Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@20:23:30 GMT

وزنه غول‌هاي نفتي آينده ايران سنگين‌تر شد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۸۹۸۶۶

خبرگزاري آريا - وزارت نفت با هدف حمايت از ايجاد شرکت هاي اکتشاف و توليد ايراني و با هدف انتقال و توسعه فناوري در جريان مشارکت شرکت‌هاي نامبرده با شرکت‌هاي معتبر خارجي، شرکت‌هاي ايراني حائز توانمندي حداقلي براي عهده داري وظايف مقرر شرکت‌هاي اکتشاف و توليد را مشخص کرده است. اين شرکت ها که تعداد آن ها از 11 به 17 مورد افزايش پيدا کرده، قرار است بدون مالکيت در مخزن، در بهره‌برداري حضور داشته باشند که مي توانند با تجربه اي که طي مشارکت با شرکت هاي بين المللي نفتي کسب مي کنند به غول هاي نفتي آينده ايران تبديل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايسنا، پنجم آذرماه سال 1394، شيوه‌نامه تعيين صلاحيت شرکت‌هاي اکتشاف، توسعه و توليد از ميدان‌هاي نفت و گاز کشور از سوي بيژن زنگنه، وزير نفت ابلاغ و در آن تصريح شد در شرايط عمومي، ساختار و الگوي قراردادهاي جديد بالادستي نفت، پيش‌بيني شده است که افزون بر استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي سازندگان داخلي براي تامين تجهيزات و کالاهاي مورد نياز پروژه‌ها و نيز بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي پيمانکاران داخلي براي اجراي پروژه‌هاي نفتي و انجام عملياتي مانند حفاري و تکميل چاه‌ها در دريا و خشکي، از اهرم و امکان امضا و اجراي اين نوع از قراردادها براي تاسيس و تقويت ظرفيتهاي مديريتي و فناوري کشور براي اجراي پروژه هاي بزرگ نفتي در حوزه اکتشاف و توليد حداکثر بهره ممکن گرفته شود؛ از اين رو تاسيس شرکت‌هاي E&P در بندهاي متعدد شرايط و الگوي جديد قراردادهاي نفتي مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.
در نهايت قرار شد اين شرکتها در قالب سه سطح مدل ارزيابي شوند که مدل اوليه، مدل غربالگري، مدل دوم، مدل پيش ارزيابي و مدل سوم، مدل ارزيابي است که بر اساس آن، صلاحيت و توانمندي شرکتهاي داوطلب در کارگروه هاي ويژه اي که تعيين شده است، بررسي شده و فهرست نهايي به شرکتهاي خارجي معرفي شود.
فراخوان شناسايي و ارزيابي شرکتهاي ايراني متقاضي فعاليت در حوزه اکتشاف و توليد ٢٨ ارديبهشت ماه سال 1395 اعلام شد و در اواسط تيرماه همان سال وزارت نفت پس از ارزيابي شرکتهاي متقاضي براي فعاليت در قالب شرکتهاي اکتشاف و توليد (E&P)، هشت شرکت را به عنوان شرکتهاي ايراني صاحب صلاحيت در اين حوزه تعيين و معرفي کرد.
پتروپارس، مهندسي و ساختمان صنايع نفت (OIEC)، انرژي دانا، توسعه پتروايران، گروه مپنا (شرکت نفت و گاز مپنا)، قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (شرکت مديريت طرحهاي صنعتي ايران) و ستاد اجرايي فرمان امام (ره) (شرکت توسعه نفت و گاز پرشيا(، شرکتهايي بودند که به گفته محمدرضا مقدم، معاون سابق وزير نفت در امور پژوهش و فناوري و سرپرست معاونت امور مهندسي وزارت نفت توانستند از بين 37 شرکت حد نصاب هاي لازم را در ارزيابي هاي صورت گرفته کسب کنند.
مقدم مجددا ضمن معرفي سه شرکت ديگر به نام هاي سرمايه گذاري غدير، شرکت گسترش انرژي پاسارگاد و شرکت پتروگوهر فراساحل کيش اظهار کرد در ماده چهار مدل جديد قراردادي صنعت نفت ايران بر انتقال و ارتقاي فناوري در حوزه عمليات بالادستي نفت و اجراي طرحهاي بزرگ و توانمندسازي شرکتهاي ايراني براي اجراي پروژه هاي بزرگ داخلي و نيز حضور در بازارهاي منطقه اي و بين المللي تاکيد شده است که به اين منظور، در هر قرارداد بر اساس شرايط، شرکتهاي صاحب صلاحيت ايراني با تاييد کارفرما، به عنوان شريک شرکت يا شرکت‌هاي معتبر نفتي خارجي حضور دارند و با حضور در فرآيند اجراي قرارداد، امکان انتقال و توسعه دانش فني و مهارت‌هاي مديريتي و مهندسي مخزن به آنها ميسر مي شود.
حدود 6 ماه پس از معرفي 11 شرکت E&P معاونت مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت از تعيين فرصتي مجدد براي ارائه و تکميل مدارک و مستندات شرکت هاي ايراني خواهان فعاليت در حوزه اکتشاف و توليد خبر داد و اعلام کرد آن دسته از شرکت‎هايي که براي فعاليت در حوزه اکتشاف و توليد، در فراخوان عمومي اعلام‌شده اين معاونت در سال ٩٥ شرکت کردند و به دلايلي موفق به کسب حداقل امتيازهاي لازم جهت حضور در فهرست نهايي شرکت‎هاي ذي‌صلاح نشده‌اند، تا پايان ارديهبشت ماه فرصت دارند نسبت به تکميل و ارائه مستندات و مدارک خود اقدام کنند.اين تصميم با هدف تکميل فهرست شرکت‎هاي ايراني ذيصلاح در زمينه اکتشاف و توليد(E&P)، به کارگيري حداکثري ظرفيت‎هاي فني و مهندسي داخل کشور و ايجاد فرصت رشد و ارتقاء شرکت‎هاي ايراني در حوزه بالادستي صنعت نفت اتخاذ شد.
اين معاونت همچنين از پايش و ارزيابي عملکرد شرکت هاي ايراني تاييد صلاحيت شده براي فعاليت در حوزه اکتشاف و توليد خبر داد و اعلام کرد به استناد تکاليف قانوني محوله در قانون وظايف و اختيارات وزارت نفت و با هدف نظارت بر اجراي مفاد ابلاغيه وزير نفت درخصوص نحوه تشخيص صلاحيت شرکت‎هاي ايراني در حوزه اکتشاف و توليد، ارزشيابي عملکرد شرکت‎هاي ايراني تائيد صلاحيت شده به عنوان بخشي از فرآيندهاي تقويت و ارتقا توان اين شرکت‎ها به خصوص در حوزه‌هاي مديريت و مهندسي مخزن، تامين منابع مالي و مديريت پروژه ازطريق پايش دوره‎اي، در دستور کار قرار دارد.
به اين منظور، ضمن برگزاري جلسات و دريافت و بررسي برنامه‌هاي اين شرکت‎ها جهت اصلاح سازمان عملياتي، رويه‌ها و برنامه کسب و کار به منظور تطابق هرچه بيشتر با استانداردها و بهترين تجارب جهاني در حوزه اکتشاف و توليد(E&P)، نحوه حرکت شرکت‎ها در مسير تبديل شدن به شرکت اکتشاف و توليد پايش و ارزيابي مي شود و بر اين اساس امکان بازنگري و تجديد نظر در فهرست شرکت‎هاي ذيصلاح وجود دارد.
غلام رضا منوچهري، معاونت مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت نيز حدود يک ماه گذشته با اشاره به رشد شرکت‌هاي E&P ايراني تصريح کرد: تاکنون صلاحيت بيش از 12 شرکت E&P ايراني تاييد شده‌ است که مي‌توانند با عنوان شريک ذيصلاح در کنار شرکت‌هاي بين المللي فعاليت کنند حتي چنانچه اين شرکت‌ها صلاحيت داشته باشند وزارت نفت توسعه ميداني را به آنها واگذار مي‌کند و شرکت‌هاي ايراني مي‌توانند شرکت‌هاي بين المللي را به عنوان شريک انتخاب کنند.
در راستاي تعيين فرصتي مجدد براي ارائه و تکميل مدارک و مستندات شرکت هاي ايراني خواهان فعاليت در حوزه اکتشاف و توليد و پايش و ارزيابي عملکرد شرکت هاي ايراني تاييد صلاحيت شده 6 شرکت صاحب صلاحيت ديگر به مجموع 11 شرکت ايراني مستعد براي فعاليت در قالب شرکت‌هاي اکتشاف و توليد اضافه شد. به گفته حبيب‎اله بيطرف، معاون مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت براي شرکت‎هاي مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران، کيسون، توسعه صنعت ايران افق، شرکت مهندسي و خدمات پارس پتروزاگرس، گلوبال پتروتک کيش و حفاري شمال (هلدينگ انرژي گستر سينا)، مجوز فعاليت به عنوان شرکت ايراني اکتشاف و توليد (E&P) در ساختار قراردادهاي نفتي صادر شده و به اين ترتيب، تعداد شرکت‎هاي ايراني داراي مجوز فعاليت در اين حوزه به 17 شرکت رسيده است .نام اين شش شرکت پس از ارزيابي‎ها و بررسي اسناد و مدارک واصله توسط کارگروه تخصصي، بر اساس مدل سه‎مرحله‎اي تشخيص صلاحيت که با استفاده از استانداردها و بهترين تجارب جهاني تدوين شده، اعلام شده است.
مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران
شرکت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران در زمينه مهندسي، طراحي، ساخت و نصب، تعمير و اجراي سازه‌هاي ثابت و متحرک دريايي از قبيل سکوهاي شناور و نيمه‌شناور دريايي، اسکله‌ها، خطوط لوله و تأسيسات فراساحلي در صنايع نفت و گاز فعاليت مي‌کند.اين شرکت که در سال 1380 تأسيس شد داراي چندين يارد کشتي‌سازي و سايت‌هاي صنعتي و کارخانجات جانبي مرتبط، همچنين مالک ناوگان گسترده‌اي از کشتي‌هاي لوله‌گذار، شناورهاي جرثقيل‌دار، تجهيزات و ماشين‌آلات است. اکثريت سهام اين شرکت در اختيار شرکت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي صنعت نفت قرار دارد.
ماموريت اين شرکت مديريت، طراحي، تامين کالا، ساخت، تصب و راه‌اندازي براي انجام پروژه‌هاي “کليد در دست” در قالب پيمانکار عمومي (GC) در بخش انرژي به ويژه تاسيسات نفت، گاز و پتروشيمي در دريا و خشکي و ساير بخش‌هاي مرتبط است.
کيسون
کيسون يک شرکت خصوصي است که خدمات مهندسي و ساخت را در يک تراز جهاني در زمينه طراحي، مديريت، تدارک و اجراي پروژه‌هاي بزرگ و چند نظامه به کارفرماي داخل و خارج از ايران ارائه مي‌دهد.اين شرکت طي بيش از يک دهه گذشته بخش مهمي از منابع خود را به حضور راهبردي در بازار جهاني ساخت و ساز اختصاص داده است.
کيسون شش بار در سال هاي 1379،1378،1368،1380،1388 و 1389 به عنوان صادرکننده نمونه خدمات فني و مهندسي انتخاب شده است.
توسعه صنعت ايران افق
شرکت توسعه صنعت ايران افق در سال 1987 با مشارکت گروه افق و ادگو (Edgo)تاسيس شد. اين شرکت از همکاري بين شهرت افق در بخش نفت منطقه خوزستان و شناخت از صنعت نفت ايران و تجربه ادگو در خدمات ميدان نفتي و پروژه هاي توسعه انرژي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا(منا) سود مي برد و با هدف تبديل شدن به يک فراهم کننده بخش خصوصي بزرگ در زمينه خدمات يک پارچه براي صنعنت نفت ايران تشکيل شده است.
انجام امور فني و مهندسي در زمينه نفت و گاز و تامين کالاهاي مورد نياز صنعت نفت جزو فعاليت هاي اين شرکت محسوب مي شود.
شرکت مهندسي و خدمات پارس پتروزاگرس
شرکت مهندسي و خدمات پارس پترو زاگرس توسط مديران و متخصصان شرکت ملي نفت ايران راه اندازي شد. اين تيم تجربه گسترده ايي در زمينه هاي فني و مديريتي در رشته هاي مختلف صنعت نفت و گاز، مديريت و مهندسي مخزن، مهندسي توليد، مطالعات زمين شناسي، مطالعهات پتروفيزيک، مهندسي حفاري، عمليات حفاري و... دارد.
گلوبال پتروتک کيش
گلوبال پتروتک کيش يک شرکت خصوصي ايراني با تخصص در زمينه حفاري چاه‌هاي نفت و گاز است که فعاليت خود را براي برآورده کردن نيازهاي صنعت نفت و گاز ايران با دو دستگاه حفاري خشکي آغاز کرد. در حال حاضر اين شرکت علاوه بر دارا بودن دستگاه‌هاي ملکي حفاري خشکي و دريايي، دستگاه‌هاي استيجاري ديگري را نيز به صورت قرارداد طولاني‌مدت اجاره در اختيار دارد.
شرکت گلوبال پتروتک کيش با در اختيار داشتن عمده بازار دستگاه‌هاي حفاري دريايي در ايران، به عنوان پيمانکار حفاري پيشرو در اين کشور، شناخته ميشود. تمرکز شرکت بر کارهاي اکتشافي و توسعه حفاري، در وهله نخست، استفاده از دستگاه‌هاي حفاري کارآ و سالم است. با توجه به نوع دستگاه حفاري و موقعيت آن، ما توان حفاري تا عمق 24 هزار پا در آب‌هاي تا عمق 300 پا را داريم.
حفاري شمال (هلدينگ انرژي گستر سينا)
شرکت انرژي گستر سينا به عنوان يکي از شرکت هاي مادر تخصصي پيشگام در حوزه نفت و گاز، با مأموريت تمرکز يافته بر پاسخگويي به تمامي ابعاد پروژه هاي بالادستي صنعت نفت و گاز از جمله ارزيابي و توسعه ميدان در سال 1386 پا به عرصه وجود گذاشته و در ادامه، فعاليت در کليه حلقه هاي زنجيره نفت و گاز را در هدف قرار داده و در اين راستا به بخش ميان دستي و پايين دستي زنجيره نيز ورود داشته است .
اکتشاف و لرزه نگاري، حفاري دريايي و خشکي در قالب پيمان هاي EPD، طراحي، اجراء، بهره برداري و توسعه مجتمع هاي پالايشگاهي، پترو شيمي، خطوط انتقال نفت و گاز، معادن و فلزات و ديگر صنايع وابسته، پالايش برشهاي نفت خام و توليد و عرضه انواع روانکار ها و سيالات خنک کننده و... مهم ترين فعاليت هاي اين شرکت است.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۹۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل طراحی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تا پایان ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفت: این شرکت طراحی بنیادی پروژه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را تا پایان امسال تکمیل می‌کند و امیدواریم عملیات اجرایی این پروژه سال آینده آغاز شود، - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در حاشیه نخستین روز برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: گام مهمی که شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در دولت سیزدهم برداشته، دریافت دانش فنی واحدهایی است که تاکنون ازسوی شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا صادر می‌شد و هم‌اکنون این دانش فنی در کشور وجود دارد.

وی تأکید کرد: امروز این همت و هدف در بزرگ‌ترین پروژه پتروپالایشگاهی شهید سلیمانی تجمیع شده است و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، طراحی بنیادی واحدهای لیسانس و غیرلیسانس این پروژه را به‌عهده دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اشاره به اینکه گام‌های اولیه خوبی در طراحی بنیادی این پتروپالایشگاه برداشته شده است، گفت: دی‌ماه پارسال طراحی را آغاز کردیم و در کمتر از سه ماه نخستین بخش این پروژه به مرحله مناقصه رسید و امیدواریم تا نیمه نخست امسال بخش دوم و تا پایان سال طراحی بنیادی آن تکمیل و فازهای اجرایی یکی پس از دیگری عملیاتی شود.

احمدی بیان کرد: پارسال در تأمین منابع مالی پروژه‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بودیم، اما چند رکورد هم داشتیم و در حوزه احداث خطوط لوله و مخابرات نفت پیشرفت 50 درصدی در اجرای پروژه‌ها رقم خورد. رکورد دفن 13 کیلومتر خط لوله در یک روز را ثبت کردیم، همچنین در اجرای ابرپروژه‌های پالایشی، رکورد پیشرفت 32 درصدی در یک سال بی‌سابقه بود که در دولت سیزدهم به‌دست آمد.

وی گفت: در صورت تأمین به‌موقع منابع مالی پروژه‌ها، توان کافی در مشاوران ما برای اجرای به‌موقع پروژه‌ها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اساسی‌ترین چالش در اجرای پروژه‌های پالایشی را تأمین به‌موقع منابع مالی پروژه‌ها اعلام کرد و گفت: در پروژه فراسرزمینی پالایشگاه ونزوئلا چند گام اساسی برداشتیم که مهم‌ترین آن این بود که با وجود استاندارد مورداستفاده طراحی آمریکا در این پالایشگاه، استانداردهای خودمان را پیاده کردیم. افزون بر آن توانستیم خدمات سازندگان و تولیدکنندگان داخلی خود را صادر کنیم. در گام سوم، فنون صدور خدمات و معاملات بین‌المللی بر تجربه و دانش ما اضافه شد.

احمدی با اشاره به اجرای عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتو در آینده نزدیک، افزود: در پروژه‌های خارجی در آغاز راه هستیم که امیدواریم آیندگان در این مسیر هموار حرکت کنند و از صدور خدمات فنی - مهندسی به دیگر کشورها بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در صورت تأمین منابع مالی 9 پروژه خطوط لوله را امسال به بهره‌برداری خواهیم رساند، افزود: تا تیرماه امسال 7 واحد فرآیندی پیچیده طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: همچنین واحد پیچیده و تخصصی هیدروکراکر این پروژه به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه به ظرفیت 42 هزار بشکه به‌زودی عملیاتی شود، با راه‌اندازی این واحد همه محصولات ال‌پی‌جی، نفتا، نفت سفید، گازوئیل با استاندارد یورو 5 اروپا تولید خواهد شد.

احمدی گفت: همچنین از بهره‌برداری زودهنگام خط لوله تبریز - خوی - ارومیه تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد و افزود: این پروژه به طول 220 کیلومتر 14 اینچ و 16 کیلومتر 7 اینچ، در مجموع 236 کیلومتر تعریف و اجرا شده است.

وی افزود: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیش از 60 سال سابقه یکی از شرکت‌های بزرگی طراحی و پروژه‌ای است که تاکنون خدمات زیادی در حوزه پایین‌دست ارائه کرده و در طراحی و ساخت تمامی پالایشگاه‌های کشور نقش داشته است. این شرکت با بیش از 14 هزار کیلومتر ساخت خطوط لوله نقش مهمی در تأمین انرژی ایفا کرده است و همه پالایشگاه‌ها از خدمات و استانداردهای این شرکت بهره برده و خواهند برد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: اجرای پروژه‌های فراسرزمینی به‌واسطه تکالیفی است که وزیر نفت به‌عهده این شرکت گذاشته است، طبیعتاً این راه باز است و ادامه خواهد داشت و فقط منوط به پروژه ونزوئلا نخواهد بود. هم‌اکنون نیز با چند کشور در حال مذاکره هستیم که به‌محض عملیاتی‌شدن، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

احمدی با اشاره به به‌کارگیری توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در اجرای پروژه‌های شرکت ملی مهندسی اعلام کرد: در پروژه ونزوئلا از توان و تخصص چند شرکت دانش‌بنیان استفاده کردیم که ماحصل خدمات ارائه‌شده از سوی این دست از شرکت‌های فعال، صدور بالغ بر 2 میلیون قلم کالای تولیدی داخل کشور بود که این موضوع نشان‌دهنده حجم بالا و ابعاد تخصصی گسترده این پروژه است.

وی ادامه داد: در پروژه ونزوئلا به‌دلیل نداشتن نقشه و مدارک فنی مهندسی، به‌ناچار از مهندسی معکوس استفاده کردیم. شرکت‌های دانش‌بنیان ملزم شدند با مراجعه حضوری، عکس و فیلم تهیه کرده و براساس یک‌سری داشته‌ها، به تولید محصول اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران یادآور شد: حوزه کاری این شرکت بسیار وسیع است، به‌نحوی‌ که از یک دانشجو گرفته تا شرکتی که سابقه صدساله دارد، می‌توانند در آن نقش ایفا کنند. پهنه کاری شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت همه تخصص‌ها و رشته‌ها را چه در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و چه در قالب عرصه دانشگاهی در بر می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بیان کرد: ما در سال 1403 بیش از 900 کیلومتر به ظرفیت خطوط لوله و انتقال فرآورده در کشور اضافه خواهیم کرد که عدد بزرگی است.

احمدی با اشاره به به‌کارگیری توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در اجرای پروژه‌های شرکت ملی مهندسی گفت: در پروژه ونزوئلا از توان و تخصص چند شرکت دانش‌بنیان استفاده کردیم که حاصل خدمات ارائه‌شده از سوی این دست از شرکت‌های فعال بالغ بر 2 میلیون قلم کالای تولیدی بود که این موضوع، حجم بالا و ابعاد تخصصی گسترده کار را نشان می‌داد.

وی ادامه داد: در پروژه ونزوئلا به‌دلیل نداشتن نقشه و مدارک فنی مهندسی، به‌ناچار از مهندسی معکوس استفاده کردیم و شرکت‌های دانش‌بنیان ملزم شدند با مراجعه حضوری، عکس و فیلم تهیه کنند و براساس یک‌سری داشته‌های به‌دست‌آمده، به تولید محصول اقدام کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران یادآور شد: حوزه کاری این شرکت بسیار وسیع است، به‌نحوی‌ که از یک دانشجو گرفته تا شرکتی که سابقه صدساله دارد، می‌توانند در آن نقش ایفا کنند. پهنه کاری شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت همه تخصص‌ها و رشته‌ها را چه در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و چه در قالب عرصه دانشگاهی در بر می‌گیرد.

احمدی درباره اجرای گام دوم طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان بیان کرد: منابع مالی واحدهای تکمیلی طرح توسعه و تثبیت در بودجه سال 1403 تخصیص داده شده است، مقدمات کار در حال انجام است و هم‌اکنون پیشرفت 14درصدی دارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های طرح مذکور در حال آماده‌سازی است، تصریح کرد: در صورت تأمین منابع مالی به‌موقع قطعاً شاهد سرعت و پیشرفت سریع در اجرای فاز دوم این طرح خواهیم بود.

وی با اشاره به آخرین وضع طرح‌های ارتقای کیفی نفت کوره در پالایشگاه‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین افتخارات سال گذشته شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، انتخاب این شرکت از سوی وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد و دارایی و همین‌طور سازمان برنامه‌وبودجه، به‌منظور نظارت بر اجرای طرح‌های کیفی‌سازی، با هدف کاهش نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور است. به همین منظور، نشست‌های پرشماری برگزار و طرح‌ها و پروژه‌هایی هم پیشنهاد شد که ما به‌عنوان شرکت منتخب ملزم هستیم هر سه ماه یک‌ بار گزارش عملکرد پروژه‌ها را ارائه کنیم و هم‌اکنون در حال آماده‌سازی برای ارائه گزارش سه ماه نخست امسال هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تصریح کرد: در سال 1403 بیش از 900 کیلومتر به ظرفیت خطوط لوله و انتقال فرآورده در کشور اضافه خواهیم کرد که عدد بزرگی است.

احمدی تصریح کرد: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران متولی اصلی برگزاری همایش هوش مصنوعی است. درحقیقت این شرکت به‌واسطه مهندسی‌بودن در روز پنجم اسفند امسال هم‌زمان با روز مهندس این همایش برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجازات سنگین شرکت پتروشیمی متخلف در قزوین
  • تکمیل طراحی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تا پایان ۱۴۰۳
  • خط لوله تبریز - ارومیه هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد
  • از حضور چشمگیر دانش‌بنیان‌ها و پارک‌های فناوری تا اکتشاف و تولید در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت
  • نقش نوآوران در آینده ایران
  • ۳۰۷ کالای راهبردی نفتی شناسایی‌ شد/ ۷ پروژه در محله نهایی سازی
  • تولید و مصرف گاز در ایران سربه‌سر شده است
  • کسب درآمد ارزی شرکت ایپکو از محل صادرات خدمات فنی مهندسی
  • ایران ۶۲ میلیون دلار به همراه دیرکرد غرامت از هند دریافت می کند
  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد