Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- ايران اميدوار است که روابط اقتصادي اش با سرمايه گذاران خارجي، امکان استفاده از ذخاير هنگفت نفت و گاز در درياي خزر را برايش فراهم سازد که اين کشور طي چهل سال اخير، به طور چشمگيري از ديگر کشورها عقب مانده است.
به گزارش سرويس اقتصادي خبرگزاري آريا، نشريه وستي کافکازا (روسيه) نوشت:
در ماه مارس، محسن دلاويز به عنوان مدير عامل شرکت KEPCO (Khazar Exporationand Production ) - شرکت نفت خزر – (جزء شرکت ملي نفت ايران) انتخاب شد که مسئول بهره برداري از معادن ايران در درياي خزر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پي لغو تحريم هاي بين المللي اعمالي عليه ايران در ژانويه سال ٢٠١٦ ميلادي، بازسازي ساختاري شرکت ملي نفت ايران آغاز شد.
در اوايل سال جاري، شرکت ملي نفت ايران سه حوزه اکتشافي در درياي خزر و همچنين، پروژه بهره برداري از معدن «سردار جنگل» را در فهرست پروژه هايي قيد کرد که مي توانند، با مشارکت سرمايه گذاران خارجي در شرايط IPC (قرارداد نفتي ايران) مورد بهره برداري قرار گيرند. در سال هاي ٢٠١٢ – ٢٠١١ ميلادي، پروژه «سردار جنگل» آغاز شد و ذخاير اين معدن تا ٢ ميليارد بشکه نفت سبک و ٥٠ تريليون متر مکعب گاز ارزيابي مي شود. اجراي اين پروژه به خاطر اعمال تحريم ها که دسترسي به تکنولوژي و تامين مالي پروژه ها در درياي خزر را محدود مي کرد، به طول انجاميد. در حال حاضر، از همکاري ايران و آذربايجان در طرح بهره برداري از اين معدن سخن در ميان است. هر دو کشور در اين قبيل همکاري هاي متقابل از تجارب کافي برخوردارند. و اينجا، از بهره برداري از معدن ميعانات گازي آذربايجان به نام «شاه دنيز» نيز سخن در ميان است (حجم ذخاير اين معدن تا ١,٢ تريليون متر مکعب گاز ارزيابي شده است). در پروژه «شاه دنيز»، شرکت ملي نفت ايران از جانب ايران، صاحب سهم ده درصدي است. گفتني است که در سال ١٩٩٦ ميلادي، قرارداد مربوط به بهره برداري از معدن دريايي «شاه دنيز» امضا شد. شرکت کنندگان در اين قرارداد از اين قرار بودند: شرکت BP (اپراتور) – ٢٥.٥ درصد، شرکت Statoil – ٢٥.٥ درصد، شرکت ملي نفت ايران – ١٠ درصد، شرکت توتال – ١٠ درصد، شرکت لوکويل – ١٠ درصد، شرکت TPAO – ٩ درصد و شرکت SOCAR – ١٠ درصد.
در مقاله اين نشريه (وستي کافکازا) با استناد بر سخنان رامين خدا آفرين، مدير امور بين الملل شرکت استخراج کننده نفت خزر، گفته شده بود که اين شرکت دولتي در راستاي جذب شرکت هاي خارجي فعاليت دارد تا در زمينه تامين نيازهاي ايران به انرژي در بزرگ ترين آب گير جهان کمک کند. خدا آفرين اعلام کرد: «ما تلاش مي کنيم تا با در نظر گرفتن دخاير مواد هيدرو کربني در منطقه درياي خزر و همچنين، با کمک نو آوري ها و تجارب شرکت نفت خزر در پروژه هاي در عمق دريا، مذاکرات با شرکت هاي بين المللي معتبر را آغاز کنيم و از بودجه مالي و تکنولوژي آنها براي انجام تحقيقات فني، تجسسي و استخراج در درياي خزر استفاده کنيم».
اخيرا، در شرکت نفت خزر، کميته مربوط به تسريع روند مذاکرات با متخصصان خارجي تشکيل يافته است که نمايندگان ادارات حقوقي، استخراجي، مهندسي و عمراني، مالي و بين المللي شرکت نفت خزر را در خود گرد آورده است. اين کميته روي مدل هاي قراردادي کار مي کند که مي توانند، به عنوان شالوده کار در بهره برداري از پروژه هاي تجسسي و استخراجي در درياي خزر مورد استفاده قرار گيرند. خدا آفرين گفت: «ما چند شرکت را با يکديگر پيوند داديم که به پروژه هاي نفتي ايران علاقه مند هستند و خواهان فعال شدن مذاکرات در اين زمينه هستند».
براساس طرح انرژي ايران، سرمايه گذاري در معادن نفتي و گازي بيشتر در مناطق جنوبي اين کشور متمرکز شده اند که معدن مشترک با قطر به نام «پارس جنوب» در خليج فارس و چندين معدن نفتي در مرز عراق نيز در آنجا واقع شده اند. در ماه گذشته، ايران با شرکت بزرگ انرژي فرانسه به نام توتال در رابطه با بهره برداري از فاز ١١ معدن «پارس جنوب» توافقنامه اي به ارزش ٥ ميليارد دلاري امضا کرد و در حال حاضر، اين کشور اميدوار است که در پروژه هاي بلند مدتش در درياي خزر نيز گام هاي مشابهي برداشته شود.
براساس خبرهاي منتشره، نمايندگان رسمي عرصه نفتي آذربايجان در خصوص همکاري با شرکت نفت خزر در زمينه بهره برداري از معدن گازي «سردار جنگل» ابراز علاقه کرده اند. کارشناسان معتقدند که اين مي تواند، نخستين پروژه بزرگ در زمينه بهره برداري از معادن نفتي و گازي ايران در درياي خزر باشد، زيرا اين کشور در مطالعه ساختارهاي زمين شناسي معادن و ذخاير آنها به پيشرفت هايي دست يافته است. محسن دلاويز، مدير عامل شرکت نفت خزر، با اشاره به تعهدات جديد تهران در قراردادها در زمينه بهره برداري از معادن نفتي و گازي گفت: «احتمال دارد که معدن «سردار جنگل» در چارچوب نفت ايران مورد بهره برداري قرار گيرد». به گفته دلاويز، شرکت هاي نفتي آذربايجان، بريتانيا، هلند و نروژ براي تاسيس شرکت مشترک با شرکت نفت خزر در منطقه درياي خزر درخواست داده اند.
براساس گزارشات اداره اطلاعات انرژي امريکا، در برهه زماني از سال ٢٠٠٠ ميلادي الي ٢٠١٢ ميلادي، ترکمنستان بيش از ٧٠ ميليارد متر مکعب گاز طبيعي از درياي خزر استخراج کرده است و بعد از اين کشور، روسيه، قزاقستان و آذربايجان قرار دارند. اما، به استخراجات ايران اشاره اي نشده است.
منطقه درياي خزر، يکي از مناطق قديمي در استخراج نفت در جهان بشمار مي رود و منبع بسيار مهم در توليد جهاني انرژي است. ذخاير اثبات شده و احتمالي آن، در حدود ٤٨ ميليارد بشکه نفت و بيش از ٨ تريليون متر مکعب گاز طبيعي ارزيابي شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۹۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد از گشایش یک جایگاه عرضه سوخت مایع در این استان خبر داد و گفت: با راه‌اندازی جایگاه سوخت اختصاصی «دنا»، شمار جایگاه‌های عرضه سوخت مایع این استان به ۳۷ باب رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد، سالار خشایی بیان کرد: این جایگاه برای رفاه همشهریان و خدمات‌رسانی مطلوب‌ به هموطنان در مرکز استان به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: جایگاه اختصاصی عرضه سوخت «دنا» با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده و دارای ۶ تلمبه و ۱۲ نازل عرضه فرآورده‌های نفتی است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر لزوم بهینه‌سازی مصرف انواع فرآورده‌ نفتی تأکید کرد: این جایگاه در زمینی به مساحت حدود یک هزار و ۶۰۰ مترمربع و با ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری واقع در ورودی شهر یاسوج به سمت فلکه جهاد، نرسیده به فرودگاه یاسوج به‌صورت رسمی راه‌اندازی و با افتتاح آن برای ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد شد.

خشایی توسعه خدمات، ایجاد اشتغال، کاهش مسیرهای سوخت‌رسانی به خودروها و استفاده از توان بخش خصوصی را از مهم‌ترین اهداف احداث توسعه مجاری عرضه برشمرد و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ساخت جایگاه‌های عرضه سوخت جدید در سطح استان به‌منظور ایجاد رفاه حال همشهریان و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر دعوت به همکاری کرد.

دیگر خبرها

  • تصویب اجرای ۱۰ طرح سرمایه گذاری، بهره برداری و بهینه سازی زیر ساخت های مدیریت تعاون روستائی
  • رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • هدف قرار گرفتن کشتی مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ
  • ۱۳ حلقه چاه در کرج حفر و وارد مدار بهره برداری شد
  • تقدیر از کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
  • مترو تهران؛ 25 سال تعهد به ایمنی
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی