه» تعطیل است.
افغانستان نیز آخرین کشور مسلمان بود که روز شنبه را جایگزین تعطیلی پنجشنبه کرد.
بنابراین اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این موضوع، مراودات مالی و اقتصادی ایران با دنیا را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد چرا که تنها 3 روز در هفته فرصت باقی میماند.
انتهای پیام/