Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:13:18 GMT

ویترین‌های پرعطر و بویی که سامانی ندارند

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۸۵۴۴۴

ویترین‌های پرعطر و بوی عطاری‌ها و فهرست‌های زیبای انواع گیاهان دارویی از آرام ‌بخش‌ها و داروهای درمان چاقی و لاغری و نازایی، امروز در بازار به وفور دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، متاسفانه برخی از عطاری‌ها گیاهان دارویی را به دست مردم می‌دهند که خودشان شناخت درستی از آن ندارند و ممکن است عرضه گیاهان ناشناس به مردم توسط عطاری‌ها مشکلاتی را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه مردم فکر می‌کنند چون داروهای گیاهی از گیاه تهیه شده‌اند مضر نیستند اما باید در نظر داشت که ماده مؤثره خیلی از داروهای شیمیایی هم از گیاه گرفته می‌شود.

موارد بسیاری دیده شده است که بیماران به‌ علت مصرف بیش از حد و غیرقابل کنترل داروهای گیاهی، دچار مسمومیت با سرب یا نارسایی کبد شده‌اند. متأسفانه برخی عطاری‌ها هم دارو می‌دهند، هم در درمان دخالت می‌کنند و هم مواد خود را به‌صورت فله‌ای عرضه می‌کنند که همه برخلاف قانون است.

عطاری‌ها فقط حق دارند مواد گیاهی خود را به‌صورت فله‌ای به مردم عرضه کنند و آن‌ها حق ندارند تجویزی در این زمینه انجام دهند. حتی هرگونه تبلیغ درمانی نیز در عطاری‌ها غیرمجاز است،این در حالی است که در برخی از عطاری‌ها، داروهای گیاهی که هیچ ‎ گونه برچسب استاندارد وزارت بهداشت روی آن مندرج نشده است کماکان تجویز، تبلیغ و فروخته می‌شود.

آمار دقیقی از تعداد عطاری ها در دست نیست

احمد گودرزیان، معاون فرماندار بروجرد در این ‎باره، گفت: با توجه به اینکه 2 سال است در بحث عطاریها ورود پیدا کرده ‎ایم اما متاسفانه آمار دقیقی از تعداد عطاری های مجاز و غیر مجاز در دست نیست.

وی افزود: برخی از عطاری‎ ها به جای اینکه گیاهان دارویی عرضه کنند، متادون و یا داروهایی دیگر را خودشان می‌سازند و گاهی تزریق هم می کنند یا می ‎ فروشند .

معاون سیاسی فرمانداری ویژه بروجرد تصریح کرد: امروز عطاری ‎ هایی که این داروها را عرضه می ‎ کنند به یک معضل تبدیل شده ‎اند.در هر خیابان یک عطاری وجود دارد که برخی از آنها مجوزدار و برخی فاقد مجوز هستند و مشخص نیست عطاری ‎ها با چه صنفی در ارتباط هستند.شاید بیش از 100 عطاری در شهر وجود داشته باشد که تعدادی از عطاری ‎ ها در کنار فروش گیاهان دارویی، تخلفاتی هم انجام می ‎ دهند چراکه تعداد عطاری ‎ ها بیش از نیاز شهروندان است و اگر داروها و کارهای تخلف انجام ندهند برای آنها سودی ندارد.

فیلتری برای عطاریها وجود ندارد

همچنین امیر ثقلینی، رئیس اداره منابع طبیع و آبخیزداری بروجرد گفت: هیچ شهری به اندازه بروجرد گیاه دارویی و عطاری ندارد و بسیاری از افراد بدون اطلاع و آگاهی عطاری، راهاندازی و اقدام به فروش گیاهان دارویی می‌کنند.برخی عطاری‌ها در کنار فروش گیاهان دارویی تخلفاتی هم انجام می ‎دهند و همین امر سبب شده تا روز به روز بر تعداد عطاریها افزوده شود.

وی تصریح کرد: عده‌ای براساس نظر خود برای مردم دارویی گیاهی تجویز میکنند و در این راستا آموزش هم ندیده ‎اند.با توجه به آمار بیکاری در بروجرد، وجود گیاهان دارویی در این شهر یک ظرفیت است که می ‎ تواند در راستای اشتغال موثر باشد .

وی بیان کرد: مقدار و میزان گیاهان دارویی در عطاری ‎ها خیلی زیاد است که نشان می ‎دهد آنها قاچاق هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد افزود: بسیاری از عطارهای، گیاهان دارویی را در پلاستیک بدون تاریخ، برچسب، استاندارد عرضه می ‎ کنند که نیاز است این کار ساماندهی شود.اداره منابع طبیعی برداشت هرگونه گیاه دارویی را در سال 96 ممنوع اعلام کرده است .

عرضه گیاهان ناشناس به مردم توسط عطاری‌ها مشکل ایجاد می‌کند

علی حسین بیرانوند، مشاور دبیرکل کمیسیون کشاورزی مجمع متخصصین ایران نیز در این باره گفت: گیاهان دارویی عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند و باعث ایجاد اشتغال پایدار می‌شوند.گیاهان دارویی گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آنها حاوی ماده موثره است و این ماده که کمتر از 0.1 وزن خشک گیاه را تشکیل می‌دهد دارای خواص دارویی موثر بر موجودات زنده است.

مشاور دبیرکل کمیسیون کشاورزی مجمع متخصصین ایران تصریح کرد: همچنین کاشت، داشت و برداشت این گیاهان به منظور استفاده از ماده موثره آنها انجام می‌شود.

بیرانوند اضافه کرد: اگر نحوه آماده‌سازی داروهای گیاهی و تحویل آنها به مردم به نحو صحیح انجام نشود، خواص درمانی گیاه از بین رفته یا تقلیل می‌یابد که این امر موجب عدم تاثیر گیاه در درمان بیماری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از عطاری‌ها گیاهان دارویی را به دست مردم می‌دهند که خودشان شناخت درستی از آن ندارند و ممکن است عرضه گیاهان ناشناس به مردم توسط عطاری‌ها مشکلاتی را ایجاد کند.

برخی عطاری ‎ ها دارویسقط جنین عرضه می ‎ کنند

حسن ‎ پور، رئیس تعزیرات حکومتی بروجرد نیز در این باره، گفت: اتاق اصناف متولی عطاری ها است و 2 سال است که موضوع عطاری ‎ها مطرح شده است ولی آمار دقیقی از آنها ندارد.گاهی در برخی از عطاری ‎ ها به جز گیاهان دارویی، قرص و آمپول ‎های سقط جنین و متادون هم عرضه می‎ کنند.

رئیس تعزیرات حکومتی بروجرد تصریح کرد: نباید گیاهان دارویی از خارج کشور وارد شود و نیاز است که ساماندهی عطاری ‎ها در دستور کار باشد و عطاریهای غیرمجاز پلمبشوند.

94 عطاری در بروجرد وجود دارد

همچنین رازانی، مسئول بهداشت محیط بروجرد گفت: 94 عطاری در بروجرد وجود دارد که برخی مجوز دارند و تعدادی هم فاقد مجوز هستند.از ابتدای سال ‎ جاری تاکنون 650 لیتر الکل غیرمجاز، 583 کیلو اقلام بهداشتی و غذایی از سطح عطاری ‎های بروجرد جمع ‎ آوری شده است.

مسئول بهداشت محیط بروجرد تصریح کرد: متاسفانه در برخی از عطاری ‎ها الکل هایی با طعم ‎های مختلف عرضه میکنند که نیاز است در این راستا اطلاع ‎ رسانی لازم صورت گیرد.

متاسفانه امروز با مشاهده روند رو به رشد ایجاد عطاری ها در سطح شهر این سوال به اذهان متبادر می ‎شود که مگر درآمد حاصل از فروش گیاهان دارویی چقدر است که بیشتر افراد به سمت ایجاد عطاری روی آورده ‎اند. چگونگی مصرف و معرفی گیاهان دارویی و تمایز این داورها از مواد شیمیایی موضوع دیگری است که باید به مردم آموزش داده شود. نظارت و کنترل بیشتری باید بر روی عطاری ‎ ها وجود داشته باشد تا سلامت جامعه مورد مخاطره جدی قرار نگیرد.

گزارش از زهره گودرزی، خبرنگار ایسنا


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۵۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دامپروری یکی از مزیت‌های لرستان محسوب می‌شود

ایسنا/لرستان نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: دامپروری یکی از مزیت‌های لرستان محسوب می‌شود.

عباس گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پروژه کارخانه شیرخشک بروجرد یکی از پروژه‌های راهبردی است که با پیگیری‌های چندساله به ثمر نشست و در اسفندماه سال ۱۴۰۰ فاز اول آن به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه در ابتدا تحت عنوان خوراک کودک ۳۱ سال در حد یک ستون، سقف و تیرچه بلوک رها شده بود و بعد از ۳۱ سال در دستور کار فروش قرار گرفت که با پیگیری‌های مستمر و مذاکرات متعدد با وزرای وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موفق شدیم مصوبه احیای کارخانه را اخذ کنیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس اضافه کرد: با سرمایه‌گذاری شرکت تامین اجتماعی کشور (شستا) فاز اول آن در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید که روزانه ۲۰۰ تن شیر را فرآوری می‌کند.

گودرزی بیان کرد: در فاز دوم که هم اکنون در حال اجرا است ظرفیت آن به ۵۰۰ تن و در فاز سوم به ۱۰۰۰ تن خواهد رسید و در فازهای بعدی سایر محصولات در رابطه‌ با مواد اولیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: این پروژه ظرفیت توسعه در تولید محصولات مختلف را داشته و یکی از نکات مهمی که در این پروژه وجود دارد این است که ۹۰ درصد شیرهای دریافتی به پساب تبدیل می‌شود که با توجه به هماهنگی‌های بین شرکت و شهرداری بروجرد مقرر شد که پساب با پمپاژ و انتقال جهت آبیاری فضای سبز حاشیه کمربندی مورد استفاده قرار گیرد که مکملی برای زحمات شهرداری در توسعه فضای سبز خواهد بود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: این پروژه یکی از زیرساخت‌های ارزشمندی است که همواره استعداد رشد، تعالی و توسعه در آن وجود دارد.

گودرزی اظهار کرد: کارخانه شیرخشک بروجرد یکی از افتخارات شهرستان محسوب می‌شود و زمینه ساز توسعه دامپروری در شهرستان است که یکی از مزیت‌های استان ما محسوب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شیر مورد نیاز از استان‌های دیگر تامین می‌شود اگر در شهرستان دامپروری توسعه پیدا کند در قیمت تمام شده تاثیر بسزایی خواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۷/ اکسپو در «خانه امن»
  • دامپروری یکی از مزیت‌های لرستان محسوب می‌شود
  • یکپارچگی نیروهای مسلح موجب یاس و ناامیدی دشمن است
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۶/زنگزور بایگانی شد؟
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند