Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-01@17:57:27 GMT

کم خونی و فقر آهن دو مقوله جدا از هم است

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۰۱۰۲۱

رویداد۲۴-دکتر فریبرز مکاریان، فوق تخصص خون و انکولوژی گفت: کسانی که می‌خواهند خون اهداء کنند باید قبل از آن حتما آزمایش خون بدهند زیرا اگر کم خون هستند این کار نباید انجام شود و پس از حدود 2 ماه مصرف قرص آهن کم خونی آن‌ها اصلاح شده و می‌توانند به عنوان دهنده خون باشند. دکتر فریبرز مکاریان، فوق تخصص خون و انکولوژی گفت: کم خونی و فقر آهن دو مقوله جدا از هم است و به طور متوسط حدود 20 تا 30 درصد زنان در سنین باروری دچار کم خونی هستند در حالی که بیش از 60 درصد زنان به خصوص در زمان باروری دچار فقر آهن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر فریبرز مکاریان با بیان اینکه کم خونی و فقر آهن دو مقوله جدا از هم است و افرادی که هموگلوبین خون آن‌ها زیر 12 است را به عنوان کم خون می‌دانند، اظهار کرد: به طور متوسط کم خونی در مردان هموگولوبین کم‌تر از 14 و برای زنان کم‌تر 12 است.

وی افزود: فقر آهن بسیار شایع است اما افرادی که دچار آنمی (کم خونی) باشند درصد کمی از مردم هستند و به طور متوسط 20 تا 30 درصد زنان در سنین باروری دچار کم خونی هستند در حالی که بالای 60 درصد زنان به خصوص در زمان باروری دچار فقر آهن هستند.

این فوق تخصص خون و انکولوژی گفت: در زنان به خصوص در سنین باروری یعنی از حدود سنی 17 سالگی که عادت ماهیانه آنها شروع می‌شود تا زمان یائسگی به دلیل خونریزی‌های ماهیانه یا بارداری، درصد بالایی از زنان در کل دنیا دچار فقر آهن هستند و این به آن معنا است که ذخیره آهن بدن آن‌ها کم است.

مکاریان اظهار کرد: این عدد بین کشورها و مناطق مختلف فرق می‌کند و در آزمایشی که در حدود 15 سال گذشته انجام شده است، نشان داده حدود 60 درصد دختران در سنین دبیرستان که هنوز بارداری نیز نداشته‌اند، فقر آهن دارند که این عدد بالایی است اما تاکنون رشد زیادی نکرده است.

وی افزود: کسانی که می‌خواهند خون اهداء کنند باید قبل از آن حتما آزمایش خون بدهند زیرا اگر کم خون هستند این کار نباید انجام شود و پس از حدود 2 ماه مصرف قرص آهن کم خونی آن‌ها اصلاح شده و می‌توانند به عنوان دهنده خون باشند.

این متخصص بیماری‌های داخلی گفت: قرص‌های آهنی که در مدارس داده می‌شود در مدت زمانی که بچه‌ها مدرسه می‌روند بسیار موثر است و در برخی کشورها با اضافه کردن آهن به آرد گندم خود، ذخیره آهن را اضافه کرده‌اند.

مکاریان تصریح کرد: معمولا به دلیل اینکه ذخایر آهن نوزادان به صورت فیزیولوژیک و طبیعی مقداری کم است، به خصوص در یک تا دو سال اول به آهن قطره نیاز دارند و تقریبا تمامی متخصصان اطفال این کار را می‌کنند و استفاده آن لازم است اما اگر کودکی نتواند فراورده خوراکی آن را تحمل کند می‌توانند با مشورت متخصص اطفال از راه‌های مختلف آن را جبران کرد.

وی افزود: کم خونی علائم فراوانی دارد اما علائم آن اختصاصی نیست و معمولا در افرادی نمایان است که کم خونی شدیدی داشته باشند زیرا تمامی ارگان‌های بدن به خون نیاز دارند. اضطراب، بی خوابی، ریزش مو، وز وز گوش، احساس تاری دید، خشکی زبان، تپش قلب، کوتاهی نفس در زمان فعالیت، احساس سوءهاضمه برخی از علائم کم خونی است.

وی تصریح کرد: نان‌های سبوس دار و نان‌هایی که فراوری خوبی دارند و به اصطلاح می گویند خوب ور آمده است و همچنین فراورده‌های لبنی جذب آهن را کم می‌کند در حالی که میوه‌ها جذب آهن را افزایش می‌دهند.

این فوق تخصص خون و انکولوژی گفت: کسی که فقر آهن پیدا می‌کند باید شش الی 9 ماه قرص آهن مصرف کند تا ذخیره آهن او پر شود و زمان مصرف آن بسیار مهم است که در این مدت زمان کامل مصرف شود و به کسانی که می‌خواهند قرص آهن مصرف کنند توصیه می‌شود قرص را یک یا دوساعت قبل یا بعد از غذا و به همراه آبمیوه مصرف کنند.

مکاریان افزود: البته در این روش ممکن است مشکلات گوارشی به وجود آید و تحمل قرص و فراورده‌های آهن را نداشته باشند و اگر کسی نتواند فراورده آهن را با شکم خالی بخورد، توصیه می‌شود آن را با غذا میل کنند که دراین صورت مدت زمان مصرف قرص را افزایش داده و حدود 9 تا 12 ماه باید آن را مصرف کند تا اختلال جذبی جبران شود.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۰۱۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، به طور کلی در جهان کمبود ذخایر خون برای انتقال این ماده حیاتی وجود دارد که یکی از دلایل این امر افزایش جمعیت مسن با تقاضای بیشتر برای خون و فقدان اهداکنندگان است. با این وجود اگر انبوهی از ذخایر خونی هم وجود داشته باشد، به راحتی نمی توان از آن استفاده کرد.

هر گروه خونی (آ، ب یا آ ب) یا هر گروه دیگری با وجود آنتی ژن های آ و ب متصل به زنجیره های قندی (oligosaccharide) روی سطح گلبول های قرمز شناسایی می شود. سلول های خونی در گروه اُ هیچ آنتی ژنی ندارند. هنگام انتقال خون باید گروه خونی اهداکننده و دریافت کننده یکسان باشد. در غیر اینصورت سیستم ایمنی به سلول های خونی اهداشده حمله و آنها را نابود می کند. این امر واکنشی مرگبار در پی خواهد داشت.

در همین راستا محققان دانشگاه فنی دانمارک(DTU) و دانشگاه لوند سوییس از آنزیم های تولید شده توسط یک باکتری معمول در روده برای حذف کردن آنتی ژن های آ و ب از گلبول های قرمز استفاده کردند. ماهر ابوهاشم یکی از مولفان ارشد تحقیق در این باره می گوید: برای نخستین بار کوکتل های آنزیمی جدید نه تنها آنتی ژن های معرف آ و ب را حذف کردند بلکه انواع دیگری از آنتی ژن که تصور نمی شد برای ایمنی انتقال خون چالش برانگیز باشند، را نیز حذف کردند.

باکتری روده کارگشای تولید گروه خون جهانی

همانطور که گفته شد، اصطلاح گروه خونی براساس ترکیبی از آنتی ژن های موجود روی سطح گلبول های قرمز خون هر فرد تعیین می شود. منظور ابوهاشم از انواع دیگر آنتی ژن در حقیت آنتی ژن های گروه خونی کشف شده از زمان کشف چهار گروه خونی در 120 سال گذشته تاکنون است.

محققان روی باکتریومی به نام Akkermansia muciniphila تحقیق کردند که در غشای روده انسان های سالم وجود دارد. همانطور که از نام آن، muciniphila، پیداست، این باکتری عاشق موسین، جزء اصلی مخاطی است که غشای داخل روده تولید می کند. باکتری مذکور از آنزیم ها برای تجزیه موسین ها برای ایجاد منبع کربن، نیتروژن و انرژی استفاده می کند و به طور اتفاقی، علاوه بر ظاهر شدن روی گلبول های قرمز در آنتی ژن های گروه خونی در غشای پوشش مخاطی وجود دارد.

نکته مهم درباره مخاط روده این باکتری است که می تواند روی ماده مذکور زندگی کند و بیشتر اوقات آنزیم هایی دارد که ساختار قند مخاطی را می شکند.

محققان 24 آنزیم باکتریایی را روی نمونه های خون آزمایش کردند و متوجه شدند آنها در تبدیل گروه خونی آ و ب به یک خون جهانی کارآمد هستند. عملکرد آنها در مقابل آنتی ژن ب نسبت به آ بسیار تاثیرگذارتر بود. ابوهاشم در این باره می گوید: ما به تولید خون جهانی از اهداکنندگان با گروه خونی ب نزدیک هستیم. البته باید تحقیقات بیشتری برای تبدیل گروه های خونی پیچیده تر آ انجام داد. تمرکز اصلی ما اکنون این موضوع است که آیا موانع دیگری در این زمینه وجود دارد یا خیر و اینکه چگونه می توان آنزیم های بدنمان را طوری ارتقا داد تا به هدف نهایی تولید خون جهانی دست یافت.

این تحقیق در ژورنال نیچر میکروبیولوژی منتشر شده است.

کد خبر 6092973 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • تعلیم و تربیت مقوله‌ای مهم در محاسبات نظامی کشور است
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی و سیاسی است
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در تبریز
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در آذربایجان شرقی
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • (تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی