Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری النشره در یادادشتی با عنوان «آیا بازگشت روابط عربستان و قطر نشانه پایان پادشاهی ملک سلمان است»، تلاش عربستان برای ازسرگیری روابط با قطر را نشانه استیصال آل سعود در وادار کردن قطر به پذیرش شروط غیرمنطقی خود توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: جای تردید نیست که سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی ساز و برگ واگذاری قریب الوقوع قدرت به فرزندش را فراهم کرده است و چه بسا مهم‌ترین کار در این زمینه انتصاب محمد بن سلمان به مقام ولی عهدی و برکناری محمد بن نایف از همه پست‌های حکومتی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما گام دوم ملک سلمان رفتن به تعطیلات طولانی مدت در مغرب و واگذاری امور کشور به فرزندش بود به گونه‌ای که ولی‌عهد بی تردید از این فرصت برای تثبیت ارکان حکومتی و در دست داشتن اختیار مراکز تصمیم ساز امنیتی، دیپلماسی و سیاسی در عربستان استفاده می کند.

روز پنجشنبه پس از گذشت چند هفته از قطعی روابط عربستان با قطر، آل سعود با 2 تصمیم خود شگفتی همگان را برانگیخت، تصمیم نخست را پادشاه سعودی صادر کرد که با صدور حکمی دستور بازگشایی تنها گذرگاه زمینی میان عربستان و قطر برای زائران قطری را صادر کرد.

هدف از بازگشایی گذرگاه«سلوی» فراهم کردن امکان ورود اتباع قطری به عربستان جهت انجام مناسک حج تمتع عنوان شده است. این حکم، همچنین زائران قطری را از انجام بازرسی‌های الکترونیکی معاف می‌کند.

ملک سلمان همچنین هواپیماهایی را برای انتقال زائران قطری با هزینه شخصی خودش عازم این کشور کرده است.

اما تصمیم دوم ریاض، استقبال محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان از شیخ احمد بن عبدالله بن جاسم الثانی، شاهزاده قطری و تاکید بر روابط برادرانه بین دو ملت و دو کشور عربستان و قطر بود.

اقدام عربستان اگرچه از لحاظ زمانی غیرمنتظره بود، اما مضمون آن غافلگیر کننده نیست چون چرخش در مواضع عربستان به دلایل متعددی منافع زیادی برایش به همراه خواهد داشت.

در بعد سیاسی عربستان در برابر کشورهای خارجی و بخصوص شیخ نشین‌ها در مضیقه است و وحدت و یکپارچگی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید است و این برای ریاض و چهره آن در مقام رهبر این کشورها آسیب زننده است بخصوص که کویت و عمان دنباله روز بحرین و امارات نیستند و شکاف در داخل شورای همکاری کاملا آشکار و خطرناک است.

عربستان با محاصره اقتصادی قطر نتوانست به اهداف خود دست یابد آن هم به دلیل اینکه کشورهای غربی، ایران و ترکیه در این شرایط با آغوش باز از درخواست کمک قطر استقبال کردند سعودی‌ها نگران هر اقدام قطر برای جبران تحریم‌ها بودند، بخصوص که دوحه از طریق عقد قراردادهایی هنگفت با آمریکا و اروپا درصدد اعمال فشار بر عربستان برآمده بود.

بنابراین دیدار ولیعهد عربستان با شاهزاده قطری و نتایج آن گام مثبتی برای رسیدن به نقطه آغاز دوره پادشاهی محمد بن سلمان است و نشان می دهد که زمان اعلام کناره گیری شاه سعودی به نفع فرزندش بسیار نزدیک است.

ارتباط با قطر آن هم پس از قطعی اخیر روابط دو کشور عربستان را به جایگاه خود نزد شیخ نشین ها بازگشت می دهد آن هم در زمانی که این جایگاه به شدت در معرض تنزل بوده و نفوذ عربستان را در منطقه به نفع ترکیه و ایران کاهش داده بود.

بنابر گزارش فارس، بی تردید تصمیم ولی عهد سعودی تاثیرات مثبتی خواهد داشت و شاه آینده عربستان با تسلط بر روند امور در داخل کشورش جلوی هر گونه تلاش برای بی ثباتی و مخالفت‌های داخل و خارج خاندان حاکم برای رسیدنش به قدرت خواهد گرفت تا در برابر دنیا هم چهره یک پادشاهی را نشان بدهد که می‌تواند دست خود را برای منافع منطقه دراز کرده و از موانع شخصی و سیاسی که مانع یکپارچگی شیخ نشین‌ها می‌شود عبور کند.

بنابراین ازسرگیری روابط با قطر بازتاب مثبتی برای محمد بن سلمان به همراه خواهد داشت اما آیا گام بعدی عربستان در بهبود روابط با ایران است عربستان چه ثمری از اتخاذ این سیاست جدید خواهد گرفت پاسخ به این سوال زمان درازی نمی‌برد بخصوص که روند حوادث و تحولات در شیخ‌نشین‌ها و به طور کلی منطقه شتاب گرفته است.

آنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۳۳۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان؛ بمبئی بر تخت پادشاهی آسیا نشست

این اولین باری است که پرجمعیت‌ترین شهر هند، جایگاه نخست را در آسیا به خود اختصاص می‌دهد. در صدر فهرست ثروتمندان جهان در سال ۲۰۲۴، شهر نیویورک با ۱۱۹ میلیاردر قرار دارد و پس از آن لندن با ۹۷ میلیاردر است. در آسیا، بمبئی - که مرکز مالی هند به شمار می‌رود - طبق گزارش هورون با ۹۲ میلیاردر پیشتاز است. پکن با ۹۱ میلیاردر و شانگهای با ۸۷ میلیاردر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این گزارش نشان می‌دهد که در حال حاضر در سطح جهان ۳۲۷۹ میلیاردر وجود دارد که نسبت به سال ۲۰۲۳، پنج درصد افزایش یافته است. بر اساس رده‌بندی کشوری، چین همچنان با ۸۱۴ میلیاردر در صدر فهرست قرار دارد، اگرچه این کشور نسبت به سال گذشته ۱۵۵ میلیاردر خود را از دست داده است. ایالات متحده با ۸۰۰ میلیاردر در جایگاه دوم قرار گرفت، در حالی که هند با ۲۷۱ میلیاردر در جایگاه سوم قرار گرفت.

این شرکت تحقیقاتی اشاره کرد که «سال سختی برای چین بود. ایجاد ثروت در چین طی چند سال گذشته تغییرات عمیقی را پشت سر گذاشته است، به طوری که ثروت میلیاردر‌های بخش املاک و مستغلات و انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش یافته است.»

ژونگ شان‌شان، بنیانگذار و رئیس شرکت غول آب معدنی نانگفو اسپرینگ Nongfu Spring، همچنان ثروتمندترین فرد چین باقی ماند. کالین هوانگ، بنیانگذار پلتفرم تجارت الکترونیک پیندودو، از ما هواتنگ مدیرعامل تنسنت سبقت گرفت و امسال مقام دوم را به خود اختصاص داد.

طبق گزارش هورون، ایالات متحده که در سال ۲۰۲۳ تعداد ۱۰۹ میلیاردر به خود اضافه کرد، تنها ۱۴ میلیاردر کمتر از چین دارد.

این گزارش نشان داد که هوش مصنوعی محرک قابل توجهی برای افزایش تعداد افراد فوق ثروتمند در ایالات متحده بوده است.

این گزارش می‌گوید: «در حالی که جنسن هوانگ [مدیرعامل انویدیا]با عبور از مرز ۲ تریلیون دلار، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است و در نتیجه او را به جمع ۳۰ ثروتمند برتر هورون رسانده است، میلیاردر‌های پشت سر مایکروسافت، گوگل، آمازون، اوراکل و متا شاهد افزایش قابل توجهی در ثروت خود بوده‌اند، زیرا سرمایه‌گذاران بر ارزش ایجاد شده توسط هوش مصنوعی شرط می‌بندند.»

فهرست میلیاردر‌های بلومبرگ نشان داد که جف بزوس بنیانگذار آمازون و ایلان ماسک مدیرعامل تسلا با ثروت خالص به ترتیب ۲۰١ و ۱۹۰ میلیارد دلار، دو میلیاردر برتر ایالات متحده هستند.

تیلور سویفت پس از شروع تور اِراز در ماه مارس و اجرا در آمریکا، آمریکای جنوبی، استرالیا، سنگاپور و توکیو تاکنون، با ثروت خالص ۱.۲ میلیارد دلار به فهرست موسسه تحقیقاتی هورون پیوسته است.

این گزارش می‌گوید: «بیش از نیمی از ثروت او ناشی از حق امتیاز و تور است، از جمله ۱۹۰ میلیون دلار از بخش اول تور اِراز و ۳۵ میلیون دلار از ویدئو کنسرت او. مابقی ثروت او تحت تاثیر ارزش مجموعه موسیقی او، به ویژه پس از فروخته شدن شش آلبوم اولش به شرکت شمراک کپیتال به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰، تقویت شده است.»

پس از آمریکا، هند با ۸۴ عضو جدید در فهرست افراد فوق ثروتمند خود، دومین کشور با بیشترین افراد جدید را دارد.

این کشور آسیای جنوبی پس از رشد ۸.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی در دوره اکتبر-دسامبر، اکنون به سریعترین اقتصاد در حال رشد جهان تبدیل شده است.

از سوی دیگر بازار سهام هند در دسامبر از هنگ کنگ پیشی گرفت و به هفتمین بازار بزرگ جهان تبدیل شد و اکنون ارزش آن به بیش از ۴ تریلیون دلار می‌رسد.

طبق فهرست بلومبرگ، موکش آمبانی رئیس صنایع ریلاینس هند همچنان ثروتمندترین فرد آسیا و یازدهمین فرد ثروتمند جهان با مجموع ثروت خالص ۱۱۰ میلیارد دلار است.

اطلاعات بلومبرگ نشان داد، گوتام آدانی، بنیانگذار و رئیس گروه آدانی، در ژانویه به از امبانی پیشی گرفت، اما اکنون با ثروت خالص ۹۷.۹ میلیارد دلار، سه رتبه پایین‌تر از او قرار دارد.

منبع: یورونیوز

tags # هند سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • کی‌یف از هند خواست در روابط خود با روسیه تجدید نظر کند
  • ازسرگیری کمک مالی فرانسه به نهاد امدادی سازمان ملل برای فلسطین
  • تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان؛ بمبئی بر تخت پادشاهی آسیا نشست
  • الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
  • تزریق پول بن‌سلمان به یک خودروساز معروف!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • مانچینی ترکیب صعود عربستان را چید
  • بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی