Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارتش سوریه اخیراً همسو با دستاوردهای درخشانی که در جنگ با تروریستها در مناطق مختلف این کشور به دست آورده است در مرز با اردن نیز روی نوار پیروزی حرکت می کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-فرزاد فرهادی: ارتش سوریه که روی نوار پیروزی بر گروههای مسلح در سراسر این کشور حرکت می کند در مناطق مرزی با اردن نیز دستاوردهای مهمی به دست آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته قابل تامل در مناطق مرزی اردن و سوریه تمایل اردن برای گشوده شدن گذرگاههای میان این کشور با سوریه است به ویژه که این گذرگاه ها برای اردنی از اهمیت حیاتی برخوردار است. محمد المومنی سخنگوی دولت اردن در گفتگویی اعلام کرده است که گشودن شدن گذرگاه های مرزی میان سوریه و اردن مصلحت مشترک دو کشور است.

ارتش سوریه اخیرا حدود ۳۰ کیلومتر از مناطق مرزی بر اردن را به کنترل خود درآورده است. تلویزیون سوریه از اهتزاز پرچم این کشور بر گذرگاه ابوشرشوح در مرز سوریه با اردن خبر داد.

سانا در این باره به نقل از یک منبع نظامی سوری اعلام کرد: «نیروهای ارتش سوریه با همکاری متحدان خود بر مساحت گسترده و ارتفاعاتی در منطقه سد الزلف شامل بلندی الطبقه، الریاحی، اسده، العظامی، بیر الصوت و گذرگاه ابوشرشوح و همه پاسگاههای مرزی با اردن به طول ۳۰ کیلومتر پس از درگیری با داعش مسلط شد. این در حالی است که گروههای مسلح در منطقه پیشروی ارتش سوریه را پس از عقب نشینی احرار العشائر به داخل اردن دانستند.

به این ترتیب ارتش سوریه به حضور گروههای مسلح در مرزهای سوریه با اردن در نواری مرزی استان السویدا پایان دادارتش سوریه به حضور گروههای مسلح در مرزهای سوریه با اردن در نواری مرزی استان السویدا پایان داد تا گروههای مسلح روزنه های خروجی در شرق و جنوب شرق سوریه جز نواری مرزی در حومه دمشق در جنوب شرقی با اردن و نیز نوار مرزی با عراق در استانهای حومه دمشق و حمص که گذرگاه التنف میان سوریه و عراق را شامل می شود، نداشته باشند».

پایگاه اینترنتی رای الیوم تسلط مجدد ارتش سوریه بر گذرگاه مرزی مشترک با اردن را تحولی راهبردی و مهم در بحران سوریه دانست و نوشت: «بسته شدن درهای اتاق عملیات مشترک آمریکا موسوم به «موک» در اردن و بازگشت ارتش سوریه به جنوب این کشور، خبر شومی برای رژیم اشغالگر اسرائیل و خبر خوشحال کننده ای برای آوارگان سوری است.

این رسانه می نویسد: اقدامات غافلگیر کننده در موضوع سوریه، در سایه تغییرات اساسی و منحصر به فرد، یکی پس از دیگری ظهور و بروز پیدا می کند به طوری که پس از باز پس گیری شهر السخنه در استان حمص و تسلط ارتش سوریه بر آن، اکنون همین ارتش است که منطقه مرزی نصیب با اردن را برای نخستین بار پس از گذشت پنج سال باز پس گرفته است. پیش از این، مرزها میان دو کشور به طور کلی بسته بود.

رای الیوم نوشت: دولت اردن ارتش عشایر را تأسیس و این ارتش را به سلاح مجهز کرد و به آن آموزش داد تا خلأ ناشی از عقب نشینی ارتش سوریه از منطقه را پر کند. مسئولان اردن اعلام کردند این ارتش برای جنگ با گروه داعش ایجاد شده است و عقب نشینی آن از مواضع، در چارچوب تصمیم رسمی بوده است تا عرصه را برای ارتش سوریه به منظور باز پس گیری مواضعش باز بگذارد.

این رسانه می نویسد: صرف نظر از واقعیتهای مربوط به دلایل عقب نشینی ارتش عشایری یا کسانی که در پشت صحنه این تصمیم بودند، باید بگوییم که موفقیت ارتش سوریه در باز پس گیری گذرگاه مرزی نصیب با اردن، یک دستاورد استراتژیک به شمار می رودموفقیت ارتش سوریه در باز پس گیری گذرگاه مرزی نصیب با اردن، یک دستاورد استراتژیک به شمار می رود و مؤید آن است که دولت سوریه، بازپس گیری بیشتر گذرگاه های اصلی خود را آغاز کرده است.

رای الیوم بیان کرد: بعید نمی دانیم که این اقدام بنا به چند دلیل صورت گرفته باشد که مهمترین آنها، کاهش تنش در جنوب سوریه در چارچوب عملی کردن توافقات نشست آستانه است. همچنین اردن هم به این نتیجه رسیده که ایالات متحده آمریکا پس از تصمیمش برای توقف حمایت از مخالفان سوریه و تجهیز آنان به سلاح، به طور کامل از بحران سوریه دست کشیده است و برای کاهش خسارت و ضرر و اذعان غیر مستقیم به شکست خود، پرونده سوریه را به طور کامل به روسیه تحویل داده است.

این رسانه گزارش داد: اکنون فقط گذرگاه «باب الهوی» در مرزهای سوریه با ترکیه در استان ادلب باقی مانده است که در اشغال عناصر وابسته به گروه تحریر الشام (جبهه النصره سابق) است. جبهه النصره این گذرگاه را پس از درگیری های خونین با گروه احرار الشام به تصرف خود در آورد. این گذرگاه گذرگاهی اصلی و مهم در شمال غربی سوریه است که خارج از کنترل دولت سوریه و ارتش آن است. اما تصور بر این است که نبرد برای باز پس گیری این گذرگاه و کل استان ادلب به زودی آغاز می شود زیرا جبهه النصره نیز که در کنار گروه داعش، در فهرست گروههای تروریستی آمریکا و روسیه قرار دارد، خارج از توافقات صورت گرفته درباره تشکیل مناطق کاهش تنش است.

رای الیوم می نویسد: موضوع غیر قابل تردید این است که درهای اتاق عملیات مشترک موسوم به «موک» که آمریکا با مشارکت هم پیمانانش برای نظارت بر طرح های مربوط به تجهیز گروههای معارض به سلاح و آموزش آنها و مدیریت جنگ سوریه، در اردن ایجاد کرد، بسته شد و آمریکا از حمایت این معرضان دست برداشت و آنها را به حال خود رها کرد تا به تنهایی با سرنوشت شان روبرو شوند که در هر حال، سرنوشتی دردناک است.

این رسانه بیان کرد: بازگشت ارتش سوریه به جنوب این کشور، چه بسا خبر شومی برای رژیم اشغالگر اسرائیل است بازگشت ارتش سوریه به جنوب این کشور، چه بسا خبر شومی برای رژیم اشغالگر اسرائیل و خبر خوشحال کننده ای برای آوارگان سوری در اردن باشد. خبر شوم برای اسرائیل از آن جهت که رژیم اشغالگر رو در روی نیروهای ارتش سوریه در القنیطره و جولان قرار خواهد گرفت و خبر خوشحال کننده برای آوارگان سوری از آن جهت که راه برای بازگشت شان به سوریه کاملا باز خواهد شد و آنها از اوضاع فجیع و دردناک شان در اردوگاه های آوارگان نجات خواهند یافت. دولت سوریه به لطف ایستادگی ارتش این کشور و حمایت هم پیمانان در سال های سخت بحران، با گام های سریعی در حال بازگشت است و این، تحولی قابل تامل و بسیار قابل توجه است زیرا به معنای پایان یک دوره و آغاز دوره ای جدید است.

رای الیوم نوشت: پیش بینی می کنیم که اقدام غافلگیر کننده بعدی، عادی سازی گسترده روابط میان اردن و سوریه در همه زمینه ها از جمله امنیتی، سیاسی و اقتصادی، بازگشت سفیر سوریه به امان و دیده شدن مسئولان اردنی در دمشق است و تحقق این مساله اگر نگوییم چند روز، ظرف چند هفته ‌آینده قابل تصور است».

به هر حال تسلط ارتش سوریه در نوار مرزی با اردن تحولی جدید در روند جنگ در البادیه الشام محسوب می شود.

دمشق با کمک متحدان خود با ابزارهای مختلف در حال کسب دستاوردهای جدید است. تلاشهای آشتی ملی سبب شده است که بسیاری از مناطق که قبلا تحت سیطره گروههای مسلح بودند به آغوش دولت سوریه بازگردند و از سویی مذاکرات آستانه هم نتایج مثبتی برای سوریه و متحدانش داشته است.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد کنترل ارتش سوریه بر نواری مرزی با اردن به نوعی سبب خرسندی اردنی ها نیز خواهد شد زیرا آنها به ثبات در مرزها نیاز دارند. آنها هرگز مایل نیستنند در شرایطی که با مشکلات عدیده ای به ویژه در عرصه اقتصادی روبرو هستند گذرگاه ها با سوریه بسته بماند و از سویی امنیت ملی آنها نیز از سوی گروههایی تروریستی به ویژه داعش به مخاطره بیافتد.

دمشق با تسلط بر گذرگاه های مرزی خود با کشورهای همسایه به ویژه اردن و ترکیه می تواند جلوی عبور گروههای مسلح و سلاح را به سوریه بگیرددمشق با تسلط بر گذرگاه های مرزی خود با کشورهای همسایه به ویژه اردن و ترکیه می تواند جلوی عبور گروههای مسلح و سلاح را به سوریه بگیرد. اینکه ارتش سوریه کیلومترها متر مربع را به ویژه در مرز اردن به کنترل خود درآورده است و همه گذرگاه های غیرقانونی را در مرز اردن بسته است و پاسگاههای قبلی خود را در این مناطق تثبیت کرده است.

به هر حال این نیز نشانه ای دیگر از نزدیک شدن بحران هفت ساله سوریه به پایان خود می تواند باشد و به نظر می رسد اردنی ها نیز به خوبی متوجه شده اند که نقشه های متحدان غربی و منطقه ای آنها در سوریه برای براندازی بشار اسد شکست خورده است.

هرچند که مرزهای ترکیه با سوریه بیشتر است و سلاح و مهمات و افراد مسلح از آن بیشتر عبور می کنند اما به هر حال دستاورد در مرزهای سوریه با اردن نیز بسیار مهم و تاثیر گذار است.

روند اوضاع به گونه ای که سوریه در حال بازپس گرفتن گذرگاه های و نوار مرزی خود است و می رود تا با کنترل بر نوار مرزی در مناطق مختلف عبور سلاح و افراد مسلح و مهمات گرفته شود و دمشق بتواند بر اوضاع مسلط شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۰۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارشی از حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه

خبرنگار RT به نقل از منابع ارتش سوریه از شنیده شدن صدای حملات توپخانه اشغالگران به مناطقی در حومه درعا خبر داد.

به گزارش ایسنا، منابع ارتش سوریه حاضر در تل الحاره در درعا در جنوب سوریه، بامداد روز دوشنبه تاکید کردند که صدای حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی را شنیده‌اند نه حملات هوایی را.

خبرنگار RT به نقل از این منبع نظامی گزارش داد که سلاح توپخانه مناطق اطراف آنها را هدف قرار داده است.

این منابع اشاره کردند که هیچ اطلاعات تایید شده‌ای در مورد مواضع و اهدافی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، وجود ندارد.

به گفته این منابع، اگر گلوله موشکی از مرز جنوبی سوریه شلیک شود یا اسرائیل مشکوک به حرکتی گردد، حملات مکرر و اغلب به مناطق باز انجام می‌شود.

این در حالی است که رسانه‌ها گزارش داده بودند که توپخانه رژیم صهیونیستی نزدیکی تل الجابیه و تل الجموع در حومه غربی درعا را هدف قرار داد.

در مورد تلفات انسانی یا سایر خسارات در حملات از هر ۲ طرف اطلاعاتی در دست نیست.

بر اساس آنچه کانال ۱۴ عبری زبان گزارش داد گلوله باران توپخانه اشغالگران در پاسخ به پرتاب موشک از سوریه به سمت جولان جنوبی اشغالی انجام شد.

همچنین الجزیره به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که نیروی هوایی یک پهپاد را که از شرق به سمت اراضی اشغالی می‌آمد، با موفقیت رهگیری کرد و تلفات یا خسارتی در پی نداشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رزمایش اتمی روسیه با «تسلیحات غیر راهبردی»
  • گزارشی از حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه
  • رژیم صهیونیستی مجددا گذرگاه کرم ابوسالم در غزه را بست
  • حملات توپخانه‌ای ارتش عربستان به سوی شهروندان یمنی | ۱۰ یمنی زخمی‌ شدند
  • زخمی‌ شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • زخمی‌شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • در حمله غیرمنتظره قسام 10 نظامی اسرائیلی زخمی شدند؛ امیدی به زنده ماندن4نفر نیست
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس
  • سرعت گرفتن اجرای طرح‌های مرزی در خداآفرین
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص