Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@21:52:40 GMT

پیش‌بینی نتایج انتخابات 96 با یک درصد خطا توسط ایسپا

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۸۹۲۱۸

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گفت: این مرکز میزان مشارکت مردم و پیروزی فرد منتخب در جریان انتخابات ریاست جمهوری را با یک درصد خطا انجام داد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی رفیعی دوشنبه 23 مرداد در نشست تخصصی نظرسنجی و روابط عمومی برتر در همدان، با بیان اینکه پیش‎‌بینی رفتار انتخاباتی یک فرآیند پیچیده است، اظهار کرد: در صورتی‌که مرکز افکارسنجی چنین رفتار پیچیده‌ای را با یک درصد خطا عملیاتی کند، رفتارهای دیگر همچون آسیب‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را نیز در جامعه شناسایی و برای حل موضوع به مسئولان ارائه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی نتایج انتخابات 96از طریق مرکز افکارسنجی از 8 ماه پیش از انتخابات آغار شد و در 7 موج مورد بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: در 26 اردیبهشت‌ماه ایسپا میزان مشارکت مردم در انتخابات را 72 درصد اعلام کرده بود این درحالیست که وزارت کشور روز بعداز انتخابات، میزان مشارکت مردم را 73 درصد اعلام کرد.

رفیعی ادامه داد: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش‌های ایسپا، 83.5 درصد مردم در 26 اردیبهشت‌ماه کاندیدای خود را انتخاب کرده بودند.

معاون پژوهشی مرکز ایسپا با بیان اینکه نظرسنجی به شیوه‌های حضوری، تلفنی، پست و اینترنتی انجام می‌گیرد، عنوان کرد: نیازسنجی، رضایت‌سنجی، اثربخشی و اثرسنجی از کاربردهای نظرسنجی محسوب می‌شود.

وی طراحی پرسشنامه، نمونه‌گیری و گردآوری اطلاعات را از جمله اصول و فنون نظرسنجی عنوان کرد و گفت: اگر سوالات در پرسشنامه به درستی طراحی نشود به هدف تحقیق نخواهیم رسید.

رفیعی ادامه داد: نمونه‌گیری به دو شیوه احتمالی و غیراحتمالی برگزیده می‌شود که در نمونه‌گیری احتمالی بر خلاف غیراحتمالی تمامی افرادی که در جامعه آماری هستند شانش برابری برای انتخاب شدن دارند.

وی درباره نظارت‌های لازم بر پرسشگر گفت: کنترل میدانی بعد از اجرا، کنترل میدانی به صورت همزمان، کنترل تلفنی و کنترل آماری از جمله نظارت‌های لازم بر فعالیت پرسشگر است.

وی در پایان درباره نظرسنجی سبز نیز گفت: این نظرسنجی با استفاده از تبلت و با نرم‌افزار خاصی انجام می‌گیرد که در این نوع نظرسنجی نرم‌افزار به جی‌پی‌اس مجهز بوده و از طریق آن موقعیت مکانی پرسشگر مشخص می‌شود و به صورت آنلاین اطلاعات برای مرکز ارسال و امکان ضبط صدای مصاحبه نیز وجود دارد.

عضو هیئت علمی جامعه‌شناسی شهری دانشگاه بوعلی‌سینا نیز گفت: انجام نظرسنجی‎‌های درست را به نهادهای علمی دارای شناسنامه و با صلاحیت چون ایسپابسپارید.

دکتر اسدالله نقدی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها نوک ارتباط سازمان‌ها با یکدیگر و جوامع هستند، یادآور شد: نظرسنجی سازمان‌ها در جامعه مدرن نیازمند شناخت مستمر است بنابراین با توجه به تغییرات جوامع کنونی، این شناخت ضروری به نظر می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه موفق‌ترین سازمان‌ها، سازمان‌هایی هستند که نظرسنجی می‌کنند، افزود: در همه تئوری‌ها، سازمان‌ها به دنبال افزایش بهره‌وری هستند که یکی از راهکارهای آن نظرسنجی سازمانی است.

نقدیبا بیان اینکه جامعه به ابزار نیازسنجی نیاز دارد به طوریکه نظرسنجی ابزاری برای ارتقای بهره‌وری سازمانی است، خاطرنشان کرد: رویکرد روابط عمومی‌ها باید ارتباط با جوامع بیرون سازمانی و ایجاد نظرسنجی است که در پی آن بالاترین سود و رضایت‌مندی حاصل می‌شود.

وی نظرسنجی درون سازمانی را از جمله آسیب‌های نظرسنجی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه افراد یک سازمان تقریبا خط فکری مشابهی دارند بنابراین انجام این نظرسنجی با خطا مواجه خواهد شد.

این مدرس دانشگاه هدف از نظرسنجی را بهبود عملکرد عنوان کرد و یادآور شد: نباید با نظرسنجی آلودگی میدان تحقیق ایجاد و اعتماد مردم را از این طریق خدشه‌دار کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: برای انجام یک نظرسنجی درست باید این کار را به نهادهای علمی دارای شناسنامه و صلاحیت همچون مرکزافکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) بسپاریم که در این صورت درصد خطا بسیار کاهش خواهد یافت.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۹۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای بازگشت سه امتیاز شمس آذر مذاکرات متعددی انجام شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اعلایی بعد از روز چهارشنبه در جمع معلمان هنرستان تربیت بدنی ارزش اظهار داشت: استان قزوین ظرفیت‌های متعددی در حوزه ورزش دارد و در همین راستا مجموعه مدیریتی استان سعی کرده تمرکز ویژه‌تری نسبت به این حوزه داشته باشد.

وی با بیان اینکه توجه به حوزه ورزش نتایج خوبی را برای استان رقم زده است، افزود: به طور مثال استان قزوین تا همین امروز به نسبت جمعیت و وسعت، رکورد خوبی را در ورود ورزشکاران به المپیک زده است و اگر باقی مانده ورزشکاران مورد نظر هم بتوانند سهیمه لازم را کسب کنند رکورد بی نظیری به ثبت خواهد رسید.

اعلایی گفت: این نتایج در حالی رقم خورده است که استان‌های با امکانات بیشتر یا ورزشکار المپیکی ندارند یا تعداد آنها از استان قزوین کمتر است که این مهم نشان دهنده وجود استعدادهای ورزشی و تلاش دست اندرکاران، مربیان و معلمان در مجموعه‌هایی مثل هنرستان ارزش است.

استاندار قزوین اضافه کرد: استان در ورزش بانوان هم نتایج خوبی گرفته است و مقام‌های ملی و فراملی بانوان ارزشمند است.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: در حوزه فوتبال، تیم شمس آذر امروز به شگفتی ساز لیگ برتر تبدیل شده است، تیمی که بودجه آن پایین‌تر از بسیاری از تیم‌های دیگر است ولی با اراده، انگیزه، کادر متخصص و به صورت کاملاً حرفه‌ای توانسته موفقیت‌های زیادی را کسب کند.

وی با بیان اینکه تیم شمس آذر به صورت کاملاً حرفه‌ای تیم داری می‌کند و تبدیل به الگویی برای باشگاه‌های دیگر شده است، افزود: هرچند که متأسفانه سه امتیاز از این تیم قبل از شروع بازی‌ها کسر کردند و علی رغم تلاش‌ها و رایزنی‌های متعدد این سه امتیاز هنوز برنگشته است ولی اهالی فوتبال کار بزرگ و با ارزش شمس آذر را درک می‌کنند.

اعلایی با بیان اینکه مجموعه مدیریتی استان مانند گذشته از این تیم حمایت خواهد کرد، گفت: در بهسازی ورزشگاه یک اقدام کم نظیر رقم خورد و در یک مدت زمان کوتاه ورزشگاه آماده مسابقات شد و مدیران و فعالان ورزشی به گونه‌ای در این ورزشگاه کار می‌کنند که انگار خانه خود را می‌سازند.

وی افزود: به طور قطع این هنرستان یکی از موتورهای محرک استان در زمینه ورزش است و امیدواریم از این هنرستان چونان گذشته قهرمانان دیگری هم تربیت شوند.

استاندار قزوین اضافه کرد: برای مجموعه مدیریتی استان در کنار ورزش‌های قهرمانی، ورزش همگانی و تندرستی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و در این زمینه هم اقدامات لازم انجام خواهد شد.

کد خبر 6094747

دیگر خبرها

  • نتانیاهو همچنان رو به سراشیبی سقوط
  • اسرائیلی ها توافق را بر حمله به رفح ترجیح می دهند
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را به عنوان ابزاری برای نفوذ چین می‌بینند
  • پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند
  • پیش‌بینی ۱۶۷ حوزه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات ملایر
  • نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبرها انجام داد
  • برای بازگشت سه امتیاز شمس آذر مذاکرات متعددی انجام شده است
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • افزایش 6 درصدی حمایت نسل Z از فلسطین و حماس