Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، سردار ابوترابی، سخنان خود را با مرور شکست‌های ایران در بهار 1367 و وضعیت جبهه‌ها در روزهای پس از پذیرش قطعنامه 598 آغاز کرد و ضمن برشمردن راهبردهای مختلفی که برای پایان جنگ مطرح بود، گفت: «آتش‌بس بدون رسیدن به حقوق ایران»، «راهبرد بدون هدفِ جنگ جنگ تا رفع کل فتنه»، «جنگ جنگ تا یک پیروزی بزرگ» و «جنگ تا تسلیم عراق» راهبردهای مطرح بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
البته برخی تسلیم صدام را با جداسازی جنوب عراق ممکن می‌دانستند و برخی معتقد بودند برای تسلیم صدام نیاز است که تا سقوط بغداد پیش برویم.

وی در واکنش به برشمردن رویدادهای تلخی چون موشکباران تهران، از دست دادن فاو و شلمچه و بمباران شیمیایی حلبچه در ماه‌های آخر جنگ، با اشاره به پشتیبانی کامل ابرقدرت‌های شرق و غرب از عراق در جنگ هشت ساله علیه ایران، قطعنامه 598 را یک پیروزی بزرگ برای کشور دانست و گفت: قطعنامه 598 با تأکید بر لفظ آتش‌بس، بازگشت به مرزها و شناختن عراق به عنوان کشور متجاوز در حالی صادر شد که قدرت‌های بزرگ دنیا پشت سر صدام جمع شده بودند و تا پیش از آن، 7 قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل بدون دادن کمترین حقوقی برای ایران صادر شده بود.

این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: عراق در ابتدای جنگ تنها 12 لشکر داشت که این تعداد در پایان جنگ به 59 لشکر افزایش پیدا کرد. آنها هرجا اراده می‌کردند می‌توانستند تعداد زیادی نیرو اعزام کنند و علاوه بر آن ایران را مورد تهاجم هوایی خود قرار دهند. اطلاعات نیز به وفور در اختیارشان بود. در نامه فرمانده وقت سپاه که وضعیت ارتش مجهز عراق را ترسیم می‌کند آمده است دنیا پشت سر عراق قرار گرفته و هر زمان تهاجمی از سوی عراقی‌ها صورت می‌گیرد، جلوگیری از آن برای رزمندگان اسلام سنگین و حتی مشکل‌تر از آغاز جنگ است.

ابوترابی با بیان اینکه «علاوه بر شهدای ابتدای جنگ، مظلوم‌ترین شهدا در دفاع مقدس شهدای انتهای جنگ بودند»، گفت: مظلومیت پایان جنگ، کمتر از مظلومیت ما در آغاز جنگ نبود. متأسفانه رسم نامیمونی در جامعه ما وجود دارد که هر جا شکست می‌خوریم، فکر می‌کنیم باید آن را سانسور ‌کنیم، چراکه به نظرمان بیان شکست، بیان ضعف فرمانده یا سازمان است. در حالی که دفاع مظلومانه ما در برابر 59 لشکر عراق در پایان جنگ و شکست بعثی‌ها در عملیات‌های غرورآفرین بعد از قطعنامه و بازگرداندن مجدد آنها به مرزها موجب افتخار است نه شرمندگی.

*ابوترابی: کاش نگاه هاشمی به پایان جنگ به دور از نگاه‌های سیاسی درک می‌شد ابوترابی با بیان اینکه «متأسفانه هر تدبیری در کشور ما به سرعت برچسب سیاسی می‌خورد و در مقابل آن تعارض‌های جناحی شکل می‌گیرد»، تصریح کرد: باید بدانیم تنها کسی که با واقع‌گرایی، طرحی را برای پایان جنگ با حفظ حقوق ایران را مطرح و پیگیری کرد، آقای هاشمی رفسنجانی رحمت‌الله علیه بود. نگرش ایشان اگر به‌دور از نگاه‌های سیاسی در داخل و در جبهه‌ها درک می‌شد، می‌توانست با گرفتن مأموریت‌های موفقی در عملیات‌هایی که از خیبر به بعد انجام شد، دریچه خیری باشد که ما به حقوق‌مان برسیم.

وی اضافه کرد: عراق در سال آخر جنگ به این نتیجه رسیده بود که قدرت شکست خطوط دفاعی ما را دارد و ضرورت ندارد بر آتش‌بس تأکید کند. حمایت‌های جهانی و عربی از عراق هم باعث شده بود صدام بعد از قطعنامه 598، به دنبال گرفتن قطعنامه دیگری باشد که اهداف اصلی‌اش را در موضوع اروند و جزایر، در بخش‌هایی از میمک و منطقه نفت‌شهر تأمین کند. لذا در طول یکسالی که از صدور 598 تا پذیرش آن از سوی ایران طول کشید، با کار سیاسی روی موضوع جنگ‌طلبی ایران در این مسیر گام برداشت و بعد از حلبچه این سیاست را با جدیت دنبال می‌کرد.

ابوترابی افزود: وقتی حلبچه را گرفتیم، از آنجا که طبق یک تصور دیرینه، کردها خود را بیشتر منتسب به ایران می‌دانند، با ورود نیروهای ایرانی شروع به شادی کردند. بلافاصله بعد از شادی مردم، عراق فجیع‌ترین جنایت بشری را در مقابل چشم سازمان ملل و ابرقدرت‌ها و با رضایت آنها انجام داد و حدود 5 هزار انسان بی‌گناه در حلبچه را با گاز سیانور شهید کرد. صدام با این کار به کردها اعلام کرد هر نقطه‌ای که با ورود ایرانی‌ها شادی کنند، به سرنوشت حلبچه دچار خواهند شد.

این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه «صدام با بهره‌برداری سنگین سیاسی از این واقعه، به دنبال قطعنامه دیگری علیه ایران بود»، گفت: قطعنامه 598 با همه کاستی‌هایی که ممکن است داشته باشد، اما در مقایسه با 7 قطعنامه قبلی در موضوع حقوق ایران و خواسته‌های سه‌گانه ما پیروزی بزرگی محسوب می‌شد.

*چهار دلیل امام برای مخالفت با ورود به خاک عراق/ تمام این چهار پیش‌بینی حضرت امام اتفاق افتاد وی پشتیبانی مردم عراق از صدام را در کنار حمایت‌های جهانی از او در وضعیت جنگ تحمیلی مؤثر خواند و گفت: در کتاب اسرار مکتوم که اخیرا چاپ شده آمده است که امام در مقابل فرماندهانی که بعد از بیت‌المقدس به دنبال ورود به خاک عراق بودند، به چهار دلیل مخالفت می‌کردند، یکی از دلایل امام متجاوز دیده شدن ما بود. همچنین اینکه در منطقه‌هایی که عبور خواهیم کرد، شهرهایی وجود خواهد داشت که لگدمال عملیات نظامی می‌شوند و به نفوس مردم تجاوز خواهد شد. همچنین ملت عراق با تجاوز مشکل دارد و رفتن ما به خاک عراق باعث این می‌شود که مردم عراق در پشتیبانی رژیم صدام وارد عمل شود و در آخر اتحاد کشورهای عربی بود که با ورود ایران به عراق خشمگین می‌شدند.

ابوترابی با تأکید بر اینکه «عین این چهار پیش‌بینی حضرت امام اتفاق افتاد»، گفت: در قدرت گرفتن جبهه‌های عراق، پشتیبانی مردم عراق هم مؤثر بود؛ درست است که شاید بخشی از آن با زور بود ولی باید گفت که عراق در رسیدگی به خانواده کشته‌شدگان و صدمه‌دیدگان خود در جنگ بسیار خوب عمل کرده بود و به نوعی کشته شدن یا مجروح شدن در جنگ برای آنها افتخار بود. در حالی که جبهه ما را، محاصره اقتصادی و تسلیحاتی سنگین، سخت شدن دفاع مقدس و همچنین اختلافات در سطح راهبردها و تاکتیک‌های عملیاتی بین سپاه و ارتش و فرماندهان نظامی فراگرفته بود.

*راهبرد اصلی فرماندهان جنگ راهبرد ابهام بود وی با اشاره به اظهارات محسن رضایی در کتاب اسرار مکتوم جنگ درباره نگاه فرماندهان به راهبرد آقای هاشمی برای پایان جنگ گفت: آقای محسن رضایی در کتاب اسرار مکتوم جنگ اشاره دارد که ما فرماندهان جنگ، راهبرد آقای هاشمی را نپذیرفتیم و خودمان یک راهبرد ابهام را پیش‌بینی کردیم که همه امکانات و تسلیحات خود را برای یک عملیات خرج نکنیم. این وضعیت باعث شد که در انتهای جنگ، یک مجموعه تضعیف شده در جبهه ایران روبروی یک مجموعه تقویت شده در جبهه عراق بایستد. از نظر اطلاعاتی هم توازن قدرت بهم خورده بود و هر لحظه این امکان وجود داشت آنها تهاجمی را انجام دهند و موفق بشوند.

وی درباره چگونگی عدم پذیرش سخن امام به عنوان شخص اول مملکت از سوی فرماندهان نظامی و تصمیم برای ورود به خاک عراق، گفت: طبق الگوهای مرسوم عملیات‎های نظامی، نیروها باید خود را به نقطه‌ و مانعی غیرقابل عبور برسانند که دفاع از منطقه تصرف شده راحت‌تر صورت گیرد. در نقشه عملیاتی بیت‌المقدس نیز در مرحله چهارم این پیش‌بینی شده بود که دفاع را از شرق دجله شکل دهیم اما این اتفاق نیفتاد و عملیات بعد از فتح خرمشهر و رسیدن نیروها به مرزها، دیگر ادامه نیافت.

*دو جلسه‌ای که اسرار آن همچنان مکتوم است وی گفت: در سال 61 دو جلسه وجود داشته که متأسفانه هر دو بزرگوار یعنی آقایان هاشمی و رضایی می‌گویند اسناد این دو جلسه نیست. متأسفانه آقای نظران که دبیر اجرایی این بحث‌ها بوده در یک تصادفی فوت می‌کنند. آنچه طرح می‌شود ذهنیاتی است که حاضران از آن جلسات دارند. یک نامه‌ منتشرنشده‌ای هم هست که مرحوم سیداحمد آقا برای حضرت امام نوشته‌اند و به امام گفته‌اند که آقا نظر من هم این است که شما روی موضع‌تان پافشاری کنید. این نامه را سردار حسین علایی در خاطراتشان گفته‌اند که آن را خوانده‌اند. در جلسه اول بحث می‌شود که ما در موقعیت و قدرتی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم اراده خود را به عراق تحمیل کنیم.

*هیچ راهی جز قبول قطعنامه نداشتیم ابوترابی اضافه کرد: بعد از فتح خرمشهر، نظامیان مطرح می‌کنند که ما باید وارد خاک عراق شویم. در جلسه اول امام نمی‌پذیرند. آقا محسن می‌گوید که آقای هاشمی مطرح کردند که حتما شما در جلسه دوم حضور داشته باش که استدلال‌هایت را بگویی. استدلال‌ها این است که اگر بخواهیم جبهه جنوب را رها کنیم باید یک نیروی سنگینی را برای حفظ موقعیت قرار دهیم و عملا توان دفاعی خود را در نقاطی دیگر از دست می‌دهیم. اینجا حضرت امام به آن چهار دلیل اشاره می‌کنند، اما نهایتا به خاطر بحث‌های نظامی و موضوع رسیدن به رودخانه دجله، می‌پذیرند.

*شعبانی: صلح با تمام زیبایی‌هایش اگر تحمیل می‌شد از جنگ مخرب‌تر بود در ادامه این نشست، سردار ناصر شعبانی از فرماندهان سپاه کرمانشاه در عملیات مرصاد، سخنانش را با اشاره‌ای به شروط حضرت امام برای پذیرش قطعنامه و پایان جنگ مبنی بر معرفی متجاوز، محاکمه متجاوز و پرداخت غرامت و بازگشت نیروهای عراقی به مرزها آغاز کرد و سپس درباره علت ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر گفت: در مقطع بعد از فتح خرمشهر هنوز بخشی از خاک ایران در اختیار عراق بود. عراق 15 هزار و 530 کیلومتر مربع خاک ایران را تصرف کرده بود. ما با عملیات فتح خرمشهر، 11هزار متر مربع را آزاد کردیم و تا این مقطع هنوز قطعنامه‌های سازمان ملل در حد بیانیه و توصیه‌نامه است.

وی با تأکید بر ضرورت تعقیب و تنبیه متجاوز بعد از فتح خرمشهر، گفت: باید کاری می‎‌کردیم که دیگر کسی جرأت نکند به ما حمله کند. کاری که امام کرد این بود. برخی مقاله می‌نویسند که چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ ادامه یافت. باید از آنها پرسید: «در کجا بودید وقتی جنگ بود؟/ عرصه بر مردان میدان تنگ بود.»

شعبانی با اشاره به پیشنهاد صلح در همان ماه اول جنگ گفت: صلح تحمیلی هم مانند جنگ تحمیلی است. صلح با تمام زیبایی‌هایش اگر تحمیل می‌شد از جنگ مخرب‌تر بود. وی در ادامه سخنان خود درباره قطعنامه 598 گفت: 598 به این دلیل پذیرفته شد که جنگ در سال پایانی، از حالت مردانگی خارج شده بود، صدام به سمت مردم آمده بود و شیمیایی را حتی علیه مردم خودش به کار می‌برد.

شعبانی گفت: امام هیتلر نبود که از حرف خودش برنگردد. امامی که تا دیروز می‌گفت جنگ تا آخرین نفس و تا آخرین گلوله، حالا با دیدن نامردی‌ها و بنا به مصالح برگشت. اجماع جهانی بود که این جنگ پیروز نداشته باشد یا حداقل ایران پیروز میدان نباشد. امام به مردم تعهد داشت، حتی به مردم عراق.

*آقامحسن گفت آقای هاشمی «مرد رندی» کرد وی درباره نامه محسن رضایی به امام درباره وضعیت جبهه‌ها نیز ابراز کرد: من از آقای محسن رضایی درباره این نامه سؤال کردم. ایشان در جایی بیان کردند که آقای هاشمی از من پرسیدند برآورد شما چیست؟ ارتش که گفته بود من بمب اتم برای پایان جنگ می‌خواهم؛ سپاه هم گفته بود اینقدر میلیون دلار برای خرید تسلیحات و سه سال وقت نیاز دارم. من این وضعیت را مکتوب تحویل آقای هاشمی دادم؛ اما آقای هاشمی «مرد رندی» کرد و این نامه را به امام داد و گفت فرماندهان این را می‌گویند و ما در حدمان نیست. آقای روغنی زنجانی هم از وضع بد اقتصادی می‌گویند. آقای رضایی به من گفت، آقای هاشمی نگفت می‌خواهد این نامه را به امام بدهد، اگر می‌دانستم این نامه به امام می‌رسد اصلا نمی‌نوشتم و نمی دادم.

*رزمندگان ما حاضر بودند با سنگ و چوب هم بجنگند وی ادامه داد: من دو جا گریه فرماندهان را در جنگ دیدم، یک جا همین مقطع قبول قطعنامه بود. رزمندگان ما حاضر بودند با سنگ و چوب هم بجنگند. اصلا تسلیحات فاکتور اصلی نبود.

*روحیات هاشمی و روحانی همین بود شعبانی عملکرد آیت ا... هاشمی را در این زمینه ناشی از روحیات وی دانست و گفت: آن زمان آقای روحانی هم فرمانده پدافند هوایی بود. روحیاتشان این بود. در جلسات هم من می‌دیدم اینها خیلی انگیزه و روحیه (ادامه جنگ) نداشتند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) گفت: بعد از قبول قطعنامه و در زمان عملیات مرصاد، وقتی رزمندگان آنطور برای حضور در جبهه‌ها مشتاق بودند، امام فرموده بودند اگر من می‌دانستم آمادگی مردم اینگونه است قطعنامه را قبول نمی‌کردم. این نقل قول از حاج احمدآقاست. وی افزود: امام در زمان ضعف ما، قطعنامه‌ای را پذیرفت که زمانی نوشته شده بود که ما در اوج پیروزی بودیم. این نشانه سیاست امام بود. قطعنامه 598 بندهایش به نفع ایران بود و هنوز هم مبنای تعاملات ما با دولت فعلی عراق، قطعنامه 598 است.

*اگر فاو را نگه‌ می‌داشتیم، پایان جنگ این نبود شعبانی در پاسخ به این سؤال که «آیا نامه‌ای که آقای رضایی می‌گوید با مرد رندی آقای هاشمی دست امام رسید، واقع‌بینانه بود یا نه؟»، گفت: بله این نامه بر اساس شرایط آن زمان واقع‌بینانه بود، لیکن ما می‌توانستیم با شرایطی که به وجود می‌آوریم، در بعضی جاها مثل فاو دفاع کنیم. اگر ما کمی توان می‌گذاشتیم و فاو را نگه می‌داشتیم پایان جنگ این نبود. فضا، فضایی بود که متأسفانه همراهی وجود نداشت. بال دیپلماسی با بال جنگ همراه نبود. اگر پشتیبانی بیشتری می‌شدیم و فاو را می‌داشتیم با برگ برنده بیشتری، 598 اجرا می‌شد.

*ابوترابی: امام با قبول قطعنامه به اندازه کل ارتش و سپاه، سرزمین آزاد کرد در این بخش، سردار ابوترابی درباره چگونگی ارائه نامه محسن رضایی به امام و این سخن که آقای هاشمی با مردرندی نامه را به امام رسانده است، گفت: در موضوع ارائه گزارش، فرقی بین حضرت امام و آقای هاشمی نیست. هیچ فرماندهی اجازه ندارد به جانشین فرمانده کل قوا گزارشی بدهد که صلاح نداند آن را فرمانده کل ببیند. بزرگان سیاست می‌گویند جنگ آنقدر بزرگ است که نباید اختیارش را به دست فرماندهان نظامی داد. جنگ، ادامه سیاست است و سیاست، ادامه جنگ. حضرت امام زمانی که به این نتیجه رسیدند که زدن صدام دیگر با جنگ ممکن نیست، قطعنامه را پذیرفتند. آقای هاشمی هم بعدها اشاره کردند که امام فرمودند شیرینی اجرای قطعنامه، تلخی زهر را از کام من ‌برد. امام با قبول قطعنامه به تنهایی، به اندازه همه ارتش و سپاه در جنگ، سرزمین آزاد کرد و نیروهای نظامی را از شرمندگی در تاریخ این کشور نجات داد. امام با نیروهای نظامی به دلیل عدم پشتیبانی شرمنده شده بودند نه اینکه نخواهند پشتیبانی کنند، چیزی نبود که بخواهند پشتیبانی کنند. اینطور نبود که دولت در حالت پیگیری دولت رفاه باشد و از جبهه‌ها حمایت نکند.

ابوترابی با تأکید بر اینکه «امام(ره) در پشتیبانی از جبهه‌ها چیزی کم نگذاشت»، تصریح کرد: حضرت امام در این مسیر به خاطر آقامحسن رضایی، فرمانده نظامی محبوب خودش یعنی آقای صیاد شیرازی را عوض کرد و آقای حسنی سعدی را آورد. رئیس‌جمهور محبوب خود را ناراحت کرد و نخست‌وزیری که مورد پسند او نبود را به خاطر آقای رضایی حمایت کرد.

وی تأکید کرد: ما در اثر شکست‌ها و عدم استقبال مردم از جبهه‌ها، راهی جز قبول قطعنامه نداشتیم. استخوان‌بندی تیپ و لشکر ما با نیروهای بسیجی سر پا بود و اختلافات هم مؤثر بود. این فرمانده دفاع مقدس بیان کرد: اگر آقا محسن به خاطر حضور در دفاع مقدس به بهشت نرود به خاطر نامه‌ای که در آن، جوانمردانه واقعیت‌ها را به امام نوشت حتما به بهشت می‌رود.

*شعبانی: مشکلات، واقعیات جنگ بود ولی هر راستی را نباید گفت شعبانی در ادامه با اشاره به شرایط پایان جنگ که عراق تا بن دندان مسلح بود و جنگ تن با تانک بود، گفت: واقعا شرایط جنگ نابرابر شده بود ولی اینکه آقامحسن می‌گوید این نامه ناخواسته به دست امام رسید، برای این بود که ایشان می‌گوید اگر قطعنامه پذیرفته نمی‌شد ما حاضر بودیم با چوب و سنگ بجنگیم. قبول دارم که وضع اقتصادی کشور خوب نبود، اختلافات در داخل وجود داشت و اجماع جهانی هم علیه ما بود. اشتباهات ما و مشکلات، واقعیت‌هایی بود که در پیوست نامه آقای محسن رضایی آمده است ولی هر راستی را نباید گفت.

شعبانی دیر پذیرفتن قطعنامه 598 را ناشی از بی‌اعتمادی ما به نظام بین‌الملل دانست و گفت: ما خواهان شناسایی متجاوز بودیم، درست است که یک سال طول کشید ولی مفادش به نفع ما بود. پیامد جام زهر، برای ما خیر بود. جنگ را آنها شروع کردند اما ما با افتخار تمامش کردیم.

*شعبانی: سپاه در سال پایانی جنگ وارد سیاست نشد، فهم سیاسی داشت در ادامه مجری از سخنرانان سوالی پرسید مبنی بر اینکه «چقدر ورود سپاه به مباحث سیاسی در سال پایانی جنگ، در شکست‌های سال پایانی مؤثر بوده است؟». شعبانی در پاسخ به این پرسش گفت: این حرفی است که امروز هم می‌زنند و اصلا متوجه نیستند که فرق سپاه با ارتش چیست. سپاه با ارگانی که مسئولیت حفظ تمامیت ارضی را دارد فرق دارد. کسانی که مدعی هستند سپاه آن زمان وارد سیاست شده، بگویند کدام سیاست؟ اصلا آن زمان انتخاباتی نبود که بخواهیم کاندیدایی داشته باشیم. کدام کاندیدا از طرف ما بود؟ سپاه در سال پایانی جنگ وارد سیاست نشد، بلکه فهم سیاسی داشت و معترض به برخی سیاست‌هایی بود که برخی آقایان داشتند. دولت در جنگ نبود. مردم سهم‌شان را ادا کردند. اما بال دیپلماسی اصلا در جنگ فعال نبود. وزیر خارجه ما می‌ایستاد عملیاتی بشود بعد وارد عرصه دیپلماسی می‌شد، در حالی که قبل از آن باید وارد می‌شد.

*ابوترابی: گرایش‌های سیاسی سپاه ربطی به حوادث سال پایانی جنگ نداشت ابوترابی هم در پاسخ به این پرسش گفت: به این شکل که گرایشی برای ورود به سیاست وجود داشته باشد نبود. اما اینکه جناحی که تمایل به تقویت دفاع مقدس داشته باشد روی کار بیاید بود. در طول مجلسینی که مرتبط با دفاع مقدس بودند، جناح حزب‌اللهی که شکل گرفته بود و همچنین نگهداری نخست‌وزیر به عنوان یکی از پشتیبان‌های دفاع مقدس، اینها بود، این گرایش که افرادی به صحنه سیاست وارد شوند که به دنبال پشتیبانی از جبهه‌ها باشند، وجود داشت اما اینکه خودشان حزب‌سازی و جریان‌سازی کنند وجود نداشت و این گرایش‌ها ربطی به شکست‌های سال پایانی جنگ ندارد.

گفتنی است در ابتدای این نشست، مجری برنامه با اشاره به رسم دیگر کشورهایی که درگیر جنگ بوده اند و پایان جنگ های خود را گرامی می دارند، گفت: در ایران ما در زمان آغاز تجاوز عراق دفاع مقدس را گرامی می داریم و بسیاری اصلا از تاریخ 29 مرداد، یعنی آغاز آتش بس مطلع نیستند.

در این نشست همچنین کتاب «بن بست در استراتژی، شکست در تاکتیک» نوشته دکتر شعبانی که از سوی موسسه راهبردی دیده بان و دانشگاه امام حسین(ع) منتشر شده، کتاب «مردان رستگار»، نوشته دکتر ابوترابی، حاوی رویکرد انتقادی به فرماندهی جنگ و کتاب اسرار مکتوم جنگ، حاصل مصاحبه های سردار محققی با دست اندرکاران ارشد جنگ معرفی و به برخی پرسشهای حاضران نیز پاسخ داده شد.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۵۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند نکته درباره قطعنامه ۵۹۸، غرامت و ۵ سئوال از وزیر خارجه

آفتاب‌‌نیوز :

رضا شرفخانی در یادداشتی نوشت: از کانون کهنه سربازان جنگ عراق علیه ایران (کمیته غرامت کشور) به: کارگزاران عالیرتبه دولت جمهوری اسلامی

ریاست محترم جمهور: آقای ابراهیم رئیسی

وزارت امور خارجه: آقای امیرعبداللهیان

معاونت حقوقی شورایعالی امنیت ملی کشور

دادستان کل کشور

و هر آنکس که در خصوص اخذ غرامت جنگ (بند ۶ و ۷ قطعنامه ۵۹۸ ش، ا، س، م) وظیفه‌ای داشته، اما کوتاهی و اهمال نموده است.

موضوع:

پاسخ به افکار عمومی و ایثارگران کل کشور در خصوص مکاتبات میان دستگاه‌های فوق الذکر در فاصله زمانی ۱۴۰۱٫۰۸٫۰۱ تا ۱۴۰۱٫۰۸٫۱۰ در خصوص  مسکوت یا بلااثر نمودن شکایت ایثارگران از نهاد‌های حکومتی و حاکمیتی در مورد کوتاهی و عدم اقدام قانونی این نهاد‌ها برای اخذ غرامت جنگی ذیل فصل ۶ و ۷ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد.

از دشمنان برند شکایت به دوستان.

چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم؟

آری، آری، همرزمان، دلاوران، کهنه سربازان و خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان و آزادگان.در نامه معاونت حقوقی شورایعالی امنیت ملی از تلاش مستمر دیپلماتیک در دوران مختلف نام برده شده که به نتیجه نرسیده است. منظورتان کدام تلاش است؟ تلاش مسئول دستگاه دیپلماسی وقت آقای خرازی که گفته بود: در قطعنامه موردی برای پیگیری و اخذ غرامت در نظر گرفته نشده است. دولت‌های مستقر ایران بعد از پذیرش قطعنامه، علیرغم سقوط حزب بعث و صدام حسین، و روی کار آمدن دولت همسو با ایران هم موجب نشد تا دولتمردان ما از این امتیاز بهره ببرند وغرامت جنگی، این حق قانونی و بین المللی مورد قبول جامعه جهانی را از کشور متخاصم پس بگیرند. مگر دولتمردان و ملت عراق در مقابل کوچکترین حقوق کشور خود کوتاه می‌آیند که ما کوتاه امدیم؟ عراق همچنان از پایبندی به قرارداد قانونی  ۱۹۷۵ الجزایر برای تعیین سرنوشت اروندطفره می‌رود. آقایان مسئول امور دیپلماتیک! آیا اروند را میشناسید؟ آیا میدانید خون چند هزار گل پرپر ایران عزیز اروند را لاله گون کرده؟ چند شهید همچنان در آن آرمیده‌اند؟ چند هزار چشم مادر، پدر، فرزند و.. همچنان به اروند و فرات و کرخه و.. دوخته شده و میشود؟ کشور عراق از ده‌ها حق قانونی دیگر در قبال ایران طفره میروند. چرا؟ به چه علت؟ زیرا تا زمانیکه دولتمردان ما با بی برنامگی و مماشات روزگار میگذرانند هیچ حقی از ایرانیان زیان‌دیده اعاده نخواهد شد. بعد از سقوط صدام  دولتمردان ما باید الزام پایبندی عراق به مفاد این قرارداد بعد از سقوط دولت بعث را یادآوری میکردند و این درخواست را در سازمان ملل ثبت مینمودند تا عراق ملزم به رعایت آن گردد. اما غفلت نمودند و انجام ندادند، حتی با روی کار آمدن نوری المالکی بعنوان نخست وزیر. و، و، و، این قصه سر دراز دارد.

جناب امیرعبداللهیان شما نماینده عالی دیپلماسی کشوری هستید که با خون و ایثار قریب به ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ شهید، جانباز، ازاده و داغ دل مادران، پدران، همسران و فرزندان آنان بنا نهاده شده است، این قشر صاحبان این جایگاهند که شما نماینده حراست و نگاهبانی از تمامیت آن هستید. شما وزیر و نماینده کشور‌های فلسطین، لبنان، نوار غزه و یمن نیستید، بعنوان امانتدار ایرانیان حق ندارید بودجه و منابع مالی ضروری ایران را صرف هزینه‌های کشور‌هایی غیر از ایران نمائید. ترکِ فعلِ قانونی رئیس جمهور و جنابعالی که سوگند وفاداری به قانون اساسی یاد کرده آید بر همه ملت شریف، اگاه و تحت فشار‌های اقتصادی، آشکار گردیده و دیر یا زود باید پاسخگو باشید.

(عقل میخواست کزان شعله چراغ افروزد!)

ذکر چند عدد و آمار از ابتدای پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و موضوع غرامت جهت روشن شدن ذهن جامعه هدف و ایرانیان سربلند ضروریست:

۱- مبلغ ۹۹ میلیارد دلار خسارت مستقیم و ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت غیر مستقیم جنگ علیه ایران. براورد اولیه سال ۱۳۶۷ خاویر پرز دکوئیار دبیر کل سازمان ملل.

۲- مبلغ ۱۰۰۰ الی ۱۱۰۰ میلیارد دلار برآورد همان سال‌های ابتدای پذیرش قطعنامه توسط مسئولان و مدیران جنگ در ایران.

جناب آقای امیرعبداللهیان، چند سوال؟

۱- چرا رسیدگی به دعاوی بحق ایثارگران تحت ظلم و ستم به مصلحت نیست؟

چرا برآورده نمودن انتظارات خواهان‌ها و سایر رزمندگان جان برکفِ ارتش، سپاه مردمی و و نیرو‌های مردمیِ حاضر در جنگ به مصلحت نیست؟

مصلحت چه افرادی و کشور‌هایی مد نظر جنابعالیست؟...

۲- مستندات و استدلال کافی شما از منظر تکالیف قانونی آن وزارتخانه چیست؟

اگر چنین مستنداتی داشتید و دارید، چرا سایر دستگاه‌های طرف شکایت را توصیه به برخورد با ایثارگران، در صورت عدم انصراف از شکایات نموده‌اید؟

۳- کدام پیچیدگی و تبعات احتمالی در این احقاق حقِ پذیرفته شدهِ منطبق بر قانون اساسی و قانون بین الملل، ما ذیحقان و حتی شما در جایگاه امانتدار دیپلماسی کشور را از دریافت آن برحذر میدارد که درخواست انصراف از شکایات را دارید؟

۴- با کدام دستگاه‌ها قرار است به بررسی حقوقی ابعاد غرامت بپردازید تا به نتیجه مورد انتظار جامعه میلیونی هدف غرامت منتج گردد؟ چه زمانی؟ چگونه و با چه ساز و کاری؟ آیا ۳۵ سال گذشته برای شما و اسلاف و مسئولین وقتِ گذشته کافی نبوده و نیست؟

۵- بر اساس کدام استدلال حقوقی و قضایی فرموده‌اید که صدور احکام قضایی به نفع شاکیان در شعبه ۲۰۸، برای ایران (کشور زیان‌دیده) ایجاد دیون میکند؟ مگر خدای ناکرده شما وزیر خارجه کشور عراق هستید؟

مگر قرار است از منابع و ثروت ایرانیان غرامت پرداخت شود؟

آقای وزیر، ما ایرانی هستیم و برای تمامیت ارضی کشور ایران در زمان مقتضی حضور یافتیم، خون، جان و سلامت خویش را عاشقانه در طبق اخلاص نهادیم و در صورت تعدی هر متجاوزی، باز چنین خواهیم کرد، اما، اما، اما! انتظار داریم که شما امانتداران کشور جایگاهی را که در آن قرار گرفته‌اید بار دیگر بدور از تعصبات سیاسی، مذهبی، قومی و.. مورد ارزیابی قرار دهید و جایگاه دوست و دشمن را از هم تمیز دهید.

غرامت تنها حق ما جانبازان، ازادگان و شهداء نیست، حقی مسلم و مورد پذیرش جامعه جهانی و مبتنی بر قانون اساسی مترقی ایران و قابل استیفاد است که بشکل غیرمستقیم تمام زیرساختها، صنایع و نیاز‌های ملت تحت فشار‌های ویرانگر اقتصادی هم از آن بهره خواهند برد.

عذر تقصیر بابت مطلب طولانی از مدافعان مظلومِ ایران.

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

موجیم، که آسودگی ما عدمِ ماست.

کهنه سرباز وطن

رضا شرفخانی

دیگر خبرها

  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • مدعیان حقوق بشر به برقراری آتش‌بس در غزه کمک کنند
  • دهقان: مدعیان حقوق بشر به برقراری آتش‌بس در غزه کمک کنند
  • ۱۲ فروردین تکمیل کننده نهضت و انقلاب امام‌ خمینی راحل می باشد
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • بازدید سردار پاکپور از مناطق مرزی جنوب شرق + فیلم
  • تقدیر مدیر حوزه‌های علمیه کشور از خدمات مختلف سپاه
  • تقدیر مدیر حوزه‌های علمیه کشور‌ از خدمات مختلف سپاه
  • چند نکته درباره قطعنامه ۵۹۸، غرامت و ۵ سئوال از وزیر خارجه
  • ناگفته‌های محسن رضایی از مهدی باکری