Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- وزیر پیشنهادی «امور خارجه» دولت دوازدهم پنجمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی «امور خارجه» دولت دوازدهم پنجمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ضعف مفرط وزارت خارجه به لحاظ نظارت و ارائه مسئولیت به سفرا
محمدعلی پورمختار در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با محمدجواد ظریف گفت: ابتدا پیش از اظهارنظر درخصوص عملکرد وزیر امور خارجه باید نسبت به اظهارنظر رئیس جمهور طی دوره گذشته یادآوری کنم که حوزه بانک ها نیازمند ساماندهی و تعیین تکلیف هستند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ با اشاره به وجود نقدهای جدی درخصوص عملکرد ضعیف سفارتخانه ها اظهار کرد: باید امور سفارتخانه ها سامان یابد، زیرا کارکرد نسبتاً ضعیفی در دوره گذشته داشته اند و این مهم در کمیسیون اصل 90 طی دوره گذشته براساس گزارش های دریافت شده بررسی شده است.

وی تصریح کرد: شاهد ضعف مفرط در وزارت امور خارجه به لحاظ ضعف در نظارت و ارائه مسئولیت به سفرا هستیم.

پورمختار با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه می تواند برخی مشکلات در حوزه اقتصادی را سامان دهد، افزود: اگر در حوزه صادرات و حتی واردات با مشکلاتی مواجه هستیم، می توانیم از ظرفیت امور خارجه برای رفع آنها استفاده کنیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مباحثی مانند حل مشکلات بازاریابی، حل مشکلات تجار و افرادی که مراودات مالی خارجی دارند در گرو تلاش سفرا است، افزود: امروزه مشکلاتی برای برخی واردکنندگان وجود دارد و در این زمینه گلایه های زیادی درخصوص نوع همکاری سفرا داشته اند. به عبارتی دیگر می توان گفت در طول 4 سال گذشته سفارتخانه ها برنامه ای برای رفع مشکلات مذکور نداشته اند.

وی ادامه داد: بر این اساس وابستگان اقتصادی مشخص شده اند اما عملکردشان مشخص نشد و حتی مجبور شدیم در قانون برنامه توسعه ششم، دولت و وزارت امور خارجه را ملزم کنیم که این وابستگان اقتصادی حتما از افراد اقتصادی یا فارغ التحصیلان این حوزه انتخاب شوند.

پورمختار با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی امور خارجه قول راه اندازی معاونت اقتصادی را داده است، اظهار کرد: اما باید اذعان کرد 4 سال گذشته را در حوزه توجه به مسائل اقتصادی از دست داده ایم و می توان این موضوع را یکی از نقاط ضعف در عملکرد وزارتخانه مذکور دانست.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه سفارتخانه ها در حمایت از اتباع ایرانی عملکرد ضعیفی داشته اند، در این راستا شکایات زیادی از اتباع ایرانی که با مشکل مواجه شده و نیاز به همکاری داشته اند، واصل شده است که مجبور شدیم بر این اساس جلساتی را با آقای قشقاوی برگزار کنیم، حتی در برخی از موارد، حل برخی از مشکلات نیاز به مساعدت داشت که مسئولان در پاسخ عنوان کردند که با کمبود بودجه مواجه بودند، اما چنین دلیلی موجه نیست.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به ضعف دیگر وزارت امور خارجه اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مراسم تنفیذ اشاره کردند که ارتقا و گسترش روابط در سطح وسیعی است، اما ایجاد چنین روابطی توسط چه کسی جز سفرا باید محقق و سامان یابد. سفرا باید اطلاعات واقعی در مقابل اقدامات رسانه ای شبکه های معاند به کشورهای خارجی ارائه دهند و در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر از بی توجهی سفارتخانه ها و ایرادات این مجموعه ها بگذریم، باید اذعان کرد بیشتر به مسائل مادی که البته در خصوص تعداد معدودی از سفارتخانه ها صدق می کند، توجه می شود و این موضوع واقعیت تلخی است که وجود دارد، مامور رسمی وزارت خارجه به دنبال کارهای خود و راه اندازی کاسبی، تحصیلات و... باشد، لذا چنین رویکرد پذیرفته نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته شاهد تضعیف شدن روابط مان در برخی از نقاط جهان بوده ایم، افزود: به عنوان مثال در آمریکای لاتین که ظرفیت بسیار خوبی از لحاظ فکری و همراهی سیاسی با کشورمان وجود دارد، دچار تضعیف روابط بوده ایم که از دیگر نقاط ضعف وزارت امور خارجه بوده است. همچنین در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس و آسیای میانه نیز نیاز به تدبیر قوی تری برای افزایش سطح روابط داریم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه نتوانسته درخصوص اتهامات ضدحقوق بشری برخی کشورها مانند آمریکا و انگلیس، اجماعی را ایجاد کند، بیان کرد: در این راستا نتوانسته برای مقابله با این اقدامات قطع نامه هایی را از سوی مراجع ذی ربط صادر کند.

پورمختار خاطرنشان کرد: هم اکنون در این حوزه شاهدیم قطع نامه های مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر علیه کشورمان به طور مکرر صادر می شود، اما مشاهده نشده که وزارت امور خارجه چرایی این قضیه را تحلیل کند و دلیل این موضوع را مشخص کند.

ساختار وزارت امور خارجه در قالب ارائه اساسنامه باید تغییر کند
محمدرضا پور ابراهیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه ، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی یکی از مباحثی که در سالهای گذشته در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده ام، این موضوع را قبل از وزارت ظریف در وزارت امور خارجه از آقای صالحی پرسیده ام و تا امروز هنوز شاهد اقدام قابل قبولی دراین زمینه نبوده ایم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: البته بعد از طرح این سوال و ورود آقای لاریجانی شاهد شکل گیری فضای مثبتی برای تغییر در ادبیات جدید وزارت امور خارجه بودیم و دیپلماسی اقتصاد در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت.

وی گفت: با این حال اختلاف نظر جدی در زمینه اجرای دیپلماسی اقتصادی و تغییر ساختار بین بنده و دکتر ظریف وجود دارد، زمانی که از وزیر امور خارجه درباره دیپلماسی اقتصادی سوال شد، ظریف قول تغییر در ساختار وزارت خارجه را داد و مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت برای این منظور فرصت سه ماهه به وزیر داد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه به فیلم آن جلسه علنی دسترسی ندارد تا نشان دهد وزیر امور خارجه چه حرف ها و قول هایی داده است، تصریح کرد: ظریف تاکید داشت که با خلاء جدی در این زمینه موافق است اما دست او در این زمینه بسته است و قرار شد در قوانین و مقررات این موضوعات لحاظ شود، به همین جهت در بررسی برنامه ششم توسعه مجلس تلاش کرد دراین زمینه گامی بردارد اما وزارت خارجه پیشنهادی در برنامه ششم ارائه نکرد.

پورابراهیمی با تاکید براینکه باید اساسنامه وزارت امور خارجه با مفهوم تغییر ادبیات در ساختار تدوین شود، عنوان کرد: مسئله این است که اگر بعد از ظریف، وزیری برای تصدی وزارت امور خارجه انتخاب شود و اعتقادی به دیپلماسی اقتصادی و تغییر ساختارها نداشته باشد، امکان استمرار برنامه های پیشنهادی وجود ندارد و گذشته وزارت خارجه مجدد تکرار خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با هیات وزیران در سال گذشته عنوان کردند که سفرا از حضور فعالان اقتصادی در خارج از کشور مطلع نیستند، این در حالی است که سفیر کشوری مانند کره وقتی استوارنامه خود را تحویل می دهد اولین جلسه خود را با نمایندگان ال جی در ایران در نظر می گیرد، امروز جنگ ما جنگ اقتصادی است اما سفرای ما در این زمینه هیچ دانشی ندارند.

وی با بیان اینکه موضوع دیپلماسی اقتصادی را دکتر لاریجانی به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده است، اظهار داشت: اگر تغییر ساختار در وزارت امور خارجه به مفهموم تغییر در اساسنامه وزارت امور خارجه نباشد برنامه های پیشنهادی ظریف تاثیر بلند مدتی نخواهد داشت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین اگر اصلاح ساختار به مفهموم اصلاح اساسنامه باشد به ظریف رای می دهم اما اگر چنین نباشد حضور ایشان در وزارت امور خارجه را مناسب نمی دانیم.

تشکیل معاونت اقتصاد وزارت امور خارجه راهکار تقویت دیپلماسی اقتصادی
حسین رضازاده در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در موافقت با معرفی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مهم ترین دفاع از عملکرد ظریف نگاه به تفاوت سیاست خارجی فعلی با گذشته است که خود حکایت از دیپلماسی قوی همراه با منطق، اخلاق و ادب ایشان دارد چرا که روزها و ماه‌ها بحث با نمایندگان کشورهایی که سابقه طولانی در استعمار و خنجر از پشت زدن دارند، کاری بس دشوار و طاقت فرسا بوده که وی با اقتدار از سد آنها گذشت.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: استفاده همیشگی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سیاست خارجی را شاهد بودیم که رهبری فرمودند احساس قدرت و نشستند مقابل 6 قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت از حضور و وجود خود به طرف های مقابل و همچنین تدین، شجاعت، ایستادگی و با منطق صحبت کردن، دلسوز، غیور و انقلابی بودن، پرتلاش و زیر بار زور نرفتن، از نقاط قوت ظریف است.

وی افزود: اعتماد مقام معظم رهبری به ظریف بزرگ ترین نعمت الهی برای وی و مهم ترین دلیل برای بنده و نمایندگان برای دفاع از ایشان است و برای اینکه عملکرد وزیر خارجه در دولت یازدهم را بهتر ارزیابی کنیم باید تصویری از وضعیت سیاست خارجی پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه را ترسیم کنیم.

رضازاده ادامه داد: ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل، اجرای قطعنامه تحریمی شورای امنیت مبتنی بر فصل هفتم منشور سازمان ملل، طرح ابهامات مختلف درباره ابعاد نظامی و اجتماعی پرونده هسته ای، اجماع جهان علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای منزوی کردن کشور، معرفی پرونده صلح آمیز هسته ای به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی، افزایش بی سابقه ایران هراسی، اتحاد قدرت های بزرگ در برابر ایران، تنزل جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی وضعیتی بود که در حوزه بین الملل داشتیم که باعث بروز برخی اشکالات شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه به برخی اشکالات که در شاخصه های اقتصادی کشور به خاطر سیاست غلط خارجی در گذشته روی داده بود اشاره کرد و یادآور شد: افزایش شدید نرخ ریسک سرمایه گذاری خارجی، تحریم های شدید در بخش های حیاتی اقتصادی به خصوص نظام بانکی، رشد منفی 6 درصدی، تورم 45 درصدی، کاهش صادرات و افزایش بی رویه کالاهای مصرفی، کاهش شدید درآمدهای نفتی، افول وضعیت کسب و کار به رتبه 145 جهانی از جمله این ایرادات بود.

وی افزود: راهبردهایی برای تغییر بنیادین و بهبود وضعیت های دوجانبه ازسوی وزارت خارجه در دولت یازدهم اتخاذ شد که دیپلماتی کارکشته و حرفه ای این وضعیت را بر عهده گرفت که گفت و گوهای هسته ای و توافق برجام اولین آزمون ظریف بود که با موفقیت و اقتدار پشت سر گذاشت و در کنار آن برد مذاکره هسته ای، اتخاذ رویکرد منطق تعامل و گفت و گوی سازنده با دنیا منجر شد گشایش هایی در روابط خارجی پدید آید.

رضازاده در ادامه به سایر دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در دوران صدرات ظریف اشاره و بیان کرد: خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد، تثبیت نظام جمهوری اسلامی در فضای بین المللی با عنوان یک کشور اهل تعامل و مسئولیت پذیر، آشکار شدن قدرت دیپلماسی و ابتکار عمل ایران در مقابل قدرت های بزرگ، آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شدن ایران، رفع بسیاری از تحریم ها در حوزه های کلیدی انرژی، بانکی، مالی و حمل و نقل، باز شدن فضای بین المللی کشور و خارج شدن ایران از انزوای تحمیلی، برهم خوردن اتحاد آمریکا با سایر قدرت های بین المللی در مقابله با ایران، تغییر روند منفی رشد اقتصادی و ارتقای آن به 6 درصد، ایجاد فضای مطلوب جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش تولید و فروش نفت خام و بازپس گیری سهم ایران در بازارهای جهانی از جمله این اقدامات بود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: وزارت امور خارجه توانست موانع موجود را از جلوی پیشرفت اقتصادی کشور و فضای اقتصادی و همکاری بین المللی بردارد که دستاورد بزرگی برای ظریف است و فضای بین المللی همکاری با ایران قبل از دولت یازدهم هزینه بر بود اما امروز همکاری با ایران یک افتخار و غنیمت برای کشورها است.

وی با بیان اینکه از لحاظ مسائل منطقه ای و بین المللی کشور در شرایط خطیری به سر می برد، عنوان کرد: علیرغم موفقیت های قابل توجه در دستیابی به بسیاری از اهداف طی این 4 سال، چالش ها و موانع بسیاری پیش رو وجود دارد که برخی از این چالش ها عبارت است از: نابسامانی درونی حزبی نظام سیاسی آمریکا و سیاست های مبتنی بر تهدید، تحریم، بازخواهی و مقابله با جمهوری اسلامی، عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه و تلاش برای بی اثر کردن برجام، تلاش این دولت ها برای بازگرداندن فضای ایران هراسی و شیعه هراسی و امنیتی کردن ایران از طریق موضوعات منطقه ای، تنش در روابط با همسایگان جنوبی به دلیل سیاست های مخرب رژیم سعودی که برای غلبه بر این چالش ها کسب حداکثر منافع و امنیت ملی مستلزم هماهنگی در سیاست خارجی و امنیتی کشور و سپردن امور به دست وزیر کاربلد و دیپلمات برجسته ای همچون آقای ظریف است.

رضازاده در ادامه با تأکید بر اینکه تأمین حداکثر

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۱۳۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزیر خارجه آمریکا از چین خواست برای کاهش تنش ها در خاورمیانه اقدام کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه مدعی شد که چین می تواند برای ایجاد بازدارندگی در برابر ایران و نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه نقش ایفا کند تا از دامن زدن به درگیری در این منطقه جلوگیری شود.

وزیر امور خارجه آمریکا، که در پکن به سر می برد، افزود: درباره اقدامات خطرناک پکن در دریای چین جنوبی با مقامات این کشور گفتگو کردیم.

بلینکن در ادامه تاکید کرد که تعهدات دفاعی آمریکا در قبال فیلیپین همچنان جدی است.

وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه وارد چین شد.

این دومین سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در کمتر از یک سال گذشته است. شانگهای اولین مقصد بلینکن در سفر خود به چین است.

بنا به گزارش های رسانه ای، وزیر خارجه آمریکا با هدف افزایش فشار بر پکن در موضوعات مختلف از جمله حمایت این کشور از روسیه راهی چین شده است.

کد خبر 6089080

دیگر خبرها

  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • کره شمالی : بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران
  • اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی
  • گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان