Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستاییان آبادی روستا را مرهون زحمات او می دانند و از زمان آمدنش توانسته خواب‌های روستاییان را تعبیر و شکل و شمایلی دیگر به این مکان ببخشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازرباط نیوز، روستاییان آبادی روستا را مرهون زحمات او می دانند و از زمان آمدنش توانسته خواب‌های روستاییان را تعبیر و شکل و شمایلی دیگر به این مکان ببخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهیار، فردی است که می تواند یک روستا را به قلعه های صعود نزدیک و شادابی را به روستاییان بی توقع هدیه دهد و دهیاری جایگاهی است برای ارج نهادن مقام روستاییان، آنهایی که قوام شهر بسته به حیات و ماندگاری اشان دارد.

سجاد ملکی،دهیار روستایی به نام پیغمبر است، نام این روستا در گذشته محمدآباد بوده که پیش از این ها به شهریار تعلق خاطر داشته است،بعدها به واسطه قرار داشتن بنای حضرت لوط نبی(ع) در این روستا، نامش از محمد آباد به پیغمبر تغییر یافت.

این روستا در گذشته صاحب باغات انگور بسیاری بوده که به واسطه رودخانه بزرگ کرج رونق داشته است و پس از سالها از بسته شدن این رودخانه و احداث سد کرج در بستر آن، روستای پیغمبر چون دیگر روستاها از رونق افتاده و مهاجرت های بسیاری در آن صورت گرفت.

اما حالا رونق دوباره به روستا آمده است،جوانی سی و چندساله با قدی بلند و اندامی لاغر، یک سال و چندماهی است سکاندار عرصه خدمت در روستا شده است، نامش سجاد ملکی است، بر زبان انگلیسی تسلط عجیبی دارد و مدتی را با دانش آموزان این روستا کلاس رایگان داشته است.

روستای پیغمبر تا پیش از این‌ها شباهت کمتری به روستا داشت و می توانستیم آن را با روستاهای مرزنشین قیاس کنیم، گرد و خاک های اطراف آن،کوچه های خاکی و نیزارهایی که به واسطه فاضلاب خانه ها سر از زمین برآورده بود همه نشان از روستایی داشت که هیچ تلاشی برای آبادانی آن نشده بود، روستایی که حالا به واسطه وجود پیامبری تهرانی در کشور مشهور گشته و به واسطه کم کاری برخی ها در بقعه، این پیامبر آسمانی روزگاری را سرتیر رسانه‌ها بوده است.

آن طور که از شمایل بنای حضرت لوط نبی(ع) پیداست سالها در کنج عزلت در غربت به سر برده و مسئولان فرهنگی توجه خاصی به این بقعه نداشته اند، این بقعه پس از آن که بخش اعظمی از آن در اثر باران و برف از بین رفت با فشار رسانه ها توانست رنگ و چینش جدیدی به خود بگیرد تا شاید دعای آن حضرت مشمول حال این روستا شود.

اما سجاد جوان ایده های بسیاری در سر دارد، او اهل عمل است و معتقد است که دفتر دهیاری جایی برای ماندن نیست، سجاد آنقدر ساده و بی تجمل است که چون برخی‌ها صاحب میزهای آنچنانی و دفتر و تشکیلات های زیبا نیست، او میز کارش را در کوچه پس کوچه های روستا و خانه های مردم می داند و اعتقاد دارد باید چون شهدا مسلک خاکی داشت و با مردم بود.

ساعت ۸ صبح بود، با او در دهیاری روستا قرار ملاقات داشتیم، طبق معمول دوربین،دستگاه ضبط صدا و قلم خودکار را به همراه کیف آماده کردم و به روستای پیغمبر رفتم، مدتی قبل بود که برای تهیه گزارشی از آرامگاه بقعه حضرت لوط نبی(ع) به این روستا سفر کرده بودم، در آن زمان نمی توانستیم نام روستا را بر آن بگذاریم، دیوارهای خط خورده تاریخ گذشته، آسفالت های بی رمق و خیابان های نامنظم و به هم ریخته حکایت از یک روستای مظلوم واقع شده داشت.

به ابتدای روستا که رسیدم انگار رنگ آنجا تغییر یافته بود، پرچم های برافراشته نماد زیبایی داشتند و چندین لاستیک را نیز به صورت گلدان در آورده بودند و گل های زیبایی در آن کاشته بودند، کمی که جلوتر رفتیم دیوارهای خشتی و شاید آجری دیگر پیدا نبودند، تمام در و دیوارها رنگ روستا به خود گرفته بودند، درها و پنجره ها نیز رنگ آمیزی شده و هر آنچه از نقاشی های زیبای طبیعت هست روی دیوارها حک شده بود، حسابی روستا با صفا گشته و صمیمت را می توان از بوی آن حس کرد.

دهیار انسانی فرهیخته و تحصیل کرده است، از ادبیات گفتاری اش پیداست که سالها را با استادان فرهیخته ای سر کرده و به مسائل ریز و درشت علمی آگاه است، دفترش کمی به هم ریخته است و دیوارهای رنگی آن کمی از تاریخ روستا آن طرف رفته، آن طور که پیداست هنوز دستی به سر و روی دفتر محل کار نکشیده و منتظر است تا کار عمرانی و زیباسازی روستا به پایان برسد.

صبحانه را آن جا صرف کردیم و در کنار صمیمیت این مرد بزرگ چند تخم مرغ با روغن و رب گوجه فرنگی می چسبید،دو چای قند پهلو هم آورد و مصاحبه را آغاز کردیم، موضوع اصلی اش پرداختن به بحث فرهنگ بود.

او می گوید: در این روستا هیچ خدماتی برای جوانان ارائه نشده بود،با مذاکره طولانی و هماهنگی با آموزش وپرورش زمینی بلا استفاده متعلق به آموزش و پرورش جهت ساخت مجموعه ورزشی شامل سالن والیبال زمین فوتبال چمن مصنوعی و نیز استخر شنا اختصاص یافت که با مساعدت سپاه شهرستان رباط کریم به صورت سوله صالحین احداث شد.

ملکی ادامه داد: این زمین را آموزش و پرورش به صورت رایگان در اختیار ما قرار داد تا هزینه خریداری آن را برای ساخت این مجموعه ورزشی صرف کنیم.

دهیار روستای پیغمبر افزود: سوله ورزشی صالحین با همکاری سپاه شهرستان رباط کریم ساخته شد و بهترین کف پوش، رختکن و… آن را تهیه و این مجموعه ورزشی امروز در دست مردم روستای پیغمبر قرار دارد و در ان به فعالیت مشغول هستند.

این سخت کوش عرصه عمل بیان کرد: در این مجموعه ورزشی زمین چمن ۸۰۰ متری را احداث کرده و تا ۱۰ روز آینده به بهره برداری خواهد رسید.

طرحی برای دورکردن جوانان از آسیب‌های اجتماعی

وی اضافه کرد: در این مجموعه ورزشی یک استخر نیز طراحی و تدوین شده که عملیات اجرایی آن نیز اغاز خواهد شد، همچنین در این مچموعه وسایل و ابزارهای ورزشی و بدنسازی و سالن پینگ پونگ برای مردم آماده و نصب خواهد شد.

ملکی خاطرنشان کرد: طراحی چنین مجموعه ای برای مردم این روستا کار بزرگی است چرا که صبح ها و عصر هیچ کسی را در خیابان ها نخواهید دید و آنها در این مجموعه مشغول ورزش وامورات دیگر هستند.

او یادآور شد: سرگرم کردن مردم و پیشگیری از اسیب های موجود فضای مجازی و ماهواره یکی از آثار مثبت به وجود آمدن چنین فضاهایی است، در حقیقت در این روستا بیش ز ۱۰۰ نفر از فضای موجود مجموعه ورزشی بهره مند شده و تا پایان نصب تمام امکانات این تعداد بیشتر خواهد شد.

دهیار روستای پیغمبر تأکید کرد: در طول یک سال و چندماهی که مشغول خدمت در این روستا بوده ام حدود ۸هزار متر مربع توانسته ایم زمین را از مردم و دیگر اماکن به صورت رایگان دریافت کنیم و این توانسته به فضای کنونی روستای پیغمبر کمک کند.

وی افزود: برای جلوه زیبا دادن روستا، تمام در و دیوارهای روستا با نقاشی های سنتی و طبیعت رنگ آمیزی شده است و این نماد گردشگری به روستا بخشیده است.

دهیار روستای پیغمبر با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای شناسایی بقعه حضرت لوط نبی(ع) ادامه داد: متاسفانه زیر ساخت هایی برای این امر لازم است که هنوز آنها وجود ندارند، با تلاشی که در دهیاری صورت گرفته توانسته ایم جاده دسترسی به سمت این بقعه را به صورت بلوار ۱۴ متری تبدیل کنیم، این خیابان در ابتدا ۶ متر بیشتر نبود و ۶ماه به طول انجامید تا توانستیم مالکان منازل و زمین ها را راضی کنیم تا عقب نشینی کنند.

وی افزود: حدود ۲۵۰ نهال درخت نیز در حاشیه خیابان منتهی به استان مقدس حضرت لوط نبی(ع) کاشته شد و طی چندسال آینده چشم اندازی این مکان را تغییر خواهد داد.

ملکی خاطرنشان کرد: در خصوص بقعه حضرت لوط (ع) نیز مشکلی بین دو اداره میراث فرهنگی و اوقاف اسلامی وجود داشت که حل شده و انشالله بنای جدیدی که در شأن آن حضرت باشد احداث و به بهره برداری می رسد.

مبارزه با کم آبی در روستای پیغمبر

وی با اشاره به برنامه های دهیاری برای اوقات فراغت دانش آموزان روستا، تأکید کرد: طبقه بالای دهیاری را به آموزشگاه زبان و نقاشی داده ایم که و با توجه به جمعیت ۲۷۰۰ نفره روستای پیغمبر امروز بیش از صد زبان اموز در حال آموزش هستند و سطح سواد در روستا روند صعودی به خود گرفته است.

وی همچنین به موضوع مشکلات کم ابی در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در آن سال بیش از ۳۰۰ کنتور آب را با همکاری اداره آب روستایی نصب کردیم و جلوی بسیاری از آب های غیرمجاز را گرفتیم چرا که از این طریق جلو اسراف در این باره گرفته شد.

وی با اشاره به تجهیز تنها مدرسه روستای پیغمبر، اظهار کرد: ما توانستیم در طول ماه های اخیر دیوار خالی و سیاه مدرسه را رنگ امیزی و آب خوری آن را تعمیر کنیم.

وی ادامه داد: تعمیر بخشی از موتورخانه مدرسه و به کارگیری چندین صندلی در حیاط مدرسه و آسفالت کردن آن از دیگر اقدامات دهیاری در این مدرسه به شمار می آید.

نقش مهم سپاه شهرستان در آبادانی روستا

وی افزود: با همکاری سپاه رباط کریم در ورودی روستای پیغمبر زمینی ۵۰۰ متری را آماده کرده ایم تا ساختمان دهیاری و کتابخانه عمومی روستا در آنجا احداث شود، در حال حاضر کتابخانه ای به صورت سیار در روستا فعال شده و مردم از آن استفاده می کنند.

برای ۹۰ نفر شغل مستقیم ایجاد خواهیم کرد

ملکی به موضوع اقتصاد در روستا اشاره و خاطرنشان کرد: همواره در روستا به این فکر بودیم تا شغل هایی را ایجاد کنیم،ما در این روستا ۵ گاوداری داریم و مصمم شدیم تا خام فروشی را ممنوع کنیم، در این روستا سعی کردیم تا کارگاه های آموزشی تولیدات سنتی لبنیات را ایجاد کنیم، همچنین کارگاه های فرشبافی را ایجاد می کنیم تا از استعدادهای فرش باف روستا استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار است که یک مجموعه گردشگری در روستا ایجاد شود و در کنار آن کارگاه های تولید تابلو فرش نیز احداث شود و برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: به طور کلی با ایجاد این کارگاه ها برای ۹۰ نفر شغل مسقتیم ایجاد می شود و روستای بدون بیکار خواهیم داشت.

به دنبال رکوردشکنی در حوزه اضافه وزن در دام‌ها هستیم

وی در بخش دیگری از از این مصاحبه به پرورش تولیدات دامی در روستا اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک مجمتع تحقیقاتی گوسفند داشتی است که به صورت روزانه میانگین اضافه وزن ۴۵۰ گرم دارند و امیدواریم در این دوره جدید به ۶۰۰ گرم نیز برسد. این دام ها رژیم غذایی ویژه ای دارند و رکورد ایران در اضافه وزن روزانه دام ۷۵۰ گرم بوده و میانگین طبیعی ش روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰گرم هست و در این طرح ما اضافه وزن روزانه ۴۵۰ گرمی داشتیم و انشالله با تحقیقات اخیر به ۶۰۰ گرم در روز دست پیدا میکنیم و این یک توفیق بزرگ است.

وی اضافه کرد: در این طرح دام ها به صورت یکجا پرورش داده می شوند و بسیاری از انرژی روزانه اشان را از دست نخواهند داد و تبدیل به وزن اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: در این مجتمع دام ها به صورت های ۴۰ روزه نگهداری می شوند و پس از آن گوسفندان جدیدی پرورش داده می شوند و در آینده نزدیک این مرکز را توسعه خواهیم داد تا بتوانیم بخشی از گوشت مورد نیاز منطقه را فراهم نماییم.

وی خاطرنشان کرد: در این راستان فرمانداری رباط کریم و اداره جهادکشاورزی همکاری بسیاری داشته اند و باید از آن ها قدردانی کنیم.

دهیار پیغمبر یادآور شد: در حال حاضر ۱۰۰ رأس گوسفند نگهداری می شود و در آینده نزدیک به ۱۲۰۰ رأس تبدیل خواهد شد و در مکان جدیدی نگه داری می شوند.

تلاش شبانه روزی در جهت آبادانی روستا

وی همچنین به پروژه های عمرانی اجرا شده در سطح این روستای هدف گردشگری اشاره کرد و گفت: بحث عمرانی شامل ۷ کوچه و ۳ خیابان که جدول گزاری و آسفالت شده و نیز چهار کوچه منطقه حاجی آباد که با پیگیری بسیار بالاخره به روستای پیغمبر الحاق شد جدول گزاری و زیرسازی و آماده آسفالت در چند روز آینده شده است.

دهیار روستای پیغمبرادامه داد: همچنین در حال حاضر۵ کوچه منتهی به بلوار شهدا در حال جدول گزاری و زیرسازی می باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه قسمت قدیمی بلوار شهدا فاقد کانال هدایت آب باران و فاضلاب بوده این کانال به گونه ای در حال ساخت است که هم هدایت آبهای سطحی و فاضلاب را انجام دهد و هم آب کشاورزی را به منطقه خشک شرقی روستا به جهت احیاء کشاورزی این ناحیه و نیز تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی و ایجاد گرد و غبار را باعث شود.

گزارش از: مهدی امیری پور

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۱۰۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران

آفتاب‌‌نیوز :

تهران یکی از شلوغ‌ترین شهر‌های ایران است. ابر شهری با خیابان‌های کوچک و بزرگ و بزرگ‌راه‌های طولانی که در بیشتر ساعات روز با انبوهی از وسایل نقلیه و خودرو‌ها پر می‌شود. گرچه در پایتخت پارک‌ها و فضا‌های سبز فراوانی وجود دارند، اما زندگی شهری و دغدغه‌هایش فرصت محدودی برای لذت بردن از آن‌ها باقی می‌گذارد. در چنین شرایطی است که بسیاری از پایتخت‌نشینان، برای رفع خستگی و اندکی آرامش راهی جاذبه‌های اطراف تهران می‌شوند تا با طی کردن مسافتی کوتاه، از طبیعت بکر و هوای پاک این مناطق استفاده کنند.

به خصوص که در مناطق اطراف تهران گزینه‌های متعددی هم برای اجاره انواع اقامتگاه و خانه و سوئیت مهیا شده است و وجود پلتفرم‌هایی مانند سایت شب باعث شده تا مسافران بتوانند به راحتی نسبت به رزرو گزینه‌های اقامتی اقدام کنند.

شهریار، انتخابی جذاب برای سفر در بهار

فصل بهار مصادف است با درختان تازه شکوفه زده، دشت‌های سرسبز و پرگل، رودخانه‌هایی جاری و نسیمی دلنواز که از میان ارتفاعات و رشته کوه‌های البرز وزیدن می‌گیرد. اغراق نیست اگر بگوییم که بهار، بهترین فصل برای گشت و گذار در شهر‌های ییلاقی اطراف تهران مانند شهریار است. شهری با باغ‌های پر از میوه و دشت‌های رنگارنگ که یکی از جاذبه‌های گردشگری برای ساکنان تهران و شهر‌های اطراف به حساب می‌آید. 

یکی از جذابیت‌های شهریار برای اغلب مسافران، طبیعت سرسبزی است که در هر نقطه از شهر دیده می‌شود. اصلا به همین دلیل است که گزینه اجاره باغ در شهریار برای اغلب مسافران پرطرفدار و هیجان انگیز است! البته که در اینجا دیگر امکانات اقامتی هم وجود دارد و گردشگران می‌توانند ضمن گشت و گذار در طبیعت، در هر نقطه نسبت به اجاره ویلا در شهریار اقدام نمایند.

جا‌های دیدنی شهریار در بهار

همانطور که به شما گفتیم، طبیعت شهریار یکی از محبوب‌ترین نقاط برای تفریح و سفر است. با این حال در این شهر جاذبه‌های تاریخی متنوعی هم برای بازدید وجود دارد. یکی از این جاذبه‌ها، بنای تاریخی قلعه دهشاد است که مردم قدیم در گذشته از آن برای دیده بانی استفاده می‌کردند.

قلعه‌ای قدیمی با بافتی روستایی که هنوز بعضی از مردم شهر در گوشه و کنارش زندگی می‌کنند؛ بد نیست که بدانید این قلعه نسبت به دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر، سازه مدرن‌تری دارد و قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد.

در چهار طرف قلعه دهشاد، چهار برج دیده می‌شود که روزگاری محل استقرار نگهبانان برای دیده‌بانی بوده است. سقف قلعه نیز به صورت ذوزنقه‌ای طراحی شده و دو طاق‌نما را در دو سمت خود جای داده است. در ساخت این قلعه و بنای قدیمی، آجر حرف اول را می‌زند.

به دلیل معماری منحصر به فرد این مجموعه، قلعه دهشاد یکی از آن مکان‌هایی است که دانشجویان رشته هنر را برای بررسی‌های دقیق و علمی به خود دعوت می‌کند. این بنای باستانی در ده کیلومتری شرق شهریار واقع شده و در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده است.

اگر از قلعه دهشاد دیدن کردید و باز هم دلتان خواست تا وقت خود را با سر زدن به جاذبه‌های تاریخی شهریار سپری کنید، ما به شما بازدید از تخت کیکاووس را پیشنهاد می‌کنیم! یک جاذبه تاریخی دیگر که در ۱۸ کیلومتری جنوب شهریار واقع شده است و قدمتی ۴ هزار ساله دارد. این بنا در روستای بیدگنه قرار گرفته و در گذشته محلی برای برگزاری جشن‌های ملی بوده است.

مورخان و باستان شناسان اعتقاد دارند که تخت کیکاووس، روزگاری میزبان جشن‎های باشکوهی مانند جشن سده یا مهرگان بوده است. جشنی که در آن همگی به دور آتش سرخ رنگ جمع می‌شدند و دست در دست یکدیگر، به شادی و پایکوبی می‌پرداختند. شاید اگر گوش‌هایتان را تیز کنید، هنوز هم بتوانید صدای جشن و پایکوبی مردم قدیم را در ذهنتان تصور کنید!

گرچه همچنان در این محل جشن‌هایی مانند چهارشنبه سوری برگزار می‌شود، اما بدون شک هیچ کدام تا امروز نتوانسته‌اند شکوه و زیبایی مراسم کهن و قدیمی را احیا کنند.

گردش بهاری در روستای برغان

حالا که تا شهریار آمده‌اید، بگذارید تا کمی هم با شما از روستا‌های جذاب اطرافش صحبت کنیم! مطمئنا سر زدن به این روستا‌ها آن هم در فصل خوش و آب و هوای بهار حسابی سرحالتان می‌کند و انرژی بی حد و اندازه‌ای به شما می‌دهد.

اولین روستای پیشنهادی ما به شما، روستای برغان است. دهکده‌ای که در دامنه جنوبی کوهپایه‌های البرز قرار گرفته و سر زدن به آن در بهار می‌تواند یک ماجراجویی دلنشین و هیجان انگیز باشد. قدمت برغان هنوز به درستی مشخص نشده است، با این حال درختان چنار بسیار تنومند و کهنسال این روستا خبر از تاریخی چند هزار ساله می‌دهند. در برغان همچنین خانه‌ها و بنا‌های تاریخی وجود دارند که ساخت آن‌ها به دوران قاجار باز می‌گردد. 

روستای برغان در بهار آب و هوای معتدلی دارد. در حقیقت پوشش گیاهی متنوع و وجود درختان کهنسال و پربار در برغان، آب و هوای این منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شده است تا گشت و گذار در آن، جذاب و منحصر به فرد باشد. برغان علاوه بر طبیعت زیبا و آثار تاریخی‌اش، به آلوچه‌های خوش رنگ و طعمش هم شناخته می‌شود. جالب است که بدانید آلوچه و لواشک در کنار گردو و لبنیات محلی از جمله سوغاتی‌های خوشمزه برغان به شمار می‌روند.

پل قدیمی، رودخانه روستا، حسینیه محل، درختان هزار ساله و میدان برغان نیز برخی از جا‌های دیدنی این روستا به حساب می‌آیند. تا یادمان نرفته است بگوییم که در طبیعت اطراف برغان تا دلتان بخواهد کلبه چوبی و کلبه جنگلی هم ساخته شده و مسافران می‌توانند با خیال راحت چند روزی در این روستای خوش آب و هوا ساکن شوند.

دیگر خبرها

  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • نصب شیر آلات تنظیم فشار در روستای توتک شهرستان مروست
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • علت اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز در مازندران چیست؟