Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@00:59:27 GMT

نحوه مدیریت فرهنگ‌های مختلف در یک کسب و کار

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۰۶۱۱۴

نحوه مدیریت فرهنگ‌های مختلف در یک کسب و کار

در دنیای کسب و کار امروز، مرزهای جغرافیایی و فرهنگی برداشته شده و در بسیاری از محیط‌های کاری کارمندان و مدیرانی از شهرها، مناطق یا کشورهای مختلف در کنار هم مشغول فعالیت هستند که مدیریت کردن چنین محیط‌های کاری چندفرهنگی و چندملیتی نیازمند مهارت‌ها و نکته‌سنجی‌های خاصی است. در ادامه این مطلب به 10 مورد از مهم‌ترین آنها اشاره خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1) ارتباطات هدفمند و سنجیده: یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مهارت‌های لازم در مدیریت شرکت‌های چند فرهنگی و چندملیتی به نحوه رفتار و کیفیت ارتباطات بین مدیران و کارکنان مربوط می‌شود؛ جایی که مدیران باید با هر کدام از کارمندان بر اساس فرهنگ و ظرافت‌های خاص کشوری که او به آنجا تعلق دارد عمل کنند. به گزارش دنیای اقتصاد، بنابراین یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت در چنین محیط‌هایی آگاهی یافتن از آداب و رسوم و کدهای رفتاری مربوط به فرهنگ‌های مختلفی است که نمایندگانشان در میان کارکنان حضور دارند. این نکات می‌تواند شامل تفاسیر از زبان بدن، حدود حریم خصوصی و مواردی از این دست شود.

2) شفافیت در رفتار: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و عوامل برهم زننده آرامش در محیط‌های کاری چندفرهنگی، عدم شفافیت رفتاری مدیریت و وجود ابهام در ایده‌آل‌ها و ارزش‌های فرهنگی سازمانی است که می‌تواند موجب بروز سوءتفاهم‌ها و سوءتعبیرهایی بین کارکنان شود. بنابراین مدیران باید به‌طور شفاف نسبت به اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در مورد الگوهای رفتاری مورد قبول شرکت و همچنین چارچوب‌های ارتباطی و هویت سازمانی عمل کنند.

3) مقابله با تفاوت‌های فرهنگی: تفاوت‌های فرهنگی می‌توانند موانعی جدی بر سر راه کار تیمی موثر در درون شرکت‌های چندفرهنگی و چند ملیتی ایجاد کنند. بهترین راه برای مدیریت این تفاوت‌ها و گاه تعارض‌ها عبارت است از شناسایی دلایل و ریشه‌های بروز تعارض‌های فرهنگی در چنین مجموعه‌هایی و مداخله مدیریتی برای حل این چالش‌ها از طریق یافتن وجوه مشترک فرهنگی بین فرهنگ‌های مختلف در درون شرکت‌ها و سازمان‌ها.

4) شناسایی عوامل موثر بر شکل‌گیری الگوهای رفتاری کارکنان: در محیط‌های کاری چندفرهنگی لازم است تلاش بیشتری برای شناسایی و کشف عوامل اصلی موثر بر رفتار و کردار کارکنان صورت پذیرد که این امر از طریق تقویت روحیه گفت‌وگو و تبادل نظر بین خود کارکنان و بین کارکنان و مدیران امکان‌پذیر خواهد بود.

5) اعتمادسازی: اعتماد بین مدیران و کارکنان به‌طور مستمر و در طول زمان شکل می‌گیرد و برای ایجاد این اعتماد باید دست به اقدامات مختلفی زد. بنابراین مدیران محیط‌های کاری چندفرهنگی باید دقت کنند که به شکل‌های مختلفی اعتماد کارکنان‌شان را جلب کنند که یکی از بهترین روش‌ها برای این کار، ارسال سیگنال‌های مشخص و روشن از طریق نشان دادن رفتارهای عینی و روراست بودن با کارکنان است.

6) از دید کارکنان به مسائل نگریستن: رهبر یک تیم چندفرهنگی حتما و ضرورتا باید ضمن برقراری ارتباط نزدیک با تمام اعضا به گونه‌ای به آنها نزدیک شود که به‌طور کامل از دیدگاه‌های آنها آگاه شود. آگاهی یافتن مدیر از نگرش‌ها و دیدگاه‌های کارکنان می‌تواند تاثیر بسزایی در همسو ساختن آنها با اهداف و خواسته‌های سازمانی داشته باشد که این امر در صورت وجود تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی در یک تیم کاری از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است.

7) تعیین قواعد بازی: یکی از واقعیت‌های غیرقابل انکار در هر سازمانی این است که کارکنان هنگامی در بازی شرکت می‌کنند و قواعد بازی را رعایت می‌کنند که در شکل‌گیری آنها مشارکت داشته باشند. بنابراین یکی از اولویت‌های کاری مدیران در شرکت‌های چندملیتی و چندفرهنگی این است که از مشارکت تمام کارکنان در فرآیند شکل بخشی به ارزش‌ها و اهداف کاری بهره ببرند. در این میان نقش مدیران و رهبران سازمان باید نقشی هدایتگر و ناظر و نه دیکته‌کننده باشد.

8) شناسایی به موقع بحران‌ها و مقابله با آنها: ایجاد و توسعه هویت تیمی امری حیاتی و تعیین‌کننده در هر تیم یا سازمانی محسوب می‌شود. با این حال همیشه و در همه حال احتمال بروز بحران در هر تیم چندفرهنگی وجود دارد که اگر به موقع و به‌طور کامل شناسایی نشود می‌تواند پیامدهای مهلکی برای تیم به دنبال داشته باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین کارکردهای مدیران محیط‌های کاری چندفرهنگی عبارت است از شناسایی بحران‌های هویتی و رفتاری در میان کارکنان و اقدام برای مهار و حل آنها.

9) بهره‌گیری حداکثری از مزایای محلی کارکنان: هر کدام از کارکنان یک شرکت که به فرهنگ یا کشور خاصی تعلق دارند می‌توانند مانند گنجینه‌ای غنی از ایده‌ها و رویکردهای فکری و فنی عمل کنند، به شرطی که مدیران آنها این توانایی را داشته باشند تا از پتانسیل‌های آنها به بهترین شکل استفاده کنند. واقعیت شرکت‌های چندفرهنگی این است که هر کدام از افراد را به گونه‌ای متفاوت می‌توان تشویق به کار بیشتر و ایده‌پردازی به نفع شرکت کرد و برای این کار باید به افراد مختلف به شکل‌هایی متفاوت انگیزه داد و تحرک بخشید. به همین دلیل هم هست که آن دسته از مدیران شرکت‌های چندملیتی و چندفرهنگی در انجام وظایف مدیریتی‌شان موفق می‌شوند که به شکل بهتری می‌توانند افرادشان را به بروز و نمایش ایده‌ها و توانمندی‌هایشان تشویق کنند.

10) مهار شوک‌های فرهنگی: یک محیط کاری چندفرهنگی، خواسته یا ناخواسته دچار شوک‌های فرهنگی می‌شود که بی‌توجهی به این شوک‌ها و تعلل در برخورد درست با آنها می‌تواند موجب بروز خسارت‌های سنگینی شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم است حتما یک یا چند مشاور فرهنگی که در زمینه محیط‌های کاری چندفرهنگی و چندملیتی تخصص دارند به مدیران مشاوره دهند و به آنها در مهار شوک‌های فرهنگی یاری رسانند. علاوه بر این آگاهی داشتن مدیران از مسائل و تحولات فرهنگی رخ داده در شهرها یا کشورهایی که تعداد قابل توجهی از کارکنان به آنجا تعلق دارند می‌تواند در جلوگیری یا مقابله با شوک‌های فرهنگی تاثیرگذار باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۰۶۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نقدی عصر یکشنبه در اولین جلسه شورای اداری سال جدید ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: دولت سیزدهم دولتی انقلابی است، مدیران باید با تفکر جهادی برای حل مشکلات مردم گام برداشته و جهادی پای کار باشند.

فرماندار شهرستان شفت با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی شهرستان پیگیر پروژه‌های در دست اجرا باشند، افزودد: مدیران در جذب اعتبارات برای پروژه‌های شهرستان شفت تلاش مضاعف داشته باشند.

نقدی بر لزوم کار جهادی و تلاش شبانه روزی مدیران برای رفع محرومیت از چهره شهرستان تاکید کرد و ادامه داد: برای توسعه شهرستان شفت نیازمند همدلی و همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.

فرماندار شفت ادامه داد: خوشبختانه این همدلی در شهرستان بین تمامی دستگاه‌ها وجود دارد و با همکاری و همراهی همه مدیران برای رفع محرومیت از چهره این شهرستان تلاش مضاعف خواهیم کرد.

نقدی اضافه کرد: رعایت نظم و انضباط در ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان شفت به دقت رعایت شود و همه مسؤولان موظفند که نظم و انضباط را در دستور کار خود قرار دهند.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه عملکرد هیچ اداره‌ای نباید پنهان بماند، تاکید کرد: روابط عمومی‌ها بایستی با عملکردی هر چه بهتر در راستای شفاف‌سازی جهت اطلاع رسانی اقدام کنند.

خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند

فرماندار شفت گفت: خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند و مسؤولان موظفند تا با سرکشی مداوم به آنان، ضمن رفع مشکلات این خانواده معظم، در مسیر خدمت رسانی به مردم، از والدین شهدا طلب دعای خیر کنند.

وی افزود: خانواده معظم شهدا در دفاع از ارزش‌های اسلامی تمام هستی خود را تقدیم راه خدا کردند و این کمترین وظیفه مسئولان است تا ضمن سرکشی به آنان، از نزدیک با مسائل و مشکلات آن‌ها آشنا شده و با افتخار در صدد رفع مشکلات بر آیند.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد سال زراعی سختی همچون سال گذشته را در پیش خواهیم داشت، بیان کرد: باید برای پیشگیری از وقوع هرگونه بحرانی دستگاه‌ها از اکنون برنامه ریزی و آمادگی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فصل کشاورزی سال گذشته با چالش‌هایی مواجه بودم تصریح کرد: امسال باید از تمام ظرفیت‌ها برای برطرف کردن مشکلات آب کشاورزی شالیکاران در سطح شهرستان استفاده کنیم.

نقدی بر لزوم استفاده از تجربه موفق سال گذشته در مدیریت منابع آب کشاورزی تاکید کرد و بیان کرد: لایروبی انهار، بهسازی آب بندان ها، رفع نواقص ایستگاه‌های پمپاژ، دریچه سازی در نقاط مورد نیاز، طرح تجهیز و نوسازی اراضی در برخی مناطق از جمله اقداماتی است که در مدت زمان باقی مانده با دقت و سرعت اجرایی شود.

تلاش‌های دولت سیزدهم در کم کردن از دغدغه کشاورزان

نقدی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در کم کردن از دغدغه کشاورزان افزود: ضروری است خود کشاورزان هم با توجه به میانگین کاهشی نزولات جوی و دیگر محدودیت‌های موجود، هر چه سریع‌تر نسبت به بیمه اراضی خود اقدام کنند.

وی با تاکید بر جدی گرفتن بحث بیمه، خواستار اطلاع رسانی مناسب در خصوص مزایای بیمه اراضی کشاورزی شد تا در زمان وقوع حوادث احتمالی، کشاورزان از حمایت‌های قانونی برخوردار شوند.
مسؤولان محلی برای رفع مشکلات آب کشاورزی پای کار باشند

فرماندار شفت با اشاره به اینکه مسئولان محلی به عنوان خدمتگزاران مردم در روستاها هستند، بیان کرد: با توجه به شناختی که از مشکلات روستاها در حوزه آب کشاورزی دارند باید در راستای رفع مشکلات کشاورزان گام بردارند.

کد خبر 6091417

دیگر خبرها

  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • برگزاری جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم
  • انتقاد یک مداح بودجه سنگین نهاد‌های فرهنگی در موضوع حجاب
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • بازدید جمعی از معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از واحد‌های مختلف شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی 
  • به کارکنان وظیفه تیپ ۵۵ هوابرد گواهینامه مهارت آموزی اعطا شد
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب
  • پاسخگویی مدیران شهری شیراز از طریق سامانه ۱۳۷