Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نبی اله مرادی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: اوایل مرداد ماه محیط بانان پارک ملی بختگان در هنگام پایش منطقه متوجه حضور بیش از یک هزار قطعه فلامینگو شدند که در پهنه خشک تالاب بختگان به دام افتاده بودند.

وی ادامه داد: پس از بازدید کارشناسان از منطقه مشخص شد در پی بارندگی‌های سال زراعی گذشته و جمع شدن آب در سمت شرقی تالاب بختگان در فصل بهار فلامینگو‌ها در این منطقه جوجه آوری کردند، اما با گرمای هوا و خشک شدن آب تالاب، جوجه‌ها که هنوز آمادگی پرواز را نداشتند در نمکزار به دام افتادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبی اله مرادی تصریح کرد: برای نجات جوجه‌ فلامینگوها راهکار‌هایی از جمله زنده گیری و انتقال پرندگان به تالاب طشک مطرح شد، اما با توجه به ایجاد استرس، احتمال آسیب به پرندگان هنگام زنده گیری و حمل بر اساس تجربیات گذشته، کنار گذاشته شد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه بافت اسفنجی خاک تالاب مقداری ذخیره آب داشت تصمیم بر آن شد تا با حفر کانال‌ها و برکه‌هایی به نگهداشت آب در محل کلنی فلامینگو‌ها کمک شود تا بدین طریق زیستگاه موقتی برای جوجه‌ها تا زمان توانایی پرواز، فراهم شود، اضافه کرد: بدین منظور کارشناسان و محیط بانان جلساتی را با اهالی روستای بستر داشتند و با اعلام حمایت آنان، عملیات اجرایی مشترک را با وجود همه مشکلات اجرایی آغاز و به نتیجه رساندند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس افزود: حدود ۵۰ نفر از اهالی روستا در عملیات نجات جوجه‌های فلامینگو مشارکت کردند و شبانه اقدام به حفر کانال و گودال‌هایی در محل تجمع فلامینگو‌ها کردند.

مرادی اظهار کرد: در پایش‌های بعد مشخص شد که آب در این منطقه بالا آمده و وضعیت بحرانی تا حدی مرتفع شده است این اقدام مشارکتی موجب شد از تلفات جوجه‌های ناتوان جلوگیری شود.

وی افزود: تالاب بختگان سال‌ها است که با مشکل بحران آب مواجه است. خشکسالی، اختصاص نیافتن حق آبه از رودخانه کر، گسترش کشاورزی ناپایدار و برداشت بی رویه آب در حوضه کر و سیوند، تالاب بختگان و زیستمندان آن را بشدت تهدید می‌کند.

سال‌های گذشته نیز به دفعات مشکلاتی از این دست برای پرندگان در تالاب بوجود آمد که موجب تلفات پرندگان شد. این تالاب که یکی از تالاب‌های بین المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است به علت تغییرات گسترده و روند رو به تخریب در لیست سیاه مونترو قرار گرفته است. این امر کشور ایران و استان فارس را متعهد می‌کند تا تمام توان فنی، علمی و مالی خود را برای خروج این تالاب از لیست مذکور انجام دهد.

انتهای پیام/ن

نجات فلامینگوها از تالاب بختگان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۸۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات 2 فرد گرفتار در پل زرمیتان اردل


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مسعود مثنوی افزود: طی اعلام مرکز عملیات اضطراری استان مبنی بر گرفتار شدن دو فرد عشایر در پل روستای زرمیتان شهرستان اردل در اثر فعالیت سامانه بارشی و بالا آمدن سطح رودخانه، به سرعت نیروهای عملیاتی پایگاه امداد و نجات شهدای دشتک با یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.
مثنوی اضافه کرد: نیروهای امدادی پس از دسترسی به حادثه دیدگان نسبت به رهاسازی آنان و استقرارشان در محل امن اقدامات لازم را انجام دادند.

دیگر خبرها

  • ببینید | لحظه نجات بچه گرفتار در سیل در شهرستان قیرو کارزین
  • پیش‌بینی تولید ۴۸۸۰ تن گوشت مرغ در سیستان و بلوچستان
  • نجات 2 فرد گرفتار در پل زرمیتان اردل
  • حداقل تولید مرغ در اردیبهشت ۳۰۰ هزار تن است
  • نجات ۶ کودک گرفتار در کوه‌های کرمان
  • ۶کودک گرفتار در کوه‌های کرمان نجات یافتند
  • صحنه ای زیبا از تخم‌گذاری یک پرنده روی آب در تالاب انزلی | ویدئو
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی