Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دکتر حسن روحاني در نطق خود در مجلس تهديد کرد که در صورت ادامه روند کارشکني‌هاي ايالات متحده و افزايش تحريم‌ها ممکن است اجراي توافق هسته‌اي را متوقف کند و برنامه هسته‌اي ايران را به مرحله سابق و يا حتي پيشرفته‌تر برگرداند.

به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، اسپوتنيک در يادداشتي به واکاوي سخنان رئيس جمهور اسلامي ايران در مجلس پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حسن روحاني اخيراً در نطق خود در مجلس تهديد کرد که در صورت ادامه روند کارشکني‌هاي ايالات متحده و افزايش تحريم‌ها ممکن است اجراي توافق هسته‌اي را متوقف کند و برنامه هسته‌اي ايران را به مرحله سابق و يا حتي پيشرفته‌تر برگرداند.

اسپوتنيک در اين يادداشت نوشت: بسيار بعيد است که ايران از برجام خارج شود اما طبق نص صريح برجام در صورتي که طرف مقابل اقدام به کارشکني کند ايران حق دارد اجراي برجام را تا اينکه طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداده معلق کند.

وظاهرا اشاره آقاي روحاني هم به همين بخش برجام بود که ايران تلاش داشت نيازي به اجراي آن نباشد اما کارشکني هاي ايالات متحده ايران را بر آن داشته که به اجراي اين بند برجام فکر کند.

طبق يکي از بند هاي برجام ايران مي تواند اجراي برجام را معلق کند و به کميته اي که براي رسيدگي به اجراي برجام تشکيل شده از کارشکني هاي ايالات متحده شکايت کند و تا زمان رسيدگي به شکايت ايران اجراي برجام متوقف خواهد شد.

در واقع ايران از قبل هم مي دانست که ايالات متحده پايبند تعهدات خود در برجام و يا هيچ توافق بين المللي ديگر نبوده و نخواهد بود و سابقه پايبندي ايالات متحده به تعهدات خود در توافقات سابق که با کشورهاي ديگر مانند کره شمالي يا ليبي و يا… انجام داده بود ثابت مي کند که نمي توان به هيچ وجه براي امضاي نماينده ايالات متحده در هيچ توافقي اعتبار قايل شد.

اگر اينگونه بود که امروزه ايالات متحده از توافق زيست محيطي خارج نمي شد و يا اينکه پس از اينکه کره شمالي برجک هاي نيروگاه هاي خود را نيز منفجر کرد به فشار هاي خود بر عليه کره شمالي ادامه نمي داد، و يا پس از اينکه ليبي همه برنامه هسته اي خود را تعطيل کرد و کارخانه هاي خود را بار کشتي کرد و به ايالات متحده فرستاد توطئه سرنگوني دولت قانوني آن را رهبري نمي کرد.

امضاي توافق هسته اي توسط ايران به اين معنا نيست که ايرانيها تکنولوژي هسته اي و سواد خود را نيز واگذار کرده اند و همانگونه که جناب آقاي روحاني گفتند اگر تصميم سياسي گرفته شود ايران بسيار سريعتر از آنچه آمريکايي ها تصور مي کنند مي تواند به برنامه خود برگردد.

برنامه هسته اي هيچ وقت براي ايران هدفي نبوده که بخواهد آنقدر حياتي باشد تا نتوان آن را کنار گذاشت اما هميشه ايران ترجيح مي داده اين برگه را براي چانه زني نگاه دارد.

فناوري هسته اي فناوري اي نسبتا قديمي است که به بيش از يکصد سال پيش بر مي گردد و ايران پس از انقلاب خود تلاش کرده به فناوري هاي نوين و فناوري هاي عالي دست يابد و امروزه توانسته اين فاصله يکصد ساله را پر کند و در فناوري هاي نوين و عالي مانند فناوري نانو و هوافضا پيشرفت هاي قابل توجهي داشته باشد.

در واقع تحريم هاي جديد ايالات متحده هم همين فناوري‌هاي نانو و عالي ايران را هدف قرار داده و ايالات متحده تازه متوجه شده که اصل ماجرا اين بوده که ايراني ها براي رسيدن به فناوري هاي نوين آنها را سرگرم برنامه هسته اي کرده بودند.

هدف اصلي ايالات متحده اين است که ايران از نظر تکنولوژي فاصله اي بيش از يکصد سال با جهان مدرن داشته باشد و حال که ايالات متحده انگشت روي فناوري هاي عالي ايران گذاشته ايران نيز چانه زني را به فناوري اي که يکصد ساله است باز مي گرداند تا فناوري هاي نوين و عالي خود را حفظ کند.

همه مي دانند که تسليحات هسته اي نمي تواند نظامي را در کشوري نگاه دارد چرا که اگر مي توانست قطعا اتحاد جماهير شوروي در حال حاضر پا برجا بود وهمچنين امکان استفاده از اين تسليحات وجود ندارد، البته به جز براي ايالات متحده و همپيمانان آن که به قوانين و مقررات بين المللي پايبند نيستند.

با اين شرايط ايران نيازي به ساختن تسليحات هسته اي ندارد و اگر برنامه هسته اي را براي خود به پا کرده به اين دليل است که به اين فناوري و مزاياي آن دست يابد وقطعا بهانه اي براي چانه زني داشته باشد.

اگر ايران وارد مذاکرات هسته اي شد به اين دليل بود که ايران خواهان رفع همه تحريم هاي بين المللي بود و طبق همان توافق نبايد تحريم هاي قبلي با نام ديگري برگردد.

حال که ايالات متحده در اجراي توافق هسته اي سنگ اندازي مي کند و اجازه رفع تحريم ها را نمي دهد دليلي وجود ندارد که ايران بخواهد به اين توافق پايبند باشد.

قطعا ايران مراد آقاي ترامپ و تيم وي را محقق نخواهد کرد و توافق هسته اي را پاره نخواهد کرد اما هيچ دليلي وجود ندارد که ايران به تعهدات خود در توافق هسته اي عمل کند و طرف مقابل زير آن بزند.

حال توپ در زمين 5 کشور باقيمانده در توافق هسته اي است که تصميم بگيرند مي خواهند از امضاي خود دفاع کنند و يا اينکه چشم و گوش خود را به تعدي هاي ايالات متحده بر اراده بين المللي ببندند.




منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۰۴۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی ،جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تایید کرد که کمک های آمریکا در آینده نزدیک وضعیت اوکراین را تغییر نخواهد داد.

طبق گزارش فایننشال تایمز سالیوان اشاره کرد که همچنان انتظار دارد ارتش روسیه در پیشروی در خاک اوکراین در آینده نزدیک موفق شود. به گفته سالیوان «انجام یک ضدحمله جدید از سوی اوکراین قبل از سال ۲۰۲۵ ضروری نیست.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که حمله جدید اوکراین تا حد زیادی به موافقت کنگره و کاخ سفید برای ارسال بسته های کمکی جدید بستگی دارد.

وی در ادامه گفت: کمک های دریافتی کی یف به تحکیم موقعیت ارتش اوکراین در جبهه جنگ کمک می کند و راه را برای عملیات های جنگی آینده هموار می کند.

در ۲۴ آوریل، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قانونی را برای ارائه کمک های اضافی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار به اوکراین برای ادامه رویارویی با روسیه امضا کرد.

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسی در حال بهبود مواضع خود در منطقه عملیات ویژه نظامی هستند و کمک آمریکا به اوکراین این وضعیت را تغییر نخواهد داد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیروز شنبه در سخنانی کمک‌های نظامی جدید این کشور به اوکراین را سرمایه‌گذاری در آمریکا عنوان کرد. وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین به ارزش ۲ میلیارد دلار به منزله سرمایه‌گذاری در ایالات متحده آمریکا خواهد بود. تقریبا تمامی دارایی‌های جدیدی که سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در ایالات متحده و بخش صنعتی ما باقی خواهد ماند. این موضوع شغل‌های جدیدی را در آمریکا ایجاد می‌کند و از این طریق می‌توانیم به اوکراین کمک کنیم.

چندی پیش مجلس سنا آمریکا قانون کمک‌های خارجی این کشور به هم‌پیمانان ایالات متحده از جمله، اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را به تصویب رساند.

کد خبر 6096759

دیگر خبرها

  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!