Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@22:40:01 GMT

ایران؛از پایبندی تاتهدید به خروج از برجام

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۱۰۲۶۰

موضع‌گیری روز سه‌شنبه حسن روحانی در پیشگاه نمایندگان ملت که تهدید به خروج از برجام در مقابل اقدامات و نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکاست، از معدود موضع‌گیری‌های تند رییس‌جمهور کشورمان بعد اجرایی‌ شدن برجام تا کنون است.

هم‌چنین اظهارات حسن روحانی در حالی مطرح می‌شود که روز یک‌شنبه طرح "مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا" در مجلس شورای اسلامی با اکثریت آراء به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس این طرح بودجه برنامه موشکی بالستیک کشور و فعالیت‌های نظامی سپاه پاسداران در پاسخ به تحریم‌های اخیر آمریکا افزایش می‌یابد. این طرح در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا تصویب شد که اوایل ماه اوت در مجلس سنا تصویب و در نهایت با امضای رییس‌جمهوری آمریکا به اجرا درآمد.

بر اساس تحریم‌های جدید آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و طیف وسیعی از افراد و شخصیت‌های سیاسی، نظامی و مالی که به هر دلیل به سپاه و فعالیت‌های موشکی ایران مرتبط باشند تحت این‌ تحریم‌ها قرار می‌گیرند.

تحریم جدید آمریکا علیه ایران در چارچوب یک طرح ترکیبی که در آن هم‌زمان ایران، روسیه و کره‌شمالی مورد تحریم قرار گرفتند به تصویب رسید.

هم‌چنین حسن روحانی در حالی روز سه‌شنبه در تازه‌ترین موضع‌گیری خود علیه آمریکا و در روزهای نخست دولتش، تهدید به خروج از برجام کرد که در آخرین ساعات روز دوشنبه در گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود علاوه بر رایزنی درباره موضوعات مختلف روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، به صراحت از بدعهدی‌ها و اقدامات ناقض برجامی آمریکا انتقاد و با تاکید بر این‌که برجام یک توافق چند جانبه است گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به تمامی تعهدات خود پایبند بوده و گزارش آژانس انرژی اتمی این واقعیت را به خوبی تایید می‌کند.

رییس‌جمهور کشورمان در این تماس تلفنی گفته است: ضرورت دارد روسیه در راستای تحکیم برجام و اجرای تعهدات از سوی همه طرف‌های مذاکره در این توافق رایزنی و نقش‌آفرینی مثبت داشته باشد.

ولادیمیر پوتین نیز در همین رابطه خاطرنشان کرده است که "ایران بر اساس گزارش آژانس انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده و نقض این توافق از سوی هر یک از طرفین مذاکره در حقیقت تخلف از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است."

در همین چارچوب پس از گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین و تاکید دو طرف بر خودداری هر یک از طرف‌ها از نقض برجام، برخی از مقامات و سناتورهای روس از احتمال و امکان درخواست برای تشکیل نشست ایران و 1+5 خبر دادند.

ایگور ماروزوف، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس اعلای روسیه روز سه‌شنبه پس از سخنان رئیس‌جمهور ایران، مبنی بر این‌که اگر آمریکا به تحریم‌های خود ادامه دهد تهران ظرف چند ساعت توافق هسته‌ای را کنار می‌گذارد، گفت: روسیه تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن ایران به ماندن در توافق هسته‌ای به کار خواهد گرفت.

این سناتور ارشد روس در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار کرد: روسیه ممکن است یک نشست با آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان برای رسیدگی به نگرانی‌ها درباره توافق هسته‌ای با ایران تشکیل دهد و از واشنگتن بخواهد تا از اقدامات بی‌ثبات کننده مخرب، پرهیز کند.

بنا بر این گزارش، بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، بسیاری از کارشناسان و اصحاب رسانه‌ در ایران و صحنه بین‌الملل معتقد بودند که هرچه سریع‌تر باید دیالوگی مستقیم در چارچوب برجام میان ایران و آمریکا شکل گیرد، اما به دلایلی منطقی و سیاسی این دیالوگ تا کنون شکل نگرفته است و صرفا مقامات ایرانی و آمریکایی در سطح مدیران کل و کارشناسی در چارچوب نشست مشترک برجام هر سه ماه یک‌بار رو در رو دیدار و احتمالا مذاکره‌ داشته‌اند.

روشن نبودن سیاست ترامپ در قبال ایران و برجام و متزلزل بودن تصمیمات وی در حوزه سیاست خارجی در مدت زمانی که روی کار آمده است، یکی از دلایلی است که مقامات ایرانی برای رو به رو نشدن مستقیم با مقامات آمریکایی در رابطه با برجام از آن نام می‌برند. هم‌چنین از دلایل دیگر این است که مقامات کشورمان معتقدند، مذاکره با آمریکا در چارچوب موضوع هسته‌ای تمام شده است و دیگر مذاکره‌ای تحت این عنوان نخواهیم داشت، مگر این‌که درباره اجرای برجام و چالش‌های بر سر آن باشد.

البته به نظر می‌آید این دیدگاه مقامات کشورمان بی‌ارتباط با نگرانی ناشی از تشدید انتقادات داخلی نسبت به ادامه مذاکره با آمریکا، نباشد.

از دلایل دیگر فراهم نبودن مذاکره ایران و آمریکا در چارچوب برجام تاکید ترامپ و دیگر مقامات دولتش بر مذاکره مجدد بر سر موضوع هسته‌ای در دوره تبلیغات انتخاباتی و نیز بعد از انتخابش به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا بود. مقامات ایران از هرگونه ورود به مذاکره با آمریکا خودداری کردند چرا که احتمال می‌دادند ترامپ از آن سوءاستفاده کند.

در هفته‌های اخیر هم‌چنین زمزمه‌هایی از اختلاف نظر رکس تیلرسون و جیمز متیس وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا با ترامپ شنیده می‌شود که به تردیدها درباره سیاست خارجی ترامپ در منطقه و بین‌الملل بیشتر دامن زد.

در این مدت این مقامات اروپایی بودند که در رابطه با برجام و انتقال مواضع ایران به طرف آمریکایی اقدام کردند اما به نظر می‌آید با توجه به اقدامات، تحرکات و موضع‌گیری‌های ترامپ این میزان تلاش اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای اجرای برجام از نظر ایران کافی نیست.

تحلیل‌گران و مقامات فعلی و سابق آمریکا اخبار نگران‌کننده‌ای از تلاش ترامپ برای دور زدن برجام یا کنار گذاشتن آن منتشر می‌کنند که تهران را به شدت نگران کرده است.

دونالد ترامپ در هفته‌ها و ماه‌هایی که از دولتش می‌گذرد هر چند برای دو بار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرده است، اما در این مدت از هیچ تلاشی برای آسیب زدن به برجام کوتاهی نکرده است. هم‌چنین در اقدامی دیگر ترامپ بخشی را در وزارت خارجه‌ کشورش به اصطلاح مسوول بررسی برجام و پیدا کردن اقدامات خلاف برجامی ایران کرده است که بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی قرار است تا اکتبر این گزارش ارایه شود.

برخی کارشناسان و مقامات آمریکایی در رابطه با تلاش ترامپ برای بر هم زدن برجام معتقدند که ترامپ به احتمالا در ماه اکتبر از برجام خارج می‌شود. در همین حال برخی کارشناسان و رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نیز معتقدند آمریکا در حالی نقض برجام است اما از برجام خارج نخواهد شد بلکه به دنبال آن است که مسیر اجرای این توافق ناهموار سازد به شکلی که ایران را در واکنش با این اقدامات قرار دهد و تهران به دست خود یا برجام را نقض کند یا از آن خارج شود.

با وجود تردیدها نسبت به سیاست ترامپ در رابطه با ایران و برجام اما به نظر می‌آید ایران اکنون ضرورت برگزاری نشستی در سطح وزیران امور خارجه ایران و 1+5 را بیشتر حس کرده است چراکه با وجود گذشت حدود هشت ماه از دولت ترامپ و انتظار برای روشن شدن سیاست و رویکردش در قبال ایران هنوز هیچ "دود سفیدی" از کاخ سفید خارج نشده است.

برخی کارشناسان و تحلیل‌گران این احتمال را می‌دهند که با توجه به حضور وزیران خارجه ایران و 1+5 در نیویورک به منظور شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل نشستی در این رابطه برگزار شود. در عین حال این کارشناسان معتقدند تا زمانی که آمریکا سیاستش در قبال ایران و برجام را به طور صریح بیان نکند، بعید است ایران برای برگزاری نشستی در سطح وزیران خارجه پیش قدم شود.

به گزارش ایسنا، موضوع بازگشت ایران به شرایط قبل از اجرای برجام در واکنش به نقض برجام از سوی آمریکا و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای در طی مذاکرات هسته‌ای و نیز پس از آن‌که برجام به نتیجه رسید، همواره از مهم‌ترین مسایل مورد بحث موافقان و مخالفان برجام در داخل ایران بوده است.

مقامات عالی دولت، مذاکره‌کنندگان هسته‌ای و نیز مقامات سازمان انرژی اتمی همواره بر این مساله تاکید داشته‌اند که ایران برای بازگشت به گذشته و حتی فراتر از آن هر زمان و مکانی که اراده کند، آماده است. با توجه به تهدید رییس‌جمهور نسبت به خروج از برجام و بازگشت سریع به قبل به نظر می‌آید این موضوع یکی از مهم‌ترین اهرم‌های فشار در اختیار ایران است که متاسفانه دلواپسان در یکی دو سال گذشته درباره آن تشکیک می‌کردند.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ خود در همین رابطه اعلام کرد: اگر قرار باشد این‌ها (آمریکایی‌ها) باز بدقولی کنند بازگشت ما بازگشت به حالت قبل نیست، بلکه برگشت به حالتی بسیار متفاوت‌تر نسبت به آن چیزی که ما قبل از برجام بودیم، خواهد بود.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۱۰۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد