Web Analytics Made Easy - Statcounter


جزئیات دوره تخصصی دانشگاهی سواد رسانه‌ای با عنوان «پودمان تربیت مدرس سواد رسانه‌ای» و «پودمان مهارت سواد رسانه‌ای» اعلام شد.

به گزارش خبرنگار بی‌باک، نشست خبری نخستین دوره تخصصی دانشگاهی سواد رسانه‌ای با عنوان «پودمان تربیت مدرس سواد رسانه‌ای» و «پودمان مهارت سواد رسانه‌ای» پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۳ مرداد با حضور سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، ناصر فخاری، مدیر واحد گفتمان انقلاب اسلامی دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمدصادق افراسیابی، مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران و بهزاد تیمورپور، رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در محل این فرهنگسرا در تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست ناصر فخاری مدیر واحد گفتمان انقلاب اسلامی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی ۴۷۰۰ دانشجوی فعال در رسانه‌های کشور را آموزش می‌دهد که این ظرفیت بی‌نظیری برای ارتقای سطح سواد رسانه‌ای در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: به همین منظور ما دو پودمان آموزشی با عناوین مهارت سواد رسانه‌ای و تربیت مدرس سواد رسانه‌ای هر کدام در حدود ۱۱۰ ساعت آموزش، راه‌اندازی کرده‌ایم که با گذراندن این واحدها، دانشجویان می‌توانند از امکان تطبیق واحدهای گذرانده شده با واحدهای در حال تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی استفاده کنند و مدرک کاردانی و یا کارشناسی مربوطه را از این دانشگاه دریافت کنند.

به گفته فخاری، شهریه دوره‌های آموزش یاد شده ۶۰۰ هزار تومان است که اصحاب رسانه که از طریق رسانه‌ها معرفی می‌شوند، می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی و اعضای انجمن سواد رسانه‌ای ایران از تخفیف ۲۵ درصدی برای حضور در این دوره‌ها برخوردار شوند. البته این هزینه‌ها قابل تقسیط در چهار مرحله است.

مدیر واحد گفتمان انقلاب اسلامی دانشگاه جامع علمی کاربردی، برخی از دروسی‌ را که در پودمان‌های آموزشی یاد شده تدریس می‌شوند، برشمرد که عبارتند از رسانه‌شناسی، جامعه‌شناسی رسانه، جنگ نرم، سبک زندگی، فناوری‌های نوین و تفکر.

وی در مورد نحوه انتخاب اساتید برای تدریس این دروس در پودمان‌های آموزشی یاد شده، گفت: قطعاً بالاتر از همه شاخص‌ها، قرار گرفتن شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها در الگوی گفتمان انقلاب اسلامی قرار دارد.

در این نشست خبری همچنین سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لزوم استفاده از توان علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای ارتقای سطح سواد رسانه‌ای در میان شهروندان، امکان به وجود آمده اخیر را بسیار مؤثر و مثبت ارزیابی کرد.

همچنین به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد، آمار جرایم در فضای مجازی نسبت به جرایم در فضای واقعی ۸۵ درصد است که مطابق اعلام پلیس فتا ۴۸ درصد این جرایم در فضای تلگرام رخ می‌دهد و ۲۲ درصد هم در اینستاگرام.

وی از خلاءهای قانونی و مقرراتی در زمینه فعالیت در فضای مجازی در کشور سخن گفت و با اشاره به اینکه محدودسازی و مسدود کردن نرم‌افزارهای اطلاع‌رسان در شبکه‌های اجتماعی، نتیجه‌ای جز ایجاد فضاهای جایگزین که ممکن است مخرب‌تر از آنها باشد، ندارند، گفت: ما در مرکز ملی فضای مجازی با ایجاد شناسه‌های شامَد، بستر لازم را برای ایجاد محتوای دیجیتال برای هر یک از پدیدآورندگان آنها فراهم کرده‌ایم و به این ترتیب آنها می‌توانند با یک کد یونیک معتبر به کسب و کار در فضای مجازی مشغول باشند.

موسویان بر لزوم هنجارسازی و فرهنگ‌سازی برای فعالیت در فضای مجازی در کشور تأکید کرد و افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر شرایط کسب و کار دیجیتال سهل‌تر شده و امروز هر فرد با ۱۸ سال سن و البته شرط داشتن پایان خدمت، می‌تواند مجوز کسب و کار در فضای مجازی را از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال دریافت کند.

در این نشست خبری همچنین محمدصادق افراسیابی مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران بر همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی که در حوزه ارتقای سواد رسانه‌ای در کشور فعالیت می‌کنند، تأکید کرد و با بیان اینکه این انجمن از مراکز یاد شده به ویژه دارندگان مجوز از وزارت علوم، پشتیبانی می‌کند، گفت: ما به تازگی مذاکرات خود را با دانشگاه روش‌شناسی و آینده‌پژوهی راهبردی پاریس برای اعزام دانشجو جهت فراگیری دروس حوزه سواد رسانه‌ای فراهم کرده‌ایم.

به گفته وی، علاقه‌مندان در صورت تأمین هزینه توسط خودشان می‌توانند با معرفی‌نامه‌ای از انجمن سواد رسانه‌ای ایران به این دانشگاه اعزام شوند و پس از گذراندن دروس تدوین شده، مدرک بین‌المللی معتبر را از این دانشگاه دریافت کنند.

افراسیابی همچنین با اشاره به گنجاندن درس سواد رسانه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه، آمادگی انجمن سواد رسانه‌ای را برای برگزاری دوره‌های آموزشی به معلمین این درس اعلام کرد.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۶۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شب عملیات کجا بودی؟

عملیات «وعده صادق» و پاسخ ایران به ترور سرداران شهیدش از زاویه نوجوانان، هم به گونه‌‌ متفاوتی فهم می‌شود، هم احساسات و هیجاناتش را درگیر می‌کند و هم روی هویتش اثرگذار است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، حسین حق‌پناه، جامعه‌شناس نوشت: عملیات «وعده صادق» و پاسخ ایران به ترور سرداران شهیدش از زاویه نوجوانان، هم به گونه‌‌ متفاوتی فهم می‌شود، هم احساسات و هیجاناتش را درگیر می‌کند و هم روی هویتش اثرگذار است. نسلی که اکنون در بازه سنی نوجوانی زیست می‌کند بسیاری از تجربه‌های مرتبط با فضای جنگ و تقابل نظامی را ندارد؛ یعنی قطعا نسبت به جنگ 8 ساله دفاع مقدس غریبه است و فقط آن را به عنوان خاطره‌ای از فضای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایش به یاد می‌آورد یا ممکن است کودکی پدر و مادرش را تحت تاثیر قرار داده باشد. حتی مساله داعش هم برایش چیزی است که در زمان و مکان دور اتفاق افتاده است. این یک تجربه دست اول برای نسل جدید است. نکته دوم این است که این نسل تا پیش از این بسیاری از تقابل‌ها و جنگ‌ها را از دریچه رسانه تجربه کرده بوده؛ یعنی یا در بازی‌های کامپیوتری‌ حمله‌های موشکی و جنگ‌های نظامی را تجربه کرده یا آنها را به شکل یک فیلم سینمایی یا سریال، با واسطه رسانه تجربه کرده است. از این جهت هم این عملیات یک تجربه دست اول برای نسل جدید بود.

چرا این تجربه مهم است؟ چون اساسا هویت هر نسل را تجربه‌های مشترک دست اولش می‌سازد. ‌چگونه است که ما می‌گوییم دهه شصتی‌ها یک نسل هستند؟ یکی از نکات مهمی که دهه شصتی‌ها را از سایر دهه‌ها متمایز کرده دقیقا تجربه دست اول آنها از دفاع مقدس است. نسل سازندگی و اصلاحات به یک سری وقایع سیاسی مرتبط می‌شود یا خیلی از افرادی که الان در میانه جوانی هستند، تجربیات اتفاقات سال 88، تحریم‌های اقتصادی و جهش قیمت دلار در آن سال‌ها برایشان تجربیاتی دست اول و متمایز است. بنابراین عملیات وعده صادق فارغ از اینکه در حوزه نظامی چگونه تفسیر می‌شود، از منظر هویتی نسل جدید ما را توصیف می‌کند. در این یک هفته من با خیلی از جوان‌ها در مدرسه، فضای شهر و از طریق رسانه‌ها ارتباط داشتم. نقطه مشترک آنها در گفت‌وگوهای میان خودشان این بود که آن شب کجا بودی؟ خواب بودی یا بیدار؟ و همدیگر را از حس و حال آن شب و تجربیات‌شان سهیم می‌کردند. فردای آن روز هم جوک‌هایی ساختند و جملاتی در این باره به همدیگر گفتند.

به دلیل دیگری هم این اتفاق برای نوجوان اهمیت دارد. ما با نسلی طرف هستیم که بیش از نسل‌های قبل به حماسه نیاز دارد. تاریخ اجتماعی ما پر بوده از قهرمان‌های واقعی که حماسه ‌آفریدند. حتی اگر این حماسه‌ها منجر به شکست ‌شده و یک تراژدی را رقم ‌زده، باز هم در دل تاریخ ماندگار شده و نسل به نسل منتقل می‌شود. حتی اگر آمیخته با خیال بوده؛ مثل قصه رستم و سهراب. این حماسه‌ها در شاهنامه نسل به نسل منتقل می‌شده و بخشی از هویت ملی ما را می‌ساختند. در عین حال به واسطه انقطاعی که نسل نوجوان با ذخایر حماسی ملی پیدا کرده، کمتر شعر و داستان خوانده و کمتر روایت‌های حماسی را شنیده. خیلی از این روایت‌ها هم با سیاست و سیاست‌بازی آمیخته شده که ارزش آن حماسه را پایین آورده است.

اتفاقی مثل عملیات وعده صادق یک جنسی از حماسه را رقم زده که می‌تواند نیاز نوجوان جدید به افتخار، غرور، شجاعت و مفاهیمی از این دست را  پوشش دهد. شاید روزهای اول تجربیات نوجوان‌ها از این جنس نبوده است و ممکن است در کنار غرور و افتخار، ترس و اضطراب و نگرانی، حداقل برای برخی از این نسل وجود داشته است. زیرا نگران بودند که واکنش رژیم صهیونیستی چیست و آیا کشور ما درگیر جنگ خواهد شد یا نه. ممکن است بچه‌ها و نوجوان‌‌‌ها به اندازه افراد نخبه سیاسی و فرهنگی تحلیل نداشته باشند اما نکته مهم، اتفاقات بعد از پاسخ ایران بود. یعنی واکنش مدبرانه و عاقلانه مسئولان نظامی و سیاسی ما، پوشش رسانه‌ای این حرکت افتخارآمیز توسط رسانه‌های جمعی و جوی که توسط خود مردم در رسانه‌های اجتماعی ایجاد شد که فارغ از سیاست‌‌‌ها، علایق، گرایش‌های مذهبی و دو‌قطبی‌ها، خود مردم پاسخ مقتدرانه و دفاع مشروع را در شبکه‌های اجتماعی پررنگ کردند؛ و باعث شد این فضای حماسه تثبیت شود.

یکی دیگر از اتفاقاتی که باعث شد این حماسه تثبیت شود و آن ترس و اضطراب و نگرانی کاهش پیدا کند، عملکرد متمایز دیپلمات‌ها و شورای امنیت بود که بدون صدور قطعنامه و حکم تنبیه علیه ایران خاتمه پیدا کرد. آن چیزی که پازل این حماسه را کامل کرد، پاسخ ناکام اسرائیل بود. آنها اعلام کردند دوباره می‌خواهند با ایران مقابله کنند، اما با هوشیاری نیروهای نظامی ما این حمله در‌جا خنثی شد و مورد‌تمسخر جهان قرار گرفت. همه اینها باعث شده است که آنچه نوجوان ما در حال تجربه کردنش است هم متمایز باشد و هم یک بازتولید در فضای نوجوانانه شود. فضای کل‌‌‌کل‌های رسانه‌ای و آمیخته شدن با طنز یکی از آن موضوعات است. میم‌هایی که در فضای مجازی تولید شد و شوخی‌هایی که با این ماجراها شد خودش به شدت موثر بود که نوجوان‌ها هم بتوانند تولید ادبیات مخصوص خودشان را داشته باشند و این فضا را دست گرفته و پیش ببرند.

در جمع‌بندی باید به این نکته اشاره کنم که بر خلاف آن تصور و تصویری که در وقایع سال 1401 درباره نسل زد و نوجوانان ایجاد شد که برچسب‌‌‌هایی مثل متهم، شورشگر طغیانگر و چیزهای شبیه به این خوردند؛ اما اگر عناصر ملموس هویت ملی برایشان ایجاد شود و این عناصر از جنس دستاوردهایی باشد که در فضای ‌رسانه‌ای عینی هم بشود، نه‌تنها پس نمی‌زنند، بلکه استقبال هم می‌کنند. دستاوردهای نظامی و حماسی از این جنس است. پیش از این در مقوله جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا هم این را دیدیم که علی‌رغم تبلیغات سنگینی‌ که درباره قطبی کردن ورزش و فوتبال شده بود اما هرجا که تیم ملی ما به موفقیتی می‌رسید همین نوجوان‌ها اولین کسانی بودند که فریاد افتخار، غرور و شادی سر می‌دادند. خوب است که به جای چسباندن برچسب‌های اتهام‌آمیز و تحقیرکننده روی نوجوان نسل جدید احساسات و ارزش‌ها و نیازهایش را به رسمیت بشناسیم و به دور از دو‌قطبی‌‌‌سازی و آلوده کردنش به مباحث سطحی سیاسی پاسخ‌های واقعی برای آن نیازها فراهم کنیم.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • آغاز ثبت‌نام دوره‌های مهارت آموزی نومعلمان در دانشگاه فرهنگیان
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در هرمزگان
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • شب عملیات کجا بودی؟