Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس خوزستان، در روزهایی‌ که کشور در انتظار شروع فعالیت دولت دوازدهم، با بازار گمانه‌زنی‌ها، گفت‌و‌گوها، پویش‌ها و اظهارنظرها در خصوص ترکیب تیم مدیریتی همراه دکتر روحانی روبه‌روست، نگاهی دقیق به افراد و برنامه‌های ارائه شده وزرای پیشنهادی به مجلس، نگرانی‌ها و پرسش‌های عمیقی را به‌وجود آورده است که بدین وسیله آنها را با شما به عنوان نمایندگان منتخب مردم در میان می‌گذاریم و امید داریم با توجه به وضعیت بغرنج و فاجعه‌بار محیط‌زیست و منابع طبیعی، شجاعت، جسارت، درایت و جامع‌نگری در دستور کار بررسی کابینه توسط نمایندگان فرهیخته کشور وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکم: شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور به نمایندگی از خیل عظیمی از سازمان‌های مردم نهاد، فعالان و کنشگران این حوزه بر این باور است که قریب به چهار دهه فهم ناقص و نادرست از توسعه، در میان برخی از مسؤولان، ضعف آگاهی و حساسیت در میان اقشار مختلف جامعه و به تبع آنها، عموم نمایندگان مجلس در ادوار مختلف، نسبت به ظرفیت‌ها و توان تاب‌آوری سرزمین در جغرافیای ایران، امروزه وضعیتی را رقم زده است که در بسیاری از بخش‌ها، صدای پای آشفته حالی و زوال به گوش می‌رسد.

پایان یافتن منابع آب زیرزمینی، از بین رفتن تالاب‌ها، دشت‌ها و فرونشست و مرگ قطعی خاک در سطحی عظیم و غیر قابل باور، نابودی جبران‌ناپذیر جنگل‌های البرز و زاگرس، آلودگی مداوم هوا، آلودگی فزاینده آب، به‌وجود آمدن کانون‌های تولید ریزگرد، ضعف در مدیریت پسماند و ده‌ها مورد دیگر که هر یک به تنهایی در هر کجای دیگر این جهان، برای ویرانی یک تمدن و بروز و ظهور صدها مشکل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی کافی است، نمونه‌های کوچکی از این زوال است.

موضوعی که اگر مورد توجه وجدان‌های بیدار قرار گیرد و پیش از آنکه دیر شود و با هدف جلوگیری از نابودی زیست بوم و حداقل برای ثبت در تاریخ این سرزمین هم که شده، به مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران، تن دادن به مصالحات بنیادین فکری و ساختاری را توصیه می‌کند.

دوم: سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد به عنوان دیده‌بانان خالص و عاشق جامعه همواره سعی داشته‌اند در چارچوب وظایف ذاتی خود که همانا مطالبه‌گری، آگاهی‌رسانی و حساس‌سازی، مجموعه ضعف‌ها، لکنت‌ها، موانع و تعارض‌های موجود بر سر راه پیشرفت موزون و متوازن کشور را در دنیای پرشتاب امروزی شناسایی کرده و گوشزد کنند.

این در حالی است که به‌‌واسطه ضعف مفرط نهادهای مسؤول و بیگانگی فکری و عملی مسؤولان و ساختارهای مدیریتی موجود، در بسیاری موارد، سازمان‌های مردم‌نهاد و کارشناسان بخش غیردولتی، فراتر از کار ویژه‌های خود، جهت ارائه راهکار نیز مورد خطاب قرار می‌گیرند که این خود نشانگر بیماری مفرط ساختارها، نظام اداری و مدیریت در بخش‌های مختلف کشور است.

سوم‌: نتیجه چنین تهی بودن و از دست‌دادن سررشته امور و شکاف بنیان براندازی که در همه زمینه‌ها و بخش‌ها حکایت از سقوط آزاد سرمایه اجتماعی دارد، سرزمین ایران را به یک طفل زخم خوردهی نالان سرراهی تبدیل کرده است که امیدواری برای سر و سامان گرفتن و بزرگ‌شدن و به سلامت بالیدنش هر لحظه بیشتر رنگ می‌بازد.

خاصه آنکه ناگهان در دولت تدبیر و امید که خود را داعیه‌دار توجه به محیط زیست می‌داند، افراد و تفکراتی مجال حضور در مهم‌ترین نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر را یافته‌اند که شوربختانه همین کورسوی امید به بهبود اوضاع را در آغاز دولت دوازدهم به محاق برده‌اند.

چهارم: نمایندگان محترم مردم شریف ایران در مجلس شورای اسلامی؛ شورای هماهنگی شبکه‌های سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور که خوشبختانه با تسهیل‌گری و ظرفیت‌سازی دولت یازدهم و در رأس آن، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت کشور، به نمایندگی از 31 شبکه استانی و بیش از 600 سازمان غیر دولتی تخصصی در این حوزه، اقدامات کم نظیری را در مسیر پاسداری از محیط‌زیست به انجام رسانده و به عنوان یکی از متشکل‌ترین ساختارهای فراگیر غیردولتی، توانسته‌اند در جای خود، با وجود وجود انبوهی از مشکلات محیط زیستی در اقصی نقاط کشور و حجم گسترده‌ای از کارهای معطل مانده و نیز با وجود تهمت‌ها و افتراها و سنگ‌اندازی‌ها، شاخص مهمی از تقویت سرمایه اجتماعی و تحقق تسهیل‌گری و انجام وظایف واسطه‌ای جهت کاهش فاصله دولت فربه ایران با بخش نوپای غیردولتی به شمار آیند، در آستانه تشکیل جلسه رأی اعتماد به کابینه دولت دوازدهم و افراد و برنامه‌های ارائه شده از سوی دکتر حسن روحانی، بدین‌وسیله صریح و شفاف مخالفت خود را با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی مسؤولیت وزارت نیرو به سبب سابقه مشخص وی در این حوزه و برنامه کاملا غیراصولی، کلی، مغشوش، کپی برداری شده و مخرب ارائه شده از سوی ایشان اعلام می‌دارد.

پنجم: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی؛ شما هم اکنون بر روی صندلی‌هایی جلوس دارید که به عنوان یک امانت ارزشمند، بار مسؤولیت بسیار سنگین و خردکننده‌ای را بر اساس اعتماد قشرهای مختلف جامعه بر دوشتان نهاده است تا به نمایندگی از مردم سرفراز ایران اسلامی، حافظ منافع کشور باشید و مبتنی بر سوگندی که ادا کرده‌اید، در تصمیم‌گیری‌ها، مصوبات، تدوین قوانین و پیگیری امور مرتبط با حوزه‌های انتخابیه خود و مسائل کلان مدیریت کشور، عزت، سربلندی، مصالح و منافع عمومی حال و آینده را در نظر بگیرید بر همین صندلی‌ها در سال 89 نمایندگانی مشغول خدمت! بودند که با تصویب اجازه بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز، تیر خالص را بر پیکر نیمه جان دشت‌های ایران نشانه رفتند و نام خود را در تاریخ قانون‌گذاری، در کنار بی تدبیری محض ماندگار ساختند.

حال این آزمون مهم و سرنوشت ساز در یکی از مهم‌ترین بزنگاه‌های کشور و در حالی که همه کارشناسان و استادان و محققان و دانشگاهیان، یک‌صدا از سقوط آزاد وضعیت محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور می‌گویند و بر لزوم انجام تغییرات ساختاری بنیادین در حوزه‌های مختلف تفکر، دانش، مدیریت، روش‌های اجرایی و انداختن طرحی نو جهت جلوگیری از زوال کشور اصرار دارند، در مقابل شما بزرگواران قرار گرفته است تا آزموده را مجددا نیازمایید و بر تمام نقش‌ها و ارتباطات و بده بستان‌های مخدوش کننده پایداری سرزمینمان خط بطلان بکشید. تا حداقل در نظام تدبیر کشور نمونه‌ای از عملی شدن صحیح فرآیندهای انگیزش، تشویق، تنبیه، نظارت و بازرسی تحقق یافته و مدیران کشور و مردم باور کنند که در صورت بروز خطا و ایجاد خسران و نقصان، پاسخ‌گویی به افکار عمومی و نهادهای ناظر مستقل و تخصصی، در دستور کار نمایندگان مردم قرار خواهد گرفت و پیشکش خلعت وزارت، سرنوشت مدیران هرچند نادم و پشیمان و توبه‌کار نخواهد بود.

یقین بدانید که خیل عظیم کنشگران و فعالان این حوزه به عنوان شهروندان مسؤول و دغدغه‌مند که واجد سرمایه اجتماعی و انسانی قدرتمندی در کشور هستند، به دقت رفتار شما را رصد می‌کنند و پشتیبان شما خواهند بود.

ششم: دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم که در دوره جدید فعالیت خود به سبب ارائه برنامه و شعارهای معقول، منطقی، امیدوارکننده و تحول گرایانه توانست اعتماد عمومی مردم ایران را مجددا و با اقبال معناداری جلب کند، یقینا در معرفی مهندس حبیب‌اله بیطرف، مؤلفه‌هایی را مدنظر قرار داده و متناسب با صفت محیط زیستی دولت خود، چارچوب‌هایی را احصاء کرد.

با این‌حال به نظر می‌رسد در خوش‌بینانه‌ترین حالت، معرفی وی با سابقه‌ای مملو از اجرای پروژه‌های ویرانگر سدسازی، انتقال آب بین حوضه‌ای، بی‌توجهی به روش‌های نوین و روزآمد تامین نیرو، عدم توجه به پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و امنیتی پروژه‌های فن سالارانه و منافع ذینفعان، یک دهن‌کجی آشکار به دغدغه‌های درست و اصولی بدنه کارشناسی این حوزه و یا ناشی از باور نداشتن به فاجعه‌ای است که با سرعتی عجیب در حال بلعیدن کشور و سوق دادن جامعه به سمت شکاف‌های عمیق غیرقابل ترمیم است.

*هیچ همتی برای توسعه و پیشرفت وجود ندارد

این در حالی است که وقتی به مجموعه برنامه‌ها و افراد پیشنهادی چند وزارتخانه دیگر همچون جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت، نفت و راه و شهرسازی توجه می‌کنیم، این نگرانی‌ها چندین و چند برابر می‌شوند.

گویی هیچ عزم منطقی، علمی و کارشناسانه‌ای برای جبران خطاهای گذشته و تغییر رویکردهای ناصواب در سطح کلان مدیریت کشور و جلوگیری از میدان‌داری دراز دامن و امتحان پس دادهی حلقه پیچیده، متنفذ و قدرتمند متصدیان و طرفداران تفکر سازهای که همه ظرفیت‌های کشور را در قمار توسعه ناپایدار و به بهانه ایجاد اشتغال نابود کرده‌اند، وجود ندارد.

هفتم : شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور مجدانه از شما نمایندگان محترم تقاضا دارد که در این ساعات سرنوشت‌ساز به خواست مردمی که به امید اصلاح رویه‌ها و رویکردها و رهاشدن کشور از چنبره این تفکر، به شما رأی داده‌اند توجه کرده و یکبار، مستحکم و مقتدرانه راه را بر تکرار خطاهای گذشته ببندید و یقین بدانید حتما کسانی در این کشور، از پس همه مصائب و جنگ و تحریم‌ها، رشد کرده و بالیده‌اند که توانایی غلبه بر مشکلات را با همراهی شما و مردم همیشه در صحنه دارند و قادرند که با لطف خدای متعال و پشتیبانی مسؤولان و زمامداران دلسوز، آرام آرام بر مشکلات و خرابی‌ها فائق آیند و توسعه کشور را بدون آسیب به دارایی‌های حیاتی کشور رقم بزنند.

چشم سازمان‌های غیردولتی، کنشگران و فعالان محیط‌ زیستی و منابع طبیعی کشور در روز رأی اعتماد، به اقدام و تصمیم آگاهانه و شجاعانه شماست.

انتهای پیام/ذ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۲۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید

به گزاش پارس نیوز ، وزیر نیرو  گفت: در آستانه روز کارگر این روز را به همه کارگران عزیز و همه فعالان عرصه تولید تبریک و تهنیت عرض می‌کنم امروز افتخار داریم که از گروه مپنا دیدن کنیم و در طی این دوره برای سومین بار بازدید صورت می‌گیرد

وی ادامه داد: مهمترین نیاز امروز کشور مسأله انرژی و سرمایه گذاری در آن بخش برای رفاه و رفع نیازهای کشور است و در این زمینه امیدواریم رویکردها اصلاح شود.

وزیر نیرو ادامه داد: ما در طی ۳ سال اخیر برنامه‌های که برای رفع نیاز کشور در صنعت برق در نظر گرفتم این بود که برنامه‌های مشخصی وجود داشت که مطابق آن برای تابستان بدون خاموشی پیش رفتیم.

محرابیان خاطر نشان کرد: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی برخوردار می‌شوند.

به گفته محرابیان برای تابستان امسال ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است‌. که این جوایز از اینترنت همراه تا بیش از صدها دستگاه خودرو و لوازم برقی خانگی کم در نظر گرفته شده است که به قید قرعه به افرادی که در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اند اعطا می‌شود، برخوردار خواهند شد.

منبع : مهر

دیگر خبرها

  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور