Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در سال 2002 ميلادي، دولت ايالات متحده فردي موريتانيايي به نام «محمدو ولد الصلاحي» را دستگير کرد و به بازداشتگاه گوانتانامو فرستاد. در حالي که الصلاحي منتظر تفهيم اتهام خود بود (که هيچوقت صورت نگرفت)، زندگي نامه اي 446 صفحه اي نوشت و به تفصيل، استراتژي هايي که براي تحمل دوران محکوميت خود به کار گرفته بود را شرح داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش جام‌‌جم آنلاين به نقل از ديجياتو، در اين کتاب، «محمدو ولد الصلاحي» به صورت فزاينده به صحبت درباره شيفتگي خود نسبت به بازي ها مي‌پردازد؛ علاقه اي که تنها پس از رسيدن او به بازداشتگاه اين تاسيسات به وجود آمد.
پيش از زندان، من تفاوت ميان يک سرباز و اسب را [در بازي شطرنج] نمي دانستم و واقعاً گيمر هم نبودم. اما شطرنج به نظرم بازي بسيار جالبي آمد». با توجه به اينکه زندانيان مي توانند به راحتي قطعات بازي را به دست بگيرند، شطرنج باعث بهبود حس اعتماد به نفس در الصلاحي شد.
الصلاحي يکي از حدوداً 780 بازداشت شدگان سياسي است که بخشي از عمر خود را در تاسيسات بازداشتگاه گوانتانامو سپري کرده اند؛ تا جولاي 2017، تنها 41 نفر باقي مانده اند. طي 15 سال گذشته، بسياري از بازداشت شدگان درخواست کتاب از کتابخانه بازداشتگاه داده اند و آنها را مطالعه کرده اند. خبرنگاران به صورت مداوم، عناويني که راه‌شان را به اين کتابخانه باز مي کنند مورد بررسي قرار مي دهند و طي سال هاي اخير، موجودي گوانتانامو نه فقط دي وي دي ها، بلکه بازي هاي پلي استيشن 3 را هم شامل مي شود.
اما هنوز سوالات زيادي درباره اين کتابخانه وجود دارد، تاسيساتي پر از سوالات پر دردسر. وب سايت Waypoint Vice چندي پيش خبرنگار خود، مويرا مک کامن را به کتابخانه بازداشتگاه گوانتانامو فرستاد تا ببيند که جريان بازي هاي اين تاسيسات از چه قرار است. در ادامه اين مقاله جذاب را به قلم وي مي خوانيم.
يک کتابخانه براي بازداشت شدگان گوانتانامو وجود دارد
در سيزدهم سپتامبر سال 2013، مايکل موريسي، حکم آزادي اطلاعاتي نوشت و درخواست داد يک کپي از «دستورالعمل پذيرش کتاب هاي اهدايي به زندانيان گوانتانامو» را دريافت کند. در مستنداتي که براي او ارسال شد، جمله اي به چشم مي خورد که من آن را بارها و بارها خوانده ام، زيرا به صورت سطحي همچون نوعي اعلاميه معمولي و ساده به نظر مي رسد.
کتابخانه بازداشت شدگان، کتاب ها، مجلات، روزنامه ها، دي وي دي ها يا سي دي ها، برد گيم ها و بازي هاي الکترونيکي را براي زندانيان فراهم مي کند.
فرمانده جان رابينسون، مدير امور مردمي يگان رزمي مشترک گوانتانامو در ايميلي به من گفت که آن «بازي هاي الکترونيکي»، بازي هاي پلي استيشن 3 هستند که اواخر تابستان 2011 به کتابخانه بازداشت شدگان اضافه شدند.
بازداشت شدگان هيچوقت به کتابخانه نمي آيند


دستم را در کتابخانه بازداشت شدگان بلند مي کنم. ساختماني که در آن حضور دارم -ساختماني که ميزبان بازي هاي پلي استيشن 3 براي بازداشت شدگان است- احساسي شبيه به همان تريلي در کاروليناي جنوبي دارد که کلاس هاي استعداديابي مدرسه ابتدايي ام در آن برگزار مي شد. بنابراين در حالي که ميان مرداني در لباس نظامي احاطه شده ام، احساسي شبيه به يک دانش آموز دارم. اين مسئله که من پايان نامه ام را دقيقاً در همين ساختمان -يعني کتابخانه بازداشت شدگان خليج گوانتانامو- نوشتم به من کمک مي کند. اما هنوز چيزهاي زيادي هست که نمي دانم.
رويم را به سمت شخصي که تور بازداشتگاه را هدايت مي کند بر مي گردانم -شخصي بيست و چند ساله که به من گويد وي را مدير برنامه هاي بازداشت شدگان بخوانم- و درباره بازي هاي پلي استيشن 3 مي پرسم.
او مي گويد: «آنها بازي ها را درست مثل کتاب ها درخواست مي دهند. آنها مي توانند تا سقف 10 بازي در اختيار داشته باشند تا با ساير هم بندان خود به اشتراک بگذارند. هر بار که بخواهند بازي ها را پس بدهند، مي توانند آن ها را به ازاي يک بازي ديگر بازگردانند.»
مدير برنامه بازداشت شدگان اندکي بيش تر از يک ماه است که به گوانتانامو آمده است و من دو سال و نيم را صرف مطالعه پروتکل ها، قوانين و رويکردهاي اين کتابخانه کرده ام. ما سي و چهار دقيقه در اين فضا وقت گذرانديم که براي بيش از 30 ماه من را مشغول به کار نگه داشته بود. زميني که روي آن ايستاده ايم، از سال 1903 ميلادي در اختيار دولت ايالات متحده بوده است.
کتابخانه، بُرد گيم هاي اهدايي از طرف هيچکس را نمي پذيرد


در کتابخانه ايستاده ام، از مدير برنامه هاي بازداشت شدگان مي پرسم که آيا امکان اضافه شدن بُرد گيم ها هم به کالکشن وجود دارد يا خير.
«ما دائماً در تلاش هستيم تعداد بازي هايي که در اختيار داريم را افزايش دهيم.» وي در ادامه اضافه مي کند: «برخي بازي ها بايد پروسه بررسي با اشعه اکس را پشت سر بگذارند، فقط به خاطر موادي که در آنها به کار رفته است. اما اگر مورد تاييد قرار بگيرند، ما دائماً سعي مي کنيم موجودي مان را با بازي ها افزايش دهيم.»
با اين همه، در کتابخانه هيچ برد گيمي وجود ندارد نه شطرنج نه چکرز؛ بازي هاي پيچيده تر که جاي خود دارند. و وقتي روي اين موضوع پافشاري مي کنم، مدير برنامه هاي بازداشت شدگان مي گويد تنها بازي هايي که کتابخانه با آنها سر و کار دارد، بازي هاي پلي استيشن 3 است.
«بازي ها با پيشرفت سيستم، دچار پيشرفت شدند.» يکي ديگر از سربازان حاضر در کتاب خانه ادامه مي دهد: «همه چيز با نينتندو شروع شد. آنها يک سيستم نينتندو 64 داشتند، اين اولين چيزي بود که دريافت شد و با از رده خارج شدن آن، پيشرفت صورت گرفت. در حال حاضر مي دانيم که آنها بعداً به سراغ پلي استيشن 4 مي روند، مهاجرت بعدي اين است، به خاطر اينکه [کنسول هاي فعلي] دارند بلا استفاده مي شوند.»
اگرچه چيزي نمي بينم، اما برد گيم ها براي ساليان متمادي در تاسيسات بازداشت شدگان بوده اند


من 34 دقيقه در کتابخانه بازداشت شدگان سپري مي کنم، هيچ برد گيمي نمي بينم.
با اين همه وزير دفاع سابق ايالات متحده، دونالد رامزفلد در زندگي نامه خود به نام «شناخته و ناشناخته - Known and Unknown» مي نويسد: «بازداشت شدگان به زمين بسکتبال و واليبال، ميز پينگ پونگ و برد گيم ها دسترسي داشتند». کيندرا ميلر راتاندا، مدير سابق گروه نظامي JAG Corps هم اين موضوع را در کتاب خود، يعني «مرز شرف: ناملايمات درون گوانتانامو» تاييد کرده و وکلا را به خاطر وارونه جلوه دادن وضعيت موکل هاي خود به نقد گرفته است: «اگر آنها اعتقاد دارند وضعيت تا اين حد اسف بار است، چرا مسائلي مانند سرعت بخشيدن به روند نامه نگاري و خريد برد گيم هاي چکرز براي بازداشت شدگان را مطرح کردند؟»
بازي ها بارها در «گزارش پيروي از فرمان اجرايي رييس جمهور در رابطه با وضعيت حبس بازداشت شدگان» مورد اشاره قرار گرفته اند؛ اسنادي که در سال 2009 آماده شدند تا رييس جمهور وقت ايالات متحده، يعني باراک اوباما را از وضعيت گوانتانامو باخبر سازند. اين گزارش -که به خاطر فعاليت هاي گسترده درياسالار والش روي آن، گاه «گزارش والش» ناميده مي شود- مي گويد براساس حکم شماره 2310.01E وزارت دفاع، با بازداشت شدگان به صورت انساني برخورد شده و به آنها به عنوان انسان احترام گذاشته مي شود. در اسناد ديگر نيز آمده که «بازداشت شدگان به انديشمندي، تحصيل، فعاليت هاي تفريحاتي و همچنين ورزش و بازي ترغيب مي شوند.»
اگرچه صحت آنچه والش در گزارش خود آورده مدتي پيش زير سوال رفت، وب سايت Wayback Machine آرشيوي از تصاويري با مضمون «وسايل بازداشت شدگان» دارد که برخي از برد گيم هاي تهيه شده براي آن ها طي سال 2009 را نشان مي دهد: چکرز، تخته نرد و شطرنج در ميان شان ديده مي شود.
اما اگر برد گيمي در گوانتانامو وجود دارد، چرا در کنار بازي هاي پلي استيشن 3 و در کتابخانه بازداشتي ها نگهداري نمي شوند؟
اين سوال را براي يگان رزمي مشترک ايميل کردم. در ابتدا پاسخي داده نشد. بعداً، فرمانده رابيسون اين جوابيه را نوشت:
گروه يگان رزمي مشترک از سال 2008 شروع به تهيه بازي ها به عنوان بخشي از ماموريت خود براي اطمينان از برخورد انساني با بازداشتي ها و تحريک ذهني آنها آغاز کرد. با دگرگوني تکنولوژي، بين سال هاي 2011 و 2012، سيستم ها از نينتندو به پلي استيشن 3 ارتقا يافت. هم بازداشتي ها و هم وکلاي آنها به بازي هايي که برايشان تهيه شده دسترسي دارند. برد گيم ها از سال 2007 يا 2008 براي بازداشت شدگان تهيه نشده اند. بازداشتي ها در حال حاضر به خاطر عدم علاقه، از برد گيم ها استفاده نمي کنند. برد گيم ها در انبار است.
وقتي پرسيدم که ميزان علاقه چگونه تعيين مي‌شود و اگر مرکز بازداشت تعطيل گردد چه بلايي بر سر بازي‌ها مي آيد، رابينسون يک بار ديگر من را به پاسخ اوليه اش ارجاع داد.
شايد بازي ها واقعاً در انبار هستند


وقتي Waypoint از ولز ديکسون، وکيل ارشد مرکز حقوق اساسي پرسيد که چه نظري درباره سرنوشت برد گيم هاي تاسيسات بازداشت گوانتانامو دارد، وي گمانه زد که يگان رزمي مشترک حقيقت را مي گويد.
«به نظر من بعيد است که يگان رزمي مشترک گوانتانامو، برد گيم ها يا کتاب ها يا دي وي دي ها يا هرچيز ديگري را جمع آوري کرده باشد تا زندگي براي افرادي که در بازداشت به سر مي برند سخت تر شود.» وي ادامه مي دهد: «حدس من اين است که بازداشت شدگان ديگر مثل سابق به صورت متداول برد گيم ها را درخواست نمي کردند، زيرا وقتي اوباما دولت را به دست گرفت، آنها دسترسي بهتري به دي وي دي ها و بازي هاي ويديويي و چيزهايي از اين دست داشتند، بنابراين چيز جديدي از راه رسيده بود.»
ديکسون تاکيد مي کند که تازگي، براي بازداشت شدگان بسيار ارزشمند است. «يکي از چيزهايي که در تاريخ گوانتانامو دائماً از موکل هايمان مي شنيديم اين بود که آنها از استفاده دوباره و دوباره از يک چيز خسته مي شدند. من هيچ بازداشتي اي نمي شناسم که ديگر در اين لحظه، بخواهد هيچ چيز درباره هري پاتر بشنود، درست است؟ چون آنها هري پاتر را به دفعات طي 15 سال اخير مطالعه کرده اند. اينطور نيست که آنها از هري پاتر خوششان نيايد، آنها عاشق هري پاتر هستند. هري پاتر خيلي از مردان را از ديوانگي نجات داد، خصوصاً در بازه زماني 2005 و 2006. بنابراين جي. کي. رولينگ بايد به اين موضوع افتخار کند.»
بسياري از وکلايي که از بازداشت شدگان پيشين دفاع کرده اند، همچنان با موکلين خود از طريف فيسبوک، توييتر يا حتي پيامک در ارتباط هستند. چند دقيقه بعد از تماس Waypoint درباره سرنوشت بازي هاي گوانتانامو، ديکسون يک خبر تازه دريافت کرد و تماس گرفت تا آن را انتقال دهد؛ خبري که از سوي يکي از بازداشت شدگان قبلي به گوشش رسيد:
من با يکي از موکلينم صحبت کردم که قبلاً بازداشت بود که خودش اين بازي ها را تجربه نکرد و مي گويد آنها شطرنج، چکرز و حتي پوکر و دومينو داشتند. اما تا اواخر 2010، اين بازي ها يا از کتابخانه حذف شدند يا بازداشتي ها ديگر تقاضايشان نمي کردند، اما موضوع به صورت دقيق مشخص نيست. از او پرسيدم که اين بازي ها ميان بقيه افراد محبوب بودند يا خير. او به ياد دارد که چند نفر در بلوک او، دومينو بازي مي کردند.
پ.ن: گوانتانامو شامل چندين کمپ است که هر کدام از اين کمپ ها، بلوک هايي با چند سلول دارند و يک فضاي مشترک مرکزي نيز وجود دارد که به بازداشت شدگان امکان صحبت با يکديگر را مي دهد. اما درباره کمپ 7 اوضاع متفاوت است و هيچکس در يگان نظامي مشترک گوانتانامو حاضر به صحبت درباره آن نيست. البته بسياري هيچ اطلاعاتي درباره کمپ 7 ندارند، زيرا اين تاسيسات زير نظر آژانس اطلاعات مرکزي (CIA) به کار خود ادامه مي دهد.
آينده کتابخانه بازداشتي ها نامشخص است


ديکسون تاکيد مي ورزد که تهيه هر نوع بازي براي کتابخانه گوانتانامو حالا سخت تر از هر زمان ديگري است، زيرا حالا بازداشت شدگان کمتري در آن حضور دارند. «نکته اي که مي خواهم با توجه به برد گيم ها به آن اشاره کنم اين است که در سال هاي 2006، 2007 و حتي 2008 يا 2009، تنها 41 بازداشتي باقي مانده بود که 15 نفر از آنها، بازداشت شدگان ارزشمندتر بوده و به صورت جداگانه از بقيه نگهداري مي شوند. و بعد 25 يا 26 نفر باقي مي ماند که در بلوک هاي مختلف سکونت دارند، بنابراين [تهيه بازي براي آن ها] سخت تر خواهد بود.»
«با در نظرگيري شرايط فعلي دولت و آگاهي از اين موضوع که حتي يک بازداشتي از زمان پايان دولت اوباما گوانتانامو را ترک نکرده است، با وضعيت بدي مواجه هستيم. همه چيز ساکت است، اما من به هيچ وجه اين را نشانه رضايت [بازداشتي ها] نمي دانم.»
نکته آخري که درباره کتابخانه بازداشتي ها مي دانم اين است که...
هر چقدر هم که بخواهم پيگيري کنم، من هيچوقت نمي توانم تمام داستان ها و رسوايي ها، تمام قوانين و کارهاي گوانتانامو را برملا کنم. تنها کاري که مي توانم انجام دهم، پيگيري سوالات بي پاسخ است:
در صورت امضاي فرمان اجرايي دونالد ترامپ براي منحل کردن ماموريت هاي يگان رزمي مشترک در گوانتانامو، چه اتفاقي ممکن است براي بازي هاي داخل انبار بيفتد؟
اگر دولت ايالات متحده شروع به ارسال بازداشت شدگان زن يا رزمندگان گروه داعش به گوانتانامو کند، فرهنگ بازي آن دچار چه تغييراتي مي شود؟
اگر شطرنج و چکرز قبلاً مورد تاييد بوده اند، آيا ممکن است يگان رزمي مشترک يک روز با بازي هاي استراتژي نظامي موافقت کند؟
دولت ايالات متحده و صليب سرخ دقيقاً چه ميزان خرج اين بازي هاي ويديويي و برد گيم ها مي کنند؟
در دهه هاي آينده شاهد برد گيم‌ها و بازي هاي ويديويي جديدي خواهيم بود که در طراحي خود، گوانتانامو و کتابخانه بازداشت شدگان را به تصوير مي کشند؟
خانواده بازداشت شدگان، در نبود عزيزان خود چه بازي هايي را تجربه کرده اند تا حواس خود را از حفره خانواده شان پرت کنند؟

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۴۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش آمار بازداشت معترضان در دانشگاه‌های آمریکا

شمار دانشجویان بازداشت شده در دانشگاه ‌های آمریکا به حدود ۲۵۰۰ نفر رسیده و بیش از۵۰ مدرس و استاد دانشگاه تاکنون بازداشت شده‌اند.

     

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3080228 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ویدئوی بایدن با موضوع جنگ ستارگان واکنش‌برانگیز شد
  • افزایش آمار بازداشت معترضان در دانشگاه‌های آمریکا
  • نگاهی بر چند خبر ورزشی شانزدهم اردیبهشت استان قزوین
  • استقرار اتوبوس‌های زندان در محوطه دانشگاه کلمبیا
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • چند دانشجو در آمریکا بازداشت شده‌اند؟
  • بازداشت دستکم ۲۱۰۰ نفر در تظاهرات حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
  • خبر جدید از پیرمرد هتاک سپاهانی؛ او بازداشت نشده و پیغام ویدیویی داده! +فیلم
  • بازداشت دستکم ۲ هزار حامی فلسطین در بیش از ۴۰ دانشگاه آمریکا
  • تشدید سرکوب و بازداشت دانشجویان در آمریکا