محمد علی جمال زاده آغازگر انقلاب ادبی و نویسندگی در ایران است
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۱۸۷۰۷
شاهرود- استاد زبان و ادبیات فارسی شاهرود بابیان اینکه محمدعلی جمالزاده آغازگر انقلاب ادبی در ایران است، گفت: در آثار نویسندگان دوران معاصر ایران کمتر به حضور زنان توانمند اشاره شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، نسرین فرخ پیام شامگاه چهارشنبه در همایش ادبیات داستانی مدرن از جمالزاده تا امروز به میزبانی پژوهش سرای معلم با موضوع حضور زن در ادبیات معاصر ایران بابیان اینکه بعد از انقلاب مشروطه باروی کار آمدن جمالزاده شاهد ارائه برترین داستانهای ادبیات مدرن در ایران هستیم، ابراز داشت: دهه ۳۰ الی ۴۰را میتوان دوره بهار ادبیات معاصر ایران ازنظر سبک داستاننویسی نامید اما متأسفانه در اغلب این آثار ارزشمند به حضور پررنگ زن برگرفته از فرهنگ ایرانی کمتر پرداختهشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: ادبیات فارسی ایران با این غنای گستردهای که اکنون از مرزهای ایران فراتر رفته و با این توانمندی که در ارائه سبکهای مختلف دارد درحالیکه در ادبیات کهن زنان قهرمان بسیاری وجود دارد، چرا در این برهه نتوانست از زن ایرانی مدل برجسته و جاودان ارائه دهد وزنان به تصویر کشیده شده در ادبیات معاصر ترسیده از جامعه مردسالار، نگران از آینده و ناتوان هستند.
استاد زبان و ادبیات فارسی شاهرود با طرح این پرسش که چرا نویسندگان ایران نتوانستند آثار برجسته از زنان ماندگار را نشان دهند، ابراز داشت: مردان هنرمند ایرانی از نزدیک شدن به توانمندی زنان ایرانی واهمه داشتند و میکوشیدند تا در ادبیات معاصر چهره زن برجسته نباشد.
فرخ پیام ادامه داد: زنان در آثار محمدعلی جمالزاده برگرفته از دوران قاجار هستند و به دلیل سفر وی به بیروت زنان متحول شده جامعه ایران را ندیده است و در عالم پندار به سر میبرد لذا در داستانهای او شخصیت زنان مطابق با دوران معاصر نیست.
وی افزود: جمالزاده سالهای متمادی را در ایران زندگی نکرده است و با جامعه زنان عصر معاصر برخورد چندانی نداشت اما در آثار نویسندگان بعد از او همچنان شاهد کمرنگ شدن نقش زنان هستیم و به زن همانند ۲۰۰سال قبل نگاه میکنند.
استاد ادبیات و زبان فارسی شاهرود از جلال آل احمر بهعنوان نویسنده پرکار، روشنفکر، مذهبی و مکتبی یادکرد و ابراز داشت: در آثار این نویسنده بزرگاز آزادی و برابری حقوق زنان سخن گفته می شودو با تحریک زن ایرانی می خواهد تا اودر برابر شرایط نامطلوب جامعه مقابله کند جلال آل احمر میتوانست بهراحتی الگوییبرای شناسایی زن ایرانی عرضه کند اما در این زمینه چندان مؤثر وارد عرصه نشد.
فرخ پیام در ادامه تصریح کرد: جلال آل احمر ۳۷ سال بعد از جمالزاده کار داستاننویسی را آغاز کرد که بازهم در آثار او همان زنان قدیمی را بازگو میکند و درواقع جا پای وی میگذارد وزنان جامعهدورانمشروطه را روایت میکند.
وی افزود: صادق چوبک با ادبیات منطقه بوشهری بر غنای فولکولرایران افزوده است که درواقع با جابهجایی زمان و شخصیت واقعیت جامعه را به تصویر میکشد که بیانگر ابتذال جامعه است و خوبی و زیباییها در آن نشان داده نمیشود و با بیانتباهی موجودبه عالیترین شکل ممکن عمل کرده است.
استاد ادبیات وز بان فارسی شاهرود بابیان اینکه در رمان تنگسیر صادق چوبک با زن متفاوت روبرو میشویم، ابراز داشت: این رمان نشان میدهد که افکار آن دوران تحت تأثیر جامعه مردسالار قرار دارد که با تخریب شخصیت زن داستان، مرد را قوی نشان میدهد که هیچ انسانی حق ندارد برای بیان توانمندی خود به تضعیف جنس مخالف بپردازد لذا باید فرصتهای برابر به زن ایرانی داده شود.
فرخ پیام در ادامه تصریح کرد: زنان در آثار محمود دولتآبادی از ناحیه خراسان و زحمتکش هستند که در برابر طوفان مشکلات ایستادگی میکنند و بهگونهای مینویسد تا زنان را فداکار و پاکدامن نشان دهد.
وی افزود: جمالزاده با استفاده از معلومات وسیع و آگاهانه فنهای داستانهای اروپایی را باسنت های جامعه ایرانی تلفیق و از آن آثار ماندگاری را عرضه میکند ادبیات معاصر ایران از منظر بسیاری هنوز هم میتواند منشا تحقیقهای ادبی و تاریخ ایران باشد و این مهمتنها بامطالعه بیشتر میسر خواهد شد.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۱۸۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دشمن چگونه سعی در عرفیسازی بیحجابی در جامعه دارد؟
«شعارشان زن، زندگی، آزادی بود، اما عمل و هدفشان زن، زندگی، عریانی را نشان داد» این جملهای است که فاطمه رحمانی، مشاور زنان و خانواده فرماندار تهران در بخشی از گفتوگوی خود با جامجم در توصیف نقشه دشمنان علیه حجاب زنان ایران میگوید.
با نگاهی به سیر تاریخی ایران مشخص میشود، بعد از انقلاب اسلامی با رویکرد تازهای که با بهره گیری از آیات قرآن و احکام اسلامی به زن شد و مقام معظم رهبری نیز از آن بهعنوان الگوی سوم زن مسلمان یاد میکنند، «مسأله حجاب زنان» و به موازات آن، حضور فعال در عرصههای مختلف جامعه و حذف نگاه ابزاری به آنها، تبدیل به خاری در چشم دشمنان شده که بارها با استفاده از روشهای مختلف مثل شخصی نشان دادن این موضوع و استفاده از تعابیر مختلفی، چون حجاب اجباری، سعی در مقابله با آن با هدف ضربه به نظام جمهوری اسلامی و تحقق اغراض خود کردهاند. در گفتگو با مشاور زنان و خانواده فرماندار تهران به بررسی این موضوع پرداختهایم.
علت اهمیت حجاب در کشور چیست؟
مسأله حجاب یک تاریخچه عمیق و با سابقه به بلندای تمدن ایران در کشورمان دارد. حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی که ۱۰۰ سال پیش پوشش زنها، به شکل اکنون نبود و به مرور با اجرای سیاستهای منفعتطلبانه و هوسبازانه، تبدیل به وضع فعلی شد، بعد از انقلاب صنعتی، استفاده ابزاری و جنسی از زنان باعث تغییر و تحولاتی در پوشش زنان غرب شد و سپس تلاش کردند این سبک از پوشش زنان خود را به زنان کشورهای دیگر همچون کشورهای اسلامی تحمیلکنند. زمان رضاشاه تا حد زیادی این سیاستها محقق شد، اما بعد از انقلاب، با رویکرد و نگاه عمیق دینی و اسلامی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، الگوی جدیدی در مقابل فرهنگ غربی نسبت به زن شکل گرفت که در این نگاه، زن در عین حفظ لطافت و ظرافت زنانه خود و گرم نگهداشتن کانون خانواده و فرزندآوری، با رعایت حجاب و عفاف، هم پوشش و هم عفت رفتاری و کلامی در عرصههای مختلف اجتماعی حضور داشتهباشد. بیش از نیمی از جامعه، را زنان تشکیل میدهند و شاهدیم زنان با داشتن پوشش اسلامی در همه عرصههای اجتماعی، فرهنگی، دانشگاهی و ... حضور دارند و در برخی عرصهها در حوزه زنان متخصص به خودکفایی رسیدهایم.
چرا دشمنان از دیرباز بهویژه در سالهای اخیر بر مسأله بیحجابی زنان تأکید دارند؟
زن فطرتا موجودی انسانساز، تمدنساز و منشأ عطوفت و برکات الهی است. زن میتواند ستون یک زندگی، خانواده و جامعه باشد. آنها در تربیت انسانهای بزرگ و نابغه، نقش مستقیم دارند. بسیاری از افراد شایسته و برجسته تربیتیافته زنانی هستند که خود آراسته به خلقیات حسنه و پایبندیهای اخلاقی بودهاند. این امر پذیرفته شدهای است که زن، مأموریت و مسئولیت تربیت انسانها را بهعهده داشته و سرشار از عاطفه، محبت، هدایتگری و تمدنسازی است، اما فرهنگ ۱۰۰ساله غرب تلاش میکند این ودیعه الهی را از او بگیرد و او را به انسانی بیمسئولیت و غیرمقدس تبدیل سازد. نقش اصلی قدرت نرم بسیار بالاست.
مسلما وقتی زن با این خصوصیات در نظام خلقت در مسیر درست و پیشرفت یک جامعه باشد، سبب سعادت جامعه میشود. منشأ اثر بودن زن اگر باور و پذیرفته شود در هر سمت و سویی که برود، اثر خود را میگذارد و باعث سعادت یا شقاوت جامعه میشود. رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرمودهاند دشمنان از پیشرفت زنان ما عصبانیاند، زیرا زنان ما بعد از انقلاب با حفظ حجاب و نگهداشتن حریم خانواده و در عرصههای گوناگون اجتماعی و حکمرانی، حضور فعال داشتند که این موضوع برای دشمنان، غیرقابل تحمل است؛ لذا میکوشند به زن ایرانی القا کنند که زن با حجاب فعلی، امکان تعالی و رشد ندارد و زمانی میتواند به اوج قله موفقیت و رضایت برسد که عریانتر باشد. دشمنان خوب میدانند اگر بخواهند کشور را از مسیر توسعه و پیشرفت بازدارند، بهترین روش، انحراف زنان از مسیر درست الهی و فطری و تقدسزدایی و هویتزدایی از زن مسلمان است.
دشمن چگونه سعی در عرفیسازی بیحجابی در جامعه دارد؟
تکرار حضور مداوم و روزمره بیحجابها در جامعه و جنبه روانی اینمساله که اگر هرروز دیده شود، عادی میشود، یکی از روشهای دشمن برای تحقق عرفیسازی بیحجابی است. القای شبهات در بین جوانان و عدم پاسخگویی درست به آنها، زمینه را برای باورسازی دروغین فراهم میکند. یکی از مواردی که مطرح میکنند این است که چرا عدم پوشش و حجاب در کشورهای اسلامی عادی است، اما در ایران نسبت به این موضوع سختگیری میشود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت: جمهوری اسلامی بعد از انقلاب؛ تغییر و تحولاتی در تدوین قانون اساسی بر پایه شرع و دین پایهریزی کرد؛ لذا قوانینی که وضع میکند نیز بر پایه شرع است. اینطور نیست که ما از کشورهای دیگر الگوبرداری کنیم بلکه کشورهای دیگر هستند که باید مواضع خود را نسبت به حرامهای شرعی اصلاح کنند چرا که این کشورها پوسته اسلامی دارند، اما خلاف اسلام عمل میکنند.
آنها شرابفروشی هم دارند، آیا ما باید از آنها پیروی کنیم؟ انقلاب اسلامی کاری کرد که احکام شرع و دین خدا را در جامعه اجرا سازد لذا آنچه کشورهای به ظاهر اسلامی انجام میدهند، عجیب و غریب است، نه رعایت مسائل شرعی و دینی در ایران! شعار زن، زندگی، آزادی در واقع شعار اصلی حکومت اسلامی است، اما بستگی به این دارد که آزادی را چگونه تعریف و تعبیر میکنیم. دشمنان ما آزادی را عریانی و برهنگی تعریف میکنند. متأسفانه در جریان اغتشاشات نیز به صورت جنگ ترکیبی و کاملا هدفمند و سازماندهی شده، در داخل و خارج از کشور دشمنی را به حد اعلای خود نسبت به زن ایرانی که مظهر قداست، حیاتبخشی و تمدنسازی است، نشان دادند؛ لذا این شعار آنطور که ادعا میکردند زن، زندگی آزادی نبود بلکه زن، زندگی، عریانی بود. دشمنان درحالی این شعار را میدادند که حالا شش ماه است در فلسطین زنان را از بین میبرند! این وقایع نشان میدهد که این شعارهای توخالی و دروغ، وسیلهای برای فریب زنان کشور ما است. زنان ما باید مراقب باشند که سرباز پیادهنظام دشمن نباشند. اطاعت از قوانین کشور، لازم الاجراست. قطعا مردم نسبت به بیحرمتی به شأن زن و عادیسازی بیحجابی در کشور، واکنش نشان خواهند داد. امیدواریم با اقداماتی که فراجا اکنون با طرح نور در پیش گرفته است، اتفاقات خوبی رقم بخورد.
منبع: جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی