Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور گفت: شهرداری‌ها بیش از ۳ تا ۵ برابر بیش‌تر از ظرفیت اصلی نیرو دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، بهزاد افشار ظهر امروز در همایش آموزشی منتخبان دوره پنجم شورا‌های اسلامی استان مرکزی با اشاره به تغییر یا ثبات در انتخابات اظهار داشت: باید بپذیریم که هر انتخاباتی در بحث خودش یک عنصر تغییر یا ثابت را پرورش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ثبات و تداوم و در انتخابات شورا‌ها رویکرد تغییر را انتخاب کردند به طوری‌که در 8 کلان شهر موجود و شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت در کشور بیش از 90 درصد و در شهر‌های مراکز استان و بالای 20 هزار نفر جمعیت حدود 70 درصد و در سایر شهر‌ها بیش از 50 درصد و در مناطق روستایی با آماری کمتر اعضای شوراها تغییر یافتند.

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور با اشاره به دلایل تغییر شورا و ثبات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروزه در بحث شورا‌ها شهر‌های ما با چالش‌ها و مشکلاتی رو‌به‌رو هستند که دلیل اصلی این اتفاق اصل تغییر است.

افشار بیان کرد: در سال گذشته در حوزه مالی شهرداری‌ها بیش از 54 هزار میلیارد تومان صرف شد این در صورتی است که سرانه شهروندان در برخی شهر‌ها نزدیک به 2 میلیون تومان و در برخی شهر‌ها کمتر از 500 هزار تومان بوده است.

وی ادامه داد: در بحث درآمد‌های شهری نزدیک به 70 درصد درآمد‌های شهرداری‌ها از محل‌های درآمد‌های ناپایدار مربوط به صدور پروانه جرایم و کمیسیون ماده 100 و از این قبیل موارد است و در آمد‌های مستمر و پایدار شهری بسیار پایین‌تر از این مقدار است.

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور با اشاره به موضوع درآمد‌های شهری گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در برخی از شهر‌ها کمتر از یک پنجم کل درآمد شهرداری را تشکیل می‌دهد در حالی که در برخی شهر‌ها این مقدار بیش از چهار پنجم است.

افشار خاطرنشان کرد: اگر قانون مالیات بر ارزش افزوده و درآمد‌های مربوط به ارزش افزوده نباشد بسیاری از شهرداری‌ها به سوی نابودی و ورشکستگی می‌روند.

وی اضافه کرد: امروز اکثر شهر‌های زیر 20 هزار نفر و 10 هزار نفر جمعیت که بالغ بر 900 شهر زیر 20 هزار نفر در کشور هستند از همین مالیات بر ارزش افزوده استفاده می‌کنند و بیش از 90 درصد درآمد دهیاری‌ها هم از محل همین مالیات بر ارزش افزوده است.

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور عنوان کرد: در حوزه منابع انسانی امروزه شهرداری‌ها بیش از 3 تا 5 برابر بیش‌تر از ظرفیت اصلی نیرو دارند و به لحاظ بی‌ثباتی و نابسامانی طولانی مدتی که در سال‌های گذشته وجود داشت از نیروی تخصصی برخوردار نیستند.

افشار بیان کرد: شهرداری‌ها با 3 تا 5 برابر ظرفیت کار مشغول کار هستند نتیجه و معنی بدی را به دنبال دارد یعنی هزینه‌هایی که باید صرف پروژه‌های عمرانی شود در بحث مسائل جاریحقوق و دستمرد می‌شود.

وی افزود: در زمینه وسایل حمل‌ و‌ نقل شهری عمده اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های موجود فرسوده هستند.

مدیرکل دفتر شوراهای شهر و روستا وزارت کشور تصریح کرد: در ثبات شهری بیش از 50 درصد شهردار‌ها که در دوره گذشته توسط خود شورا‌ها انتخاب شده بودند عزل شدند و در شهر‌های بزرگ مسائل زیست محیطی زجرآور شده و در مباحث اجتماعی، حاشیه نشینی و در جمع‌های بزرگ معضل بسیار جدی است.

افشار خاطرنشان کرد: در شهر‌های کوچک علاوه بر برخی مسائل که در حوزه مالی وجود دارد، مسائل معیشتی و اقتصادی مردم هم اهمیت دارد و وابسته بودن آن‌ها به درآمد‌های که از طریق نظام متمرکز واریز می‌شود هم باید بررسی شود.

وی اضافه کرد: با وجود این‌گونه شرایط‌مردم توقع تغییر دارند و به همین سبب است که عمده منتخبان دوره پنجم شورای اسلامی تغییر یافتند و در نتیجه ما باید به این تغییر رویکرد پاسخ مثبت دهیم چرا که هدف ما این است که در 4 سال آینده پاسخگو به مطالبات مردم باشیم.

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور عنوان کرد: بسیاری از مطالب عنوان شده در سند آسیب‌شناسی مدیریت شهری و شورا‌ها این موارد ذکر شد و ما باید نسبت به عملکرد شوراهای گذشته علاوه بر فرصت‌ها، تهدید‌ها را هم در نظر بگیریم.

افشار ادامه داد: به هرحال شورا‌ها در این 4 دوره‌ای که در کار حضور داشتند نقاط و عملکرد مثبت زیادی را داشته‌اند و فرصت‌های زیادی را هم به وجود آورده‌اند اما در کنار این فرصت‌ها تهدید‌ها و آسیب‌هایی را هم داشته‌اند.

وی بیان کرد: در حوزه سیاسی عملکرد شورا‌ها عمدتا مثبت است و بخش عمده‌ای از کشور با مشارکت مردم درگیر است و نمایندگان مردم و نهاد مدنی روی کار آمده مهم بوده و همچنین گام‌های مثبت به سمت دموکراسی و مردم‌سالاری برداشته‌ شده است.

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور بیان کرد: در کوچکترین واحد‌های تقسیمات کشوری نهاد‌های مدنی در زمینه حل مشکلات وجود دارد.

افشار خاطرنشان کرد: پلی که قرار بود شورا‌ها میان مردم و حاکمیت ایجاد کنند اکنون ایجاد شده و این نهاد اهمیت ویژه‌ای دارد و بسیار مقدس و محترم شمرده می‌شود.

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور با اشاره به تهدید‌ها و آسیب‌های موجود در شورا‌ها تصریح کرد: نخستین موضوع بحث روزمرگی در شورا‌ها است به این صورت که عمده وقت شورا‌ها صرف طرح‌هایی می‌شود که از سمت شهرداری ارائه شده در حالی که شورای شهر با برنامه‌ریزی خود باید ارائه کننده طرح باشد.

افشار ادامه داد: عمده مصوبات حول ماده 16 و 17و 18 شهرداری گردش دارند و کمتر برنامه یا طرحی در دستور کار قرار گرفته که از سمت شورا ارائه شده باشد.

وی اضافه کرد: مشکل دیگری که به عنوان آسیب برای شورا‌ها در گذشته مطرح شد موضوع ورود شورا‌ها به موضوعات اجرایی است که در این زمینه باید بدانیمشورا یک نهاد نظارتی است و شان اجرایی ندارد و شان شورا‌ها نظارت بر دستگاه‌های اجرایی است و البته در این قانون 80 درصد وظایف روی شهرداری‌ها هدف گذاری شده است.

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور با اشاره به آسیب سوم شورا‌ها عنوان کرد: عدم ثبات مدیریت شهری از دیگری مشکلاتی است که با آن روبه‌رو هستیم این در حالی است که انتخاب شهردار مترقی‌ترین وظیفه شورای شهر است و بیشترین تخلفات و قانون گریزی‌ها در دوره‌های سرپرستی در شهرداری‌ها به وجود می آید.

افشار بیان کرد: از جمله آسیب‌هایی دیگری که در دوره‌های گذشته در بحث شورا‌ها مطرح بود موضوعات مربوط به مداخله شورا‌ها در امور جاری، پرسنلی و معاملات در شهرداری بود، دیگر آسیب‌ها مربوط به مسائل حقوقی و قانونی بوده و یکی از موضوعاتیکه در این زمینه مطرح شد بحث مدیریت واحد شهری است که برای نخستین بار دولت تدبیر و امید و از طریق همین وزارت تقدیم دولت کرد و وزارت کشور طرفدار و تکیه‌گاه این بخش بوده و لایحه توسط این وزارت تنظیم شده است.

وی افزود: در بحث مدیریت واحد شهری دو مشکل وجود دارد که نخستین موضوع این است که آیا شهرداری‌ها با همین وضعیت و شرایط خود این امکان و ظرفیت را دارند که به مسائلی چون آب، برق و گاز و سایر مسائلی که تحت عنوان تصدیگری است بپردازند و مشکل دوم مقاومت بخشی از دولت و نه همه دولت است.

انتهای پیام/

R41371/P1357/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان

  مدیرکل دفتر سرمایه انسانی وزارت نیرو در این آیین با بیان اینکه بهره‌گیری از دانش در حل مسائل شرکت توزیع برق همدان جای قدردانی دارد، گفت: مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان پیش نیازهایی، چون تفکر، دانش‌ورزی و ارتقای بهره‌وری را پشت سر گذاشته و حرکت به سمت بهره‌گیری از علم و دانش در حل مسائل دارد.

مصطفی شاه بوداغیان با بیان اینکه تصمیمات آینده ما بر مبنای داده‌ها و هوش مصنوعی است که باید به بهترین شکل از آن‌ها برخوردار شد، اظهار کرد: ستادی در وزارت نیرو شکل می‌گیرد که نیرو‌های شرکت توزیع برق استان همدان می‌تواند با ارتباط‌گیری با آن سرعت پیشرفت کار خود را را در پیشبرد برنامه‌های مورد نظر بیشتر کنند.

شاه بوداغیان با بیان اینکه امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی‌هایی را با درصد خطای بسیار پایین داشته باشیم، گفت: شرکت توانیر و مجموع شرکت توزیع در این مسیر قدم گذاشتند و امیدواریم در آینده نزدیک به سمتی حرکت کنیم که همه فرآیند‌ها بر مبنای واقعیت‌ها و داده‌ها باشد و تصمیمات کاملا علمی شکل گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز در این آیین گفت: سال گذشته ناترازی در صنعت برق داشتیم بنابراین باید تغییر در حوزه مصرف صورت بگیرد و به اعتدال در مصرف برسیم.

امیرضا یوسفیان با بیان اینکه امروز حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر اجتناب‌ناپذیر است، گفت: از صرفه‌جویی می‌توانیم به سمت تامین تولید برویم تا نیازی به واردات نداشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه در موضوع مصرف در همه حوزه‌ها ناترازی وجود دارد بر فرهنگ مصرف انرژی در کشور تاکید کرد و گفت: در خیلی از حوزه‌ها از جمله آب اهل اسراف هستیم و امروز فروچاله‌هایی که به وجود آمده، نتیجه مصرف بی‌رویه ماست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به تامین آب شرب شهر همدان با تلاش‌های انجام شده و اهتمام دولت، گفت: سال گذشته با وجود خشکسالی و کمبود ذخایر منابع آبی توانستیم آب لازم را تامین کنیم تا مشکل آب همدان حل شود، با این حال از آب برای شستشوی منازل و خودرو‌ها استفاده می‌کنیم که این مسائل نیاز به تحلیل رفتار‌های فرهنگی دارد.

او با بیان اینکه کارگر ماهر و پرانگیزه رکن جهش تولید است، افزود: نگاه وزارت نیرو به کار و کارگر و نیروی انسانی منطبق بر نگاهی است که دین اسلام تبیین و تاکید کرده است.

منبع ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • ظرفیت علمی نیرو‌های مسلح در خدمت نخبگان و دانشگاهیان قرار می‌گیرد
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • تأکید نماینده مردم شهرستان بروجن بر تصویب و اجرایی شدن تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها است
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شورا‌های در رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم