Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-03@02:40:09 GMT

مسعود نیلی نفراول اقتصادی کابینه دوازدهم

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۲۵۴۲۷

در صورت ابقای محمد باقر نوبخت در منصب ریاست سازمان برنامه و بودجه و درصورتی که مسعود کرباسیان رای بیاورد و باتوجه به ابقای ولی الله سیف در مقام بانک مرکزی 3 نهاد اصلی سیاستگذاری در اختیار 3 غیر اقتصاددان قرار می گیرد که این یک نقص آشکار دولت دوازدهم خواهد بود. با توجه به پیچیدگیهای روابط و متغیرهای کلان اقتصادی باهم و پیامدهای گسترده یک سیاست مالی در سطح کلان بر رفتار متغیرهای ارز و کالا ، نبود یک اقتصاددان ورزیده در دولت که نتایج این کنش و واکنش ها را برای اعضای دولت تشریح کند کاررا دشوارمی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب و با حضور مستقیم مسعود نیلی در کابینه دوازدهم این کاستی برطرف می شود. به نظر می رسد با اعتمادی که روحانی به نیلی دارد و این را درارتقای مقام او از یک منصب مشورتی به یک مقام اجرایی می توان دید و با توجه به اینکه رییس دولت سال پیش حکم " ریاست ستاد هماهنگی اقتصادی " را شخصا برای نیلی صادرکرد این گمانه زنی تقویت می شود که نیلی نفر اول اقتصاد دولت دوازدهم خواهدشد.

پیش از این و در دولت دوازدهم محمد علی نجفی و مسعود نیلی رییس ستاد هماهنگی اقتصادی دبیر این ستاد بودند. یک اقتصاددان ورزیده ایرانی که از نزدیک در جریان فعالیتهای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت یازدهم است به ساعت 24 توضیح داد : تقویت اعضای ستاد و منظم شدن نشست های آن راه را برای ریاست این نهاد فرادستی برای اعمال نظر در سیاستهای اقتصادی دولت هموار می کند. با توجه به اینکه در حال حاضر در کابینه اقتصاددانی در اندازه نیلی به لحاظ کارآمدی در برنامه ریزی کلان و به لحاظ دانش اقتصاد حضور ندارد به نظر می رسد نقش وی در سیاستگذاری اقتصادی افزونتر از دولت یازدهم باشد. این اقتصاددان می گوید الان موضوع اصلی اقتصاد ایران دستیابی به رشد اقتصادی استوار و پرشتاب است ونقش سازمان برنامه و بودجه در این دوره بسیار اهمیت دارد که منابع دردسترس به فعالیتها یی اختصاص دهد تا رشد متوازن همه سویه و دست کم 6در صد در سال داشته باشیم.

با توجه به اینکه نیلی در این حوزه سابقه خوب و طولانی دارد می تواند از طریق ستادهماهنگی اقتصادی، سازمان برنامه را در تخصیص بهینه برای رسیدن به رشد بالا هدایت کند. برخی کارشناسان باوردارند دولت دوازدهم باید بتواند سالانه دست کم 25 میلیارددلار سرمایه خارجی برای تزریق به بخش های گوناگون جذب کند . این رقم باتوجه به مازاد 1500 میلیارددلاری سرمایه در جریان رقم بالایی نیست و کمتر از 2 درصد سرمایه مازاد جهانی است اما جذب این رقم سرمایه گذاری جهانی نیاز به هماهنگی و سازگاری سیاستهای اقتصادی دارد که شامل سیاستهای پولی ، ارزی و مالی دارد و یک اقتصاددان ارشد دارد که با وجود مسعود نیلی در مقام دستیار ویژه رییس جمهور و رییس ستاد همانگی اقتصادی که نهادی فراتر از هرکدام از 3 نهاد اقتصادی است احتمال یک پارچگی بیشتر وجوددارد. بر اساس آخرین حکمی که از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور دردولتهای یازدهم و دوازدهم داده بود، دکتر محمد علی نجفی، دکتر اکبر کمیجانی، دکتر شاپور محمدی، دکتر سیدحمید پورمحمدی، دکتر پیمان قربانی، دکتر فرهاد نیلی، دکتر حسن درگاهی و دکتر سیدمهدی برکچیان به عنوان اعضای این ستاد منصوب شد ه بودند.

حال اما احتمال اینکه در دوره جدید فرد دیگری به جای نیلی دبیر ستاد شود وجود دارد . علاوه بر این با تغییر وزیر اقتصاد احتمال ورود فرد دیگری به جای شاپور محمدی بیایدوجوددارد. با توجه به حضور فرهاد نیلی به عنوان نماینده ایران دربانک جهانی احتمال جایگزین شدن فرددیگری به جای وی نیز وجود دارد. کارشناسان باور دارند تقویت این ستاد از سوی نیلی با انتصاب اقتصاد دانان ورزیده و دارای دانش اقتصادی کار آمد با احتمال زیاد در دستور کاردولت خواهد بود. با توجه به تحولات موجود در وزارت اقتصاد و اینکه اگر کرباسیان وزیر شود به احتمال بالاتر از این ستاد پیروی کند بیشتر است و سیف نیز با نیلی کمتر تضاد دارد و به همین دلیل و با انگیزه بیشتر نیلی در مقایسه با نجفی احتمال کامیابی ستاد هماهنگی اقتصادی بیشتر خواهد شد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۵۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت افغانستان در گفتگو با روزنامه دیلی میل بریتانیا هشدار داد که به دلیل خلا ناشی از خروج آمریکا از افغانستان، احتمال حمله گروه‌های تروریستی از خاک این کشور به آمریکا و اروپا بسیار زیاد است.   به گزارش یورو نیوز؛احمد مسعود گفته همان رقابت خشمگینانه‌ای که در ماجرای ۱۱ سپتامبر مشاهده شد، امروز نیز در میان گروه‌های تروریستی وجود دارد.   رهبر جبهه مقاومت ملی گفت مردم افغانستان احساس ناامیدی می‌‌کنند وغرب را به چشم «منافق» می‌نگرند، زیرا در برابر «حکومتی وحشی» به حال خود رها شده‌اند. احمد مسعود گفت نیروهای خارجی که سال‌ها در مورد ضرورت دموکراسی تبلیغ می‌کردند، مردم را به دست رژیمی سپردند که مانع رفتن دختران به مکتب (مدرسه) شده‌اند.   او با یادآوری این که جبهه مقاومت اکنون تنها نیرویی است که در برابر طالبان مقاومت می‌کند، تصریح کرد که رئیس جمهوری آمریکا باید در سیاست خود درباره افغانستان تجدید نظر کند چون ممکن است این سیاست عواقب بزرگی در پی داشته باشد.   طالبان حضور گروه‌های ترویستی دیگر در افغانستان را انکار کرده و می‌گویند به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند از خاک این کشور علیه دیگر کشورها استفاده کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است | توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است/ توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • تصویری از ۳ کاندیدای اصلی برای ریاست مجلس دوازدهم
  • نتانیاهو نشست کابینه جنگی را لغو کرد/ احتمال حمله زمینی به رفح
  • هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا
  • ۲ تصویر جالب از گپ و گفت ۳ کاندیدای ریاست مجلس دوازدهم
  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود