Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بدون شک مصر با توجه به اهميت آن از نظر جمعيت و موقعيت سياسي که هر روز با خطر تروريسم با شعار جعلي اسلام سياسي مواجه است، مي‌تواند نقشي محوري در اين آشتي تاريخي بين شيعيان و سني‌ها ايفا کند.
به گزارش جام نيوز، الشروق مصر نوشت: بالاخره درها به روي آشتي بين کشور پادشاهي عربستان سعودي و جمهوري اسلامي ايران با ميانجي گري عراق باز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آن که علت اختلاف بين اين دو کشور تا حد زيادي مبهم است و اين اختلاف به ويژه پس از فاجعه پيش آمده براي حجاج بر اثر ازدحام در مراسم حج سپتامبر سال ٢٠١٥ تشديد شد،‌ ولي اين اختلاف ابعادي غم انگيز به خود گرفت که از مرزهاي سياسي فراتر رفت و خطر فتنه بين مسلمانان سني و شيعه را مطرح کرد که اگر گسترش مي‌يافت مي‌توانست به فاجعه جهاني جديدي تبديل شود که به همه مسلمانان در شرق و غرب آسيب مي رساند.
گمان مي رود کشورهاي مختلف عربي از اين ميانجي گري حمايت کنند به ويژه که به نفع همه عرب ها و مسلمانان است و علاوه بر آن فوايدي براي هر دو طرف ذيربط در اين ماجرا يعني عربستان سعودي و ايران دارد. طرح فتنه انگيزي بين سني ها و شيعيان از دوره استعمار وجود داشته است که سياست «تفرقه بينداز، حکومت کن» را در سطوح مختلف دنبال مي کرد تا يک ملت را به گروه هاي درگير و رقيب تبديل کند. اين سياست به ويژه توانست بين عرب ها فتنه انگيزي کند و اين کار را از طريق تقسيم کردن آنها به شهري و باديه نشين يا ضربه زدن به وحدت ملي آنها که دژي در برابر استعمارگران بود از طريق نزديک شدن به برخي طرف ها و واگذاري حکومت به آنها و محروم کردن ديگران از حکومت، انجام داد. در برخي موارد مثل عراق، اکثريت جامعه با اين ادعا که اقليت است از دستيابي به قدرت محروم شد.
مصر و کشورهاي مغرب عربي هيچ گاه با چنين کشمکش طايفه اي رو به رو نبودند زيرا همه ساکنان اين کشورها از نظر عرفي سني بودند ولي از نظر سنت‌ها شيعه بودند به ويژه که اهل بيت را تکريم مي‌کردند و همين مسئله موجب شد رابطه اي مقدس بين شافعي ها و مالکي ها از يک سو و شيعيان از سوي ديگر شکل بگيرد، شيعياني که در سرزمين شام «رافضي» تلقي مي‌شدند و اين طرز تلقي، ‌تاثيري ويرانگر بر وحدت مسلمانان و سپس وحدت ملت ها در مشرق عربي به ويژه سوريه و عراق و شبه جزيره عربستان و خليج (فارس) داشت که ايران در ساحل شمالي آن قرار دارد.
از اين رو آشتي بين پادشاهي عربستان سعودي (با مذهب بسته وهابي) و ايرانِ شيعه اهميت زيادي پيدا مي‌کند. اختلاف بين عربستان سعودي و ايران مي‌تواند آتش تعصب مذهبي را شعله ور کند و آن را از چارچوب سياسي خارج و به فتنه بين مسلمانان تبديل کند.
«آشتي» بين اين دو کشور که از نظر مذهبي و سياسي موقعيت مهمي دارند و داراي منافع مشترکي به عنوان دو کشور نفتي هستند و در کنار عراق مرکز ثقل توليد نفت را در سطح بين المللي (خارج از ايالات متحده آمريکا) تشکيل مي‌دهند، اهميت زيادي دارد. همچنين اين دو کشور از نظر مذهبي، مي توانند عرصه اي براي همزيستي شيعه و سني باشند که موجب کاهش شدت تعصب مي‌شود و در نتيجه از ميزان برخورد منافع اين دو کشور مهم و در کنار آنها کشورهاي عربي خليج (فارس) کاسته مي‌شود.
اين آشتي اگر در فضايي درست مديريت شود مي تواند کشتار در يمن را متوقف کند، کشوري که مردم آن از وبا مي‌ميرند البته اگر از جنگ بين برادران با حضور عربستان سعودي و امارات جان به در ببرند که بدون علت روشن و قابل قبول از نظر عقلي و ديني، و به رغم عرب بودن يمني‌ها، با آنها مي جنگند. همچنين اين آشتي اگر در فضايي درست مديريت شود مي‌تواند موجب پايان جنگ در سوريه شود.
آشتي بين عربستان و ايران اگر بر مبنايي درست تحقق پيدا کند که در آن منافع هر دو طرف عربي و ايراني در نظر گرفته شود، رويدادي تاريخي خواهد بود که در سطح منطقه و بر همه کشورهاي منطقه تاثير خواهد گذاشت و حتي تاثير آن به سطح بين المللي در شرق و غرب گسترش خواهد يافت.
اکنون سراسر منطقه درگير جنگي ظالمانه عليه مردم منطقه است و گروه هاي تبهکار به قتل و آواره کردن مردم مشغولند، همانند کاري که گروه دولت خلافت اسلامي جعلي در عراق و شام معروف به «داعش» انجام داد. همچنين «القاعده» در ميان گروه هاي مسلح متعددي در سرزمين شام رخنه کرده است و مردم را مي کشد و رقابتي خونين با داعش دارد. خطر اين گروه ها که به ناحق شعار اسلام گرايي سر مي‌دهند به سراسر سرزمين هاي عربي گسترش يافته است. مصر هرروز شاهد عمليات قتل و کشتار هدفمند است که وحدت ملي را به عنوان يکي از اصلي ترين ارکان قدرت مصر و همچنين نيروهاي ارتش و پليس را در سراسر مصر هدف قرار مي‌دهد.
اين گروه ها به کشمکش در سوريه دامن زدند و تلاش کردند به آن بعدي مذهبي بدهند تا وحدت ملي اين کشور را نابود کنند، وحدتي که محور قدرت اين کشور بوده که همواره در مبارزه بخاطر وحدت عربي پيشتاز بوده و به اين وحدت زير پرچم رئيس جمهور جمال عبدالناصر جامه عمل پوشانده است که يکي از مهم ترين دستاوردهاي قومي عرب‌ها در تاريخ معاصر به شمار مي‌رود.
لبنان نيز در انفجارهايي که به دست گروه هاي داعش و النصره صورت گرفت، قرباني داد. اين انفجارها غيرنظاميان را در مراکز شلوغ و صحن هاي مساجد و قوه خانه‌ها و مراکز تجاري هدف قرار داد آن هم به بهانه مبارزه با «حزب الله» که نمي‌توان نقش آن را در آزادسازي لبنان و بيرون راندن اشغالگران اسرائيلي از سراسر خاک اين کشور در سال ٢٠٠٠ انکار کرد. اين جنبش سپس در برابر تهاجم ارتش اسرائيل ايستاد و ارتشي را که شکست ناپذير تلقي مي‌شد در چنين روزهايي در سال ٢٠٠٦ شکست داد.
اکنون زمان خاموش کردن آتش فتنه‌اي فرا رسيده که کل منطقه و ساکنان آن اعم از عرب‌ها و ايراني‌ها را تهديد مي کند. اين فتنه موجب قدرت گرفتن دشمن صهيونيستي در فلسطين شده است که مردم مقاوم آن -اعم از زنان و مردان و نوجوانان و سالمندان- ديگر کسي را از بين مسلمانان -سني و شيعه- و مسيحيان و ديگر اقليت ها به ويژه در سوريه و عراق و لبنان نمي‌يابند که دست ياري به سوي آنان دراز کند.
بدون شک مصر با توجه به اهميت آن از نظر جمعيت و موقعيت سياسي که هر روز با خطر تروريسم با شعار جعلي اسلام سياسي مواجه است، مي‌تواند نقشي محوري در اين آشتي تاريخي بين شيعيان و سني‌ها ايفا کند. مصر به ميراث شيعي خود معروف است، ميراثي که تحت تاثير انتقال حکومت از فاطمي‌ها به مماليک قرار نگرفته است و همچنان جايگاهي والا در ذهن عرب ها اعم از مسلمانان سني و شيعه و مسيحيان از طوايف مختلف دارد.
پايان يافتن اين جنگ بيهوده بين عرب ها و ايراني ها به نفع همه مسلمانان و به ويژه به نفع آرمان فلسطين است. ما هرچقدر در جنگ با ايران بيشتر تندروي کرديم ايران نيز بيشتر مقابله چ کرده است که نتيجه آن وارد شدن آسيب جدي به عرب ها و ايراني ها است.
انتخاب
111

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۷۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات حضور دو هیات دولتی ایران در عربستان

دریافت 20 MB کد خبر 6091934

دیگر خبرها

  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود
  • تمایل آرسنال و جورجینیو به ادامه همکاری با یکدیگر
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست وزیر بورکینافاسو
  • روز عشق ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر Global Love Day
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • گفت و شنود/ بلا نسبت!
  • موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران
  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • جزئیات حضور دو هیات دولتی ایران در عربستان