Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی: درست در سالي كه مقام معظم رهبري آن را سال «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» نامگذاري كردند، واردات محصولاتي كه توان داخلي براي توليد مشابه آنها، هم به لحاظ تكنولوژي و هم مواد اوليه وجود دارد، نشان از بی‌برنامگی دولت است.

به گزارش بولتن نيوز، ستاد اقتصاد مقاومتي كه زير نظر معاون اول رييس جمهوري اداره مي شود به جز تصويب مصوبات، عملا نظارتي بر دروازه هاي كشور ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين درحالي است كه به گواه كارشناسان اقتصادي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران بالاترين حجم قوانين را در كشور به تصويب رسيده ولي اجرا كمتر ديده شده است. قوانيني كه به گفته كارشناسان اقتصادي، قوانين بسيار مدرن و مترقي هستند.

براساس تعريف، اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است مردمی و با حضور، اراده و سرمایه مردم؛ سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي پیش بینی كرده است كه در صورت تحت فشار قرار گرفتن اقتصاد كشور در شرايط تحریم ها چه راهكارهايي وجود دارد كه هم مقاومت صورت بگيرد و هم رشد و توسعه ادامه داشته باشد.

واردات كالاهاي غيرضروري

آمارهاي تجارت خارجي كشور نشان مي دهد كه اغلب كالاهاي وارداتي، كالاهاي غيرضروري است كه سبب بيكار شدن بخش هاي توليدي از يك سو و خروج ارز از كشور شده اند.

اگرچه تعبير برخي ها از اقتصاد مقاومتی بستن دروازه واردات است، اما آنچه در سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي بر آن تكيه شده، قوي كردن بنیه اقتصادی كشور و رفع نقاط ضعف اين اقتصاد است. بي شك نقاط ضعف اين اقتصاد تكنولوژي هاي نو است و نه واردات دوك و ماسوره و پتك و دسته بيل! كه در توان بنگاههاي كوچك و كم سرمايه اي است كه در سالهاي اخير به دليل كمبود نقدينگي و واردات بي رويه رو به تعطيلي گذاشته اند.

كارشناسان اقتصادي مي گويند، اگر بناست كه تراز تجاري كشور با پتك چيني و چكش آلماني مثبت شود، بهتراست اين اتفاق نيفتاد؛ به اين دليل كه مثبت شدن تراز تجاري به قيمت از بين رفتن فرصت هاي شغلي در كالاهايي است كه توان داخلي در توليد آنها وجود دارد.

بنا به گفته آنان كشوري كه توانايي ساخت موشك هوابرد دارد، آيا استعداد ساختن دوک و چكس را ندارد؟ فقط می توان گفت که این حجم از بی تفاوتی نسبت به تولید و تولید کننده داخلی آنهم در شرايطي كه ركود وارد هفتمين سال خود شده، كم سابقه است.

ريشه دوك و چكش و پتك!

بررسي ها از منظر اقتصاد مقاومتی نشان مي دهد که مهمترین علت نابسامانی های اقتصادی موجود در واردات، چیزی جز خام فروشی نيست. مشخص است كه پتك چيني و چكش آلماني بابت پول نفت وارد شده است. كارشناسان مي گويند، خام فروشی منطقاً نتیجه اش خام اندیشی است که به صورت تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد ملی متبلور شده است.

به گفته آنان نتیجه این خام اندیشی ها تخلیه روستاها و شهرهای کوچک تعطيلي واحدهاي كوچك توليدي است که سر منشا اکثر نابسامانی های اقتصادی امروز شده است. متاسفانه برای مدیریت این نابسامانی ها سیاست هایی اتخاذ شده که همان نابسامانی ها را تشدید می‌کند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۸۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ دستور کار کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال دولت

در جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال دولت، نهایی سازی ایین نامه فعالیت سکوهای حوزه سلامت و پیش نویس مصوبه خدمات مربوط به کاهش ریسک بررسی شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، چهل و چهارمین جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر ارتباطات و فنآوری برگزار شد.

"بررسی پروژه های جدید در دستور کارگروه و تقسیم کار بین دستگاه های عضو کمیسیون" و "بررسی پیش نویس مصوبه ارائه خدمات مربوط به کاهش ریسک شرکت های تسهیلات یار" بخشی از دستور جلسه این کمیسیون بود که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، "بررسی و نهایی سازی پیش نویس آیین نامه اجرایی نحوه فعالیت سکو ها و کسب و کار های حوزه سلامت رقومی" یکی دیگر از دستور جلسه های چهل و چهارمین جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جذب ۵۴۰ میلیون دلار سرمایه ارزی در استان هرمزگان
  • برگزاری همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی
  • سخنگوی دولت: نگاه دولت در مسائل اقتصادی، سیاسی نیست / حجم صادرات و واردات افزایش داشته است
  • برپایی نمایشگاه طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان
  • فساد را جدی بگیریم/دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران/اقتصاد و روان و فرهنگ
  • ۲ دستور کار کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال دولت
  • اقتصاد اسلامی گره‌گشای مشکلات اقتصادی است
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است