Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام روحاني در جلسه بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي با حضور در صحن مجلس عنوان کرد: خداوند بزرگ را شاکرم که بار ديگر پاداش چهار سال تلاش صادقانه به مردم را از طريق راي ملت توفيق مجددي براي خدمت به آرمان‌هاي اسلام و انقلاب اسلامي و عظمت ايران قرار داد.

او افزود: به ساحت امام زمان درود و سلام مي‌فرستم که با عنايات خاصه خود اين ملت مومن را در حمايت خود قرار داد و از مردم بيدار و غيور ايران سپاسگذارم که با حضور آگاهانه خود در انتخابات 96 از سويي امنيت ملي را تضمين کردند و بر اعتبار صندوق راي به عنوان شاخص وحدت پاي فشردند و از رهبري فهيم تشکر مي‌کنم که همواره با رهنمود خود از استقلال کشور و آزادي مردم حراست کرده و از دولت جمهوري اسلامي در مسير خدمت به مردم حمايت کردند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مراسم تحليف نمادي از همدلي ميان ارکان نظام و نمودي از جايگاه بين‌المللي ايران بود

رئيس‌جمهور تاکيد کرد: لازم مي‌دانم بابت مهمان‌نوازي مجلس در مراسم روز تحليف از رئيس مجلس، هيات رئيسه و همه نمايندگان تشکر کنم. مراسم تحليف نمادي از همدلي ميان ارکان نظام و نمودي از جايگاه بين‌المللي ايران بود. انتخابات 96 که با حضور پرشور مردم برگزار شد، علاوه بر تجلي اصل مردم‌سالاري ديني در جامعه جوان ايران، 39 سال بعد از انقلاب فرصتي فراهم کرد که مردم در ميان رويکردها آگاهانه به داوري بنشينند و به برنامه رئيس‌جمهور منتخب راي دهند.
کار امروز شروع يک همکاري چهارساله خواهد بود
روحاني گفت: الان که ملت با اکثريت قاطع اعتدال را برگزيده من خود را به تحقق آن برنامه‌ها متعهد مي‌دانم و حراست از حقوق همه مردم (چه آنها که به من راي دادند چه آنها که ديگري را انتخاب کردند) وظيفه خود مي‌دانم و براي تامين آزادي، امنيت و پيشرفت از همه نخبگان و صاحب‌نظران و اقشار مردم در کشور مدد مي‌جويم. کار امروز شروع يک همکاري چهارساله خواهد بود.
رئيس جمهور و نمايندگان وظيفه مشترک براي تحقق خواست مردم دارند
رئيس جمهور با بيان اينکه نقش نمايندگان، نقشي ويژه و تعيين‌کننده است، خاطرنشان کرد: رئيس‌جمهور و نمايندگان مجلس وظيفه‌اي مشترک براي تحقق خواست مردم دارند. اين وظيفه مشترک هم در انتخاب وزرا و هم در فراهم کردن فضاي حقوقي و عملي اقدام و عمل خواهد بود.
مسائل اصلي کشور با همدلي و همکاري سه قوه حل مي‌شود
روحاني با بيان اينکه کاري را که امروز آغاز مي‌کنيم شروع يک همکاري چهار ساله خواهد بود، ابراز داشت: وزيراني که با معرفي رئيس‌جمهور و راي اعتماد نمايندگان بار مسئوليت اداره کشور را بردوش مي‌گيرند، بايد اطمينان داشته باشند که در مسير خدمت از حمايت و همکاري مجلس برخوردار خواهند بود و همچنان که رهبري بارها تاکيد کرده است مسائل اصلي کشور تنها با همدلي و همکاري سه قوه و ديگر نهاهاي کشور حل خواهد شد.
امروز کسي از انزوا، آشفتگي اقتصادي، تورم و توقف اشتغال‌زايي سخن نمي‌گويد
او تاکيد کرد: امروز با لطف خدا و همت مردم برخي از چالش‌هاي سال 92 را پشت سر گذاشته و اميدوارتر و تواناتر از گذشته، آماده تدبير و عبور از چالش‌هاي بزرگ پيش‌رو هستيم. امروز کسي ديگر نمي‌تواند از انزواي ايران و ائتلاف جهاني عليه ملت ايران سخن بگويد. کسي امروز نمي‌تواند از آشفتگي اقتصادي، تورم چهل درصدي، کاهش توليد ملي و توقف اشتغال‌زايي سخن بگويد.
دولت مي‌خواهد در 4 سال دوم خود به اصلاح امور اقتصادي بپردازد
رئيس دولت دوازدهم با اشاره به انتخابات 29 ارديبشهت گفت: امروز دولت با اعتماد روزافزون مردم که در راي سياسي و عمل اقتصادي تجلي يافته است معتقد است اين سرمايه اجتماعي مي‌تواند به پشتوانه حرکات اقتصادي و شکوفايي فرهنگي تبديل شود.
او ادامه داد: راه درازي مانده است تا رسيدن به زندگي شايسته براي اين مردم سربلند در خانواده جهاني بايد گام‌هاي بلندي را برداريم.
روحاني تاکيد کرد: دولت تدبير و اميد مي‌خواهد در 4 سال دوم خود به اصلاح امور اقتصادي بپردازد که به کمک صميمانه و صبورانه مجلس و قوه قضائيه نيازمند است. دولت دوازدهم براي هماهنگي هر چه بيشتر از محيط زيست گرفته تا سياست خارجي، مديريت اقتصادي و هر آن چه در سرنوشت مردم تاثير مي‌گذارد با دو قوه ديگر بايدهماهنگي داشته باشد
تصميمات ما بر مبناي خردجمعي خواهد بود
او با اشاره به اين که روند تصميم‌گيري همت همه‌جانبه مي‌خواهد، گفت: دولت دوازدهم نظارت دقيقي بر امور خواهد داشت. با شفافيت بر دستگاهاي دولتي زمينه رقابت را فراهم خواهد کرد.
رئيس دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي دور دوم دولت تدبير و اميد عنوان کرد: هفته قبل برنامه دولت دوازدهم را به مجلس شوراي اسلامي تقديم کردم که برخاسته از همان برنامه‌اي بود که در دوران انتخابات به مردم تقديم کرديم.
او با تشريح برنامه‌هاي خود گفت: دولت دوازدهم بر مبناي باور به اسلام و با گرايشي اعتدالي تشکيل خواهد شد. تصميمات ما بر مبناي خردجمعي خواهد بود. جلب مشارکت جامعه در مراحل مختلف تصميم‌سازي و تصميم‌گيري از اصول ماست.
شجاعانه و با دورانديشي و درايت تصميم خواهيم گرفت
روحاني تاکيد کرد: دولت دوازدهم بر اساس واقع بيني و لحاظ کردن ظرفيت‌هاي توانمندي گام برمي‌دارد. دولت دوازدهم شجاعانه و با دورانديشي و درايت تصميم خواهد گرفت. دورانديشي که همه عرصه‌ها را در بر خواهد گرفت.
او افزود: ما در دولت يازدهم منشور حقوق شهروندي را تدوين کرديم و به عنوان راهبردي براي اهتمام هرچه بيشتر مردم مي‌دانيم و بر رعايت کامل آن پافشاري خواهيم کرد.
بايد فضاي جامعه را متناسب با درآمدهاي کمتر از 50 ميليارد دلاري نفت تنظيم کنيم
روحاني ادامه داد: کشور ما امروز با مشکلاتي متعددي در حوزه‌‌هاي صندوق‌هاي بازنشستگي، آب و محيط زيست مواجه است عدم توجه به دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي ما را با اين آسيب‌ها مواجه کرده است. اولين ويژگي مشکلات ذکر شده اين است که همگي به تدريج و در طول زمان شکل گرفته و گسترش پيدا کرده است و وقوع همه آنها قابل پيش‌بيني بوده است.
او با بيان اينکه اين مشکلات از خارج نظام شکل نگرفته گفت: اين مشکلات از دل تصميمات اتخاذ شده بيرون آمده و انباشت مشکلات ما را به اين جمع‌بندي رسانده که بايد در در شيوه نظام اداري کشور تغييرات الزامي را ايجاد کنيم و براي انتخاب مسير درست در اصلاحات اقتصادي ضروري است به چرايي مشکلات اقتصادي توجه ويژه داشته باشيم.
رييس دولت داوزدهم خاطرنشان کرد: رفع مشکلات اقتصادي از سوي دولت‌ها کمتر مورد توجه بوده و شکاف بزرگ ميان سطح مورد انتظار مردم و مشکلات ساختاري را همواره درآمدهاي ناپايدار نفت پرکرده است همين باعث شده نتوانيم ضعف‌هاي بزرگ سياست‌گذاري را مشاهده کرده و از آن درس بگيريم. درآمدهاي بالاتر از صد ميليارد دلار سال‌هاي نيمه دوم دهه هشتاد تا چند سال ديگر در دسترس نخواهد بود. پس اولين نکته آن است که فضاي جامعه و توقعات جامعه را متناسب با درآمداهاي کمتر از 50 ميليارد دلاري نفت تنظيم کنيم.
اجراي موفق اصلاحات اقتصادي به پشتيباني مردم نيازمند است
روحاني تاکيد کرد: ما نمي‌توانيم سرنوشت مردم را در حوزه‌هاي مهمي مانند امنيت، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و تامين اجتماعي که بايد بيش از هر چيز ديگر از ثبات برخوردار باشند به بازار پرتلاطم نفت و نوسانات قيمت آن گره بزنيم. هيچ کشوري نتوانسته با مصرف جايگزين دارايي طبيعي رفاه پايدار را داشته باشد ما نيز دارايي‌هايمان را به جاي حفظ و افزايش مصرف کرده‌ايم و امروز بخش بزرگي از اين دارايي‌ها در مرز هشدار قرار دارد.
او با تاکيد بر اينکه دولت دوازدهم تغييرات بنيادين در شيوه منابع کشور را به عنوان مهمترين اولويت در دستور کار خود قرار داده، تصريح کرد: ميزان دارايي‌هاي طبيعي کشور امکان اداره مسرفانه به شيوه گذشته را نمي‌دهد منبع شفابخش هميشگي يعني درآمدهاي نفتي به ميزاني نخواهد بود که بتواند نقش مسکن خود را به خوبي ايفا کند.
رييس دولت داوزدهم با بيان اينکه اجراي موفق اصلاحات اقتصادي به پشتيباني مردم نيازمند است، اظهارکرد: گاهي بيم از واکنش مردم در انجام اصلاحات اقتصادي باعث شده اجراي آن با تعلل روبرو شده و با تعويق انداختن اصلاحات، هزينه‌هاي بيشتري به نسل‌هاي آينده تحميل کند. مردم اگر بدانند که دولت منتخب آنها صادقانه براي اصلاح امور و بهبود زندگي خود آنها در پي انجام اصلاحات اقتصادي است، عليرغم سختي‌ها در کنار دولت خواهند بود. مردم مصالح بلند مدت خود و فرزندانشان را به يک رفاه ناپايدار ترجيح مي‌دهند اين را مردم در انتخابات با زبان راي به خوبي اعلام کردند. حرکت به سمت قله پيشرفت صعود در مسيري دشوار و همراه با سختي‌هاست.
مردم انتظار دارند درد را درمان کنيم و نه کتمان بيماري
روحاني با بيان اينکه اگر اقتصاد کشور دچار بيماري است مردم انتظار دارند درد را درمان کنيم و نه کتمان بيماري، عنوان کرد: مردم از ما شفافيت و صراحت بيشتري مي‌خواهند. در اين مسير، ما دو راه بيشتر نداريم يا تدبير و عقلانيت در راه انجام اصلاحات اقتصادي و درمان يا آنکه با پرداخت هزينه‌هاي فراوان منفعلانه به سمت و سوي مهار دشواري‌‌ها و پيامدهاي حاصل شده از اجراي سياست‌هاي نادرست خود بپردازد.
زمينه پرداختن به مسائل اساسي را فراهم کرده‌ايم
او افزود: دولت يازدهم با سخت‌کوشي و تلاش فراوان و با دستيابي به ثبات و آرامش اقتصادي و گسترش مناسبات در عرصه سياست خارجي و اقتصادي زمينه را براي پرداختن مسائل اساسي فراهم کرده است.
برنامه دولت دوازدهم تحقق اقتصاد مقاومتي است
رئيس دولت تدبير و اميد با بيان اينکه برنامه دولت دوازدهم تحقق اقتصاد مقاومتي است، يادآور شد: سياست‌هاي دولت در جهت درون‌گرايي و برون‌زايي اقتصادي است که اين مسائل در برنامه دولت دوازدهم به صورت کامل تشريح شده است اما دستيابي به اقتصادي درون‌گرا و برون‌زا نيازمند حل مشکلات و چالش‌هاي کشور است.
يکي از مهمترين‌ چالش‌هاي کشور عدم تعادل در بودجه کشور است
روحاني يکي از مهمترين‌ چالش‌هاي کشور را عدم تعادل در بودجه کشور دانست و بيان کرد: طي سال‌هاي گذشته اتکا به درآمدهاي نفتي و عدم تعادل در قيمت نفت موجب عدم تعادل در بودجه اقتصادي دولت شده است. داستان تکراري سال‌هاي گذشته ما اين است که با افزايش قيمت نفت، هزينه‌ها و مخارج افزايش مي‌يابد ولي با کاهش قيمت نفت دولت نتواسنته است مخارج خود را کاهش دهد.
او با اشاره به کاهش قيمت نفت از سال 93 گفت: عدم توجه به کاهش قيمت و ارائه خدمات به همان سبک و سياق سبب مي‌شود از يکسو کيفيت خدمات کاهش يابد و از طرفي بدهي دولت به فعالان اقتصادي افزايش پيدا کند که اين مسائل نيز قابل تداوم نيست.
بايد اتکاي دولت به منابع پايدار افزايش يابد
رئيس جمهور با بيان اينکه براي حل اين مسئله بايد اتکاي دولت به منابع پايدار افزايش يابد، اظهار داشت: براي حل اين چالش به دنبال اصلاحات در نظام مالياتي کشور هستيم و در اين راستا، در دولت دوازدهم به سمت نظام جامع ماليات بر درآمد هستيم. ما در اين نظام جامع، بجاي افزايش بر نرخ مالياتي به دنبال افزايش پوشش مالياتي هستيم. کاهش نرخ مالياتي در عين افزايش پوشش مالياتي ضمن آنکه موجب کارايي نظام اقتصادي مي‌شود و مي‌تواند عدالت در ماليات‌ستاني را هم به دنبال داشته باشد.
بايد انگيزه حضور بخش خصوصي را فراهم کنيم
او افزود: با نظام جامع مالياتي علاوه بر کاهش درآمد‌ها مي‌تواند منابع خود را کارا تخصيص دهد و به همين خاطر ارائه خدمات عمومي مانند آموزش و بهداشت را افزايش دهد. البته حضور بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري در ارائه خدمات عمومي مشروط بر آن است که با اصلاح نظام قيمت‌گذاري انگيزه‌هاي لازم براي حضور بخش خصوصي فراهم کنيم که نيازمند حمايت شما نمايندگان است.
مردم انتظار دارند دولت و کل حاکميت بر خود سخت بگيرند
رئيس دولت دوازدهم با بيان اينکه طرح‌هاي عمراني با مشارکت بخش خصوصي و اهرم‌سازي از منابع بخش خصوصي و عمومي صورت مي‌گيرد، تصريح کرد: امري که بودجه امسال و برنامه ششم نيز به آن اشاره داشته است. مردم انتظار دارند که در گام اول، دولت و بلکه کل حاکميت بر خود سخت بگيرند و از هزينه‌هاي زايد مجموعه سازما‌ن‌هاي بخش عمومي بکاهند.
ترازنامه بانک‌هاي کشور نيازمند اصلاحات است
روحاني با بيان اينکه انجام اصلاحات محدود به دولت نمي‌شود، بلکه ترازنامه بانک‌هاي کشور نيازمند چنين اصلاحاتي است، خاطرنشان کرد: ضعف بر نظارت بانکي و گسترش موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز، سياستگذاري‌هاي نادرست پولي، تامين منابع مالي از طريق بانک‌ها، رونق کاذب در بخش مسکن و بنگاهداري‌هاي بي‌ضابطه شبکه بانکي سبب شده تا نظام بانکي امروز با مشکلات عديده‌اي روبرو باشد.
بار مالي کسري بودجه و شهرداري‌ها و ساير نهادهاي بر دوش بانک‌ها نيافتد
او اضافه کرد: تجميع اين مشکلات خود را به شکل سودهاي وام بالا نشان داده است. نگاه حاکميت به نظام بانکي به عنوان محل تامين منابع بايد تغيير کند. برنامه دولت اين است که بودجه خود را تراز کند ولي علاوه بر آن، سياستگذاري بايد به گونه‌اي باشد که بار مالي کسري بودجه و شهرداري‌ها و ساير نهادهاي بر دوش بانک‌ها نيافتد.
رئيس جمهور تاکيد کرد: در دولت دوازدهم برنامه اصلاح بانکي ادامه مي‌يايد و دولت و بانک مرکزي از طريق نظام رتبه‌بندي براي بانک‌ها و موسسات بانکي برنامه تجديد بانک‌ها را اجرا مي‌کنند.
برنامه افزايش سرمايه بانک‌ها عملياتي خواهد شد
رييس جمهور با بيان اين که برنامه افزايش سرمايه بانک‌ها عملياتي خواهد شد، گفت: از آنجايي که اشتغال در بنگاه‌هاي کوچک صورت مي‌گيرد تامين مالي بنگاه‌هاي بزرگ از نظام بانکي به نظام سرمايه منتقل خواهد شد. اصلاحات اساسي در بودجه دولت براي نظام بانکي و نظام بنگاهداري از جمله برنامه‌هاي اصلاح نظام پولي است .
او بيان کرد: براي دستيابي به عدالت اجتماعي نيازمند تغيير از شيوه حمايت اجتماعي خود هستيم و دولت دوازدهم حمايت اجتماعي را از يک پوشش گسترده بر تمرکز بر پوشش اقشار نيازمند تغيير خواهد داد و پوشش حمايت‌هاي نامشروع به مشروع تغيير مي‌کند و وضعيت معيشتي حدود 10 ميليون نفر از اقشار آسيب‌پذير تا سال 99 افزايش 5 برابري خواهد داشت.
حقوق شهروندي از دستگاه‌هاي تحت نظر قوه مجريه آغاز شده است
روحاني اظهار داشت: دولت دوازدهم علاوه بر تلاش بر رشد اقتصادي که مهمترين مسير ايجاد شغل پايدار است، در نظر دارد سياست‌هاي اشتغال را به اجرا در آورد و طرح کارورزي را به اجرا مي‌گذارد تا با آموزش نيروهاي کار بتواند شرايطي را براي فارغ التحصيلان دانشگاهي و همچنين استفاده بنگاه‌هاي بزرگ از آنها را فراهم کند و همچنين در کاهش هزينه بنگاه‌هاي سرمايه‌اي سهم معافيت بيمه کارفرما را اجرا مي‌کند.
او با اشاره به سياست‌هاي داخلي گفت: ايران جامعه‌اي گسترده است و احترام به همه اقشار ، اديان و فرهنگ‌ها از اهداف دولت است و همچنين استفاده از زنان در سمت‌هاي مختلف را در نظر داريم که استفاده از زنان جوانان در معاونت زمينه فراهم شدن فعاليت همه اقشار است.
روحاني با تاکيد بر توسعه نهادي و حزبي تاکيد کرد: حق شهروندان را در فعاليت سياسي ، اجتماعي به رسميت شناخته و از آنها حمايت خواهد کرد و اجراي حقوق شهروندي از دستگاه‌هاي تحت نظر قوه مجريه آغاز شده است و همچنان ساير قوا را به رعايت حقوق شهروندي دعوت مي‌کند.
رييس جمهور با اشاره به سياست خارجي گفت: تعامل گسترده با جهان در حفظ عزت ، کرامت ايرانيان است و در اين مسير پرونده هسته‌اي با مذاکرات کارشناسانه اجماع ملي ، حمايت مقام معظم رهبري به سرانجام رسيد.
ايران برجام را تهديدي عليه کشورها نمي‌داند
روحاني با يادآوري شرايط ايران در زمان تحريم گفت: قطعنامه‌هاي تهديدکننده امنيت ملي و تحريم‌ها و همچنين قطعنامه فصل هفت زير نظر شوراي امنيت ملي با برجام يک جا لغو شد و مشاهده کرديم که مناسبات اقتصادي با جهان به يکباره شتاب تازه ‌ي گرفت .
او ادامه داد: در حوزه‌هاي فناوري با آن که فشارهايي که بر روي ايران بود انتظار بي ثباتي را داشتند اما ديدند که ناکام هستند و ايران در شرايط امني به سر مي‌برد .
رييس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: با به فرجام رسيدن برجام، فصل نويني در سياست خارجي ايران آغاز شد ايران برجام را تهديدي عليه کشورها نمي‌داند بلکه توافقي برد برد است که مسير همکاري را بين کشورها باز کرده است .
او ادامه داد: علت بهانه‌جويي و عهدشکني دولت جديد آمريکا در زياده‌خواهي اين کشور است ايران به تعهدات خود پايبند است .
جهانيان ديدند که ايران به روح برجام پايبند است
روحاني با اشاره به رفتارهاي رييس جمهور جديد آمريکا گفت: آنها دوست دارند با زبان تهديد سخن بگويند و مي‌خواهند خود را از مزاياي صلح محروم کنند. عده‌اي نيز از پاره کردن برجام سخن مي‌گفتند با مشورت با مشاوران خودشان متوجه شدند که اين ايران نيست در انزوا قرار مي‌گيرد بلکه خودشان دچار اين تهديد مي‌شوند.
او در ادامه افزود: جهانيان ديدند که ايران به روح برجام پايبند است و دولت ايالات متحده همه نوع توافقي را از پاريس گرفته تا باکو از نفت تا ماوراي اقيانوس آرام زير پا مي‌گذارد و به دنيا نشان داد که نسبت به تعهدات خودش چگونه عمل مي‌کند .
برجام الگوي توسعه ديپلماسي بشر را تغيير داده است
رييس دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به رفتارهايي که دولت آمريکا در مقابل برجام دارد، عنوان کرد: دولت جمهوري اسلامي ايران در طول تاريخ پرافتخار خود نشان داده که هر جا تعهدي را امضا کند، پاي آن مي‌ايستد و امروز دنيا متوجه شده که اين آمريکا است که به تعهدات خود عمل نمي‌کند. دولت جديد آمريکا از تجربه دولت‌هاي قبلي درس بگيرد و ببيند آنها چگونه در پاي ميز مذاکره نشسته‌اند.
روحاني خطاب به دولتمردان آمريکا گفت:‌ اگر آنان مايل باشند برجام را نقض کنند، مطمئن باشيد در مدت زمان کمتري از ماه و سال آن هم در شرايط ساعت و روز به شرايط پيشرفته‌اي به زمان قبل از برجام بازخواهيم گشت برجام الگوي توسعه ديپلماسي بشر را تغيير داده است.
در زمينه سياست فرهنگي، اولويت ما اخلاقي زيستن است
او ادامه داد: منطقه پرتنش غرب آسيا به دلايلي در وضعيت بسيار خطرناکي است. ايران خواستار منطقه‌اي امن است و همکاري و همدلي کشورهاي منطقه تنها راه دستيابي به امنيت و اهداف مشترک و نابساماني‌هاي دروني و تحميلي در منطقه مي‌‌داند. ايران بي‌ثباتي، گسترش افراطي‌گري و خشونت گروه‌هاي تکفيري به عنوان چالش اصلي منطقه مي‌داند و با حسن نيت به دنبال ثبات است و راه حل آن را تنها از طريق منطقه مي‌داند. ايران به عنوان لنگرگاه ثبات، دست دوستي خود را به سوي ديگر کشورهاي منطقه دراز کرده است.
روحاني با اشاره به اولويت سياست خارجي گفت: اولويت بنيادين سياست خارجي در دولت دوزداهم گسترش دوجانبه و چند جانبه‌اي است. اولويت ديگر تقويت ديپلماسي اقتصادي در جهت دستيابي به حضور موثر در منطقه و تقويت صادارات کالاهاي غيرنفتي و زمينه‌سازي براي حضور بخشي خصوصي در منطقه و جامعه بين‌المللي است.
رييس دولت دوازدهم درباره اولويت برنامه‌هاي دولت در حوزه‌‌هاي محيط‌زيست، فرهنگي و اجتماعي گفت: در زمينه سياست فرهنگي، اولويت ما اخلاقي زيستن است. نکته دوم در اين حوزه زدودن نگاه امنيتي به فرهنگ است و بسط آزادي‌هاي قانوني و مخصوصا دوري کردن از برخوردهاي سليقه‌اي که معضل اصلي ما در بحث اجتماعي و فرهنگي است.
نظام سلامت نيازمند اصلاحات ساختاري است
او ادامه داد: کيفيت‌گرايي در مدارس و دانشگاه‌ها از ديگر اولويت‌هاي ما است که مهمترين اقدامات فرهنگي دولت است همچنين کارآمد کردن دانشجويان و دانش‌آموزان براي اينکه بتوانند شغل و فعاليت را در آينده بر دوش گيرند از ديگر برنامه‌هاي دولت دوازدهم است.
رييس‌جمهور درباره اولويت‌هاي محيط‌زيستي گفت: در زمينه محيط‌زيست برنامه‌هاي اصلي ما اصلاح مديريت منابع آب است که يکي از عوامل مشکلات محيط زيستي است. همچنين مقابله با فرسايش خاک، احياي جنگل‌ها و مراتع مقابله با آلودگي هوا در کلان‌شهرها، مقابله با ريزگردها که با معاونت جديد سازمان محيط‌زيست به طور مفصل در اين‌باره صحبت شده است. حفظ جنگل‌ها و مراتفع مديريت پسماندها و فاضلاب از ديگر اولويت‌هاي دولت است.
روحاني درباره اولويت‌هاي اجتماعي دولت گفت: اولين مسئله در حوزه اجتماعي بهداشت و درمان است. طرح تحول سلامت نشان‌دهنده اين است که دولت يازدهم به اين مسئله اهميت داده است و در دولت دوازدهم نيز ادامه خواهد داشت. نظام سلامت نيازمند اصلاحات ساختاري است که اصول آن تشريح شده ما نياز به اين اصلاحات داريم تا بتوانيم به منابع پايدارمتکي باشيم. ما نيازمند اتکا به مردم و کاهش تصدي‌گري هستيم.
شايعه در ميان گذاشتن ليست وزرا با رهبري، درست نيست
روحاني خاطرنشان کرد: بهبود سطح پوشش و ارائه کيفيت خدمات بيمه‌ها از ديگر اولويت‌هاست. همچنين مسئله آسيب‌هاي اجتماعي از مهمترين اولويت‌هاست که به جد دنبال مي‌شود و خوشبختانه نسبت به گذشته مقداري کاهش‌پيدا کرده است. همچنين اصلاح وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي از ديگر اولويت‌هاي ما خواهد بود.
او با بيان اينکه خلاصه برنامه ما 77 صفحه است و کتاب شامل 232 صفحه است و نمايندگان آن را مطالعه کرده‌اند، تصريح کرد: نمايندگان محترم من براي تشکيل کابينه دولت دوازدهم با توجه به رويکردها و برنامه‌هاي مطرح شده پس از مشورت‌هاي فراوان و ارزيابي عملکردها و هماهنگي در مسير اعتدلال، 17 نفر از مديران ارشد کشور را با توجه به جميع جهات و محدوديت‌هاي موجود معرفي کردم من به همه آنها اعتماد دارم و مطمئن هستم اين افراد توانمندي خود را براي توسعه کشور و تامين منافع ملي و در راستاي نظام جمهوري اسلامي به کار خواهند گرفت.
رييس‌جمهور با اشاره به شايعاتي که در خصوص انتخاب وزرا در فضاي مجازي و حقيقي مطرح شده بود تاکيد کرد: رييس جمهور در معرفي 17 وزير تحت تاثير هيچ جناح، حزب و تشکلي نبوده همه جناح‌ها و تشکل‌ها پيشنهاداتي را کتبي و شفاهي داشتند اما هيچ فشاري نبوده و شايعاتي مطرح شد مبني بر اينکه ليست وزرا با مقام معظم رهبري در ميان گذاشته شده که اين شايعه درستي نبوده آنچه در دولت دوازدهم عمل کردم عيننا در دولت يازدهم نيز به آن عمل کردم.
با رهبري 50 سال رفاقت دارم
روحاني با اشاره به دوستي خود با رهبر انقلاب و مشورت‌هايش با ايشان گفت: رهبري به عنوان رهبر و بزرگ ما و کسي که با او 50 سال رفاقت دارم، معمولا در همه مسائل با ايشان مشورت مي‌کنم و ايشان با کمال محبت آنچه مصلحت کشور است، تذکر مي‌دهند.
براي وزارت علوم سرپرست معرفي مي‌کنم
او با بيان اينکه معرفي وزرا در چارجوب قانون اساسي است، اظهار داشت: امروز رئيس‌جمهور 17 وزير را معرفي مي‌کند و در روزهاي آينده يک وزير باقي مانده علوم را معرفي کنم که البته دوست داشتم امروز وي را معرفي کنم ولي به تاخير افتاد از جمله آنکه فردي که با او صحبت کرده بودم، ايشان در دقايق آخر اعلام انصراف کرد و در ساعت‌هاي باقيمانده فرصت صحبت و هماهنگي نبود و بعد از راي اعتماد وزرا، براي وزارت علوم سرپرست معرفي مي‌کنم.
رشد سازماني بطحايي در وزارت آموزش و پرورش بوده است
رئيس دولت تدبير و اميد در رابطه با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش تصريح کرد: از دکتر فاني و دکتر دانش آشتياني که زحمات بسياري در دولت يازدهم در زمينه وزارت آموزش و پرورش کشيدند، تشکر مي‌کنم و براي آنها آرزوي موفقيت مي‌کنم. براي اين وزارتخانه، آقاي سيد محمد بطحايي را در نظر گرفتم که در سمت‌هاي مختلف اين وزارتخانه خدمت کردند و رشد سازماني‌شان نيز در اين وزارتخانه بوده است. ايشان در سند تحول بنيادين زحمات بسياري کشيدند و در ماه‌‌هاي گذشته در سمت معاونت توسعه مديريت آموزش خدمت مي‌کردند و در ماه‌هاي اخير رئيس مرکز ملي راهبردي برنامه و بودجه بود.
براي وزير آموزش و پرورش سفارش جدي مي‌کنم
روحاني افزود: مهمترين و بزرگترين وزارتخانه آموزش و پرورش است هر جا در اين زمينه کار کنيم و براي آن سرمايه‌گذاري کنيم، نتيجه بهتري براي کشور و فرزندان خواهد بود. همانطور که انتظار دارم همه وزرا راي اعتماد را کسب کنند، براي وزير آموزش و پرورش سفارش جدي مي‌کنيم زيرا مي‌خواهيم بسيار قوي در اين زمينه کار کنند.
روحاني تربيت زيربنايي فکري براي زندگي، تقويت هويت ايراني اسلامي دانش‌آموزان، تريبت انسان‌هايي خلاق و سازگارتر با نيازمندي‌هاي ما، توانمندسازي دانش‌آموزان از نظر جسمي و ذهني، ارتقاي وضعيت معيشتي معلمان، متناسب‌سازي نيروهاي آموزش با نيازهاي کشور از نظر کمي و کيفي، کاهش تصدي‌گري و چابک‌سازي تشکيلات را از جمله مهمترين دستورکارهاي وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم برشمرد و تاکيد کرد: من به ايشان گفتم خروجي آموزش و پرورش با گذشته بايد متفاوت باشد. ضمن سپاس از همه معلمان براي جامعه پيچيده آينده نيازمند دانش‌آموزاني هستيم که جامعه را بشناسند و بتوانند از هويت و فرهنگ خود دفاع کند. محفوظات تحويل آنها ندهيم که با يک به چپ چپ و به راست راست نيمي از آن بپرد.
وزراي دولت دوازدهم بايد براي رده‌هاي مديريتي از ظرفيت زنان و جوانان استفاده کنند
روحاني در ادامه با اشاره به گزينه پيشنهادي وزارت ارتباطات و فناوري گفت: از محمود واعظي که زحمات زيادي براي وزارت ارتباطات و فناوري کشيده است، تشکر مي‌کنم. ايشان دولت الکترونيک، فراهم کردن زيرساخت‌ها و شبکه ملي اطلاعات را به وجود آورد که اين اقدامات بسيار مطلوب است.
او ادامه داد: آقاي واعظي فضاي کسب و کار را در کشور ما آماده کرده‌اند. دولت يازدهم به مسئله ارتباطات و فضاي مجازي اهميت زيادي مي‌داد که در اين دولت هم به آن اهميت خواهيم داد.
روحاني با اشاره به وزير معرفي شده عنوان کرد: در وزارت فناوري اطلاعات براي اولين بار ما جوان‌گرايي خواهيم کرد. آن چيزي که آرزوي من از دولت يازدهم بود. کتباً نيز به وزراي دولت دوازدهم اعلام کردم که بايد براي سمت‌هاي بالا و رده‌هاي مديريتي تعدادي زنان و جوانان حضور داشته باشند.
علاقه‌مند بودم در دولت دوازدهم سه وزير زن معرفي کنم، اما نشد
رئيس دولت دوازدهم با انتقاد به گزينش افراد در دولت‌ها گفت: اينکه دولت ما تمام مي‌شود و بازمي‌گرديم به همان زمينه قبلي يعني اينکه فضا را آماده نکرده‌ايم. بعد از 40 سال هنوز نمي‌توانيم در رده‌هاي مديريتي و مديرکلي از جوانان با انگيزه و زنان استفاده کنيم.
او تاکيد کرد: فرقي بين زنان و مردان نيست. ما براي حضور زنان و جوانان بايد برنامه داشته باشيم که البته گيرهاي فرهنگي در اين ميان بي‌اثر نيست که بايد آنها را برطرف کنيم. به شدت علاقه‌مند بودم که در دولت دوازدهم سه وزير زن معرفي کنم، اما نشد. حضور زنان در سطح‌هاي بالا بايد صورت بگيرد.
درب فضاي مجازي را نمي‌توان قفل زد
روحاني خطاب به نمايندگان مجلس گفت: اين اولين بار است که ما يک جوان در فض

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۹۸۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر امروز - یکشنبه - هیات دولت، سرکوب شدید اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی و ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های غربی به‌ویژه در آمریکا را برگ دیگری از رسوایی مدعیان آزادی بیان عنوان و تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه چهره واقعی تمدن غربی بیش از پیش برای مردم جهان آشکار و مشخص شده است که مدعیان آزادی بیان، به چیزی غیر از حفظ سلطه‌گری خود پایبند نیستند.

رئیس جمهور در ادامه، خیزش دانشجویان، اساتید و نخبگان غربی در حمایت از مردم مظلوم غزه را رویدادی بزرگ و دارای ابعادی گسترده توصیف کرد و ضمن تقدیر از نقش‌آفرینی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در آشکار کردن و به تصویر کشیدن ماهیت بدون روتوش غربِ مدعی افزود: بدون تردید این خیزش و بیداری در مقابل ظلم و جنایت و سلطه‌گری با اعمال خشونت، ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه امروز هیات دولت با تاکید بر اهمیت موضوع کنترل و نظارت مدیران بر عملکرد زیر مجموعه خود، تصریح کرد: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهاد‌ها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز رضایت از گزارشات مسئولان اقتصادی دولت درباره کاهش تورم، کنترل و کاهش رشد نقدیندگی و کاهش قیمت ارز، استمرار این روند را نیازمند کنترل و مراقبت ویژه دستگاه‌های مربوط دانست و در این راستا تشکیل منظم شورای اقتصاد و ستاد تنظیم بازار را ضروری دانست.

رئیسی همچنین برنامه بازدید خود از مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران را اقدامی در راستای سفر‌های استانی و ارتباط نزدیک با مردم این مناطق به منظور پیگیری و رفع مشکلات‌شان دانست وبا بیان اینکه حضور مسئولان در میان مردم و ارتباط نزدیک با آن‌ها از نظر اثرگذاری هیچ جایگزینی ندارد، از همه وزرا خواست ضمن توجه ویژه به ارتباط‌گیری با مردم و شنیدن مشکلات و مطالبات آن‌ها برای آن بخش از مردم جامعه که امکان ارتباط مستقیم با دولتمردان ندارند نیز برنامه‌ریزی کنند.

رئیس جمهور ناظر به گزارش وزیر راه شهرسازی درباره ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌های کشور، تصریح کرد: اقتضای قانون و تدبیر نیز آن است که ما با پیشگیری قبل از وقوع حادثه نسبت به رفع زمینه‌های آن اقدام و تا جایی که امکان دارد از وقوع خسارات و حوادث جلوگیری کنیم.

در ابتدای این جلسه معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به حضور و بازدید رئیس جمهور محترم و تعدادی از وزرا در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران، این اقدام را اولین برنامه از سلسله برنامه‌های بازدید از مناطق مختلف پایتخت به منظور پیگیری و رفع مشکلات مردم تهران هم راستا با برنامه سفر‌های استانی دانست و از تداوم آن در دیگر مناطق تهران با توجه به تراکم جمعیتی موجود در پایتخت خبرداد.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین با اشاره به ورود دولت به موضوع کالا‌های رسوبی در بنادر و گمرکات با دستور رئیس جمهور گفت‌: با اقدامات صورت گرفته میزان رسوب کالا در بنادر و گمرکات به حداقل ممکن رسیده و از میزان متوسط دنیا هم پایین‌تر است که این از دستاورد مهم دولت در دو سال و نیم گذشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکل معدود کالا‌هایی که از این فرایند باقی‌مانده بود نیز با پیگیری جدی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر جهاد کشاورزی در چند روز اخیر حل و فصل و مقرر شد این کالا‌ها یا مرجوع شده یا برای مصرف دامی به کشور وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حل و فصل محموله حاوی روغن در بندر عباس که مورد تاکید جدی رئیس جمهور بود گفت: از سه کشتی حامل روغن که از سال ۹۹ وارد بندر عباس شده بودند، محموله دو کشتی از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته و ترخیص شده‌اند و محموله سوم که مورد تایید مراجع ذی‌صلاح قرار نگرفت، نیز با پیگیری‌ها صورت گرفته از سوی معاون اول رئیس جمهور، مالک محموله پذیرفت با پرداخت هزینه بارگیری و حل و نقل، محموله سوم را مرجوع کند.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جلسه امروز به تقدیر رهبری معظم انقلاب از نظام سلامت کشور به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و بی‌نظیرترین نظامات سلامت در منطقه و همچنین خدمات وسیع درمانی و پزشکی به مناطق محروم که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است اشاره کرد و گفت‌: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تلاش مضاعف این روند را ادامه خواهد داد و با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های نظارت بر سلامت و درمان به صورت مستمر سلامت مردم را پایش و کنترل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از بهره برداری از ۸ هزار ۴۰۰ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی ارائه کرد و گفت: خوشبختانه تا امروز عملیات اجرایی ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد مسکونی در بخش‌های مختلف از جمله ۲۶۴ هزار واحد در بافت فرسوده و ۵۰۰ هزار واحد روستایی آغاز شده و در فرایند ساخت قرار دارند و همچنین ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ مسکن مهر نیز تحویل شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به اقدامات صورت گرفته در اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ای در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح و رفع شده و امسال با هدف‌گذاری صورت گرفته بنا داریم مشکل نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای را تا حد زیادی حل کنیم که البته این مهم به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وزیر دادگستری نیز در این جلسه از به صفر رسیدن پرونده پرداخت دیه از بیت المال خبر داد و افزود: در سال گذشته برای اولین بار در این دولت توانسته‌ایم پرونده پرداخت دیه‌هایی که به عهده دولت بوده با کمک سازمان برنامه و بودجه به صفر برسانیم و درصدد هستیم مشکل تعداد اندکی از پرونده‌های باقی‌مانده که دارای اشکال و ایراده بوده نیز رفع کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • دولت بسترساز جهش تولید است
  • «لاپید»: اگر نخست‌وزیر بودم عملیات علیه رفح را لغو می‌کردم
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • فیلم محاصره وزیر جوان دولت رئیسی در میان مردم معترض
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • حرف‌های جالب عروس بزرگ امام: نمی‌خواستم ازدواج کنم اما.. /آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت