دادستان کل مانع بازگشایی انجمن صنفی روزنامهنگاران
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۸۴۶۴۵
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در فراکسیون امید برنامههای وزارتخانه متبوع خود برای ۴ سال آینده را تشریح کرد و به سوالات نمایندگان پاسخ داد. علی ربیعی گفت: دادستان کل مخالف بازگشایی انجمن صنفی روزنامهنگاران است.
خانه ملت نوشت: علی ربیعی روز یکشنبه، ۲۲ مرداد، در نشست فراکسیون امید مجلس حضور پیدا کرد و به سوالات نمایندگان در خصوص مسائل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پاسخ داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: اگر کشور در طی سالیان آینده با بحرانهای مختلفی روبهرو شود، یکی از این بحرانها بیکاری است و برای رفع این مشکل نیاز به تعامل و همکاری میان دستگاههای دولتی و مجلس وجود دارد. بحران بیکاری یکی از مشکلاتی است که بنده مسئولیت آن را پذیرفته و خود را وزیر بیکاران نیز معرفی کردهام. ضمن این که باید تاکید کرد بنده برای برنامه اشتغال کشور از معتبرترین کارشناس بینالمللی ایرانی و ۴۵ کارشناس بینالمللی استفاده کردهام.
وی با اشاره به این که بحران بعدی کشور مسئله فقر است، افزود: طی توافق صورت گرفته با رئیسجمهور مقرر شد که رفع فقر مطلق در طول ۴ سال آینده انجام شود. همچنین بحث منابع و مصارف صندوقهای بازنشستگی یکی دیگر از مشکلاتی است که باید به آن توجه شود و در این رابطه باید گفت که اگر راهکاری برای رفع مشکلات صندوقهای بازنشستگی در نظر گرفته نشود، به طور حتم در طی ۱۰ سال آینده باید از تمامی بودجه کشور برای صندوقها استفاده کرد.
وزارت تعاون سنگ زیربنای پیگیری و حل آسیبهای اجتماعی است
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که وزارت تعاون سنگ زیربنای پیگیری و حل آسیبهای اجتماعی است، تصریح کرد: این وزارتخانه مهمترین نهاد در حوزه آسیبهای اجتماعی است و وزارت کار مهمترین وزارتخانه اجتماعی کشور است. بنابراین به غلط این وزارتخانه تنها به شکل شستا دیده میشود.
ربیعی با اشاره به این که برای پیگیری بسیاری از مشکلات باید سیاستگذاریها همراه با عقلانیت و نظریه باشد، افزود: یکی از بزرگترین مصیبتها و مشکلات در حال حاضر کار بینظریه و بیسیاست است. البته به موضوع سیاستگذاری و کار بدون حاشیه همچنین شفافیت و همافزایی در اداره این وزارتخانه نیز باید توجه کرد. بنده از پیش از انقلاب فعالیتهای کارگری خود را آغاز کردهام، شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داده و تشکلهای کارگری بسیاری را راهاندازی کردهام. همچنین روزنامه کارگری را پیش از انقلاب منتشر کردهام. بعد از انقلاب وارد سپاه شده و در بخشهای جنگی این نهاد فعالیتهای بسیاری داشتهام اما پس از این که وزارت اطلاعات تشکیل شد، به این وزارتخانه رفتم. در سال ۷۲ با نظر آقای هاشمی به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی رفتم. در دولتهای هفتم و هشتم در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نیز در کنار آقای خاتمی بودم، همچنین با حکم آقای عارف دبیر ستاد مبارزه با مفاسد دولت بودم.
ربیعی با تاکید بر اصلاحطلبی در روش و منش اظهار داشت: نباید با رویهها و عملکردها به صورت عکس مقطعی برخورد کرد. باید رویهها و فرآیندها دیده شود.
وی به ضرورت ارائه چهره کارآمد از اصلاحطلبان و اصلاحطلبی تاکید کرد و گفت: اکثر مدیران وزارت کار از نیروهای اصلاحطلب کارآمد هستند. نباید حضور یک یا دو کارمند در بخشهایی را به عنوان عملکرد نگریست. نمیتوان و نباید نان کارمندان را برید و افراد را اخراج کرد. امروز کنش سیاسی اصلاحطلبان کارآمدی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
ربیعی گفت: در خصوص بازگشایی انجمن صنفی روزنامهنگاران نیز باید گفت که بنده ۴ مرتبه با دادستان کل در این خصوص ملاقات کردم و ایشان گفت اجازه بازگشایی این انجمن را نمیدهیم. البته نامه رسمی از سوی دادستان تهران ارسال شد که نمیتوان آن انجمن صنفی را بازگشایی کرد اما بنده راهکار دیگری را دنبال کردم؛ به نحوی که اکنون انجمن روزنامهنگاران استانها آماده ثبت و فعالیت است.
او افزود: هیچ کوتاهی انجام نداده و باید گفت که از بهترین افراد برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده کردهام. همچنین تمام سعی خود را کردهام که با نظریههای علمی فعالیتهای خود را انجام دهم. به عنوان مثال پیشی گرفتن مزد بر تورم از سیاستهای بنده است. تلاش کردم قدرت خرید مردم را افزایش دهم. گفتمان فقر در کشور از سوی من راهاندازی شد.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شرکتهای زیرمجموعه وزارت تعاون به ما تحمیل شده و بنده نیز در استفاده از آنها هیچ نقشی نداشتهام. ما آنها را ایجاد نکردهایم.
همچنین در این نشست فریده اولادقباد در خصوص سیاستگذاری، اولویتبندی و تخصیص منابع در مسائل مختلفی چون حاشیهنشینی و آسیبهای اجتماعی به عنوان یک رفتار پر خطر، همچنین مهمترین برنامههای راهبردی و عملیاتی جهت اشتغالزایی جوانان تحصیلکرده از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سوال پرسید.
سهیلا جلودارزاده نیز با اشاره به این که سالها در زمینه کارگری فعال بوده است، گفت: یکی از دورههایی که شرایط قابل قبولی برای کارگران به وجود آمد، دوران کاری آقای ربیعی بود و باید به این نکته توجه کرد که حرکتهای قابل قبولی برای کاهش فساد در این دوره به وجود آمده است.
وی ربیعی را وزیری کارآمد و برآمده از دل اصلاحات دانست.
از سوی دیگر بادامچی نیز با بیان این که اقدامات و برنامههای قابل قبولی در طی ۴ سال گذشته از سوی وزارت کار انجام شده است، افزود: خوشبختانه در جهت رفع مشکلات هلدینگها و مجموعه شستا اقدامات قابل قبولی صورت گرفته است و نباید حل برخی مشکلات را تنها به وزارت تعاون ارتباط داد. وزارت کار بسیار گسترده و چند جانبه است اما آقای ربیعی موفق بوده است.
همچنین حمید گرمابی با بیان این که در ۴ سال گذشته وزارت کار کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشته است، گفت: اشتغال مهمترین مشکل وزارت کار و وزارت صنایع است و باید راهکار موثری برای رفع این مشکل در نظر گرفته شود.
الیاس حضرتی نیز با اشاره به این که باید از نقاط منفی در عملکرد وزیر تعاون گذشت و به نقاط مثبت توجه کنیم، افزود: آقای ربیعی از نیروهای اصلاحطلب استفاده قابل قبولی در این وزارتخانه کردند. ضمن این که با بحرانهای کارگری نیز مقابله کرده و شرایط قابل قبولی برای کارگران به وجود آوردند. بسیاری از انتقادهایی که به وی میشود، وارد نیست. باید نگاه جامع به شرایط وزارت کار داشت. شرایط آن چه تحویل گرفتند، با شرایط امروز باید مقایسه شود. کارنامه ۴ساله وزیر کار قابل قبول و دفاع است.
میرزایی نیز با بیان این که ارزیابیها از وزیر باید بر اساس سابقه و عملکرد باشد، گفت: وزیر اصلاحطلب تعاون با دغدغههای نمایندگان در خصوص مسائل مختلف آشنا هستند و در طی ۴ سال گذشته اقدامات بسیاری را در جهت رفع مشکلات آسیبپذیر انجام دادهاند و در سطوح مختلف مدیریتی وزارت کار از اصلاحطلبان استفاده کرده است.
علیرضا محجوب و محمدرضا تابش نیز از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت کرده و بر رفع مشکلات اشتغال و مسائل مربوط به کارگران تاکید کردند.
محجوب، ربیعی را وزیر اجتماعی دولت دانست که توانسته با فساد مقابله کرده و برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم تلاش کند. او ربیعی را وزیری کارآمد و پرتلاش و اصلاحطلب دانست.
در ادامه جلسه محمدرضا تابش به ضرورت در نظر گرفتن شرایط جامعه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دولت تاکید کرد و گفت: ربیعی در ۴سال گذشته توانست بر بسیاری از مشکلات غلبه کند و چهرهای کارآمد از اصلاحطلبان به جامعه معرفی کند. عملکرد ربیعی نگرش مثبت جامعه کارگری به اصلاحطلبان را تقویت کرد.
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۴۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
روز گذشته، انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران، از مردی با شماره عضویت «۴۴» در این انجمن تجلیل و به مناسبت هفته گرافیک ایران، نمایشگاهی از آثار او برپا کرد. کامرانِ کاتوزیان، هنرمند پیشکسوت، عضو شماره «۴۴» این انجمن است که به عقیده بسیاری تحول قابل توجهی را در صنعت تبلیغات به وجود آورده است.
به گزارش ایسنا، کامران کاتوزیان حالا ۸۳ ساله است؛ با احتساب ارقام و اعداد و به حساب ما البته. این هنرمندِ طراحِ گرافیک، پیشتر در بخشی از مستندی کوتاه که سال ۱۳۹۰ در مراسم تولد ۷۰ سالگیاش در خانه هنرمندان ایران پخش شد، گفته بود: «احساس میکنم هنوز ۲۵ سالهام ...»
با محاسبه ارقام و اعداد که از نگاهِ دل، معیار صحیحی برای محاسبه سالهای عمرِ آدمی نیست، کامرانِ کاتوزیان، که یکی از نمایندگان اصلی جریان هنر انتزاعی در ایران بهشمار میرود، بدونِ در نظر گرفتنِ علاقه کودکیاش به نقاشی، دستِکم ۷۰ سالی را صرفِ طراحی گرافیک کرده است؛ به طوری که وقتی بزرگانِ هنر درباره او صحبت میکنند، گفتههایشان مملو از اشاره به افتخاراتِ کسب کرده و تحولات ایجاد شده از سوی اوست.
کسب جایزه مشترک چهارمین بینال تهران در سال ۱۳۴۳ به همراه ژازه طباطبایی ـ نقاش و مجسمهسازِ نوگرا ـ، شرکت در بینال پاریس در سال ۱۳۴۴، شرکت در بینال ونیز ۱۳۴۵، شرکت در جشنواره بین المللی هنر-واشنگتن در سال ۱۳۵۶، تاسیس گالری صبا ۱۳۴۳، فعالیت در شرکت تبلیغاتی آوانگارد در سال ۱۳۵۰، فعالیت در شرکت تبلیغاتی کارپی در سال ۱۳۶۵ و... از جمله سوابقی است که میانِ فعالیتهای این هنرمند به آن اشاره میشود.
حال روز گذشته، انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک در مراسم هفته گرافیک سال ١۴٠٣، از کامران کاتوزیان ـ پیشگام و پیشکسوت این عرصه ـ تقدیر و به صورت همزمان نمایشگاهی از آثار او در خانه هنرمندانِ ایران، برپا کرد؛ گرامیداشتِ فعالیتِ مردی با شماره عضویت «۴۴» در انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک.
بیشتر بخوانید
بزرگداشت کامران کاتوزیان در هفته گرافیک ایران
« احساس میکنم هنوز ۲۵ سالهام ...»
در نشست اخیرِ این انجمن نیز که هر هفته گذشته برگزار شد، ضمن اشاره به تاثیرِ کاتوزیان بر عرصه تبلیغات، به خصوص در بازه فعالیتش در آژانس تبلیغاتی آوانگارد، تاکید شد که درخشانترین دوره کاری این هنرمند مربوط به فعالیت آژانس آوانگارد است که به نوعی موجب احیای صنعت تبلیغات نیز شد.
آثاری که قرار است به مناسبت هفته گرافیکِ ایران برگزار شود نیز، اغلب مرتبط با فعالیتِ این هنرمند در حوزه تبلیغات است.
از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است.کامرانِ کاتوزیان پس از پایان دوره اول متوسطه برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد؛ در آنجا به توصیه یکی از اساتید خود، به دانشگاه ویندهام در ایالت ورمونت رفت و در سال ۱۳۴۰ در رشته هنرهای زیبا ـ نقاشی و مجسمهسازی ـ فارغ التحصیل شد.
او گفته است: «چرخش دیدگاه من به طرف نقاشی [مدرن] در سال ۱۹۶۲ اتفاق افتاد؛ یعنی زمانی که من ویلیام هانت را- که فکر میکنم یکی از بهترین نقاشان معاصر امریکا است- ملاقات کردم.»
کاتوزیان همچنین گفته بود: «از نقاشان مورد علاقهام در زمان تحصیل، بیش از همه کلاین (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۰- ۱۹۶۲)، که هنوز هم با من است، بود. او که عمری چندان طولانی نداشت، دوره کوتاهی درخشید. نقاشیهایش به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له میشد. در دورهای ماجراجویی جکسن پالک (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۲- ۱۹۵۶) من را مسحور خودش کرد. همچنین نقاشان دیگری مثل مارک روتکو (نقاش ۱۹۰۳- ۱۹۷۰) و مارک توبی (نقاش امریکایی/ ۱۸۹۰- ۱۹۷۶) که کارهای خیلی درخشانی داشتند. در نیویورک آن سالها، وقتی به گالریها سر میزدی، آثاری را میدیدی، بسیار قرص و بینظیر، و از نقاشانی که اصلاً معروف نبودند. بعد از آن دیگر کارهایی به آن محکمی و درخشندگی ندیدم. بدی نقاشی آبستره این است که خیلی سریع، اول صدها، و بعد هزاران نفر به آن پیوستند و چون چشم مخاطب به این نوع کارها عادت نداشت، بنابراین، در تشخیص هم دچار اشکال میشدند. شارلاتانیسم خیلی سریع در این سبک رخنه کرد، در حالیکه کمتر آدم خُبرهای قادر به تشخیص درستی و نادرستی و اصالت آن بود.»
همانطور که کاتوزیان گفته بود، به عقیده بسیاری از پژوهشگران هنری، تأثیر آثار کلاین در آثار دورههای مختلف کار این هنرمند قابل ردگیری است.
اثر فرانتز کلاین اثر کامران کاتوزیانانرژی ضربه قلم فرانتز کلاین، حرکت هیجانی او هنگان خلق اثر را نمایان میکنند؛ به طوری که گویی حرکت قلم بر بوم، قرص و محکم و مطمئن بوده است، همانطور که کامران کاتوزیان اظهار کرده بود «نقاشیهایش (کلاین) به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له میشد.»
و گویی کاتوزیان، این شکلِ شدت حرکت قلم مو و رنگ گذاری جسورانه را در آثار خود حفظ کرده است.
آنطور که گفته شده، آیدین آغداشلو دربارهٔ آخرین نمایشگاه کامران کاتوزیان اینطور اظهار نظر کرده بود. «وقتی قرار شد آثار تازه کامران کاتوزیان را تماشا کنم، نمیدانستم انتظار دیدن چه نوع مجموعهای را باید داشته باشم و پس از انزوای چندساله او و دوری سالیان اخیر من از نمایشگاههای نقاشی، ارتباط میان هنرمند و مخاطب چه صورتی خواهد یافت؟ اما وقتی دیدم، آسوده شدم که نقاشیها، در وجهی بسیار جدی و حرفهای، تداوم معنا و دستاورد گذشته او را دنبال کرده بودند و آن شدت حرکت قلم مو و رنگگذاری جسورانه، گیرم کمی ملایمتر، همچنان جاری و باقی و مداوم بود. تعلق و وابستگی قدیمی و همیشگی کامران کاتوزیان به مکتب اکسپرسیونیزم انتزاعی سالهای ۵۰ میلادی نیویورک، که هیچ کاستی نگرفتهاست، و با گوشه چشمی به کارهای پرتلاطم کلاین یک سره جهان شخصی و خاص خود را دنبال و بنا میکند.»
روز گذشته نیز هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳، در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران، هفته گرافیک ایران با افتتاح نمایشگاه آثار کامران کاتوزیان در گالری استاد ممیز و نمایشگاه پوستر در جستجوی نسل نو در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران همراه شده بود.
در این مراسم بهرام کلهرنیا ـ رییس هیات مدیره انجمن گرافیک ایران ـ ضمن اشاره به دشواریهای این انجمن، ایستادن تا لبه سقوط و نابودی و سپس نگه داشتنش با چنگ و دندان، بر ایستادن زیر سایه کامران کاتوزیان تاکید کرد. او ضمن توصیف کاتوزیان با عنوان «سرو عتیق» گفت: «نخستین شماره ویژهنامهای دوره جدید انجمن آماده شده و با اسم استاد کاتوزیان بیرون آمده است. امیدوارم انتشار این ویژهنامه ادامه دار باشد.»
بخشی از مراسم روز گذشته، به نکوداشت کامران کاتوزیان اختصاص پیدا کرد و ویدیویی که به گفته امراله فرهادی ۱۲ سال قبل از کامران کاتوزیان تهیه شده بود، پخش شد.
امرالله فرهادی گفت: «واقعیت اینکه امکان فیلمبرداری جدید از آقای کاتوزیان وجود نداشت. امیدوارم آقای کاتوزیان دهها سال عمر کنند اما نباید فراموش کنیم که ایشان در این سالها خیلی اذیت شدهاند. از سال ۸۳ امکان همکاری و دوستی با ایشان را داشتم و به آن افتخار میکنم. کاری که در این رویداد انجام دادیم، این بود که خواستیم ویژه نامهای را برای آقای کاتوزیان در بیاوریم. از روزی که با افراد تماس گرفتیم تا یادداشتهای خود درباره ایشان را برایمان ارسال کنند، تنها یک روز گذشت و تقریبا تمام مطالب جمع شد. این ویژه نامه مطالب خوبی درباره آقای کاتوزیان دارد. بنابراین اگر کسی بخواهد ایشان را بشناسد، به خواندن مطالب این ویژهنامه را توصیه میکنم.»
او ادامه داد: «کاتوزیان در این سالها سختیهای خیلی زیادی را از سر گذراند. او در هر جایی کار میکرد، برای ما مانند الگویی بود که دنبالش میکردیم. او در کار خود ساختارشکن و شجاع بود. همین موضوع سبب شد تا به او اتهامهای واهی بزنند و حتی تا دادگاه ببرند. او را ممنوع الکار کردند اما او رفت و کار خودش را انجام داد. او هیچوقت معلم رسمی نبود، اما تاثیرش در کارهای امروز دیده میشود. برای ایشان آرزوی سلامتی میکنم.»
در بخش بعدی این مراسم نیز با حضور بهرام کلهرنیا، مجید بلوچ، علی خسروی، رضا خاکساری، علیرضا مصطفی زاده، لوح یادبودی از طرف انجمن گرافیک ایران به امراله فرهادی اهدا شد تا آن را به دست استاد کاتوزیان برساند.
انتهای پیام