Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@18:46:57 GMT

بالگرد AW101، شکارچي زيردريايي ها

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۲۸۸۲۹

خبرگزاري آريا - همشهري خردنامه، ويژه نامه پايداري - مجتبي خاجي: نام آگوستا وستلند از جمله اسم هاي بسيار شناخته شده و معتبر در جهان بالگردسازي محسوب مي شود. طيف گسترده اي از محصولات بالگردي اين نام تجاري اکنون در نقاط مختلف دنيا در حال پرواز هستند. البته اکنون اين شرکت تبديل به زيرمجموعه اي از يک شرکت در ايتاليا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين مطلب شما را با يکي از بهترين محصولات اين شرکت در حوزه بالگردي يعني AW101 آشنا مي کنيم.
از ترابري تا شکار زيردريايي با AW101
بالگرد AW101 در حقيقت يک پلتفرم چند منظوره است که در نقش هايي مثل ترابري و جنگ ضد زيردريايي توان عمليات دارد. البته بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که قيمت اين ماشين پرنده نيز حدود 21 ميليون دلار است که آن را در ميان گران ترين بالگردهاي عملياتي حال حاضر دنيا قرار مي دهد.

جايگزين سي کينگ
در سال 1977 نيروي دريايي انگليس به دنبال جايگزين بالگردهاي سي کينگ خود بود و قصد داشت تا بالگرد ضد زيردريايي جديدي را با توجه به ظهور نسل جديد زيردريايي هاي ساخت شوروي سابق وارد خدمت کند. به همين دليل شرکت وستلند هلي کاپترز، که در آن زمان در انگلستان حضور داشت، طرح اوليه اين بالگرد را ارائه داد. اين شرکت بعد با آگوستاي ايتاليا ادغام شد.
اولين پرواز در دهه 80
اولين پرواز اين بالگرد در سال 1987 صورت گرفت و از سال 1999 وارد خدمت شد. از آن زمان تا به امروز مدل هاي گوناگوني از اين بالگرد براي امور مختلف نظامي و غيرنظامي توليد و به مشتري هاي گوناگون عرضه شده است. اين بالگرد داراي سه تا چهار خدمه است و ميتواند بسته به نوع ماموريت تا 26 نيروي آماده به رزم يا 28 مسافر يا حدود پنج تن بار را حمل کند.
قلب تپنده بالگرد
قلب تپنده اين بالگرد سه دستگاه موتور RTM322 ساخت شرکت رولزرويس انگلستان است که هر کدام از آنها تواني در حدود 2100 اسب بخار را توليد مي کنند. طول اين بالگرد 19.5 متر و ارتفاع آن 6.62 متر و وزن خالي آن 10.5 تن است. در AW101 توان سوخت گيري هوايي نيز موجود است. اين بالگرد توان پرواز در دماي هواي 45- تا 50- درجه سانتيگراد را دارد.

ماموريت صلح محورانه
از ديگر نقش هايي که به اين بالگرد واگذار شده بحث جستجو و نجات است که هم مي تواند در قالب زمان صلح و هم جستجو و نجات رزمي در زمان جنگ مورد استفاده قرار گيرد. علاوه بر بحث ترابري نيرو و بار، از ديگر نقش هايي که مي توان به اين بالگرد واگذار کرد، عمليات جابجايي اشخاص مهم (VIP) است.
بالگردي با مشتري هاي فراوان
ارتش هاي کشورهاي زيادي و همچنين کاربران غيرنظامي در فهرست کاربران اين بالگرد حضور دارند. ايتاليا، نروژ، انگلستان، ژاپن، عربستان سعودي، اندونزي، نروژ، پرتغال و ترکمنستان از جمله کاربران اين بالگرد به حساب مي آيند. در سال 2005 گونه اي از اين بالگرد که قرار بود با همکاري شرکت لاکهيد مارتين آمريکا ساخته شود به عنوان بالگرد نسل آينده حامل رئيس جمهور آمريکا انتخاب شد. اين پروژه که VH7KESTREL نام داشت به دليل افزايش شديد قيمت و همچنين مخالفت هاي سياسي با آن در داخل آمريکا متوقف شد.

از جستجو و نجات تا شکار زيردريايي
همان طور که در ابتداي متن اشاره شد اين بالگرد ابتدا و در اوج جنگ سرد براي مقابله با نسل جديد زيردريايي هاي شوروي طراحي و ساخته شد. امروزه در نيروي دريايي انگليس و چند ارتش ديگر اين بالگرد در نقاش مقابله با زيردريايي ها حضور دارد و معمولا به چهار اژدر سبک هوا پرتاب Sting Ray مسلح مي شود. در کنار اين سلاح، سامانه هاي سونار مخصوص کشف زير سطحي نيز روي اين بالگرد نصب شده است.
حضور در افغانستان
اين بالگردها حضور گسترده اي را در افغانستان به خصوص در خدمت ارتش انگلستان تجربه کردند و براي چند سال در نقش جابجايي نيروها و تدارکات و همچنين جستجو و نجات به خدمت پرداختند. در عين حال و براي آينده، انگليسي ها برنامه جالبي را براي اين بالگرد در نظر دارند. آنها قصد دارند در کنار نقش هايي که تاکنون توسط اين بالگرد انجام شده است، بحث هشدار زودهنگام هوابرد را نيز براي اين بالگرد تعريف کنند.
قرار است به زودي دو فروند ناو هواپيمابر کلاس ملکه اليزابت به نيروي دريايي انگلستان بپيوندند که اين ناوهاي هواپيمابر فاقد هواپيماهاي پيش اخطار ناونشين هستند. از اين رو انگليسي ها طرحي را در دست دارند که بر اساس آن در محفظه اي که در زير اين بالگرد وصل مي شود يک دستگاه رادار ارائه فازي فعال را نصب کنند و از آن براي شناسايي اهداف هوايي بهره ببرند. از نکات جالب ديگر درباره اين بالگرد اين مسئله است که از آن در فيلم سينمايي SkyFall از سري فيلم هاي جيمزباند نيز استفاده شده است.

AW101
شرکت سازنده: آگوستا وستلند - انگليسسرعت: 309 کيلومترماموريت: حمل و نقل و ترابري، جستجو و نجات، جنگ ضد زيردرياييتسليحات: خرج انفجاري ضد زيردريايي و اژدر سبک Sting Rayطول: 19.5 متروزن خالي: 10.5 تنتعداد خدمه: 3 تا 4 نفرتعداد نيروي نظامي قابل حمل: 26 نيروي آماده به رزم

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۸۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ روز از مفقود شدن یسنا گذشت؛ اعزام بالگرد به منطقه

این بالگرد در راستای تسریع عملیات جست‌وجو در منطقه یلی بدراق کلاله و پشتیبانی عملیات جست‌وجو از فرودگاه بین‌المللی گرگان به این منطقه اعزام شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، براساس گزارش‌های دریافتی از هلال احمر امروز در سومین روز جستجو این بالگرد در مزارع روستای یلی بدراق کلاله در حال گشت زنی است و عملیات جست و جو برای پیدا کردن دختر مفقود شده ادامه دارد.

همچنین امروز تیم‌های زمینی جمعیت هلال‌احمر گلستان هم به تیم جستجو پیوستند.

قاسم غریب آبادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: مفقود شدن یسنا دیدار، کودک ۴ ساله در روستای یلی بدراق کلاله عصر روز یکشنبه نهم اردیبهشت گزارش داده شد و از آن زمان تا کنون نیرو‌های امدادی و مردمی بی وقفه در حال جست‌وجو هستند.

او افزود: خانواده کودک هنگام کار در مزارع روستا و برداشت نخود متوجه مفقود شدن کودکشان شدند.

دیگر خبرها

  • ببینید | وقتی ایران کشتی و بالگرد آمریکایی‌ها را زد؛ جنگ شهید نادر مهدی با قایق با ناوهای آمریکایی!
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت سیزدهمین محل فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور
  • ۳ روز از مفقود شدن یسنا گذشت؛ اعزام بالگرد به منطقه
  • فیلم| اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • کشف ۸ دستگاه ماینر غیرمجاز در روستای دودهک دلیجان
  • فیلم/ اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • نخستین موزه برق و روشنایی تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • ثبت تصاویری خاص از شکار و شکارچی!
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان