Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-03@14:49:24 GMT

تاثیر مصرف سس تند بر سلامت بدن

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۹۴۲۶۷

تاثیر مصرف سس تند بر سلامت بدن

فلفل قرمز فواید بسیاری دارد که اغلب درموردش فکر نمی‌کنیم. بیشتر ما وقتی درمورد سس تند فکر می‌کنیم یاد تُندیِ آن می‌افتیم، اما ترنر و همکارانش در مؤسسه‌ی چیلی پپر، فلفل تند را چیزی فراتر از آن می‌دانند. می‌توانیم آن را «پارادوکس فلفل تند» بنامیم. یعنی برعکس آنکه همیشه مصرف چنین سس‌های تندی را دیوانگی می‌دانیم و از آنها گریزانیم اما سس تند و سالسا از سالم‌ترین مواد غذایی روی کره‌ی زمین هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواص فلفل تند:

هزاران نوع فلفل تند وجود دارد که فواید غذایی مشابهی هم دارند. مثلا فلفل چیلی سبز کالری، قند، چربی و کربوهیدرات پایینی دارد، فاقد کلسترول است و مقدار زیادی ویتامین سی دارد.

ویتامین سی با افزایش سوخت‌وساز، توسعه‌ی بافت‌های پیوندی، بیوسنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی، عملکرد ایمنی، التیام زخم‌ها و جذب آهن ارتباط دارد. به‌علاوه این ویتامین یک آنتی اکسیدان است، یعنی رادیکال‌های آزاد را که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، از بین می‌برد. ویتامین سی برای سلامت پوست، دندان‌ها و استخوان‌ها لازم است و حتی به پیشگیری از بیماری اسکوربوت هم کمک می‌کند.

فلفل چیلی تند حاوی کارتنوئیدها (ویتامین A)، فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که همگی خواص ضدپیری و ضدالتهابی دارند و در حفاظت از دی‌اِن‌اِی (DNA) و کاهش فشار خون مؤثرند.

شگفتی واقعی فلفل چیلی، کپسایسین است؛ ترکیب گیاهی بی‌رنگی که به فلفل تند، خاصیت تندی و تسکین درد می‌دهد. کپسایسین آن‌قدر قدرتمند است که اغلب در کرم‌های موضعیِ کاهش درد استفاده می‌شود.

کپسایسین در فلفل تند، سس‌های تند و سالساها وجود دارد. در فلفل تند، کپسایسین در بافتی که دانه‌ها را نگه می‌دارد، متمرکز شده است. دانه‌های فلفل‌ هم ممکن است تند باشد، اما برخلاف باور عامه، این تندی از خود دانه‌ها نیست، تندی آنها به‌دلیل کپسایسینی است که از بافت‌های اطراف‌شان جذب کرده‌اند.

مقیاس اسکویل، معیار استانداردی برای سنجش میزان تندی فلفل است. برخی از سس‌های قرمز ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ اسکویل واحد تندی تولید می‌کند. میزان تندی کپسایسین خالص، ۱۶ میلیون واحد اسکویل است!

نکته: کپسایسین خالص را در سوپ نریزید وگرنه ممکن است مثل موشک به‌سمت کُره‌ی ماه پرتاب شوید!

آیا غذاهای تند می‌توانند با سرطان مقابله کنند:

فلفل چیلی بالغ گیاه ساده‌ای است، اما دانشمندان به‌تازگی به خواص این گیاه شگفت‌انگیز پی برده‌اند. محققان مشغول کار روی ارتباط فلفل تند با درمان دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و عروقی، التهاب، کاهش وزن و سرطان هستند.

کپسایسین اثر شگفت‌انگیزی دارد. باعث می‌شود سلول‌ها، به‌ویژه سلول‌های سرطانی، دچار آپوپتوسیز یا همان مرگ سلولی شوند.

درمورد خواص و تأثیرات کپسایسین، آزمایش‌های بیشتری موردنیاز است. مثلا نمی‌دانیم چه مقدار کپسایسین هضم‌شده وارد جریان خون می‌شود و اثرش تا کِی باقی می‌ماند. مری اوکانل (Mary O’Connell) استاد علوم گیاهی و محیط زیست دانشگاه نیومکزیکو در جست‌وجوی سرمایه‌گذاری است تا بتواند در این زمینه تحقیق کند. او فلفل چیلی را تحریک‌کننده‌ی مقابله با سرطان می‌داند.

طبق گفته‌ی اوکانل، ایالت نیومکزیکو پایین‌ترین نرخ شیوع سرطان را در کشور دارد. آیا این به‌دلیل رژیم غذایی سنتی غنی از فلفل و سس‌های تند است؟ کسی به‌طور قطع پاسخ این پرسش نمی‌داند. اوکانل می‌گوید: «این از آن ویژگی‌های غیرمعمولی محیط ماست.»

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۹۴۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند

به گزارش خبرآنلاین،زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه احتمال بروز بیماری‌های تنفسی همچون سرماخوردگی در فصل پاییز افزایش می‌یابد، گفت: به لحاظ تغذیه‌ای برای جلوگیری از بروز چنین بیماری‌هایی توصیه می‌کنیم منابع تغذیه‌ای حاوی ویتامین C بیشتر مصرف شود.

ایسنا در خبری نوشت:وی با بیان اینکه ویتامین C در همه سبزیجات و میوه‌های تازه وجود دارد، اظهار کرد: بعضی از میوه‌ها مانند مرکبات، ویتامین C بیشتری دارند، ولی معنایش این نیست که مابقی میوه‌ها و سبزیجات فاقد ویتامین C هستند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف روزانه سبزی‌ها و میوه‌ها، ویتامین C مورد نیاز بدن تامین می‌شود، تصریح کرد: به دنبال مصرف میوه‌ها و تامین ویتامین C، سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود و تاحدودی از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. در صورت ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، مصرف مایعات و بویژه مایعات و غذاهای گرم به بهبود مبتلایان کمک می‌کند.

عبداللهی ادامه داد: نیازی به خرید قرص ویتامین C نیست، ویتامین C باید به طور طبیعی از رژیم غذایی تامین شود که در همه سبزیجات و میوه‌های تازه و خام وجود دارد. میزان ویتامین C در میوه و سبزی پخته شده کاهش می‌یابد. توجه کنید که رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، سیستم ایمنی بدن را نسبت به بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901491

دیگر خبرها

  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • چطور باید حواسمان به بیماری‌های کبد باشد؟
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید
  • چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟
  • کدام فلفل‌ها از همه تندتر هستند؟
  • این ویتامین‌هادر کاهش یبوست موثر هستند
  • به چه نانی نان کامل می‌گویند؟/ تاثیر نان‌های کامل در لاغری
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی