Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-03@04:16:20 GMT

چند درصد چک‌های پایتخت برگشت خورد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۱۵۶۴۳

چند درصد چک‌های پایتخت برگشت خورد؟

تازه‌ترین آماری که در رابطه با معادله چک منتشر شده نشان می‌دهد که در تیرماه بالغ بر ۹.۳ میلیون فقره چک مورد مبادله قرار گرفته که با رشد ۲.۲ درصدی همراه بوده است. چک‌های مبادله شده مبلغی حدود ۵۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را در بر می‌گیرد که از این نظر کاهش حدود ۴.۳ درصدی دارد.

در ماه مورد گزارش در مجموع ۵۳ درصد از چک‌های مبادله شده در کل کشور به سه استان تهران ۳۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد، اصفهان ۹.۵ درصد و خراسان رضوی ۸.۱ درصد اختصاص دارد. این در حالی است که در استان تهران بالغ بر ۳.۳ میلیون فقره چک به مبلغی حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان مبادله شد.

بنابراین گزارش چک‌های وصولی به عنوان بخشی از چک‌های مبادله شده در تیرماه حدود ۷.۸ میلیون فقره با مبلغی حدود ۴۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان را شامل شده‌اند. چک‌های وصولی از نظر تعداد ۲.۲ و از نظر مبلغ تا چهار درصد کاهش دارد.

اما چک‌های برگشتی تا ۱.۵ میلیون فقره از مجموع چک‌های مورد مبادله را تشکیل داده‌اند که با رشد ۲.۱ درصدی نسبت به ماه قبل همراه است. مجموعه چک‌های برگشتی رقمی حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان را در تیرماه تشکیل داده که کاهش ۵.۶ درصدی دارد.

این در حالی است که استان تهران با حدود ۵۲۵ هزار فقره چک به مبلغی نزدیک به ۷۳۰۰ میلیارد تومان بالاترین حد چک‌های برگشتی را در کل کشور داراست، در این استان ۱۵.۹ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله شده برگشت خورده است.

عمده دلیل برگشت چک به کسری و یا فقدان موجودی بر می‌گردد. باید گفت که در کل کشور از نظر تعداد ۹۷.۵ درصد و از نظر مبلغ ۹۵.۸ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

جزییات دیگر از عملکرد چک در شبکه بانکی از این حکایت دارد که درباره‌ی چک‌های رمزدار وصول شده در کل کشور حدود ۷۶۸ هزار فقره به مبلغی نزدیک به ۱۱۴ هزار میلیارد تومان وصول شده که نسبت به خرداد ماه از نظر تعداد ۱۱.۶ درصد و از لحاظ مبلغ تا ۱۸.۶ درصد کاهش دارد.

در حالی چک‌های برگشتی حجم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند که بانک مرکزی تاکید دارد عملیاتی شدن سامانه صیاد می‌تواند از عوامل پیشگیری از افزایش صدور چک‌های بلامحل و برگشت خوردن آنها باشد، چرا که در این سامانه امکان استعلام اطلاعات مربوط به صادر کننده چک فراهم شده و دریافت کننده می‌تواند از آخرین وضعیت اعتباری صادر کننده آگاه و در مورد دریافت چک از وی تصمیم گیری کند.

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۱۵۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوستن اداره‌های دولتی پایتخت به پویش کاهش مصرف آب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سخنگوی آبفای استان تهران گفت: امسال با توجه به شرایط کم بارشی‌ها و کمبود منابع آب‌های سطحی، دستگاه‌های اجرایی، براساس قانون مصوب، باید ۲۵ درصد مصرف را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش دهند.

آقای بخشی افزود: با اداره‌های دولتی توافق‌هایی شده و مدیران روابط عمومی موظف شدند ضمن انتقال این پیام به دستگاه‌های اجرایی، مصرف آب را در اداره‌ها مدیریت کنند.

سخنگوی آبفای استان تهران گفت:اداره‌ها برای کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب در مقایسه با سال گذشته که در قبوض مشخص است، باید از هدر رفت و اتلاف آب در شبکه جلوگیری و مصرف آب در حوزه‌های خدماتی و نظارتی و آبدارخانه‌ها و رستوران‌ها را کنترل کنند

آقای بخشی افزود: همچنین باید سامانه‌های تاسیساتی و سرمایشی اداره‌ها بررسی و اگر ایرادی وجود دارد ایراد برطرف شود تا با مدیریت فنی از هدر رفت و نشت آب جلوگیری شود.

سخنگوی آبفای استان تهران گفت: اگر ۱۰ درصد در مصرف آب در تهران صرفه جویی شود، حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب می‌شود.

دیگر خبرها

  • چند درصد چک‌ها در اسفند ۱۴۰۲ برگشت خورد؟
  • پیوستن اداره‌های دولتی پایتخت به پویش کاهش مصرف آب
  • شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران
  • رئیس جمهور ۲۰ اردیبهشت به قم سفر می‌کند
  • چک‌های مبادله‌ای در اسفندماه از مرز ۹ میلیون فقره گذشت
  • تعداد چک‌های مبادله‌ای در اسفندماه از مرز ۹ میلیون فقره گذشت
  • رئیس جمهور ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت به قم سفر می‌کند / عملکرد بانک‌های استان در این سفر بررسی می‌شود
  • شایع ترین علت پیوند کبد در ایران/ زنگ خطر کبد چرب
  • افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوس های پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  •  افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوس‌های پایتخت در ۳۲ ماه اخیر/ ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران عمل کردیم