Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@19:20:53 GMT

مرمت بازار تاریخی اراک از سه جبهه آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۱۱۶۲۴

مرمت بازار تاریخی اراک از سه جبهه آغاز شد

به گزارش خبرآنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در سال ۹۳ و طی تهیه طرح مشارکت سه ساله برای ساماندهی بازار اراک مبلغ مورد نیاز برای مرمت و رفع خطر همه جانبه آن ۲۲ میلیارد تومان برآورد شد که متاسفانه این طرح هیچگاه محقق نشد و در نهایت در سفر استانی رئیس جمهور در سال ۹۵ مبلغ ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت بازار اختصاص داده شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اعتبار اختصاص یافته و تعیین اولویت های انجام شده، مرمت بازار تاریخی اراک در سه جبهه سرای کاشانی، سرای حاجیانی و راسته های اصلی آغاز شده است.
سید محمد حسینی افزود: قرارداد مرمت بازار بین اداره کل استان و پیمانکار شامل سرفصل های استحکام بخشی دیوارها و جرزها، ساماندهی مرمت طاقها و پی بندی و مرمت ستونها و ایوانها منقد شده و پیمانکار اکنون با تمام قوا در حال انجام شرح خدمات تهیه شده است.
وی اظهار داشت: از سال ۹۳ مکاتبات متعددی با سازمان میراث فرهنگی کشور و استانداری در خصوص اعتبارات مورد نیاز مرمت بازار تاریخی اراک انجام شده و امیدواریم با استقرار دولت دوازدهم نگاه ویژه ای به این بنای منحصر به فرد تاریخی در استان شکل گیرد زیرا مهمترین اولویت کاری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی در اراک بازار تاریخی شهر است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل نیز، گفت: مرمت و نگهداری بازار اراک به عنوان شالوده و عنصر هویت ساز شهر یکی از مهمترین پروژه های مرمتی اساسی استان است که برای مرمت کامل به همراهی دستگاه های دیگر نیز نیازمند است.
صغری نیکپور افزود: اداره کل اوقاف استان مرکزی به عنوان بزرگترین مالک سراهای بازار و همچنین شهرداری به عنوان مردمی ترین نهاد درگیر در این پروژه میبایست وظایف خود را طبق طرح جامع بازار انجام دهند در اینصورت نمی توان متوقع بود اداره کل میراث فرهنگی به تنهایی این مجموعه عظیم را مرمت کند زیرا این سه دستگاه طبق طرح جامع موظف به انجام اقدامات تعریف شده هستند.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر مالکان واحدهای تجاری و سراهای بازار پررنگ ترین نقش را در این میان دارند چراکه منبع رزق و روزی شان همین بازار است اما متاسفانه نه تنها اقدام جمعی مطلوبی در این خصوص انجام نمی دهند بلکه گاها برخی از آنان به صورت عمدی و یا سهوی باعث تخریب قسمت هایی از این مجموعه ارزشمند نیز می شوند.
گفتنی است بازار اراک راسته ترین بازار ایران و آخرین نسل بازار سازی کشور در دوره قاجار است که نمونه ای بی بدیل در این حوزه و یکی از مهمترین بناهای کشور است.

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۱۱۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر مجدد رهبر انقلاب از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

پیام تشکر رهبر معظم انقلاب از تلاش‌ها و نوآوری‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، به اطلاع اعضای این مجموعه رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، مسئولان این مجموعه در اسفندماه سال گذشته (۱۴۰۲)، گزارش مکتوبی از وضعیت و اقدامات دفتر مطالعات و نیز فهرستی از ایده‌هایی که در صورت پشتیبانی سازمان‌های فرهنگی حاکمیتی، امکان پیگیری و به ثمر رسیدن در «حسینیه هنر» را دارند، خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کردند.

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در حاشیه این گزارش مرقوم فرموده‌اند: «از تلاش‌ها و نوآوری‌های این جوانان عزیز تشکر کنید»

پیام تشکر رهبر معظم انقلاب، هفته گذشته طی تماس تلفنی حسین محمدی، به اطلاع اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب رسید؛ محمدی سال گذشته نیز، پیام خشنودی و تشکر رهبر انقلاب از انتشار دو کتاب انتشارات راه‌یار با عناوین؛ «ایام سبزوار» و «شهیدآوردند…» را اطلاع رسانی کرده بود.

رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «سرباز روز نهم» نیز یکی دیگر از رویدادهای فرهنگی مرتبط با آثار دفتر مطالعات در سال گذشته بوده است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دی ماه ۱۴۰۱، در دیدار با مسئولان حوزه هنری، از جشنواره مردمی فیلم عمار به عنوان یک نمونه خوب در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی یاد کردند.

دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۶ با انتشار مجله راه، فعالیت خود را با هدف ایجاد هم افزایی میان چهار ضلع هنر، اندیشه، رسانه و فرهنگ انقلاب اسلامی آغاز کرد. اینک با گذشت پانزده سال از تأسیس این مجموعه فرهنگی، «جشنواره مردمی فیلم عمار»، «مدرسه سینمایی اندیشه هنر (ماه)»، سامانه «عماریار»، «واحد اکران مردمی عمار»، «خانه هم‌بازی»، «باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی»، «مدرسه راه»، «واحد تاریخ شفاهی» و «انتشارات راه‌یار» ذیل این تشکل فرهنگی مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر 751203

دیگر خبرها

  • ۳ پل در محدوده دره نورالشهدا اراک ساخته می‌شود
  • قدردانی رهبر انقلاب از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی‌انقلاب
  • تشکر مجدد رهبر انقلاب از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می‌شود
  • حمایت جبهه فرهنگی یزد از اجرای طرح نور
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)