Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب سايت روزياتو: شايد همه ي ما به ديدن فيلم هايي با داستان هاي سرراست و بدون پيچيدگي عادت کرده و اين فيلم ها را ترجيح مي دهيم زيرا اغلب هدف از تماشاي فيلم لذت بردن و سرگرم شدن براي يک يا چند ساعت است. اما برخي فيلم ها درست برخلاف اين خواسته و ميل ذاتي افراد ساخته شده و با داستان پردازي پيچيده خود فرد را چنان درگير خود کرده که تماشاگر براي درک کامل فيلم مجبور مي شود دستکم يک بار ديگر آن را از اول تماشا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخي از فيلمسازان معروف مانند کريستوفر نولان در ساخت و پرداخت چنين داستان هاي گيج کننده اي تبحر خاصي دارند به طوري که شما مجبور مي شويد در حين تماشاي فيلم چندين بار به عقب برگرديد يا حتي بعد از پايان فيلم ترجيح دهيد دستکم يک بار ديگر ان را از اول تماشا کنيد. البته معمولاً در هر فيلمي با تماشاي دوباره مي توان جزييات بيشتري را از آن درک کرد.
در ادامه ي اين مطلب قصد داريم شما را با فيلم هايي آشنا کنيم که به خاطر پيچيدگي هاي داستان و تدوين هاي ماهرانه بايد بيش از يک بار آن ها را تماشا کنيد تا متوجه داستان فيلم شويد.
1- پي (1998)
فيلم ترسناک و فلسفي «Pi» ساخته دارن آرونوفسکي را بايد يکي از بهترين فيلم هاي اين کارگردان سرشناس و صاحب سبک دانست. داستان فيلم در مورد يک رياضيدان وسواسي است که خود را درگير عدد مرموز پي مي کند. فيلم «پي» در اصل به موضوعاتي مانند دين، افسانه و ارتباط دنيا با رياضي مي پردازد. فيلم دو موجوديت ظاهراً سازش ناپذير يعني طبيعت ناکامل و غيرمنطقي انسان و قاعده مندي و خشک و انعطاف ناپذير بودن رياضي به ويژه تئوري اعداد را به تصوير مي کشد.مکس يک رياضيدان بيکار و متخصص در حوزه ي تئوري اعداد است که در يک آپارتمان در شهر نيويورک زندگي مي کند و به اين اصل باور دارد که هر چيزي در طبيعت را مي توان از طريق اعداد درک کرد. او مي تواند محاسبات پيچيده اي را در درون مغز خود انجام دهد.

رياضيدان جوان در کنار اين استعداد خارق العاده ي خود از سردردهاي متوالي، پارانويا، توهم و اضطراب اجتماعي رنج مي برد. به خاطر مهارت خود در محاسبات پيچيده، مکس به کمک کامپيوتر خود تغييرات بازار بورس را پيش بيني مي کند.يک روز در حين اين کار کامپيوتر وي دچار نقص شده و اعدادي نامفهوم را از پرينتر خود بيرون مي دهد. مکس برگه اي که از کامپيوتر خارج شده را در سطل زباله مي اندازد اما صبح روز بعد در مي يابد که محاسبات کامپيوترش کاملاً درست بوده اند. مکس هر چه تلاش مي کند برگه را پيدا نمي کند و در صحبت با استاد ظاهراً خل و چل خود در مي يابد که او نيز قبلاً با اين اعداد مواجه شده است.
در نهايت محاسبات و درگيري هاي ذهني مکس را به مرز ديوانگي مي کشاند. اگر چه اين فيلم و ديالوگ هاي آن مربوط به دنياي رياضي و اعداد است اما اين ويژگي بدين معنا نخواهد بود که اگر به دنياي رياضي علاقمند نيستيد از ديدن فيلم لذت نخواهيد برد. در کنار اين موضوع بايد اعتراف کرد که محاسبات فيلم شما را گيج خواهد کرد حتي اگر وسيله ي پيشرفته اي براي محاسبات نيز در دسترس داشته باشيد.
2- ممنتو (2000)
تريلر روانشناسانه ي نئونوآر «ممنتو» (Memento) يکي از شاهکارهاي بي نقص کريستوفر نولان داستان مردي را روايت مي کند که به دليل ضربه ي شديد در يک حادثه ذهنش ديگر توانايي شکل دادن به خاطرات جديد را ندارد از اين رو تقريباً هر 5 دقيقه يک بار آن چه که در ذهن او ثبت شده است پاک مي شود و او چيزي را به ياد نمي آورد. با اين شرايط نامناسب ذهني وي تلاش مي کند افرادي که به او حمله کرده و همسرش را کشته اند پيدا کند و براي اين که تحقيقاتش را فراموش نکند هر چند دقيقه يک بار عکس گرفته و چيزهايي را روي آن يادداشت مي کند.

در واقع داستان فيلم به دو صورت نقل مي شود: يکي سياه و سفيد که به صورت عادي و با نظم زماني درست روايت شده و ديگري رنگي که به صورت عقب گرد در زمان که شرايط ذهني ناجور شخصيت اصلي داستان را براي بيننده تداعي مي کند. اين دو روايت داستاني موازي در انتهاي فيلم با هم تلاقي پيدا مي کنند که باعث مي شود بعد از گذراندن لحظاتي مملو از گيجي و سردرگمي تنها در انتهاي فيلم متوجه داستان شويد. اما اين شيوه ي داستان پردازي باعث مي شود که براي درک فيلم مجبور شويد دستکم يک بار ديگر فيلم را از اول تا آخر تماشا کنيد.
3- آغازگر (2004)
فيلم هايي که قبل از فيلم «آغازگر» (Primer) و در مورد سفر در زمان ساخته شده بودند معمولاً همه چيز را ساده بيان مي کردند اما اين فيلم فلسفي که با هزينه اي ناچيز ساخته شده بود باعث شد که براي فهم برخي از صحنه ها و مفاهيم آن به دنبال کتاب هاي آموزشي فيزيک برويم. مهم نيست که چند بار اين فيلم را تماشا کرده باشيد زيرا با هر بار تماشاي آن نکات جديدي را در مورد داستان فيلم متوجه شده و از معماهايي که در ذهنتان ايجاد شده کاسته خواهد شد.

سازنده فيلم که خود يک رياضيدان و مهندس تحصيلکرده است سعي نکرده براي فهم داستان فيلم ديالوگ هاي فيلمش را ساده کند. فيلم داستان دو مهندس جوان را روايت مي کند که در حين آزمايشات خود براي کاهش وزن اشياء در مي يابند که سفر در زمان ممکن است. در ابتدا آن ها خود را به ساعاتي قبل بازگردانده و از اين طريق پول زيادي را در بازار بورس به جيب مي زنند زيرا از قدرت خود در بازگشت به گذشته بهره مي برند. اما اين تنها آغاز ماجراست.
4- جاده مالهالند (2001)
فيلم نئونوآر و معمايي «جاده مالهالند» (Mulholland Drive) به کارگرداني ديويد لينچ از فيلم هايي است که تماشاگر به راحتي آن را درک نخواهد کرد و با هر بار تماشا کردن آن درک و ديدگاه جديدي نسبت به آن پيدا خواهيد کرد. فيلم «جاده مالهالند» مانند يک پياز لايه لايه داراي جزييات بسيار ريزي است که هر کدام نقش مهمي در درک داستان فيلم دارند.

فيلم داستان يک بازيگر جوان به نام بتي را روايت مي کند که با سفر به شهر لس آنجلس براي رسيدن به روياهايش و ورود به خانه عمه اش با زني به نام بتي روبرو مي شود که ادعا مي کند حافظه اش را در اثر يک حادثه تصادف اتومبيل از دست داده است. در ادامه داستان هاي ظاهراً نامربوط متفاوتي نيز نقل مي شود که در نهايت مشخص مي شود همه به داستان اصلي فيلم مربوط مي شوند. هر دو شخصيت اصلي داستان در تلاش براي بازيابي حافظه بتي با حقايق آزاردهنده اي روبرو مي شوند.
5- 2001: يک اوديسه فضايي (1968)
بسياري از دوستداران سينما بر اين نکته توافق دارند که استنلي کوبريک يک نابغه ي به تمام معنا بود اما داستان هاي داخل سفينه ي فضايي 2001 بيننده را گيج خواهد کرد. فيلم «2001: يک اوديسه فضايي» (2001: A Space Odyssey) داستان سفر يک گروه اکتشافي به سياره مشتري و روبرو شدن آن ها با سنگي است که توانايي برقراري ارتباط داشته و مشخص مي شود که در تکامل انسان ها نقش داشته است.

در اين سفر تمامي ماموريت ها در کنترل يک روبات به نام هال بوده و همه بر اين باورند که اين روبات نه اشتباه مي کند و نه دچار نقص مي شود. اما در ابتداي ماموريت نقصي فني رخ داده و هال دچار اشتباه مي شود در نتيجه دو فضانورد و دانشمند حاضر در سفينه تصميم مي گيرند که علي رغم بهانه هاي هال او را کنار بگذراند. درگيري هاي بين اين دو و روبات برنامه ريزي شده اتفاقات ناگواري را براي آن ها به وجود مي آورد.
6- اطلس ابر (2012)
فيلم علمي تخيلي «اطلس ابر» (Cloud Atlas) که بر اساس رماني نوشته ديويد ميچل با همين نام ساخته شده است داستان هاي موازي را روايت مي کند که نشان مي دهد اعمال انسان در گذشته و آينده زندگي اطرافيانش را تغيير داده و يا به نحوي تحت تاثير قرار مي دهد. به عبارت ديگر فيلم به نحوي نظريه ي تناسخ را به تصوير مي کشد که چگونه روح يک انسان شرور مي تواند در آينده در يک قهرمان حلول کند و يا مهرباني شخصي در آينده انقلابي را موجب شود.

داستان پردازي متقاطع و ترکيبي، پرش از زماني به زماني ديگر در طول تاريخ و ارتباطات پيچيده و گيج کننده شخصيت هاي فيلم با هم باعث شده که فيلم به يک معما تبديل شود که بيننده بايد سعي کند آن را حل نمايد. هر يک از بازيگران فيلم در هر دوره زماني نقش متفاوتي را بازي مي کنند که روايت همزمان داستان هاي مختلف آن ها در اعصار مختلف بيننده را گيج مي کند و براي درک آن ها بايد چند بار فيلم را تماشا کند.
7- حيثيت (2006)
همه مي دانيم که هدف شعبده بازان و جادوگران اين است که بيننده را گيج کنند اما اين تريلر رازآلود که يکي ديگر از شاهکارهاي کريستوفر نولان به شمار مي آيد چنان با مهارت ساخته شده است که براي درک اتفاقات آن بايد با دقت بارها آن را تماشا کنيد. بنابراين تماشاي فيلم «حيثيت» (The Prestige) براي کساني که به دنبال فيلم هايي با داستان هاي سرراست و ساده هستند توصيه نمي شود. شيوه داستان پردازي فيلم طوري است که با تماشاي چند باره آن نيز هنوز سوالاتي در ذهن شما در مورد داستان فيلم و شخصيت هاي آن باقي خواهد ماند.

فيلم داستان دو شعبده باز لندني را روايت مي کند که در سال هاي پاياني قرن نوزدهم سعي دارند هر يک روش هاي خلاقانه ي جديدي را براي متحير کردن بينندگان خود کشف کنند و در اين مورد با هم رقابت شديدي دارند. رقابت هاي آنان پيامدهاي ناگواري براي هر دو در پي دارد.
8- داني دارکو (2001)
فيلم «داني دارکو» (Donnie Darko) در ظاهر در مورد جواني است که همواره يک خرگوش غول پيکر را در کنار خود مي بيند اما با کمي دقت در مي يابيد که داستان به همين سرراستي و سادگي نيست. درام علمي تخيلي «داني دارکو» در مورد يک پسر جوان است که يک روز صبح با ديدن يک موجود بزرگ شبيه خرگوش از خواب بيدار شده و به او گفته مي شود که دنيا در 28 روز آينده به پايان خواهد رسيد. رفتارها و سوالات عجيب داني باعث مي شود که همه فکر کنند ارتباط وي با واقعيت قطع شده و وي در توهم به سر برده و دچار پارانويا شده است.

بر اساس دستورات خرگوش مرموز که فرانک نام دارد داني دست به کارهاي عجيب و غريب و خطرناکي مي زند. در نهايت اتفاقات 26 روز گذشته به صورت برعکس در برابر چشمان داني تکرار مي شوند. اتفاقاتي که در انتهاي فيلم مي افتد بيننده را به طور کلي گيج خواهند کرد به طوري که مجبور خواهد شد فيلم را از اول تماشا کند.
9- چشمه (2006)
فيلم درام عاشقانه «چشمه» (The Fountain) ساخته دارن آرونوفسکي داراي ماهيت افسانه اي جادويي بوده و با تماشاي آن چنان سر در گم خواهيد شد که ساعت ها و ساعت ها براي درک آن بايد فکر کنيد. فيلم داراي سه خط داستاني در مورد فناناپذيري و از دست دادن عشق و تلاش يک مرد براي جلوگيري از اين سرنوشت ناخوشايند در زندگي دنيوي يا دنياي بعد از آن است.

هيو جکمن و راشل ويز نقش زن و مردي را بازي مي کنند که با وجود تفاوت زماني و فضايي، عشق آن ها را به هم مرتبط مي کند. هر يک مشکلات خاص خود را دارند. زن يک ملکه ي اسپانيايي قرن شانزدهمي با سرنوشتي تلخ و مرد يک دانشمند امروزي است که همسرش به بيماري سرطان دچار شده و براي فرار از سرنوشت تلخ خود دست به هر کاري مي زند. در واقع اين دو نقش دو زن و شوهر را در دو زمان متفاوت اما مرتبط بازي مي کنند که بسيار سوررئاليستي بيان مي شود. با ديدن فيلم بدون شک دچار سرگيجه خواهيد شد.
10- تلقين (2010)
باز هم هر وقت پاي ذهن، مغز و داستان هاي اوهامي پيچيده به ميان مي آيد شاهد حضور کريستوفر نولان هستيم. فيلم «تلقين» (Inception) بدون شک از آن دسته فيلم هايي است که با ديدن آن از اطرافيان خود در مورد معنا و مفهوم فيلم و داستان آن سوال خواهيد کرد. اما بايد بدانيد که دوست شما نيز اگر فيلم را قبلاً نديده باشد چيزي بيشتر از شما نمي داند پس بهتر است چند بار فيلم را از ابتدا تماشا کنيد. اين فيلم علمي تخيلي داستان يک دزد حرفه اي با بازي لئوناردو دي کاپريو را روايت مي کند که با نفوذ در ناخودآگاه قربانيان اطلاعات موجود در مغز آن ها را به سرقت مي برد.

در نهايت به وي ماموريتي تقريباً غير ممکن محول مي گردد که در صورت انجام موفقيت آميز آن سابقه ي نامناسب وي به طور کلي پاک خواهد شد. شخصيت اصلي داستان نيز که با اتهامات بسياري مواجه شده و نمي تواند نزد خانواده اش برگردد با اين ماموريت خطرناک و غيرممکن موافقت مي کند که در نهايت با تشکيل يک گروه حرفه اي موفق به انجام آن مي شود.
11- سينکدوکي، نيويورک (2008)
فيلم درام و پست مدرن «سينکدوکي، نيويورک» (Synecdoche, New York) اولين فيلم ساخته چارلي کافمن با بازي فيليپ سيمور هافمن يک کارگردان نمايشي مريض احوال به نام کادن را روايت مي کند که در حال کار بر روي يک پروژه نمايشي است و وسواس او در ساخت و پرداخت اين نمايش به واقعي ترين شکل ممکن باعث مي شود که مرز بين واقعيت و داستان براي وي نامشخص شود. همزمان با روش هاي غيرمعمول او در کارگرداني شخصيت اصلي مجبور مي شود راه حل هايي براي برون رفت از مشکلات خانوادگي و روحي و بهبود اوضاع جسماني خود پيدا کند.

با گذشت سريع سال ها زندگي وي دستخوش تغييرات شديدي مي شود و او سعي مي کند بيش از پيش خود را از فضاي شهري بيرون از خانه و محل کارش دور نگه دارد. در ادامه اتفاقاتي رخ مي دهد که کادن از درک آن ها عاجز بوده و ديگر مرز بين واقعيت و توهم را درک نمي کند. اين سرگيجه ي ذهني شخصيت اصلي داستان، بيننده را نيز درگير خود مي کند به طوري که مجبور مي شود فيلم را دستکم يک بار ديگر از ابتدا تماشا کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۸۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سپاه پاسداران به ادعای آسیب دیدن نیروگاه دیمونا در حمله ایران به اسرائیل

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از سپاه نیوز، در پی انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در سرزمین‌های اشغالی سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه با تکذیب این خبر گفت: نیروگاه دیمونا در بانک اهداف اقدام تنبیهی اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی نبوده و انتشار این خبر یک دروغ بزرگ و اقدامی خبیثانه در راستای عملیات روانی دشمن برای فریب افکار عمومی است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896861

دیگر خبرها

  • امروز با فردوسی:  چـو ایـران نباشد  تن  من مـبـاد
  • سخنگوی سپاه: ادعای آسیب دیدن نیروگاه دیمونا در حمله ایران کذب است
  • ادعای آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است
  • واکنش سپاه پاسداران به ادعای آسیب دیدن نیروگاه دیمونا در حمله ایران به اسرائیل
  • ادعای آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا کذب است
  • ادعای آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران کذب است
  • آسیب دیدن فرهنگ کار از جمله نگرانی‌ها در سیستان است
  • زنده شدن خاطرات تلخ سرخ‌ها با دیدن این قاب
  • آسیب دیدن فرهنگ کار از جمله نگرانی‌ها در منطقه سیستان است
  • ببینید | گریه‌های ماهور الوند از دیدن سکانسی عاشقانه با بازی زانیار خسروی