Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@03:12:22 GMT

رويکرد ترکيه به سمت ايران جبري است

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۲۹۵۰۲

خبرگزاري آريا- کارشناس مسائل غرب آسيا گفت: با توجه به شکست ترکيه در دستيابي به اهداف خود در منطقه اين کشور مجبور به تغيير رويکرد به سمت ايران شده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، سيد رضا صدرالحسيني در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: سياست ترکيه در سال هاي اخير بر اساس منفعت گرايي فردي بوده و کمتر به مسائل منطقه اي توجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: ترکيه مي خواست امپراطوري عثماني را با شکل قرن 21 ايجاد کند اما پس از هفت سال نتوانست و امنيت ترکيه اکنون با وجود تروريست ها خدشه دار شده است.
کارشناس مسائل غرب اسيا با اشاره به دعوت مقامات ترکيه از رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران اضافه کرد: ترکيه مي خواهد با کمترين هزينه از باتلاقي که در سال هاي گذشته در عراق و سوريه ايجاد کرده است خارج شود.
صدرالحسيني گفت: در شرايط کنوني جمهوري اسلامي ايران تلاش مي کند با کمک سوريه و ارتش اين کشور آرامش را در منطقه ايجاد و تروريست ها را نابود کند.
وي افزود: راهبرد جمهوري اسلامي ايران مبارزه جدي با تروريست است و هر گونه مذاکره با ديگر کشور ها نيز براي تشديد اين مبارزه انجام مي شود.
کارشناس مسائل غرب آسيا گفت: ترکيه به اين نتيجه رسيده است که تروريست ها گام به گام به منافع اين کشور نزديک مي شوند و مذاکرات با جمهوري اسلامي ايران کار مبارزه با تروريست ها را تسريع مي کند.
صدرالحسيني افزود: کشورهايي که منافع خود را در منطقه دنبال مي کردند زماني که در مقابل دست برتر ايران در مسائل منطقه قرار گرفتند کوتاه آمدند.
وي گفت: ترکيه مي خواهد در موضوع تلعفر عراق تعدادي از ترويست ها را که از آنها حمايت کرده است در آن نگه دارد و احتمالا در اين زمينه با آمريکايي ها به توافق رسيده اند.
کارشناس مسائل غرب آسيا افزود: ترکيه مي خواهد کلني هايي از تروريست هايي که از آنها حمايت کرده است در منطقه نگه دارد و در مسائل آينده منطقه به عنوان سرپل از آنها استفاده کند.
صدرالحسيني اضافه کرد: دليل دعوت ترک ها از سردار باقري براي مقابله با تروريست ها همه پرسي در کردستان عراق و موضوع مرزهاي ايران و ترکيه بوده و مقامات اين کشور متوجه شده اند تنها کشوري که به جد براي مقابله با تروريست ها ايستاده و تاکنون مواضع آن براي ادامه اين روند تغيير نکرده جمهوري اسلامي ايران است.
مرتضي صفاري رئيس کميته سياست خارجي کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين برنامه گفت: جمهوري اسلامي ايران و ترکيه به رغم مسائل سوريه تلاش کرده اند روابط خود را فعال و زنده نگه دارند.
وي افزود: گفتگوي مقامات ترک با رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح کشورمان براي جلوگيري از ورود قدرت هاي بيگانه به منطقه با توجه به روند رو به نابودي داعش در عراق و سوريه است.
رئيس کميته سياست خارجي کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي گفت: تغيير رويکرد ترکيه درباره داعش ديده مي‌شود زيرا ترکيه در اين مسئله کم آورده و تنش هايي ميان اين کشور و آمريکا، موجب چرخش ترکيه به سمت ايران شده است.
صفاري افزود: همه پرسي در کردستان عراق و تشکيل کشور کردستان و حمايت آمريکا، صهيونيست‌ها و غربي‌ها از اين کشور مشکلاتي را براي ترکيه، عراق و ايران ايجاد مي کند.
وي گفت: ترکيه براي حل مشکل خود چاره اي جزء نزديک شدن به جمهوري اسلامي ايران ندارد.
رئيس کميته سياست خارجي کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: کشورهاي اروپايي تمايل دارند براي مقابله با تروريست ها با جمهوري اسلامي ايران همکاري کنند و اين فرصتي براي گسترش روابط ايران با اروپاست.
محمدعلي دستمالي کارشناس مسائل ترکيه نيز در اين برنامه گفت: در مواضع ترکيه درباره مسائل منطقه تغيير رويکردي ايجاد نشده بلکه دعوت از رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح کشورمان براي سفر به ترکيه نشان دهنده پويايي سياست خارجي اين کشور است.
وي افزود: آنها مي خواهند در مسائل منطقه و براي دستيابي به اهداف خود از همه کارت هايي که دارند استفاده کنند.
کارشناس مسائل ترکيه گفت: هر گاه دو کشور درباره مسائل منطقه همنوازي و تعامل داشته اند جا براي نفوذ عربستان و آمريکا کم اما هر گاه بين دو کشور تنش بروز کرده نفوذ آمريکا و عربستان بيشتر شده است.
دستمالي افزود: درباره جهان اسلام بدون در نظر گرفتن جمهوري اسلامي ايران و ترکيه کاري از پيش نمي رود.
وي گفت: ايران و ترکيه مي خواهند از دل مذاکرات همکاري بيرون بيايد اما اگر موضوعي را ترکيه پذيرفت به معناي عقب نشيني از اهدافش نيست.
کارشناس مسائل ترکيه افزود: پرونده اختلافات و تفاوت ديدگاه دو کشور درباره سوريه همچنان باقي است.
دستمالي اضافه کرد: ترکيه در عين حال که با جمهوري اسلامي ايران رابطه دارد در موضوعات ديگر با عربستان، آمريکا و ديگر کشورها نيز تعامل دارد.
محمدمهدي برومندي نائب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين برنامه گفت: منطقه غرب آسيا وضعيتي دارد که بي توجهي کشورهاي منطقه به آن صدمات جبران ناپذيري را براي آنها خواهد داشت.
وي افزود: سفر سردار باقري به ترکيه نقطه عطفي براي دو کشور و نشان دهنده اهتمام جدي ايران براي حل و فصل مسائل منطقه اي است.
نائب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: اين سفر مي تواند زمينه را براي مذاکرات چند جانبه و دو جانبه براي حل و فصل مسائل منطقه ايجاد کند.
برومندي افزود: همه متوجه شده اند بدون حضور ايران ايجاد نظم منطقه اي امکان پذير نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۹۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر آمارهای منتشرشده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته، ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل، ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

براساس این گزارش، مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6093986 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه درخشان است
  • حضور ۱۳۰ بازرس آژانس در ایران
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه