Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزهای گرم تابستان برای اینکه چراغ خانه‌های ما روشن بماند و نسیم خنک را در تابستان حس کنیم، صنایع بزرگ بدون لطمه وارد شدن به کارشان به کمک صنعت برق آمدند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حاصل این تعامل صنایع و صنعت برق صرفه جویی حدود ۲۳۰۰ مگاواتی در روزهای پیک تابستان بوده است.
صنایع با جابجایی بار از ساعت پیک به غیرپیک؛ تعطیلات تابستانی و تعمیرات و سرویس دستگاههای کارخانه‌ها در زمان پیک تابستان (۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) و همچنین استفاده از مولدهای اضطراری و دیزل ژنراتور‌ها برای استفاده کمتر از برق شبکه سراسری را پیش گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایران خودرو یکی از صنایعی است که ۵۵ مگاوات مصرف برق دارد و در زمان پیک با استفاده از مولدهای خود مصرف از شبکه برق را کاهش داده است و حدود ۱۰ مگاوات برق تولید و به شبکه وارد می‌کند.
معاون خدمات فنی و مهندسی ایران خودرو کاهش مصرف در تابستان و زمان پیک را مسئولیت اجتماعی برای کمک به شبکه سراسری برق می‌داند.
کیانوش پورمجیب می‌گوید: سال‌های گذشته ایران خودرو با شرکت در سه طرح استفاده از مولدهای اضطراری، طرح تعطیلات تابستانی و تعمیرات به شبکه سراسری برق کمک‌
می‌کند.
مدیر انرژی ایران خودرو نیز می‌گوید: با اجرای طرح تعطیلات تابستانی و تعمیرات ایران خودرو مصرف برق تا ۳۰ مگاوات کاهش می‌یابد.
حسین رحیمی به برنامه‌های این شرکت برای سالهای آینده اشاره کرد و گفت:: در نظر داریم برق مورد نیاز ایران خودرو را با ساخت نیروگاه ۲۵ مگاواتی chp (نیروگاه کوچک پراکنده) که راندمان آن بیش از ۵۰ درصد است و نیروگاه ۲۰ مگاواتی که در حال حاضر داریم و ظرفیت اسمی آن ۱۰ مگاوات است، میزان استفاده از برق شبکه سراسری را کاهش دهیم.
رییس اداره تاسیسات برقی ایران خودرو نیز یکی از راهکارهای مدیریت مصرف برق در این شرکت را استفاده از روشنایی طبیعی در انبار‌ها و سالن‌های تولید بیان کرد.
سید محمد احمدی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد برق مصرفی کارخانه‌ها و صنایع صرف روشنایی می‌شود، ایران خودرو این میزان را با استفاده از مدیریت مصرف به ۱۶ درصد رسانده است.
وی گفت:: استفاده از چراغ‌های ال ئی دی را راهکار دیگر مدیریت مصرف در بخش روشنایی ایران خودرو می‌دانیم و معتقدیم با استفاده از این نوع لامپ، مصرف برق در بخش روشنایی ایران خودرو به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.
پارسال حدود ۴۸۰۰ واحد صنعتی و تجاری در مدیریت مصرف شرکت کردند که امسال به ۵ هزار واحد تجاری و صنعتی رسیده است.
مدیر کل دفتر مصرف توانیر می‌گوید: تابستان امسال گروه صنعتی سیمان در طرح تعطیلات تابستانی و تعمیرات و سرویس دستگاه‌ها و گروه فولاد در طرح جابجایی بار از پیک به زمان غیر پیک یا همان ذخیره عملیاتی، بسیار فعال همکاری کرد.
علیرضا احمدی یزدی گفت:: گروه صنعتی کاشی و سرامیک و ساختمانهای اداری و عمومی در بخش استفاده از مولدهای اضطراری یا خود تامین، پیشتاز بودند و در بخش استفاده از فن آوری روز دنیا نیز گروه صنعتی کاشی و سرامیک و فولاد پیشرو شدند.
البته وزارت نیرو و توانیر از همه مشترکین بزرگ که دارای مولد برق هستند، خواسته است به کمک صنعت برق بیایند.
قرار بود امسال ۴ هزار مگاوات در مصرف برق صرفه جویی شود تا تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم که حدود نیمی از آن به دوش صنایع بزرگ بود.
وزیر نیرو با توجه به این نکته گفت: شرکت برق منطقه‌ای کشور با عقد قرارداد و تعامل با صنعت ۸۰۰ مگاوات صرفه جویی کرد و شرکت‌های توزیع برق کشور نیز با بستن قراردادهایی با صنایع حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ مگاوات توانستند از ۱۵ خرداد تاکنون مدیریت مصرف کنند.
حمید چیت چیان می‌گوید: پارسال وزارت نیرو حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بابت پاداش صرفه جویی برق به صنایع پرداخت کرد که امسال به ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.
برای ساخت هر نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است و
۲ هزار میلیارد تومان نیز برای ساخت خط انتقال و پست فوق توزیع اعتبار باید تامین شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق وانرژی می‌گوید: با روند کنونی رشد مصرف، هر سال باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید ساخته شود که هزینه ان ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
هوشنگ فلاحتیان اضافه کرد: این در حالی است که درامد سالانه حاصل از فروش برق در کشور کمتر از ۱۵ هزار میلیارد تومان است و امکان چنین سرمایه گذاری وجود ندارد؛ بنابراین گزارش مصرف برق در ۱۴ تیر امسال به ۵۵ هزار ۳۶۴ مگاوات رسید در حالیکه وزارت نیرو اعلام کرده بود با محاسبه مدیریت مصرف ۴ هزار مگاوات مدیریت مصرف قادر است پاسخگوی نیاز مشترکان تا ۵۵ هزار مگاوات شود، در غیر اینصورت اقدام به اعمال خاموشی خواهد کرد.
گرمای امسال از خرداد ماه آغاز شد، اما تاکنون هیچ خاموشی برنامه ریزی شده اعمال نشده است.
گزارش: معصومه مرزبند

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۹۶۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال خاموشی نداریم

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری مشترکان صنعت برق امسال خاموشی نخواهیم نداشت.

همایون حائری در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا برای امسال پیش بینی برای وقوع خاموشی و انتشار جداول در این راستا شده است؟ گفت: با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده پیش بینی برای خاموشی‌ها نداریم.  

حائری ادامه داد: انشاالله با تلاش‌های صورت گرفته و مدیریت مصرف می توانیم تابستان را پشت سر بگذاریم.

وی در خصوص میزان ناترازی برق در کشور، اظهار کرد: ۲۰ هزار مگاپات ناترازی برق که اعلام شده صحت ندارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: نمی توان عدد دقیقی را اعلام کرد، چراکه ناترازی برق بستگی به مدیریت مصرف دارد.

ناترازی برق به حدود ۱۱ هزار مگاوات می رسد

به تازگی مصطفی رجبی مشهدی - مدیرعامل توانیر - درباره رقم ناترازی برق در تابستان سال جاری گفت: اگر مشارکت مردم نباشد ناترازی زیاد است؛ اما پیش بینی ما این است با پویش با انرژی و مشارکت مردم ناترازی به حداقل ممکن برسد.

به گفته وی در ابتدای دولت رقم ناترازی حدود ۱۴ هزار مگاوات بود پیش بینی این است؛ امسال با اقداماتی که صورت می گیرد به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات برسیم.

تعریف ۱۸۰ برنامه و شروع پویش با انرژی برای گذر از تابستان احتمال خاموشی در کشور را کمرنگ کرده است، اما انتظار می‌رود که مردم همکاری لازم را در این بخش داشته باشند تا تابستان امسال را بدون خاموشی پشت سر گذاشته شود.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • رقم عجیب مصرف برق کولر‌ها در دوره گرم سال
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری
  • کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • امسال خاموشی نداریم | ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برق صحت ندارد
  • امسال خاموشی نداریم