Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@22:54:23 GMT

تشکیل «شورای صنایع نظامی» در عربستان

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۹۴۷۷۸

شورای وزیران عربستان سعودی روز دوشنبه تصمیم گرفت برای کاهش خروج ارز از این کشور، شورایی تحت عنوان «شورای سراسری صنایع نظامی» تشکیل بدهد.

خبرگزاری فارس: عربستان سعودی با هدف نظارت بر برنامه‌هایی که هدفش ساخت بخشی از واردات سلاح به این کشور است، قصد دارد شورایی در این خصوص تشکیل بدهد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، نام این شورا را «شورای سراسری صنایع نظامی» عنوان کرد و نوشت که این شورا دارای شخصیت حقوقی و برخوردار از استقلال مالی و اداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هدف این شورا تنظیم بخش صنایع نظامی در عربستان و توسعه آن در کنار نظارت بر عملکرد این صنایع اعلام شده اما ظاهرا یکی از اهداف اصلی این شورا، کاستن از خروج ارز از عربستان برای خرید سلاح است.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن، تأسیس این شورا را «گامی راهبردی و جدید» توصیف کرد که هدفش بومی کردن 50 درصد هزینه نظامی تا سال 2030 است.

این روزنامه این اقدام را «تصمیم حیاتی»‌ خواند و افزود که سه ماه پیش نیز «صندوق سرمایه‌گذاری نظامی» عربستان، شرکت ملی صنایع نظامی را تحت نام «شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی» تأسیس کرد.

گفته می‌شود این اقدام، بخشی از طرح چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان برای توسعه همه‌جانبه عربستان سعودی است.

طبق تصمیم شورای وزیران عربستان سعودی، محمد بن سلمان، ولی‌عهد این کشور ریاست این شورای جدیدالتأسیس را بر عهده دارد و شماری از وزراء و مسئولان برجسته از جمله رئیس هیأت‌مدیره شرکت صنایع نظامی عربستان، عضو آن هستند.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین بودجه نظامی را در میان کشورهای غرب آسیا (یا خاورمیانه) دارد. این کشور از حیث هزینه‌های نظامی سالانه در مرتبه سوم جهانی است.

«مرکز مطالعات راهبردی»‌ (IISS) می‌گوید که هزینه‌های نظامی عربستان در سال 2014 (سال آغاز جنگ علیه یمن) از مرز 81 میلیارد دلار گذشت تا به بیش از 10 درصد درآمد ناخالص ملی این کشور برسد.

مرکز مطالعات صلح بین‌الملل استکهلم (سیبری) نیز در گزارش سالانه خود از هزینه نظامی کشورهای مختلف در سال 2015 گزارش کرد که عربستان بعد از آمریکا و چین به مرتبه سوم رسیده و حتی از روسیه و فرانسه نیز پیشی گرفته است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۹۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در سفر به خوزستان ، به صدور مصوبه آتش‌بس غزه اشاره و تصریح کرد: ظالمان جهان به مردم مظلوم غزه رحم نمی‌کنند و این نشان‌دهنده روح درندگی نظام استکبار جهانی است و باید برای مردم مسلمان جهان درس عبرت باشد.

وی تاکید کرد: استکبار جهانی متحد شده تا مردم مسلمان غزه و فلسطین را به شهادت برساند، زندگیشان را به تاراج ببرند و آنها را آواره کند؛ شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که مردم غزه برای تهیه نیاز‌های اولیه غذایی و درمانی نیز در مضیقه هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به وضعیت اسف بار و پیچیده غزه اشاره و خاطرنشان کرد: استکبار جهانی در تلاش است تک‌تک کشور‌های اسلامی را خوار و ذلیل کند تا نامی از اسلام باقی نماند.

حجت الاسلام خسروپناه اظهارکرد: همانگونه که اروپایی‌ها برای حفظ خود اتحادیه‌ای تشکیل دادند و کشور‌های اسلامی نیز باید این اقدام را انجام دهند و از امنیت و منافع کشور‌های اسلامی دفاع کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمترین برنامه این شورا را آموزش و پرورش و رسیدگی به مشکلات تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به این حوزه است و توجه ویژه‌ای به دانشگاه فرهنگیان و جذب هیات علمی این دانشگاه شده است.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: هیات اجرایی جذب مستقلی برای دانشگاه فرهنگیان تعریف شده و مصوبات مهمی در حوزه‌های کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شده که امسال اجرا می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات فرهنگی کشور گفت: مشکل جدی ما در اجرا کردن مصوبات است، زیرا برخی از آنها یا اجرا نمی‌شود و یا به درستی به مرحله عمل نمی‌رسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در واقع حلقه‌های میانی بین سیاست، قانون و مرحله اجرا به خوبی انجام نمی‌شود و این حلقه‌ها باید قوانین را به درستی تنظیم و مشارکت حداکثری مردمی را تضمین کنند.

وی ادامه داد: هر دستگاه حاکمیتی به نیرو‌ها دستوراتی می‌دهد ولی به تنهایی جوابگو نیست، باید این مدل حکمرانی سلسه مراتب هرمی را به مردمی با مشارکت حداکثری از سیاست‌گذاری تا تصدی‌گری تبدیل کرد که شرط آن پیگیری است.

حجت الاسلام خسروپناه بر ضرورت پیگیری مصوبات ابلاغ شده تا حصول نتیجه تاکید و بیان کرد: نباید به ابلاغ و نامه‌نگاری بسنده کرد، هرچه درحوزه فرهنگ بیشتر پیگیری شود نتایج بهتری حاصل می‌شود.

وی به نامگذاری شعار امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردمی اشاره کرد و گفت: مشارکت مردمی فقط در حوزه تولید نیست بلکه در تولید علم و فرهنگ نیز باید با مشارکت مردم جهش ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • عضو جدید شورای شهر اردکان تحلیف شد
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • شورای راهبری ثبت جهانی اصفهک تشکیل شد
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان تشکیل شود
  • ضرورت تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی