Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@14:12:04 GMT

ماجرای انتشار و تکذیب خبر یک درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۹۰۲۰۸

بامداد روز شنبه، 21 مرداد بود که خبری مبنی بر درگذشت "پروفسور لطفعلی‌زاده " بنیانگذار منطق فازی در دنیا در شبکه‌های مجازی منتشر شد، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در همان آغازین ساعات انتشار این خبر برای بررسی صحت و سقم آن با مسؤولان دانشگاه تهران که پروفسور از دانش‌آموختگان این دانشگاه در مقطع کارشناسی بوده است، تماس گرفت؛ بعد از بررسی‌های لازم دانشگاه تهران طی اطلاعیه‌ای خبر درگذشت پروفسور لطفعلی‌زاده را تائید کرد که ایسنا نیز این خبر را به نقل از سایت اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران بر روی خروجی خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق در حالی صورت گرفت که صبح امروز برخی منابع از عدم صحت درگذشت پروفسور لطفعلی‌زاده خبر دادند و پس از ساعاتی روابط عمومی دانشگاه تهران خبر مربوط به درگذشت وی را از روی سایت دانشگاه حذف کرد و بلافاصله با پذیرش این اشتباه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خبر منتشر شده از منبع غیرموثق دریافت شده واز مخاطبان خود و جامعه علمی عذرخواهی کرد. در این میان اکثر رسانه‌های داخلی این خبر را به نقل از سایت دانشگاه تهران منتشر کرده بودند و حتی صبح امروز دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم طییادداشتی درگذشت پروفسور لطفعلی‌زاده را تسلیت گفت.

لازم به ذکر است، روندی که ایسنا در انتشار خبر درگذشت پروفسور لطفعلی‌زاده طی کرد، همان روندی بود که چندی پیش در اعلام خبر درگذشت پروفسور «مریم میرزاخانی»، نابغه ریاضی دنیا در پیش گرفته بودکه در این موضوع با وجود اینکه اکثر رسانه‌ها این خبر را از منابع نامعلوم منتشر کردند خبرگزاری دانشجویان ایران از انتشار هیجانی آن خودداری کرد و این موضوع را با پیگیری از مسئولان دانشگاه صنعتی شریف و تایید رسمی این دانشگاه بر روی خروجی خود قرار داد.

در این راستا اگر چه اقدام دانشگاه تهران در پذیرش اشتباه، عملی اخلاقی بوده است، اما توجه به این نکته ضروری است که سایت‌های اطلاع رسانی دانشگاه‌ها از منابع موثق رسانه‌ها به شمار می روند، بنابراین لازم است این منابع در انتشار اخبار دقت بیشتر به خرج داده و از انتشار اخبار مبتنی بر منابع غیرموثق خودداری کنند.

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۹۰۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد خرید اتوبوس برقی از چین منع انتشار داشته است

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه دویست و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز یک فوریت مصوبه تکمیل طرح آب و فاضلاب شهر بررسی می‌شود، اظهار کرد: برای تمدید این مصوبه یک فوریت ارائه شده است.

وی همچنین تصریح کرد: سامانه پایش مصوبات شورا که پیش از این پایه‌گذاری شده بود و متوقف مانده، به ثمر رسیده و امروز از این سامانه رونمایی شده و در آن کل مصوبات پایش خواهد شد و در دسترس قرار خواهد گرفت. در جلسه امروز گزارش سه ماهه حساب درآمد و هزینه شهرداری نیز ارائه خواهد شد.

چمران در خصوص ایجاد فرهنگسرا در بوستان لاله نیز یادآور شد: بعد از جشن ماه رمضان احساس شد که فضا‌هایی برای چنین طرح‌هایی مورد نیاز است. این موضوع مطرح شد که درختی قطع نمی‌شود و ما نیز اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود. باید منتظر باشیم طرح ارائه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دوره سوم طرحی مصوب شد که در بوستان‌هایی با مساحت بیش از یک هکتار مسجد و کتابخانه احداث شود و ساختمان اداری منع شده است، گفت: البته طرح باید به شورا ارائه شود و هیئت موردنظر طرح را مورد بررسی قرار دهد و اگر نیاز بود احداث شود به شرطی که درختی قطع نشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در منطقه ۱۵ بارندگی بوده و یک کارگر به دلیل تعصب کاری خود در حال بازگشایی نهر برای جلوگیری از سرریز شدن آب بوده که متاسفانه مفقود شده و هنوز پیدا نشده است. باید چنین اقداماتی با دقت صورت بگیرد و برنامه‌ریزی از قبل انجام شده باشد تا حادثه‌ای رخ ندهد. قاعدتا hse رعایت نشده است.

چمران با بیان اینکه قرارداد‌ها منع انتشار داشته و هرکسی درخواست داشته قرارداد را تحویل گرفته است، گفت: قرارداد مشکلی ندارد و هریک از اعضا بخواهند در دسترس آنها قرار خواهد گرفت. وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و دیگر بخش‌ها قرارداد را در اختیار دارند. چنین قراردادی در سال ۹۶ نیز وجود داشته و مورد خاصی ندارد. در ساخت واگن‌ها تکنولوژی به کشور وارد می‌شود و این تفاوتی مترقی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • پرفسور بالتازار چگونه دیده شد؟/ نقش جشنواره در افزایش انگیزه
  • تکذیب وجود آرسنیک در آب سد تالوار همدان
  • نصراللهی با اعتقاد به «ما می‌توانیم» روحیه جهادی را معنا می‌کرد
  • پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
  • قرارداد خرید اتوبوس برقی از چین منع انتشار داشته است
  • ماجرای انتشار بوی عجیب در بندرترکمن چه بود؟
  • ماجرای انتشار بوی عجیب در بندرترکمن | علت عجیب تر این اتفاق !
  • شباهت در اسم و چهره؛ پدر مهران غفوریان افسر ساواک بود؟ | ماجرای فیلم جنجالی
  • ماجرای انتشار بوی گاز در بندرترکمن چیست؟
  • ماجرای انتشار بوی گاز در بندرترکمن چیست؟ جزئیات بیشتر دقایقی دیگر در خبر ۲۰ سیمای گلستان