Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - جاي زخم کلنگ‌زني‌هاي مسئولان در استان‌هاي مختلف کشور همچنان مردم را آزار مي‌دهد تا پروژه‌هاي نيمه‌تمام از مطالبه‌اي اقتصادي به چالشي اجتماعي تبديل شود.
خبرگزاري مهر- گروه استان‌ها: حکايت پروژه‌هاي نيمه‌تمام در استان‌هاي مختلف کشورمان موضوع جديدي نيست، پروژه‌هايي که بخشي از آن‌ها ملي و تعدادي هم استاني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخي از اين پروژه‌ها دولت‌هاي مختلف را تجربه کرده‌اند و از دولتي به دولت ديگر به ارث رسيده است، برخي حاصل سفرهاي استاني مسئولان ملي و رهاورد مصوبات دولت در استان‌ها هستند، تعدادي هم با کلنگ مسئولان استاني زخمي شده‌اند؛ هرچه که هست تعداد اين پروژه‌ها آن‌قدر زياد شده که تکميل آنها از مطالبه اقتصادي تبديل به چالش اجتماعي شده‌اند چون اعتماد مردم به وعده‌هاي مسئولان را تحت تاثير قرار داده است.

برخي پروژه‌هاي ملي که ميان چند استان مشترک هستند مشکلات جدي بر سر راه پيشرفتشان ايجادشده و داستان‌هاي متفاوتي را از سر گذرانده‌اند.
پروژه‌هاي استاني نيمه‌تمام از قبيل ورزشگاه‌ها، مدارس، بيمارستان‌ها، راه‌ها و... که گاه براي يک استان بسيار حياتي هستند نيز اين روزها تعدادشان کم نيست که کمبود اعتبار، تغيير مديريت و يا حتي واگذاري اجراي آن از بخش دولتي به بخش خصوصي و... اتمام آن را به تأخير انداخته است.
در اين ميان عدم توجه جدي به مسائل فني در طراحي پروژه‌ها گاه آن‌ها را در ادامه با مشکل مواجه کرده است تا جايي که ديگر آن پروژه توجيهي براي تکميل ندارد.
به حداقل 20 سال زمان نيازمنديم!
اما در اين ميان آمارهاي مختلفي از پروژه‌هاي نيمه‌تمام در بخش‌هاي مختلف اعلام مي‌شود به‌طوري‌که برخي آمارهاي غيررسمي حکايت از وجود بيش از 70 هزار پروژه نيمه‌تمام در کشور دارد؛ پروژه‌هايي که در بخش‌هاي مختلف تعريف‌شده است.
به‌عنوان‌مثال وزير ورزش و جوانان با اشاره به وجود چهار هزار پروژه نيمه‌تمام ورزشي در کشور گفته است: اتمام اين تعداد پروژه به 10 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
وي با يادآوري اينکه با همگرايي دولت و مجلس در برنامه ششم توسعه بودجه قابل‌توجهي به اين بخش اختصاص داده‌شده است، وعده کرده است که در برنامه ششم و هفتم توسعه اين پروژه‌ها به بهره‌برداري برسد.
قائم‌مقام وزير نيرو در امور بين‌الملل و پشتيباني صنايع آب و برق هم گفته است که تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام در صنعت آب و برق بالغ‌بر 200 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.

وضعيت اين پروژه‌ها به‌گونه‌اي بود که دولت در آغاز فعاليت خود در دوره يازدهم وعده کرد که با تأمين مالي طرح‌ها و پروژه‌هاي نيمه‌تمام با پيشرفت فيزيکي بيش از 60 درصد، بخش عمده‌اي از اين طرح‌ها را به پايان برساند؛ بااين‌حال همچنان در بسياري از استان‌ها پروژه‌هاي نيمه‌تمام به دغدغه جدي مردم تبديل‌شده و وعده دولت هم دردي دوا نکرده است.
برخي مي‌گويند که تکميل و بهره‌برداري پروژه‌هاي نيمه‌تمام کنوني در کشور با توجه به محدوديت‌هاي اعتباري بيشتر از سه دهه زمان مي‌برد و برخي هم اين بازه زماني را حدود 15 تا 20 سال اعلام مي‌کنند؛ هرچه که هست گويا به اين زودي نبايد منتظر تکميل اين پروژه‌ها بود.
نزديک به 500 هزار ميليارد تومان براي تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام کشور نياز استسيد حسن حسيني نماينده مردم و شاهرود در اين رابطه گفته است: نزديک به 500 هزار ميليارد تومان براي تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام کشور نياز است.
وي بابيان اينکه اگر با روند فعلي تخصيص اعتبارات عمراني کشور حرکت کنيم بدون در نظر گرفتن تورم، نزديک به 20سال طول مي‌کشد تا اين پروژه‌هاي نيمه‌تمام به بهره‌برداري برسد، افزود: مجلس در نظر گرفته است تا اين پروژه‌ها براي زودتر به بهره‌برداري رسيدن به بخش خصوصي واگذار شود.
عضو خانه ملت خاطرنشان کرد: به‌موجب قانون برنامه توسعه پنجم که در برنامه توسعه ششم نيز تمديد و براي آن تسهيلات بهتري در نظر گرفته شد بسياري از پروژه‌هاي عمراني با توجه به وضعيت اعتباري کشور که دولت توان اتمام آن را ندارد، با شرايط خاص و تسهيلات بانکي به بخش خصوصي واگذار شود.
نياز به اعتبارات هزاران ميلياردي
به‌عنوان نمونه در استان لرستان رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان گفته است که بالغ‌بر 7 هزار ميليارد تومان اعتبار براي تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام نياز است.
علي هادي چگني که بر ضرورت اجراي سياست‌هاي اصل 44 براي تکميل اين پروژه‌ها تأکيد دارد، اظهار داشت: همواره مسئولان اجرايي کشور بر ضرورت واگذاري اين پروژه‌ها تأکيد دارند و اين امر نيز در شوراي عالي اقتصاد موردتوجه و تأکيد است.

وي با بيان اينکه اعتبار موردنياز براي تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام کشور معادل 400 هزار ميليارد تومان است، عنوان کرد: اين در حالي است که با اعتبارات دولتي 13 تا 14 سال براي تکميل اين پروژه‌ها زمان نياز است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان لرستان با اشاره به اينکه در لرستان نيز 7 هزار ميليارد تومان اعتبار براي تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام نياز است، تصريح کرد: با توجه به اعتبارات استان نيز تکميل اين پروژه‌ها بيش از 13 تا 14 سال زمان خواهد برد.
هادي چگني بر ضرورت واگذاري اين پروژه‌ها به بخش خصوصي تأکيد کرد و گفت: واگذاري پروژه‌هاي نيمه‌تمام به بخش خصوصي تجربه موفق دنيا بوده که مي‌تواند در لرستان نيز عملياتي شود.
وي با اشاره به واگذاري دو استخر شناي دورود و ازنا به بخش خصوصي گفت: اين واگذاري موجب تسريع در بهره‌برداري از اين دو استخر شد.
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان لرستان با اشاره به سه مکاتبه صورت گرفته با دستگاه‌هاي اجرايي استان براي واگذاري پروژه‌هاي نيمه‌تمام افزود: 30 دستگاه اجرايي پاسخ اين مکاتبات ما را داده‌اند.
در استان قزوين هم معاون عمراني استانداري قزوين گفته است: بيش از دو هزار ميليارد تومان پروژه در استان نيمه‌تمام است که تکميل آن نيازمند بهره‌گيري از ظرفيت بخش خصوصي است.
قصه پر غصه پروژه‌هاي بخش انرژي
اما در اين ميان برخي پروژه‌هاي مهم هم وجود دارند که طولاني شدن روند احداث آن‌ها در استان چالش‌برانگيز شده است که پتروشيمي‌ها از آن جمله هستند.
داستان پتروشيمي در استان‌هاي مختلف در نوع خود بي‌نظير است، قصه‌اي شيرين که گرفتار روزگاري تلخ شده است. به‌عنوان‌مثال اين پروژه در استان کرمان از سال 86 زمين‌گير شده و مردم را در باران وعده‌ها، تشنه خوش‌قولي نگه‌داشته است. در نخستين سفر هيئت دولت نهم به استان کرمان بود که خبري خوش براي مردم کرمان تيتر روزنامه‌ها شد و آن احداث چهار مجتمع پتروشيمي در استان بود.
اين طرح پنج‌ساله تعريف‌شده و قرار بود از سال 86 آغاز شود و درنهايت منجر به تحول اقتصادي استان کرمان شود، در همان سال‌ها و با به تأخير افتادن اجراي اين چهار پروژه در ابتدا گفته شد مصوبه در خصوص طرح‌ها مطالعاتي بوده و درنهايت نيز با پيگيري يکي از نمايندگان قرار شد اين چهار طرح با اجراي طرح پتروشيمي در نزديکي شهر کرمان تلفيق و تعيين تکليف شود اما در دولت نهم و دهم هيچ‌گاه اقدامي براي اجرايي شدن پروژه پتروشيمي کرمان هم انجام نشد.
از سوي ديگر عدم صرفه اقتصادي پتروشيمي‌ها در کشور و مشکلاتي که براي آن‌ها در ساير استان‌ها پيش‌آمده است، صرفه اقتصادي پروژه کرمان را زير سؤال برد و سرانجام مسئولان در دولت دهم در روزهاي انتهايي مسئوليتشان عدم وجود زيرساخت‌ها در استان کرمان را بهانه اصلي اجرايي نشدن پروژه پتروشيمي در کرمان اعلام کردند و اين پروژه را به‌عنوان يادگاري براي دولت بعد به‌جا گذاشتند.

در دولت يازدهم استاندار کرمان که در ابتداي حضورش در کرمان سعي مي‌کرد تمام مواردي که مي‌تواند به خلق ثروت در استان منجر شود را به سرانجام برساند توجه خاصي به اين پروژه نشان داد و پيگيري‌ها و تلاش خود در سطح استان و در سطوح ملي براي باز کردن دريچه صنايع مرتبط با پتروشيمي در کرمان آغاز کرد.
در همين راستا با حضور مسئولان در کرمان استارت ابتدايي ساخت مجتمع پتروشيمي در کرمان زده شده و تابلوهايي در ميادين اصلي شهر در خصوص اين پروژه نصب شد حتي صحبت‌هايي از سفر مسئولان ارشد دولت به کرمان براي آغاز کلنگ زني بر سر زبان‌ها افتاد اما حالا که دولت يازدهم نيز به اتمام رسيده است عملاً اين پروژه هيچ‌گاه رنگ واقعيت را به خود نديد و روزهاست که حتي صحبتي هم در خصوص اين پروژه شنيده نمي‌شود.
دو مجتمع پتروشيمي گيلان باوجود دريافت مصوبات دولتي در يک دهه گذشته، هنوز چشم‌انتظار ورود سرمايه‌گذاران هستندمشابه همين مشکل در گيلان هم وجود دارد، دو مجتمع پتروشيمي گيلان باوجود دريافت مصوبات دولتي در يک دهه گذشته، هنوز چشم‌انتظار ورود سرمايه‌گذاران هستند.
صنعت پتروشيمي از اشتغال‌زاترين صنايع محسوب مي‌شود و بنا بر اعلام شرکت ملي صنايع پتروشيمي، هم‌اکنون 53 مجتمع در ايران مشغول فعاليت هستند که هرچند بيشترين مجتمع‌هاي پتروشيمي در جنوب کشور قرار دارند اما به نظر مي‌رسد شمال ايران نيز به دليل دسترسي به درياي خزر مي‌تواند فضايي قابل‌توجه براي ايجاد مجتمع‌هاي پتروشيمي باشد.
وعده ايجاد مجتمع صنايع پتروشيمي در استان گيلان از دهه 80 مطرح شد. هرچند تاکنون اين وعده که مي‌تواند کمک شاياني به سطح درآمد گيلانيان و همين‌طور رفع مشکل بيکاري اين استان ايفا کند هنوز تحقق‌نيافته است اما ايجاد نخستين واحد پتروشيمي گيلان در دولت‌هاي پيش از دولت يازدهم براي شهرستان رودبار مصوب شد که تاکنون اين مصوبه به نتيجه نهايي نرسيده است.
از سوي ديگر، در سفر معاون اول رئيس‌جمهور به گيلان که در اوايل ماه جاري صورت گرفت وزير نفت در شوراي اداري استان، به نمايندگان گيلان در مجلس وعده داد که در صورت جذب سرمايه‌گذار خصوصي در استان، وزارت نفت حمايت‌هاي لازم براي تحقق وعده ايجاد مجتمع پتروشيمي در گيلان را انجام مي‌دهد.
بااين‌همه هم‌اکنون بيش از يک هزار طرح نيمه‌تمام در حوزه صنعت گيلان وجود دارد که بيش از نيمي از آن‌ها، از پيشرفت فيزيکي 40 درصدي برخوردارند. در کنار اين، رتبه گيلان در حوزه صنعت، سيزدهم است اما آيا استاني مثل گيلان باوجود چنين آماري مي‌تواند براي سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ ميزبان مناسبي باشد و آيا مي‌توان نسبت به ثمر رسيدن واحدهاي پتروشيمي(چه در رودبار و چه در رودسر) فارغ از کم ميلي سرمايه‌گذاران بر روي پروژه‌هاي صنعتي نيمه‌تمام استان، اميدوار بود؟
مصائب تأمين اعتبار پروژه‌هاي راه
پروژه‌هاي حوزه راه هم از ديگر پروژه‌هايي هستند که نيمه‌تمام ماندن آن‌ها علاوه بر تبعات اقتصادي موجب خسارات جبران‌ناپذير به سرمايه انساني شده است به‌طوري‌که در تصادف‌هاي مختلف شاهد مرگ تعداد زيادي از هم‌وطنان به دليل استاندارد نبودن برخي محورها هستيم.

به‌عنوان‌مثال استان مرکزي ازجمله استان‌هايي بوده که داراي تعدادي ازاين‌دست پروژه‌ها است تا نماينده مردم اراک، خنداب و کميجان در مجلس بگويد: طي رايزني‌هاي انجام‌شده در تهران، تخصيص اعتبار براي پروژه‌هاي راه‌سازي استان مرکزي به‌منظور تسريع در تکميل اين طرح‌ها مورد موافقت قرار گرفت.
سيد مهدي مقدسي افزود: در حال حاضر در محدوده شهرستان‌هاي اراک، کميجان و خنداب، محورهاي اراک-فرمهين، پل دوآب به خنداب و آهنگران به کميجان در دست اقدام براي تعريض و يا دوبانده سازي است و با توجه به اهميت اين طرح‌ها در سفر سال گذشته رئيس‌جمهور و هيات دولت به استان، براي آن‌ها اعتبار تخصيص يافت.
مقدسي بيان کرد: از ديگر پروژه‌هاي راه‌سازي استان، طرح احداث محور وفس به آقچه قلعه است که سال‌ها است نيمه‌تمام مانده و به دليل اينکه شهرستان کميجان هم‌اکنون ازنظر محورهاي مواصلاتي در يک محدوديت و بن‌بست قرار دارد، بهره‌برداري هر چه سريع‌تر از اين پروژه بسيار حائز اهميت است.
وي توضيح داد: اتمام اين پروژه شهرستان کميجان را به شهرستان ساوه و درنهايت تهران متصل مي‌کند و محدوديت کنوني اين شهرستان ازنظر تردد را از ميان برمي‌دارد.
نماينده مردم اراک، خنداب و دليجان در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: با ارزيابي که در رابطه با محورهاي مواصلاتي حوزه اراک، کميجان و خنداب انجام شد، پروژه‌هاي مهم مورد شناسايي قرار گرفت و براي تخصيص اعتبار به اين طرح‌هاي راه‌سازي با معاون اول رئيس‌جمهور رايزني شد که موافقت لازم اخذشده و اميدواريم تخصيصي اعتبار هر چه سريع‌تر صورت پذيرد.
مقدسي تصريح کرد: همچنين انتظار مي‌رود پيگيري‌هاي بيشتري به‌منظور تخصيص اعتبار پروژه‌هاي راه‌سازي استان انجام شود چراکه اين‌يکي از اولين و مهم‌ترين مطالبه‌هاي مردم است و بايستي در اولويت باشد.
مشکلات در حوزه راه و حمل‌ونقل تنها به پروژه‌هاي راه‌سازي محدود نمي‌شود، مي‌توان در اين بخش به پروژه‌هاي ريلي هم اشاره کرد، از راه‌آهن غرب گرفته تا خط راه‌آهن مراغه و گيلانمشکلات در حوزه راه و حمل‌ونقل تنها به پروژه‌هاي راه‌سازي محدود نمي‌شود، مي‌توان در اين بخش به پروژه‌هاي ريلي هم اشاره کرد، از راه‌آهن غرب گرفته تا خط راه‌آهن مراغه و گيلان، پروژه‌هايي که روند اجراي آن‌ها براي مردم فرسايشي شده است.
پروژه راه‌آهن کرمانشاه در حالت معمول قرار بود سال 93 به بهره‌برداري برسد که به گفته نماينده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شوراي اسلامي به دليل عدم اختصاص اعتبار کافي به پروژه تاکنون به تأخير افتاده است.
حشمت‌الله فلاحت پيشه پيش‌تر در تذکر خود خطاب به نوبخت معاون رئيس‌جمهور گفت: اختصاص بودجه راه‌آهن غرب به رشت و کرمان باعث تأخير در بهره‌برداري بوده است.
به گزارش مهر، از يک سال پيش تاکنون نيز علاوه بر وعده افتتاح پروژه در پايان سال 95 توسط مديران استان کرمانشاه، پايان ماه‌هاي فروردين، ارديبهشت، خرداد و تيرماه نيز قول افتتاح راه‌آهن به مردم کرمانشاه داده‌شده بود.
بر اساس اعلام جديد، تاريخ پايان ريل‌گذاري در دولت دوازدهم خواهد بود و احتمالاً اوايل سال آينده مسافران مي‌توانند از کرمانشاه سوار قطار شوند.
مشکلات اعتباري پروژه‌هاي ورزشي
مشابه اين اوضاع در مورد پروژه‌هاي ورزشي هم وجود دارد، مثلاً در استاني مانند گلستان بيشتر از 83 پروژه نيمه‌تمام ورزشي وجود دارد تا معاون توسعه منابع و پشتيباني اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان وعده دهد که طي سال جاري پروژه‌هاي بالاي 60 درصد پيشرفت افتتاح مي‌شود.
قاسمعلي برزميني گفته است: در استان گلستان 83 پروژه نيمه‌تمام داريم که شامل 16 پروژه استاني و 67 پروژه ملي است.
وي ادامه داد: پروژه‌هاي استاني مبلغي بالغ‌بر 17 ميليارد تومان و پروژه‌هاي ملي نزديک به 60 ميليارد تومان پول نياز دارند.

برزميني گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان آمادگي همکاري با ارگان‌هايي همچون شهرداري، بسيج و سرمايه‌گذاراني را که مي‌توانند در اتمام اين پروژه‌ها ياري برسانند دارد. ‌
وضعيت در زنجان هم همين‌گونه است، مديرکل ورزش و جوانان استان زنجان مي‌گويد: در حال حاضر 61 پروژه نيمه‌تمام ورزشي در سطح استان زنجان وجود دارد که از اين تعداد 44 پروژه استاني و 17پروژه ملي هستند.
معاون پشتيباني و توسعه منابع اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان هم با بيان اينکه افزايش اعتبار مي‌تواند نويدبخش تسريع در روند اجراي پروژه‌هاي نيمه‌تمام ورزشي و تکميل بسياري از زيرساخت‌هاي ورزشي استان باشد، گفته است: يکي از پروژه‌هايي که تأکيد جدي بر روي آن داريم تا با تخصيص اعتبار به اتمام برسد، پروژه استاديوم 15 هزارنفري زنجان است که بدون شک، بهره‌برداري از اين پروژه يکي از دغدغه‌هاي اهالي ورزش زنجان طي سال‌هاي اخير بوده است.
در ديگر استان‌ها هم پروژه‌هاي نيمه‌تمام ورزشي به‌وفور پيدا مي‌شود، در استان لرستان دهکده المپيک مردم را معطل نگه‌داشته و در سمنان ورزشگاه 15 هزارنفريايرج احمدزاده با اشاره به اينکه دو سال پيش فراخواني براي اتمام 12 پروژه نيمه‌تمام ورزشي صادر شد که متأسفانه هيچ‌کس از آن استقبال نکرد، ادامه داد: خوشبختانه با پيگيري‌هايي که در اين راستا صورت گرفت، توانستيم طي سال گذشته از طريق فراخوان براي چهار پروژه نيمه‌تمام ورزشي استان، سرمايه‌گذار تعيين کنيم که يکي از اين پروژه‌هاي استخر هيدج است.
در ديگر استان‌ها هم پروژه‌هاي نيمه‌تمام ورزشي به‌وفور پيدا مي‌شود، در استان لرستان دهکده المپيک مردم را معطل نگه‌داشته و در سمنان ورزشگاه 15 هزارنفري؛ اشاره به همه اين پروژه مثنوي هفتاد من کاغذ مي‌خواهد؛ طرح‌هاي نيمه‌تمامي که به گفته وزير ورزش و جوانان بيشتر از 9 هزار ميليارد تومان براي تکميل آن‌ها اعتبار نياز است.
آبي از پروژه‌هاي نيمه‌تمام حوزه آب گرم نشد
مشکلات پروژه‌هاي نيمه‌تمام ورزشي، راه‌سازي و بخش انرژي دامن پروژه‌هاي حوزه آب را هم گرفته است به‌گونه‌اي که بسياري از سدها و شبکه‌هاي آبياري در اين بخش نيمه‌تمام هستند.
به‌عنوان نمونه سد سيکان شهرستان دره شهر واقع در جنوب استان ايلام هنوز در نقطه صفر است درحالي‌که حدود هفت سال از کلنگ زني آن مي‌گذرد و حتي کارهاي مقدماتي آن انجام‌شده است.
اين سد داراي مشکلات حقوقي است چراکه در صورت اجرايي شدن بايد مردم روستاي فرهاد آباد جابجا شوند، حتي تکليف مردم براي کار، زندگي و استقرار امکانات هم مشخص نيست و مسئولان يک روز از ورود سرمايه‌گذار خارجي مي‌گويند و يک روز سرمايه‌گذار داخلي.

طبق گفته اهالي روستاي فرهاد آباد تاکنون جلسات متعددي براي جابجايي روستاي برگزارشده ولي هيچ نتيجه‌اي حاصل نشده، اقدام نکردن مسئولان وزارت نيرو براي تملک زمين‌هاي اطراف سد و پايين بودن قيمت پيشنهادي باعث شده اين گره کور غيرقابل باز کردن شود.
به دليل وعده‌هاي محقق نشده ارائه خدمات اوليه زندگي در اين روستا ممنوع شده و هم‌اکنون ارائه تمامي خدمات مانند آب، برق و گاز در اين روستا ممنوع بوده و مردم در شرايط بدي زندگي مي‌کنند.
اين سد مخزني قرار بود با اعتباري بالغ‌بر يک هزار ميليارد ريال بر روي رودخانه سيکان احداث شود. اين سد سنگريزه‌اي با هسته رسي با حجم مخزن 21 ميليون مترمکعب آب قرار بود در مدت دو سال به بهره‌برداري رسيده و شش هزار هکتار از اراضي پايين‌دست را تحت پوشش آبياري قرار دهد.
باوجود همه وعده‌ها اين پروژه نه‌تنها منفعتي براي منطقه نداشته بلکه به يک معضل هم تبديل‌شده است.
روند طولاني شدن پروژه‌هاي حوزه آب در اين استان به‌گونه‌اي است که ميانگين عمر اجراي آن‌ها به گفته مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي از مرز 12 سال گذشته استمشابه همين روند را در لرستان هم مي‌توان ديد؛ وضعيت پروژه‌هاي نيمه‌تمام حوزه آب در شهرستان‌هاي مختلف لرستان روايتي است که از اين استان به‌عنوان ديار پروژه‌هاي نيمه‌تمام ساخته است، پروژه‌هايي که برخي از آن‌ها باگذشت بيش از يک دهه هنوز طعم بهره‌برداري را نچشيده‌اند.
روند طولاني شدن پروژه‌هاي حوزه آب در اين استان به‌گونه‌اي است که ميانگين عمر اجراي آن‌ها به گفته مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي از مرز 12 سال گذشته است، روندي که حلاوت بهره‌برداري از پروژه‌ها را در کام مردم تلخ کرده است.
رضا ميرزايي مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي لرستان در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در سخناني بابيان اينکه پيشرفت فيزيکي طرح‌هاي توسعه منابع آب در لرستان بسيار کند و فرسايشي است اظهار داشت: ميانگين مدت‌زمان اجراي پروژه‌هاي آب منطقه‌اي تاکنون از مرز 12 سال گذشته و پيشرفت فيزيکي پروژه‌هاي سدسازي و ايستگاه‌هاي پمپاژ لرستان بسيار کند و فرسايشي است.
تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام؛ کليد اشتغال
همه ماجراي پروژه‌هاي نيمه‌تمام به اين بخش‌ها محدود نمي‌شود، خبرگزاري مهر در گزارش‌هاي ديگري در آينده ابعاد مختلف اين پرونده را بررسي مي‌کند.

اما در آستانه تشکيل دولت دوازدهم، مسئولان نبايد فراموش کنند که احيا و تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام علاوه بر رفع مشکلات زيرساختي در بخش‌هاي مختلف مي‌تواند بستري براي اشتغال‌زايي باشد.
به گفته نايب‌رئيس اتاق ايران گفت: حدود 500 هزار ميليارد تومان پروژه‌ها و طرح‌هاي نيمه‌تمام روي زمين‌مانده است. راه‌اندازي و احياء اين طرح‌ها مي‌تواند دولت دوازدهم را براي اشتغال‌زايي ياري کند.
محمدرضا انصاري در توضيح اين موضوع مي‌گويد: حدود 500 هزار ميليارد تومان پروژه‌ها و طرح‌هاي نيمه‌تمام روي زمين‌مانده است و دولت بايد همت کند اين بار را با کمک مردم و بخش خصوصي از روي زمين بردارد و با اين کار اشتغال بسيار زيادي ايجاد خواهد شد و در جهت توسعه کشور گام برخواهيم داشت.
مطابق اطلاعات برخي متوليان اين حوزه «فرصت اشتغالي که در طرح‌هاي نيم تمام و تنها در بخش اجراي آن وجود دارد 700 هزار شغل است. بيکاري يکي از بيماري‌هاي اساسي که کشور و جامعه ايران با آن روبه‌رو است و چالش‌هاي اجتماعي بسياري ايجاد کرده که با اجراي طرح‌هاي نيمه‌تمام جبران خواهد شد ولي اين امر نيازمند اراده و تشويق بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري است.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۸۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کری هری کین برای رئال: رو فرم باشم، چند گل میزنم!

به گزارش "ورزش سه"، بایرن مونیخ در بازی هفته سی و یکم بوندس‌لیگا به مصاف آینتراخت فرانکفورت رفت و با دو گل هری کین موفق شد با نتیجه 2-1 برنده شود.

هری کین با آمار امشب به 400 گل زده در دوران حرفه‌ای خود رسید و روزهای درخشانی را در ترکیب تیم آلمانی سپری می‌کند.

کاپیتان تیم ملی انگلیس باید برای بازی حساس روز سه شنبه آماده شد. او و هم تیمی هایش در بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا باید روز سه شنبه از رئال مادرید میزبانی کنند.

هری کین در مورد برتری تیمش در بازی امشب گفت:"عملکرد خوبی داشتیم، به خصوص در نیمه اول بازی خوبی به نمایش گذاشتیم. وقت در نیمه اول بازی مساوی تمام شد کمی ناراحت بودیم چون چند موقعیت خوب داشتیم. در کل بازی سختی بود اما برد خوبی بود و حفظ شتاب مهم است."

بازی مقابل رئال مادرید؟

امیدوارم بتوانیم این اعتماد به نفس را در بازی سه شنبه هم داشته باشیم. اکنون تمام تمرکز تمام تیم روی بازی مقابل رئال است. بازی سختی خواهد بود، ما باید مانند سطحی که از خود مقابل آرسنال نشان دادیم، بازی کنیم یا حتی بهتر از آن. رئال تیم فوق العاده‌ای دارد و افتخارات زیادی در این رقابت‌ها دارد. واقعا مشتاق جو عالی طرفداران در ورزشگاه برای این بازی هستم.

چند گل مقابل رئال مادرید می‌زنی؟

امیدوارم چند گل بزنم. من در فرم خوبی هستم و اعتماد به نفس دارم. اگر هم تیمی‌هایم مانند تمام فصل به من کمک کنند، این کار را انجام خواهم داد.

جود بلینگام؟

او فصل فوق العاده‌ای را پشت سر می‌گذارد. اما او در دو بازی مقابل ما اینطور نخواهد بود.کری هری کین برای رئال: رو فرم باشم، چند گل میزنم!

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۳/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت
  • با احداث سد آبریز، زنان و دختران کهگیلویه برای گوجه چینی به دیگر استانها نخواهند رفت
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ‌زنی شد
  • مردم باید ثمره کلنگ زنی ها را ببینند/ لزوم تحقق پروژه ها
  • کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی در سنندج
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • کری هری کین برای رئال: رو فرم باشم، چند گل میزنم!
  • برنامه ریزی برای واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت