Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی در گلستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تستیم از گرگان، ابوطالب قزلسفلو ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار داشت: امسال یک میلیون و 250 هزار اصل نهال در استان گلستان پرورش دادیم که آماده غرس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در سال گذشته اعتبار بیابان‌زدایی از منابع ملی 200 میلیون تومان بود که امسال رشد خوبی داشته و به 5 میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان ادامه داد: این دومین سالی است که استان گلستان از اعتبارات خشکسالی برخوردار است و خوشبختانه نگاه به بیابان‌زدایی در استان گلستان در بین مسئولان ایجاد شده است.

قزلسفلو تاکید کرد: امسال یک میلیارد تومان اعتبارات ملی برای بیابان‌زایی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سرانه آب در جهان 7 هزار و 600 مترمکعب است و در کشور ما سرانه آب یک‌هزار و 600 متر مکعب تخمین زده می‌شود و سرانه آب استان ما 200 مترمکعب از میانگین کشوری کمتر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان یادآور شد: حدود 120 مورد سیل کوچک و بزرگ در استان گلستان از دهه 70 تاکنون اتفاق افتاده و در مرداد ماه از دهه 80 شرایطی در استان حاکم شده که توده هوای سیبری به استان گلستان وارد می‌شود، که منجر به سیل می‌شود.

وی افزود: در استان گلستان یک شرایط توپوگرافی خاص داریم، 96 حوزه و زیرحوزه در گلستان وجود دارد و مشکل اینجا است که شیب زیاد حوزه بالادست و زمان تمرکز کوتاه در موقع بارش است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: جاده ارتباطی گرگان و مشهد، منازل مسکونی، تاسیسات در این مناطق وجود دارد و این امر سبب شده شرایط ما با استان‌های دیگر متفاوت باشد.

قزلسفلو گفت: مهم‌ترین علت وقوع سیل این است که الگوی بارش باران در استان گلستان تغییر پیدا کرده و شدت بارش‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد در فاصله زمانی 80 تا سال 91 شدت بارش‌ها در استان گلستان 50 درصد افزایش یافته و در بخشی از مکان‌ها جنگل ضعیف داریم و خاکشان به گونه‌ای شده که نفوذپذیری آن کمتر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: برآوردی داشتیم در سال 81 و 82 مصوبه در هیئت دولت مشخص شد که 182 میلیارد تومان اعتبار داده شود و 42 میلیارد تومان تا تاکنون اختصاص داده شد.

قزلسفلو افزود: سازه ها شیب را ملایم میکند و خسارت را کمتر می‌کند و در شهر کردکوی پل بسته می‌شد و آب وارد خانه مردم می‌شد.

وی گفت: تا زمانی که مخزن ایجاد نکنیم سازه‌های ما توان انباشته سیل را ندارد و ما نمی‌توانیم سیل را کنترل کنیم و باید با مدیریت خسارت سیل را کاهش دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: استان گلستان در نزدیک به 700 هزار هکتار طرح آبخیزداری را انجام دادیم و یک‌میلیون و 500 هزار هکتار نیاز به اجرای طرح آبخیزداری دارد که 386 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قزلسفلو به طرح جامع سیل در استان گلستان اشاره کرد و افزود: قطعا سیل را نمی‌توان پایان داد و مدیریت سیلاب تلفات جانی سیل تاثیرگذار است که نیاز به تجهیزات و سازه‌های لازم و سیستم‌های هشداردهنده دارد.

انتهای پیام/

R41471/P1377/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۲۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم رحیمی نیا، صبح دوشنبه در اولین جلسه شورای اداری این اداره کل در سال ۱۴۰۳، اظهار داشت: با توجه به اهمیت مشارکت مردم در حفظ و احیای منابع طبیعی، در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به سال جهش تولید با مشارکت مردم مزین شده، برنامه‌های ویژه‌ای برای مردمی‌سازی فعالیت‌های این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم با مشارکت فعال مردم، می‌توانیم گام‌های موثرتری در جهت توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی برداریم افزود: منابع طبیعی متعلق به مردم است و در همه فعالیت‌های حوزه منابع طبیعی مردم همراه و همگام هستند.

وی مشارکت در فعالیت‌های آبخیزداری، نهال‌کاری، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، توسعه گیاهان دارویی و همچنین اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال گذشته را برخی از اقدامات انجام شده در راستای مردمی‌سازی فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در جنوب کرمان عنوان کرد.

رحیمی نیا، افزود: در راستای تحقق طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال جاری در هر شهرستان یک نهالستان راه اندازی و تولید نهال بر اساس نیاز همان شهرستان صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری ۲۰۵ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیاز است، خواستار رایزنی رؤسای ادارات با فرمانداران جهت تأمین اعتبار در این خصوص شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، بر برگزاری دوره‌های آموزشی در مناطق بحرانی برای مردم و جوامع محلی در زمینه‌های مختلف منابع طبیعی، از جمله آبخیزداری، نهال‌کاری، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و اطفا حریق تاکید و با اشاره به اینکه مردمی‌سازی فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری فواید و اثرات مثبت متعددی دارد خاطرنشان کرد: طرح‌های آبخیزداری بر اساس طرح جامع مدیریت حوضه آبخیز اجرایی و بایستی اولویت با مناطق محروم و روستایی و با مشارکت مردم صورت پذیرد.

اجرای پروژه‌های بیولوژیک در پایین دست پروژه‌های پخش سیلاب، مدیریت چرای غیرمجاز و بی رویه دام، نظارت بر برداشت اصولی از مراتع، نظارت و صدور مجوزات حمل چوب به صورت روزانه، نظارت دقیق بر اجرای طرح‌های مرتعداری، صداقت در کار، تکریم و تسریع در کار ارباب رجوع و صرفه جویی در هزینه‌ها از دیگر موارد مطرح شده و مورد تاکید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این جلسه بود.

گفتنی است در پایان این جلسه حکم ابلاغ حسین مشایخی با حفظ سمت به عنوان دستیار مردمی سازی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به وی اهدا شد.

کد خبر 6092125

دیگر خبرها

  • اختصاص ۵۹میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی