Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@22:53:42 GMT

عجيب ترين هايي درباره «پينک فلويد»

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۰۸۵۸۵

خبرگزاري آريا - وب سايت روزياتو: تاثيرگذارترين و محبوب ترين گروه موسيقي راک انگليسي در سال 1965 ميلادي و توسط چند دانشجوي معماري به نام هاي سيد برت، نيک ميسن، راجر واترز و ريچارد رايت، تشکيل شد.

ديويد گيلمور در دسامبر 1968 به عنوان پنجمين عضو به گروه پيوست و به تدريج جايگزين سيد برت شد که به دليل مصرف بيش از حد مادهٔ توهم‌زاي ال‌اس‌دي، سلامتي رواني خود را از دست داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از جدايي برت از پينک فلويد، راجر واترز تبديل به شاعر اصلي ترانه‌ هاي گروه شد. در اين زمان بود که پينک فلويد با آلبومي همانند «نيمه تاريک ماه» به شهرت جهاني دست پيدا کرد.

پينک فلويد با موسيقي پراگرسيو و سايکدليک، اشعار فلسفي با معاني بسيار عميق و همچنين اجراهاي زنده حرفه اي، توانست به موفقيت بين‌ المللي دست يابد.

علاوه بر اين مسائل، شايد برايتان جالب باشد تا با 14 حقيقت کمتر شنيده شده در مورد اين گروه و فعاليت هايشان آشنا شويد. براي اين منظور در ادامه با ما همراه باشيد.





پينک و فلويد

نام گروه «پينک فلويد» از اسم دو خواننده سبک بلوز به نام هاي «پينک اندرسون» (کاروليناي جنوبي) و «فلويد کانسيل» (کاروليناي شمالي) اقتباس شده است. «سيد برت»، طرفدار دو آتشه اين مردان موسيقي بود.

نام پينک فلويد، در اصل از نام دو موسيقيدان بلوز به نام‌هاي فلويد کانسل و پينک اندرسون برگرفته شده بود که از نوازندگان سبک پيمونت بلوز به حساب مي‌آمدند

وقتي راجر، ريچارد و نيک يکديگر را ملاقات کردند

بنيان‌گذاران اصلي گروه پينک فلويد، راجر واترز، ريچارد رايت و نيک ميسون در سال 1963 ميلادي در پلي تکنيک لندن، هنگامي که مشغول تحصيل در رشته معماري بودند، براي نخستين بار يکديگر را ملاقات کردند. اين موسسه در حال حاضر با نام دانشگاه وستمينستر شناخته مي شود.

از واترز به عنوان يکي از خلاقترين آهنگسازان، ترانه سرايان و تهيه کنندگان تمام تاريخ موسيقي راک ياد مي‌کنند.

نام Sid Barrett به جاي Syd Barrett




نام اصلي و واقعي سيد بَرِت، «راجر کيث برت» است. هنگامي که وي فقط 15 سال داشت، دوستانش او را با نام Syd خطاب مي کردند. همين باعث شد تا بعدها با نان هنري «سيد برت» فعاليت کند.

او در ژانويه 1946 متولد شده و در 7 جولاي 2006 چشم از جهان فروبست. وي فقط 10 سال در عرصه موسيقي فعال بود و 35 سال پاياني زندگي خود را در انزوا سپري کرد.

فناوري در اجراهاي زنده




پينک فلويد به عنوان يکي از پيشگامان اجراهاي زنده شناخته مي‌ شود که به خاطر کنسرت هاي پرخرج، کيفيت بالاي صدا در هنگام اجرا و استفاده از افکت‌ هاي صوتي خلاقانه به شهرت فراواني دست پيدا کرد. اين گروه در ابتداي کار خود از پروژکتورهاي تاشو براي ايجاد جلوه بصري بهره مي گرفت.

خلاقيت و نوآوري در چيدمان و جلوه هاي بصري اجراهاي زنده اين گروه در آن زمان زبانزد خاص و عام بود. اگر چه تلاش هايشان در اين دوره زماني عاري از هرگونه فناوري به نظر مي رسد.

فعاليت هاي چندرسانه اي

از سال 1966 ميلادي، تقريبا تمامي اجراهاي زنده پينک فلويد با يک فيلم همراه بود که پشت سر نوازنده ها پخش مي شد. اين ايده باعث مي شد تا هيجان و احساسات حاضرين تحريک شده و بيشتر با موزيک همگام شوند. خلق اجراهاي زنده استادانه، به موفقيت بين‌ المللي پينک فلويد منجر گشته و باعث شد تا به يکي از محبوب‌ ترين و تأثيرگذارترين گروه‌ هاي موسيقي عامه‌پسند تبديل شود.

عصيان يا انقلاب؟ يا حماقت؟

يکي از موفق ترين تک آهنگ هاي پينک فلويد با عنوان «آجري ديگري در ديوار، بخش دوم» يکي از پرفروش ترين موزيک هاي اين گروه بود که شعر آن در اعتراض به ساختمان ها و سياست هاي سخت‌گيرانه مدارس نوشته شده بود. آن ها بسيار شناخته شده و تاثير گذار بودند و به هدفشان نيز نائل شدند و تغييرات مثبتي در سيستم آموزشي بريتانيا ايجاد شد.

مجموعه گيتارهاي ديويد گيلمور




ديويد گيلمور، نوازنده گيتار، مجموعه بسيار بزرگي از انواع گيتارهاي کلاسيک دارد. او حتي مالک گيتار الکتريک «فندر استرتوکستر» با نخستين شماره سريال است؛ يعني اولين و اصلي ترين استرتو.

سگِ آلبوم «سيموس»

سيموس نام پنجمين آهنگ آلبوم فضولي از گروه پينک فلويد است. نام آهنگ برگرفته از يک سگ با نام سيموس است که به استيو مريوت (Steve Marriot)، تعلق داشت و از صداي زوزهٔ سگ وي در نسخهٔ آلبوم اين آهنگ استفاده شده است.

وقتي دانش آموزان از پينک فلويد شکايت کردند




اگر آهنگ «آجر ديگري در ديوار، بخش 2» را شنيده باشيد، حتما مي دانيد که يک گروه کر از دانش آموزان مدرسه همصدا مي خوانند «ما به آموزش نيازي نداريم». در سال 2004 ميلادي، همين دانش آموزان که ديگر بزرگ شده بودند، از اين گروه موسيقي شکايت کرده و از آن ها درخواست غرامت کردند.

البته شکايت آن ها از سوي دادگاه پذيرفته نشد اما بر اساس قانون مي خواستند که بخشي از درآمد موزيک به آن ها پرداخت گردد.

آهنگ «آرنولد لين» بر اساس شخصيت يک سارق واقعي نوشته شده است

ترانه آهنگ «آرنولد لين» بر اساس شخصيت سارقي واقعي نوشته شده که راجر واترز وي را مي شناخته است. او يک دگرپوش بوده که لباس هاي زنان را از ماشين هاي لباسشوئي عمومي مي دزديده است.

پينک فلويد ضبط موسيقي زنده داشت




بد نيست بدانيد در سال 1972 ميلادي، پينک فلويد آلبومي را منتشر کرد که در آمفي تئاتر Pompeii ضبط شده بود که هيچ تماشاگري نداشت.

«نيمه تاريک ماه» يکي از پرفروش ترين آلبوم هاي موسيقي تاريخ است

«نيمه تاريک ماه» يکي از موفق ترين آلبوم هاي پينک فلويد به شمار مي رود که به مدت 591 هفته پياپي در صدر پرفروش ترين موزيک ها بود و بيش از 10 سال يکي از 200 آلبوم محبوب بيلبورد به شمار مي رفت. به همين خاطر نام اين آهنگ در کتاب رکوردهاي جهاني گينس ثبت شد.

در فهرست برخي ديگر از بيلبوردها اين آلبوم تا 26 سال در صدر محبوب ترين ها قرار داشت و همين امر ثروت هنگفتي براي گروه به همراه آورد.

کاور آلبوم موسيقي «نيمه تاريک ماه» در عرض 3 دقيقه انتخاب شد




براي کاور اين آلبوم، 7 گزينه مختلف وجود داشت. وقتي از تمامي اعضاي گروه خواسته شد تا مناسب ترين گزينه را انتخاب کنند، همه آن ها تصوير منشور را برگزيدند.

پينک فلويد نخستين گروه موسيقي راک بود که از سيستم صداي فراگير استفاده مي کرد

پينک فلويد از سيستم صوتي کوادرافونيک Azimuth استفاده مي کرد. در سال 1967 در حال اجرا در يک سالن اجتماعات، ريچارد رايت ازيک جوي استيک براي ايجاد صداي فراگير 270 درجه اي استفاده کرد. بعدها، در سال 1972 ميلادي آن ها اين سيستم را به 360 درجه ارتقا دادند.

آلبوم آخر




آلبوم «رودخانه بي پايان» که در هفتم نوامبر سال 2014 ميلادي منتشر شد، پانزدهمين و آخرين آلبوم پينک فلويد محسوب مي شود. همچنين بايد اشاره کنيم که در فروشگاه اينترنتي آمازون در کشور انگلستان، بيشترين تقاضاي پيش خريد را نيز در ميان آلبوم هاي موسيقي در طول تاريخ داشته است.

رودخانه بي پايان در يک قايق صدابرداري و ضبط شده است




آخرين آلبوم پينک فلويد، «رودخانه بي پايان» در خانه قايقي ديويد گيلمور ضبط شده است. استوديوي اين قايق بسيار کوچک بود اما پاسخگوي نياز گروه بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۰۸۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای موسیقی خراسان خاموش شد

استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان جمعه- ۱۴ اردیبهشت‌ماه- پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

هوشنگ جاوید نویسنده و پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «فریاد نسل قدیم خراسان شمالی هم رفت. همین الان باخبر شدم که استاد عیسی قلی پور پیشکسوت بخشی‌های ترک خراسان شمالی هم درگذشت و دوتارش را و دوستانش را و جامعه هنر ایران را تنها گذاشت. تسلیت به که باید گفت؟!»

عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی، خواننده و نوازنده دوتار و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان، ۱۱ آبان سال ۱۳۲۱ در روستای سلاخی بجنورد در خانواده‌ای هنرمند متولد شد، او در کنار پدرش (سلیمان) که یکی از بخشی‌های قدیمی و دوتارنواز بوده است، پرورش یافت، سپس نزد حسن یزدانی مشهور به حسن بخشی، یادگیری‌های خود را در زمینه موسیقی نواحی خراسان کامل کرد.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • اجراهای متنوع گروه‌های موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران
  • عیسی قلی پور درگذشت
  • نوای موسیقی خراسان خاموش شد
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • سندرم مرموزی که چهره خواننده مشهور را عوض کرد؛ بیماری «سلن دیون» چیست؟
  • دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود
  • پیش‌فروش بلیت «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» آغاز شد
  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • پوستر جدید «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» منتشر شد