Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر بحران جمعیت گفت: مقام معظم رهبری از همان ابتدا مخالف سیاست کنترل جمعیتی بودند اما عده‌‌ای مساله را بحرانی کردند تا این سیاست را پیش ببرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حسین مروتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج در خصوص تاریخچه کنترل جمعیت در ایران، اظهار داشت: حوالی سال 1340 ستاره فرمان فرمائیان که در آمریکا مددکاری اجتماعی خوانده بود وارد ایران می‌‌‌شود و بحث کنترل جمعیت را آغاز می‌کند که از همان ابتدا مردم به شدت با آن مخالفت می‌کنند و این طرح با شکست مواجه می‌شود اما در زمان کوتاهی دستگاه سلطنتی وارد قضیه شدهو از این طرح حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش فرح پهلوی در کاهش جمعیت ایران

وی ادامه داد: در سال 1345 انجمن تنظیم خانواده در ایران تشکیل می‌شود و در سال 1346 اجلاس جهانی در تهران صورت می‌گیرد که در آن تنظیم خانواده به عنوان حقوق بشر مطرح می‌‌شود که بیانیه آن معروف به بیانیه تهران است و فرح پهلوی مدیریت این جلسات را برعهده داشت.

این پژوهشگر بحران جمعیتی با اشاره به شکست طرح کنترل قبل از انقلاب بیان کرد: کنترل جمعیتی که قبل از انقلاب اتفاق افتاد با واکنش علما مواجه شد و روحانیونی مانند امام موسی صدر، آیت الله نوری همدانی، آیت الله مکارم شیرازی، علامه تهرانی و شهید مطهری با این موضوع مخالفتکردند و مخالفت روحانیون باعث شد بحث کنترل جمعیت قبل از انقلاب به خوبی پیش نرود و نرخ باروری کمتر از یک فرزند کاهش یابد.

وی افزود: در دوره سال‌های 1335 تا 1345 نرخ باروری نزدیک 6.3 بود که در سرشماری سال 55 به 5.7 می‌رسد اما بعد از انقلاب کنترل جمعیت متوقف می‌شود و امام خمینی صرفا چند ماه بعد از پیروزی انقلاب از جمعیت دویست میلیونی صحبت می‌کنند.

بلوای انفجار جمعیت به بهانه‌‌ی ورود پناهندگان به ایران/ مخالفت رهبر انقلاب با اعمال طرح‌‌های کاهش جمعیتی

مروتی یادآور شد: در سرشماری سال 1365 نرخ باروری از 5.7 به 6.4 می‌رسد و درصد رشد جمعیت به 3.9 افزایش می‌‌یابدکه قسمتی از این افزایش رشد جمعیت به دلیل مهاجرت پناهندگان افغانستانی و معاودین عراقی به ایران بود که اگر آن نبود، این شاخص، افزایش محسوس و قابل ملاحظه‌‌ای را نسبت به قبل از انقلاب نشان نمی‌‌داد. پس از این سرشماری، بلوایی راه می‌‌افتد که انفجار جمعیت و افزایش بی‌‌رویه جمعیت رخ خواهد داد و جریان خاصی پیگیر این مساله می‌شوند.

وی بیان داشت: پس از رحلت امام تصمیم به کنترل جمعیت گرفته و در برنامه اول توسعه گنجانده می‌شود، مقام معظم رهبری به فاصله 40 روز بعد از آغاز زعامتشان سخنانی به این مضمون می‌فرمایند که ایران می‌تواند دوبرابر جمعیت کنونی را داشته باشد و مردم در رفاه زندگی کنند یعنی مقام معظم رهبری از ابتدا مخالف این قضیه بوده‌‌اند ولی تیمی که ارتباط با سازمان ملل داشتند این موضوع را جلو می‌برند و در برنامه اول توسعه این طرح اجرایی می‌شود.

ادامه‌‌ی سیاست کاهش جمعیت در سال 72 علی‌‌رغم تحقق اهداف/ تعهد ایران به رساندن رشد جمعیت به صفر در قاهره!

پژوهشگر بحران جمعیت عنوان کرد: یک پزشک پاکستانی به نام نفیس صدیق معاون دبیرکل جمعیت سازمان ملل می‌شود و در تهران پیرامون بحث کنترل جمعیتی سخنرانی می‌کند و با مسئولین دیدار و پیگیر این مساله می‌شود؛طبق برنامه نخست توسعه تصمیم بر آن می‌‌شود که نرخ باروری را از 6.4 به 4 در سال 1390 برسانیم و نرخ رشد جمعیت را از 3.2 به 2.3 برسانیم، اما افراطی که برای این قضیه وجود دارد باعث می‌شود تنها سه سال بعد از شروع این قضیه به عدد 4 برسیم و پس از رسیدن به این عدد نه تنهاکنترل جمعیت متوقف نمی‌شود بلکه بیشتر نیز می‌شود و با اینکه در سال 72 مسئولین می‌دانستند که اهداف مدنظر محقق شده، باز هم این مساله ادامه پیدا می‌کند.

وی سیاست‌‌های جمعیتی بعد از سال 72 را اشتباه دانست و ابراز داشت: قانون تنظیم خانواده در سال 72 تصویب شد که طبق این قانون خانواده‌‌‌هایی که بیش از سه فرزند داشتند، از حقوقی مانند بیمه و امثال این محروم شدند؛به این حد هم قناعت نشد و در سال 73 گروهی به کنفرانس جمعیت و توسعه قاهره رفتند و تعهد دادند رشد جمعیت را به صفر برسانند و برای اینکه رشد جمعیت صفر شود باید تعداد فرزندان، کمتر از دو فرزند می‌شد که یعنی ظرف یک سال از همان سه فرزند نیز به دو فرزند رسیدیم.

کاهش جمعیت در ایران شیب استثنایی دارد/ تعجب تحلیل‌‌گران آمریکایی از کاهش یک‌‌باره نرخ باروری در ایران

این کارشناس حوزه جمعیتی اذعان کرد: اتفاقی که برای ایران افتاد برای بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز رخ داده است و نرخ باروری و رشد جمعیتشان کم شدهامااین اتفاق در ایران ظرف سه دهه و در اروپا در سیصد سال رخ داده و کاهش رشد جمعیت در کشور ما یک شیب استثنایی داشته است.

مروتی با بیان اینکه محققان خارجی نیز از کاهش نرخ رشد ما متعجب‌‌اند، یاد آور شد: یک محقق آمریکایی به نام نیکولاس ابرشتات درباره نرخ باروری در ایران می‌گوید کاهش نرخ باروری در ایران در تاریخ بشر بی‌‌نظیر است همین مساله باعث می‌شود با همان سرعتی که نرخ باروری در ایران کاهش پیدا کرده است با همان سرعت نیز جمعیت رو به پیری حرکت کند با ادامه این روند در سه دهه آینده درصد افراد بالای شصت سال ما سه برابر می‌شوند این مساله‌‌ای است که برای هیچ کشوری رخ نداده است و اگر بخواهیم از این مساله جلوگیری کنیم باید فرزند آوری خانواده‌‌ها بیشتر شود که با این روند درصد افراد پیر با شیب کمتری افزایش پیدا می‌‌‌کند و افراد سالخورده در آینده پشتیبان خواهند داشت.

تبلیغ وزارت بهداشت در روستاها برای فرزندآوری کمتر!

وی درباره تغییر سیاست‌‌های جمعیتی بعد از ابلاغ سیاست کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری نیز اظهار کرد: در برخی حیطه‌‌ها سیاست کنترل جمعیتی به خوبی متوقف شده است، مثلا در کتب درسی مدارس مباحث کنترل جمعیتی که وجود داشت تا حدود خوبی حذف شدهاما وزارت بهداشت به عنوان یکی از متولیانی که موجب کاهش جمعیت شد و تا دور افتاده ترین روستاها فعالیت داشت و برای فرزند کمتر فرهنگ سازی کرد، کار به خصوصی انجام نداده است.

4 میلیون ایرانی را در کشور عقیم کرده‌‌اند/ فرزندآوری بیش از 2 فرزند در بین مردم تقبیح شده است

حسین مروتی در تشریحادامه سیاست‌‌های کنترل جمعیتی در وزارت بهداشت، توضیح داد:به طور مثال وزارت بهداشت فرزند آوری را محدود به سن 18 تا 35 سال کرده و سدهای این‌چنینی را جلوی مردم برای فرزند آوری گذاشته و مردم را عقیم کرده به صورتی که امروز چهار میلیون نفر در کشورمان عقیم شده‌‌اند، فرزند آوری بیش از دو فرزند برای مردم قبیح شده و این روند همچنان ادامه دارد و حتی در برخی حیطه‌‌ها شدیدتر نیز شده است.

وی ادامه داد: مساله ای مثل غربالگری که به صورت اجباری در ایران در آمده است حتی در اروپا نیز به صورت توصیه‌‌ای وجود دارد و همین غربالگری و هزینه‌‌های آن و سقط جنین‌‌ها باعث کاهش جمعیت شده است در حالی که معمولا غربالگری برای افراد بالای 35 سال یا افرادیست که مشکلات ژنتیکی دارند اما وزارت بهداشت این امر را اجباری کرده است و دردسر فرزند آوری را برای مردم زیاد کرده است.

دولت یازدهمکلکسیونی از عملکردهای ضد جمعیتی را دارد/ متولیان سیاست‌‌های جمعیتی در وزارت بهداشت 30 سال است که عوض نشده‌‌اند!

پژوهشگر بحران جمعیتی درخصوص عملکرد دولت یازدهم در بحث بحران جمعیتی اذعان داشت: دولت یازدهم کلکسیونی از عملکردهای ضد جمعیتی را دارد به طور مثال مسئول موسسه مطالعات تخصصی جمعیت کسی است که اصلا قائل به این نیست که مشکل جمعیتی داریم در حالیکه مقام معظم رهبری به علت مشکلات جمعیتی سیاست‌‌های کلی جمعیت را ابلاغ کرده است. وقتی چنین کسی را در راس سیاست‌‌های جمعیتی قرار داده‌‌ایم قطعا بحث جمعیتی جلو نخواهد رفت یا همان کسانی که سی سال بحث کنترل جمعیت را در وزارت بهداشت بر عهده داشتند متولی سیاست‌‌های جدید جمعیتیهستند اما همچنان روال قدیمی را ادامه می‌دهند و تنها اسم تنظیم خانواده را به باروری سالم تغییر داده‌‌اند.

اعمال سیاست‌‌های تشویقی برای عقیم‌‌سازی/ چرا در سزارین رکورد داریم؟

وی بیان کرد: ساختاری که می‌تواند به بحران جمعیت کمک کند شبکه بهداشت و سلامت است چون یک شبکه گسترده مرتبط با مردم است و می‌تواند فرهنگ سازی کند که متاسفانه فعال نشده است و همچنان روند قبلی ادامه دارد که به طور مثال برای عقیم سازی مشوق‌‌های مالی قرار داده است و یا در بحث سزارین ما رکورد دار سزارین در دنیا هستیم و بالای پنجاه درصد موارد زایمان‌‌ها در کشور سزارین است و این نمی‌تواند به صورت اتفاقی باشد که در هر مساله مرتبط با جمعیت رکوردار باشیم.

تنزل تعداد نیروی کار و افزایش جمعیت سالخورده

حسین مروتی روشن سازی بحث جمعیت برای مردم را ضروری دانست و توضیح داد: بحث حاکمیتی و مردم جداست مباحث دینی ما مشخص است؛حدیث داریمفرزند بیاورید که من روز قیامت به کثرت شما مباهات می‌کنم جدا از مباحث دینی هم، می‌‌توان همه خانواده‌‌ها را قانع کرد که فرزندآوری بیشتری داشته باشند. وقتی قرار است که تعداد افراد سالخورده چند برابر شود دیگر نمی‌توان گفت که بیمه به داد سالخورده‌‌ها خواهد رسید، چون تعداد نیروی کار کم می‌شود و مستمری بگیران افزایش پیدا می‌کنند و در این شرایط اگر فرزند را نعمتی الهی نمی‌‌دانیم، لااقل بایستی به فرزندآوری به چشم سرمایه گذاری نگاه کنیم.

وی افزود: مقایسه خانواده‌‌هایی که پنج شش فرزند دارند با خانواده‌‌هایی که تعداد کمتری فرزند دارند نشان می‌دهد که والدین تنها نمی‌مانند، در مورد معضلات تک فرزندی هم، چه روانشناس کافر باشد و چه مسلمان، دیدگاه مشترک دارند.

این پژوهشگر بحران جمعیتی در پایان عنوان کردک مقام معظم رهبری هم قریب به سی بار در این باره صحبت کرده‌‌اند و به جز بحث جمعیت شاید در مورد هیچ موضوعی چنین سخن تکان دهنده‌‌ای نداشته‌‌اند که وقتی به عمق مساله جمعیتی فکر می‌‌کنیم تن آدم می لرزد و یا اینکه وضع جمعیت ایران، اسلام و ایران را به خطر انداخته است که نشان می‌دهد عمق فاجعه تا چه حدی است.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۱۰۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟

علی اکبر محزون گفت: شروع کاهش نرخ باروری در کشور ما به حدود دهه چهل بر می‌گردد. در نخستین سرشماری کشور که سال ۱۳۳۵ اجرا شد و پس از آن در سال ۱۳۴۵ برای نخستین بار در ایران نرخ رشد جمعیت محاسبه شد که آن زمان ۱/۳ درصد بود. از همان سال‌ها هشدارهای رشد جمعیت آغاز شد. سال ۴۶ بیانیه تهران در خصوص تنظیم خانواده و ضرورت کنترل جمعیت تصویب شد و ساز انقلاب هم در دهه شصت بحث جمعیت دوباره مطرح شد. در برنامه توسعه سال ۱۳۶۷ طرحی با عنوان سیاست تحدید موالید مطرح شد.

وی افزود: هدف این طرح چنین بود که اگر در سال ۱۳۶۷ میانگین هر خانواده ۵/۶ فرزند بود تا سال ۱۳۹۰ این عدد به ۴ فرزند کاهش یابد. در سال ۷۲ قانون تنظیم جمعیت در مجلس شورای اسلامی تأیید شد که طبق این طرح فرزند چهارم به بعد محروم از فعالیت اجتماعی شود. سال ۱۳۷۳ و به میلادی ۱۹۹۴ اجلاس بین‌المللی جمعیت و توسعه در قاهره با مشارکت ۱۷۹ کشور جهان از جمله ایران برگزار شد و معاهده طرح کنترل جمعیت در سطح بین‌الملل با عنوان International Conference on Population and Development تصویب شد. ریشه اصلی کاهش نرخ رشد جمعیت در دنیا و کشور ما از اینجا آغاز شد.

وی افزود: علت شدت این کاهش در ایران به این دلیل بود که علاوه بر کنترل اجتماعی، کنترل فردی نیز به وجود آمد. خانواده‌ها از دهه ۶۰ بنا به عوامل مختلف مانند کاهش مرگ و میر کودکان و شانس زنده ماندن بالا، تصمیم به فرزندآوری کم‌تر گرفتند چرا که قبلاً پنج فرزند متولد می‌شد که لااقل سه نفر از آن ها زنده بمانند. دیگر نیازی به چنین اقداماتی نبود پس همان سه فرزند متولد می‌شدند.

وی در ادامه گفت: اما اینها حاصل یک نگاه مالتوسی بود بحث نخست تنگ دستی به عنوان مانع افزایش فرزند و بحث دوم جریان اجتماعی بود. افراد با استمرار فرایند توسعه وارد مباحثی شدند که موجب پیشرفت فردی آن ها شود و به تحرک اجتماعی پرداختند و فرزندآوری را مانع این پیشرفت دیدند. بحث فردگرایی در جامعه موجب شد تحرک اجتماعی و فرزندآوری در مقابل هم قرار گیرند و در مرحله سوم جایگزینی برای نهاد خانواده و تغییر نهاد خانواده که حاصل تغییر نگرش‌ها در جوامعی مثل ایران شد روند رشد را به شدت کاهش داد.

محزون تاکید کرد: بر روی مبانی فکری و نظری موضوع باید بیشتر تمرکز کرد و اقدامات اساسی صورت بگیرد. در دنیا هم برای موضوعات مهم همین‌طور عمل می‌کنند. باید الگوی یک خانواده کامل را بسازیم، مبنی بر نظریه شهید مطهری از انسان کامل این قالب را در مبانی فکری خانواده جای دهیم و در ادامه به تعهد به خانواده بپردازیم. جامعه دانشگاهی و حوزه علمیه نیز می‌تواند در حوزه شناسایی مسائل و ترسیم وضع مطلوب کمک شایانی به این راهبرد داشته باشد.

نقش جایزه ملی جمعیت در مرحله نخست ایجاد انگیزه است و برای اثرگزاری بهتر می‌تواند به اصطلاح، کف میدانی‌تر، در محله‌ها و مراکز عمومی باشد. تا انگیزه نخبگان را در جامعه عمومی بیشتر کند. چرا که بحث خانواده است و حتی می‌تواند الگویی شود تا هم محلی‌ها و خانواده هم به نخبگان رجوع کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • نشست گفتمان سازی بیانات مقام معظم رهبری
  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین بازتاب نامه‌‌های مقام معظم رهبری است
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین و غزه بازتاب نامه‌های مقام معظم رهبری است
  • بیداری در دانشگاه های جهانی حاصل دوراندیشی مقام معظم رهبری است
  • آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است
  • بیانات رهبری در جمع معلمان شور امید آفرین و انگیزه بخش بود
  • برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود