Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- وزیر پیشنهادی «اقتصاد و امور دارایی» دولت دوازدهم چهارمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی «اقتصاد و امور دارایی» دولت دوازدهم چهارمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مکانیزم ارتقاء سطح سرمایه‌گذاری مردمی مشخص نیست
ولی ملکی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالف با مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی گفت: صحبت کردن به عنوان مخالف به منزله عدم توانایی کاندیدای وزارت نیست بلکه منظور بنده نقد منصفانه است.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه نقد منصفانه و عالمانه را می‌پذیرند به دلیل اینکه به ارتقاء عملکرد منجر می‌شود. خدا را شاهد می‌گیریم که از روی حب و بغض نظر نمی دهم و منظورم تهدید، تخریب و باج گیری نیست، از شانس خوب یا بد شما است که اسم بنده به عنوان مخالف اعلام شده است.

وی افزود: پروفسور حسابی اظهار داشتند عبارت "ولش کن" پدر مملکت را درآورده است به دلیل اینکه این عبارت در فرهنگ لغت هیچ کشوری نیز وجود ندارد، متأسفانه گاها به دلیل دوستی با یک شخص در زمینه بررسی کارها این موضوع عنوان می‌شود که بررسی این بخش را ولش کن.

ملکی با بیان اینکه کرباسیان فردی اخلاق‌مدار است، ادامه داد: با مطالعه برنامه آقای کرباسیان جز نظریه‌پردازی، خبری از برنامه‌های کمی وجود ندارد این در حالی است که باید با عدد و رقم مشخص شود که اهداف برنامه‌های وزارت اقتصاد در 4 سال آینده چیست، البته برای من عجیب است که آقای کرباسیان با حجم بالای کاری که در سال های گذشته توانسته‌اند این همه تحلیل، تقدیرنامه و مقاله را در کارنامه داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کرباسیان در4 سال گذشته مسئولیت گمرکات کشور را بر عهده داشتند بنابراین مطلوب این بود که کارنامه‌ای از عملکرد خود ارائه دهند و نقاط قوت و ضعف را بیان کنند اما ایشان اشاره‌ای به عملکرد 4 ساله خود نداشته‌اند بنابراین نمایندگان نمی‌توانند بر اساس نظریه‌ها، نظر خود را ارائه دهند. باید مشخص شود در گمرک میزان قاچاق کالا از بین رفته است؟ در گزارش‌ها آمده است قاچاق از مبادی رسمی نیز وارد می‌شود که بیانگر این است کالاهای غیرضروری وارد کشور می‌شود بنابراین باید ریاست گمرک در این رابطه گزارش ارائه دهد.

ملکی گفت: ریاست مجلس چندی پیش شاخص‌های 18گانه‌ای را در خصوص وضعیت کشور معرفی کردند که چند شاخص مستقیماً مربوط به عملکرد وزارت اقتصاد است، رتبه ایران از لحاظ رشد ناخالص داخلی از بین 24 کشور منطقه رتبه 10 است و در این شاخص رتبه ایران در جهان 111 است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی باید در سال 1404 رتبه اول منطقه را از لحاظ شاخص‌های توسعه داشته باشد این در حالی است که از لحاظ آزادی اقتصادی رتبه ایران در منطقه 22 از 22 است و در جهان رتبه ایران از بین 181 کشور 174 است که بیانگر این است در 4 سال گذشته تغییری وجود نداشته و تنها رتبه ایران از 173 به 174 تبدیل شده است، از لحاظ نرخ تورم نیز رتبه ایران از بین 24 کشور منطقه 19 است و این رتبه در دنیا 158 است که البته بیانگر این است از لحاظ تورم 30 رتبه ارتقاء یافته‌ایم اما باید وزیر پیشنهادی اقتصاد بگوید قصد دارد رتبه ایران در پایان مسئولیتش از لحاظ تورم به چه میزان است.

ملکی افزود: بنده سابقه کاری در بخش بنگاهداری دارم و با اعداد و بودجه آشنا هستم و رتبه ایران از لحاظ GDP در منطقه از بین 24 کشور 22 است و همچنین رتبه ایران از لحاظ حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی از بین 20 کشور منطقه 19 است و این رتبه در دنیا 120 است.

وی ادامه داد: بنده احساس می‌کنم وزرای پیشنهادی رأی اعتماد کسب خواهند کرد اما این نقدها را برای ثبت در تاریخ می گویم و فردا از وزیر مربوطه مطالبه خواهم کرد، رتبه جمهوری اسلامی در خصوص رقابت‌پذیری در اقتصاد13 از 20 است و در جهان از بین 138 کشور رتبه ایران 76 است و از لحاظ شفافیت سرمایه گذاری رتبه ایران در بین 20 کشور 18 است و در جهان رتبه ایران از 131 کشور رتبه 116 است یعنی شفافیت کامل وجود ندارد بنابراین رشد اقتصادی با مشکل روبرو می‌شود و حتی وزیر اطلاعات نیز گفته است سرمایه‌گذار به مانند آهوی رمنده است بنابراین باید از سرمایه‌گذار خارجی حمایت کنیم و آقای کرباسیان نیز باید صریحاً بگوید با چه روشی می‌خواهد سرمایه‌گذاری مردمی را ارتقاء دهد.

ملکی افزود: میزان نقدینگی در کشور بالا است بنابراین باید کرباسیان عنوان کند با چه مکانیزمی می خواهد جذب سرمایه‌گذاری را ارتقاء دهد. زمانی که بانک‌های اصلی کشور 18 الی 20 درصد نرخ سود پرداخت می‌کنند بنابراین باید دقت کرد که کدام سرمایه‌گذار حاضر به این است که نقدینگی خود را وارد بخش تولید کند.

وی ادامه داد: آقای طیب‌نیا در دوره وزارت خود عنوان کردند هیچ‌گونه اشرافی نسبت به مسائل بانک مرکزی ندارند که این صحیح نیست بنابراین شما باید شفاف بگویید که به چه نحوی می خواهید سرمایه گذاری مردمی را بالا ببرید و با چه روشی می‌خواهید نظام بانکی را اصلاح کنید به دلیل اینکه با شعار بخش تولید یا ارتقاء ارزش افزوده یا اصلاح ساختار انجام نمی‌شود.

ملکی گفت: باید بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری تلاش کرد که رونق تولید اتفاق بیفتد و اشتغالزایی انجام بگیرد و این موضوع را باید به یاد داشت که مقابله با فساد بانکی تنها با شعار حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: سیف توضیحاتی در مورد عملکرد موسسات مالی و اعتباری دادند اما باید توجه داشت که کاسپین و فرشتگان با مجوز بانک مرکزی فعالیت را شروع کرده‌اند بنابراین باید مشخص شود با چه مکانیزمی می‌خواهید با این نوع مشکل مبارزه کنید. منطقی سازی سود بانکی را در نظریه عنوان کرده‌اید اما باید بگویید با چه روش عملیاتی می خواهید نرخ سود بانکی را کاهش دهید، باید با اعداد و شاخص‌های کمی بگویید که نمایندگان بتوانند بر اساس آن در 4 سال آینده اقدامات نظارتی را انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آقای کرباسیان من بهتر از شما می‌توانم شعار بنویسم اما تیم اقتصادی دولت باید هم قسم شود تا به اهداف خود برسد.

با مدیریت کرباسیان بر گمرک، قاچاق کالا از ۲۸ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافت
فریده اولادقباد در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با مسعود کرباسیان گفت: قبل از اینکه به عنوان موافق گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد صحبت کنم، تشکر ویژه از دولت یازدهم و وزرای آن که با تلاش های شبانه روزی خود شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را ارتقا داده اند، دارم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ما باید بار دیگر با آرمان های انقلاب و خون شهدا تجدید پیمان کنیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران دستاورد خون هزاران شهید و تلاش های جانبازان و اسرای عزیز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم باید توجه داشته باشند که هنگام ورود به مجلس از کنار مقبره 7 شهید گمنام عبور می کنند، تصریح کرد: این شهیدان امنیت و آرامش را برای کشور به ارمغان آوردند و ما باید پاسدار خون شهیدان باشیم.

اولادقباد خطاب به وزرای پیشنهادی گفت: باید بدانیم دولت دوازدهم را در چه شرایطی تحویل گرفته و رشد اقتصادی و تورم در کشور ما چه جایگاهی داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانگونه که مستحضرید اقتصاد ایران در طی سال های اخیر با شرایط ویژه ای روبرو بوده است و دولت دوازدهم در شرایطی شروع به کار می کند که باید از ثمرات سیاست خارجی، تعاملات بین المللی و منافع برجام و همچنین اقدامات اقتصادی که در دولت یازدهم آغاز شده و نتایج آن ثبات اقتصادی، تورم تک رقمی، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، بهره برداری کند.

وی گفت: رشد اقتصادی کشور ایران در سال 91 منفی 7 درصد بوده، در صورتی که در سال 95 رشد اقتصادی ایران به مثبت 12 درصد رسیده است و از نظر تورم می دانیم که روزگاری تورم به 40 درصد نیز رسیده است در حالی که در بسیاری از کشورها تورم تک رقمی است.

اولادقباد با بیان اینکه علی رغم تلاش های صورت گرفته نتوانسته ایم با توجه به اهداف بالادستی در جایگاه قابل قبولی قرار بگیریم، گفت: دولت دوازدهم باید اصلاحات ساختاری را در دستور کار خود قرار دهد، لذا با توجه به جایگاه وزارت اقتصاد، وزیر مربوطه باید علاوه بر برش اقتصادی از مدیریت اجرایی قوی، شجاعت و صراحت مدیریتی برخوردار باشد تا بتواند ضمن انجام اصلاحات جدی در حوزه های مالیات، مخارج و هزینه های دولت، ارتقای وضعیت را رقم بزند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزیر اقتصاد علاوه بر اینکه باید دانش اقتصادی داشته باشد، باید بتواند اصلاحات ساختاری را از زوایای متعدد بررسی و اعمال نماید، افزود: وزیر اقتصاد باید جرأت تصمیم گیری های قاطع را داشته باشد تا کارها را به صورت عملیاتی و جدی شروع کند.

وی با بیان اینکه آقای دکتر کرباسیان از بُعد تحصیلات دانشگاهی دارای مدرک دکتری در رشته مدیریت و برنامه ریزی است، افزود: وی در رزومه علمی خود تألیف و ترجمه بیش از 16 کتاب اقتصادی را دارد که این نشانی از آشنایی وی با فضای حاکم و معادلات جهانی است.

اولادقباد با تاکید بر اینکه گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد از سوابق قوی در دانشکده های مدیریت برخوردار است و از ارتباطات گسترده با اقتصاددان های مطرح کشورهای مختلف برخوردار است، تصریح کرد: از نظر اجرایی و تجربیات مدیریتی وی 28 سال سابقه معاونت وزیر در حوزه های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، نفت و بازرگانی را دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرباسیان به مدت 4 سال در کسوت معاون وزیر اقتصاد در حوزه گمرک توفیقات خوبی داشته است، افزود: وی علاوه بر کارهای بسیاری که انجام داده است با عضویت در مجامع و شوراها از جمله شورای پول و اعتبار، شورای عالی بانک ها، ستاد تنظیم بازار داخلی، کمیسیون شورای اقتصاد و موارد دیگر از جمله شرکت در نشست های داخلی و خارجی، احاطه خوبی بر حوزه های مختلف دارد.

اولادقباد ادامه داد: نقطه عطف فعالیت های آقای کرباسیان اتفاقات 4 سال گذشته در گمرک کشور است که با اجرای گمرک نوین و سامانه جامع گمرکی، بخش عمده ای از قاچاق کالا را کاهش داده است.

وی گفت: در دوران فعالیت آقای کرباسیان بر گمرک قاچاق کالا از 28 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است.

اولادقباد افزود: در دوران فعالیت کرباسیان در گمرک، تعاملات این سازمان با کارآفرینان به بالاترین سطح رسیده و سوابق کاری وی در اتاق بازرگانی و ارتباط با صاحبان کسب و کار نیز موجب آگاهی خوبی از موانع پیش روی تولید و تجارت کشور شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای دکتر کرباسیان دارای قدرت تعامل و مدیریت های چندجانبه است که شاهد این مدعا در تجربه موفق وی، تعامل گمرک با بیش از 20 وزارتخانه و سازمان است.

وی با بیان اینکه یکی از ریشه های تحول سیاست های اقتصادی، عدم وجود هماهنگی در میان تصمیم گیران اقتصادی می باشد، گفت: امیدوارم آقای کرباسیان بتواند در یک تعامل و همکاری سازنده با دیگر بخش های اقتصادی به ویژه بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و همچنین سایر وزارتخانه ها از جمله صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه بر مشکلات اقتصادی کشور فائق آید.

اولادقباد ادامه داد: پایبندی آقای کرباسیان به اسناد بالادستی و برنامه های مختلف از جمله برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد مقاومتی از ویژگی های مثبت دیگر وزیر پیشنهادی اقتصاد است که این موارد در برنامه های وی نیز دیده می شود.

وی افزود: یکی از نکات مثبت آقای کرباسیان انطباق بیش از 48 درصدی برنامه های وی با اسناد بالادستی است که این می تواند از موارد بسیار خوب در برنامه کاری وزیر پیشنهادی اقتصاد باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار تمام ویژگی های مثبت آقای کرباسیان، مطالبه جدی ما از وی، تلاش در جهت رفع مشکلات ساختاری اقتصاد ایران است که قاعدتاً به علت ریشه دار بودن آنها، قابل حل در 4 سال آینده نخواهد بود، اما مهمترین مطالبات ما این است که مسائل مرتبط با اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و اصلاحات مرتبط با تسهیل تجارت و گمرکات صورت بگیرد.

وی ادامه داد: به حداقل رسیدن وابستگی هزینه های جاری به درآمدهای نفتی یکی دیگر از مطالباتی است که می تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

اولادقباد با بیان اینکه متناسب با مفاد سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه دولت باید نسبت به کسب درآمد از محل درآمدهای پایدار اقدام کند، گفت: دولت باید به سمت درآمدهای مالیاتی رفته تا از حجم وابستگی به درآمدهای نفتی بکاهد که در این راستا باید اصلاح ساختار مالیاتی را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: به منظور کاهش و تعدیل بار مالیاتی، بخش تولید و مولد کشور باید اصلاح ساختار نرخ های مالیاتی ، گسترش پایه های مالیاتی، بازنگری و اصلاح ساختار معافیت ها و مشوق ها و هدفمندسازی آنها با محوریت حمایت موثر از تولید مورد تاکید قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: از دیگر برنامه های دکتر کرباسیان برای تصدی وزارت اقتصاد که می تواند به رونق اقتصادی منجر شود، مدیریت بدهی های دولت به ویژه مطالبات پیمانکاران است که جدیت در حل این مشکل، شرکت های پیمانکاری را احیا می کند.

وی گفت: شفافیت اطلاعات و قرار گرفتن اقتصاد در اتاق شیشه ای از دیگر برنامه های مثبت آقای کرباسیان برای تصدی وزارت اقتصاد است که می تواند کل اقتصاد کشور را متاثر سازد، زیرا تا شفافیت اقتصادی حال نشود، امنیت اقتصادی به وجود نمی آید و بخش خصوصی قادر به تصمیم گیری در حوزه سرمایه گذاری نخواهد شد.

عضو هیات رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۱۱۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛  وزیر اقتصاد در پایان همایش دو روزه مناطق آزاد و اقتصادی کشور با حضور مدیران این مناطق و وزیر اقتصاد در مشهد گفت: تعیین هدف گذاری کمی و کیفی که تا پایان سال هر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس ارزش شاخص و معیار‌های دیگر در در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری، ارتقای فناوری و تولید محصولات، فتح بازار‌های جدید صادراتی موفق بودند و پیش رفتن این هدف گذاری را از دبیرخانه مناطق آزاد و اقتصادی مطالبه می‌کنیم و باید در دستور کار دبیرخانه باشد.

خاندوزی افزود: ما باید برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یک برنامه جمعی باید داشته باشیم که اصلاح قانون از سمت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شروع و به مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

وی گفت: مشکلاتی از قبیل مسائل مالیاتی و گمرکی این مناطق که بدون اجازه قانونگذار حل و فصل نمی شود و ما دستورالعملی تهیه و از مجلس شورای اسلامی مطالبه می‌کنیم.

دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هم در ادامه گفت: در کشور ۴۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی داریم که سهم بالایی در اقتصاد کشور دارند و یک سوم صادرات غیر نفتی کشور از این مناطق است

عبدالملکی افزود: ۸۰ درصد کل ترانزیت کشور از این مناطق هست و در واقع در رشد اقتصادی کشور نقش مهمی دارند

وی گفت:  سال گذشته مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حوزه سرمایه‌گذاری رشد ۴ برابری، در سرمایه‌گذاری محقق شده رشد سه برابری که به ۱۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری رسیدیم.

دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افزود: امسال هم همچون پارسال ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری جدید را تا پایان سال خواهیم داشت در نمایشگاه که هفته آینده در تهران برگزار می‌شود ۲۰۰ تا از این بسته‌ها رونمایی می‌شود و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

عبدالملکی گفت: هر بسته سرمایه‌گذاری شامل سه بخش است که بخش اول مطالعات امکان سنجی اقتصادی اولیه انجام شده بخش دوم هر بسته زیرساخت‌های مورد نیاز است اعم از زمین آب و برق و گاز و دسترسی اینهایی که برای هر طرح آماده شده و بخش سوم وزن آن فعالیت و این سرمایه‌گذاری که به صورت بی‌نام صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • شاخص بازگشت درآمد به اصفهان ۴ تا ۸ درصد است/سهم ۶ هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی
  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • قرار داد واگذاری شركت های استقلال و پرسپولیس امضا شد
  • کنایه مجری به خریداران استقلال و پرسپولیس
  • عکس| خریدارهای استقلال و پرسپولیس را ببینید
  • عکس| حذف ستاره های استقلال و پرسپولیس از روی لوگو
  • برگزاری آیین واگذاری مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس
  • یزد در زمینه مجوز الکترونیکی عقب ماند